Можем ли да вземем пример от английската образователна система?

Анализ на политолога и преподавателя Лина Хотнишка, английски възпитаник
1 яну 2020 18:35, Анисия Иванова
231
Можем ли да вземем пример от английската образователна система?
Снимка: Личен архив

Можем ли да вземем пример от английската образователна система?

С този въпрос Dnes.bg се обърна към Лина Хотнишка, която е преминала през всички степени на образование на Острова. В началото на 4 клас тя заминава за Великобритания, там завършва своето начално, средно и висше образование, получавайки бакалавърска степен по политология и международни отношения от лондонския университет Роял Холоуей през 2009 г. ВУЗ-ът е един от водещите университети - на 17-то място във Великобритания и на 118-то в света.

Година по-късно се завръща в България, където получава своята преподавателска квалификация по английски език за чужденци и завършва магистратура по английски език и култура в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Всяка една от степените си на образование - и в Анлгия, и в България, тя завършва с отличен, над 5.50.

Днес Лина преподава английски език на неанглоговорящи и английска литература, математика и френски език на англоговорящи. Омъжена е, майка е на три деца.

Разликите в образователните системи между България и Англия са идеологически, колкото и странно да звучи това в контекста на двадесет и първи век, в който се очаква всички европейски общества да бъдат основани на едни и същи принципи. Ще обясня какво имам предвид.

Английската система третира учениците като индивиди, различни и уникални в своите дарби, потенциал и силни страни. Затова още след седми клас започва процес на специализация, в който учениците, които показват умения в определени предмети, започват да ги изучават по-разширено, за сметка на предметите, в които срещат повече трудности. Кулминацията на този процес е в 11 клас, когато учениците избират 3 или максимум 4 предмета, които изучават през последните 2 години от средното си образование, които сформират тяхната "диплома".

Те полагат изпити по тези три предмета в края на 12 клас и с оценките от тези изпити кандидатстват в университет. Така например - ученици, които показват умения в точните науки, могат да получат три пълни шестици по химия, физика и биология и да влязат да учат медицина в най-добрите университети без средният успех на дипломата им да бъде повлиян от оценки по предмети, които нямат отношение към медицината.

Така отрано се отсяват филолози от инженери, спортисти от философи и пр. Това е повече от естествено!

Защо да не насърчаваме децата да развиват писателските си дарби, вместо да ги обезсърчаваме за това, че не разбират висшата математика толкова добре, колкото онези, които имат по-аналитичен ум?

Вярвам причината е в това, че образователната система в България е преминала само през козметична идеологическа реформа. Премахват се униформите след края на тоталитарния режим с идеята, че така децата ще изразяват своята индивидуалност, но не е направено така, че индивидуалността им да може да се изразява чрез самия образователен процес!

Нима дрехите са по-важен израз на индивидуалността, отколкото дарбите и уменията, които са заложени в учениците?

В Англия униформата е задължителна във всички държавни училища. Частните училища имат право да решават дали да изискват униформи от учениците си и въпреки това почти не се срещат частни училища, в които не се носят униформи. Ползите от униформите са очевидни за всички здравомислещи хора, затова не считам, че има нужда да ги посочвам тук. Мисля, че униформите трябва да са задължителни за всички държавни учебни заведения!

Въпросът е по-скоро дали има политическа воля в страната ни да се премахне "униформата" в образователния процес.

Друга основна разлика между българската и английската система е в начина на оценяване на учениците. В Англия изпитите, които сформират дипломите за основно и средно образование, които се полагат на 16- и 18-годишна възраст, се съставят и оценяват от организации, които са независими от образователните институции.

Това е един вид "разделяне на властите" в образователната система и, ако се замислим, има логика в това преподавателите и изпитващите да не бъдат едни и същи лица! По време на изпитните сесии на учениците се дава "кандидатски номер" – цифра, която записват в поле на всеки лист хартия, който използват в изпитите. Така, когато тяхната работа се проверява от съответната компания, проверяващият няма никаква лична информация за съотвения ученик – той не знае нищо относно неговата раса, националност, пол и религиозна принадлежност. Това е един сигурен начин да се избягва дискриминацията при оценяването на изпитната работа.

Разбира се, така и злоупотреби като "купуване" на оценки стават невъзможни, защото изпитващите са анонимни лица, които получават изпитни работи с кандидатски номера, избрани на случаен принцип.

Единствените оценки, които учителите поставят, са тези, свързани с вътрешното оценяване в училищата, но те нямат отношение към тяхната диплома, а са по-скоро с информативна цел относно нивото на учениците. Оценките, които учителите поставят са два вида – оценка за успех и оценка за поведение и/или отношение към предмета – и тези оценки са абсолютно независими една от друга.

Според мен това е единственият честен начин учители да оценяват ученици! За мен е безумие, както е регламентирано в българската система, детето ми да получи тройка по математика и аз да не знам дали то е получило тази оценка, защото не се старае, или защото полага всички усилия, но все пак не успява да усвои материала! Също така, нормално е да бъда информирана дали детето ми се държи невъзпитано в час, въпреки че е пълен отличник!

Училищата трябва да бъдат институции за прогрес във всяко една област от живота на учениците – образователен, културен и нравствен.

По време на тоталитарния режим в България също е имало оценки за "поведение“, но те, както униформите, отпадат като задължения на образователните институции, най-вероятно защото често са били използвани с политически цели. На моя чичо са му намалили поведението, когато бил ученик, защото на Великден отишъл на църква... Но това, че е имало такъв вид злоупотреби, не означава, че самата идея на оценките за поведение е нещо неправилно!

Фактът, че едва през 2016 г. се регламентира домашното образование в България е още един признак за болезнено бавната идеологическа реформа на образователната система в страната.

В Англия домашното образование отдавна е регламентирано – всъщност то предшества институционализираното образование там, което става норма след индустриалната революция. Благородническите английски семейства от край време са образовали децата си в домашни условия, като за целта са наемали частни преподаватели по съответните предмети.

Така домашното образование в Англия до ден днешен се счита за привилегия на заможните семейства и е нещо, което мнозина биха искали да могат да си позволят. Същевременно в по-голямата част от българското общество все още преобладава мисленето, че домашното образование е нещо "ненормално" и едва ли не вредно за децата! Отново виждаме коренните идеологически разлики между английската и българската образователна система – в едната страна се гледа на децата като на индивиди, а в другата – като части от масовката на випуск еди-кой си.

Поради факта, че в Англия изпитващите организации са независими от училищата, родители, които образоват децата си у дома, сами решават коя организация да изберат и кога детето им да се яви на съответния изпит в зависимост от неговите индивидуални способности. Така много деца в Англия, които се образоват у дома, имат възможността да завършат училище по-рано. Свободата на родителите да решават как да образоват децата си е нещо, което дори не се дискутира в английското общество – то е толкова естествена норма, колкото е свободата при религиозната или политическата принадлежност.

В България, вместо все повече да се овластяват родителите и да се подкрепят в образователните решения, които те взимат за децата си, през последните 10 години видяхме множество опити от страна на държавата да налага своята воля в областта на образованието, отново в унисон с остатъците от тоталитарната идеология на миналия строй. Така бяхме свидетели на многобройни предложения, отправени от политическия елит, предучилищното образование да бъде направено задължително.

Поради елементи, останали от тоталитарното мислене, в политическите среди през изминалата година видяхме как държавниците ни са повече от готови да присвоят чужди практики в областта на детското законодателство и социалната политика, ако те дават власт на държавата за сметка на семействата. Как можем да си обясним факта, че сме склонни да приемаме едни практики от западните общества, а други не, освен ако не сравним идеологическите основи на тези практики? Очевидно е, че като страна имаме преференции към политики, които овластяват държавата за сметка на индивида, което е плод на тоталитарното ни наследство.

Време е да отсеем житото от плявата.

Време е да възприемем добрите неща от западната образователна система, като не преставаме да стоим непреклонни пред вредни влияния като ювеналната юстиция, джендър идеологията и ранното сексуално образование, които се опитват да влизат в българските училища чрез анкети от ЕС, нови програми, учебници и помагала, чрез либералните идеи за възпитание от Европа.

Автор: Лина Хотнишка

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


231
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
129
6
 
10
 
! Отговори
До Анонимен 137 преди 4 години
Никога не сме имали добра образователна система. На един лекар, не му е нужно да знае коя е столицата на Аруба и къде има лиглитни въглища, както на един геолог му е все тая за нервната система на жабите. Но това да жегнеш самочуствието на *** е много лошо - само той е прав! Общи предмети е хубаво да се изучават в основно образование, в средно трябва да се отсяват.
128
4
 
10
 
! Отговори
До бай уй преди 4 години
Това е искала да завърши - това е завършила. Тук, за разлика от целия свят (изкл. Русия) се налага мисленето, че трябва да знаем от всичко по малко. На запад се концентрираш точно там, където желаеш. За това имат тесни специалисти. Може да не може да си завие една крушка, но по предмета който е избрал е на топ ниво.
127
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ние си имахме чудесна образователна система, но това беше преди 25-30 години. Всеки завършил Университет в БГ тогава и заминал на Запад знае добре това.
126
9
 
17
 
! Отговори
бай уй преди 4 години
Човек, завършил нищология, обяснява, от къде да се вземе пример за образователната система!
125
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Аз не разбрах с-у кое ревете толкова, че била кастова система и най-можещите влизат във ВУЗ? Искате да си остане така, както е сега в БГ - 99% от тез де могат да четат да са вишисти ли? Всеки е различен с различни умения, външност и умствен капацитет, що всички трябва да учат едно и също? Да станат "майстори по всичко", както беше при комунизма?
124
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Някак си куца подготовката на специалисти. Липсва директен път, от гимназията до кариерното развитие. Професорите са неспособни да отговорят а на Какво ще работим, след като завършим?, следователно отговарят с Ами свга, колега, това образование, не е за бачкатори, а за академициАман, БЕ!
123
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Униформата е хубаво нещо. Не бива деца от заможни семейства, да подтискат тези с ограничени възможности.Пффф. То идва с раница за 3500 пунда, говори, че през уикенда отива във виката в Швейцария, а след 4-тинолас отиват пансиннонучилище, дето такста е 2 пъти средната годишната заплата в Кралството ... спокойно. Бедничките ще направят връзката, така или иначе. Ако ке свикнат да се справят с подтискането от рано, на 20 ще си реже вените сигурно ...
122
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Жената е права за това, че тук се избирателно се копират случайни елементи на чуждите образователни системи. И от години засилват държавната регулация, а това е концептуално грешен подход. Няма как да регулираш образователния процес, без да имаш действаща политика за професионална реализация. Затова само се хабят ресурси и нерви. А ако се цели повишаване на "функционалната грамотност" - това е формален показател, който дори и да бъде постигнат, сам по себе си нищо няма да даде.
121
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Статията е написна в типичен стил на есе за английските колежи. Добре развито, само не се знае на практика дали ще става за нещо. Всичко звучи добре, само че реалността в страната за реализация е много по-различна.И тяхната учебна система не е лишена от проблеми. В зависимост от социалното положение на родителите, децата биват разделяни по други критерии и е много по-значително. Тя просто дава по-равни шансове на бачкаторите да са си бачкатори, а богатите да ги управляват.
120
6
 
21
 
! Отговори
kireza преди 4 години
АЗ ЗАВЪРШИХ ПРЕЗ 1966 ГОДИНА ТЪРГОВСКА ГИМНАЗИЯ....КАТО ЖИВЯХ В ДРУГА ДЪРЖАВА СЕ УБЕДИХ,ЧЕ МОЕТО СРЕДНО СПЕЦИАЛНО Е НА ВИСОТАТА НА ЧУЖДОТО ВИСШЕ...ИМАХ КОЛЕГИ ЗАВЪРШИЛИ В ГЕРМАНИЯ,ЧЕХИЯ,ПОЛША И ДАЖЕ ФРАНЦУЗИН,НО НИ ВЕДНЪЖ ДАНЪЧНОТО НЕ МИ ВЪРНА БАЛАНСА,А ТЕХНИТЕ ГИ ВРЪЩАХА РЕДОВНО.....А СЕГА У НАС НЯМАМЕ ВЪОБЩЕ ОБРАЗОВАНИЕ,АНГЛОСАКСИТЕ ГО УНИЩОЖИХА,НАЛИ ТО Е ПО ТЕХНИЯТ МОДЕЛ!!!ЗАЩО АМЕРИКАНЦИТЕ ПРИВЛИЧАХА УСИЛЕНО БЪЛГАРИ ВИСШИСТИ???ЗАЩОТО ТЯХНОТО ОБРАЗОВАНИЕ БЕШЕ НУЛА!!!
119
15
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тая да си навре мислите за униформите и ползите им някъде, където слънце не огрява.
118
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 125 Да бяхте ходили на уроци в някое читалище. Цените са достъпни. Другото е оправдания за мързела на родителите ви.
117
8
 
11
 
! Отговори
Учител преди 4 години
Нали им взехме преди 20 години здравната система на англичаните. Вече нямаме здравеопазване. Хайде да въведем и английската образователна система, та съвсем неграмотни да ги изкарваме от училище. Ние и сега нямаме ползва от гимназиалното образование. За пет години само ходят на училище без да получават никакви полезни знания и умения. Въведем ли английската образователна система,
116
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Много съдържателни и задълбочени meaningful things са казани в това интервю, Браво!! Ако бях ученичка в Англия, щях да съм пълна отличничка, а не да ми пишат недостатъчния за кандидатстване.във ВУЗ общ бал под 5,50 , само защото, именно по предмети като математика, физика и химия бях слаба, въпреки старанието си -просто не ме влече тази материя! Но бях много добра по. музика, литература, чужди езици, психология и още в 1ви клас майка ми получи препоръка да развива музикалния ми талант! Профил - пеене. Но точно тези предмети НЕ ВЛИЗАХА във формиране на дипломата!! Държавата просто уби
115
10
 
12
 
! Отговори
БатБулгар преди 4 години
Няма по-слаба система от английската... може би само американската.
114
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Забравили са Астрология да въведат във ВУЗ-овете след като всички известни политици са имали астролози-съветници. Най-ярък пример е Индира Ганди, само че не са успели да и предскажат най-важното - кога ще я гръмнат.Има един астролог/съветник станал милионер за нула време, защото "предсказвал" само хубави неща на африканския си шеф-диктатор.
113
2
 
8
 
! Отговори
Обр. си беше добро! преди 4 години
Да добавя и че "навремето" се пише заедно! Да не говорим за структурата на цялото ти изречение. Не се заяждам, само казвам, че ако не са ти давали високи оценки, то не е било по партийна линия! Имаш още да учиш, преди да се изказваш по образователни въпроси!
112
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Нещо не ми се бачка и затова ще уча. От двете злини по-малката.Каквото и да се получи, не е като да си с памперс на поточната линия или с кирка в мината...
111
3
 
10
 
! Отговори
Обр. си беше добро! преди 4 години
До Анонимен"На времето по-високи оценки се даваха на дечицата на партийци и "борци" против фашизма и капитализма, наследството от което си носи пагобните последствия"ПагУбните, моме! Тая философия дето я описваш, беше на двойкарите... Те всякакви истории разправяха как се пишат оценките. А отличниците просто учеха и изкарваха шестици. Хич не беше трудно - както ни казваха - "този материал е направен за средното ниво"! За да не научиш елемент. бг думи как се пишат, трябва да си много т ъ п
110
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 77Образователната ни система е била на топ ниво до средата и края на 90-те....всеки запознат го знае.......Всяко БКП го знае!