След 2 г. в матурата по БЕЛ ще има текстове, неизучавани в клас

Зрелостниците ще се проверяват по нов начин
15 юли 2020 09:06, Петя Славова
14
След 2 г. в матурата по БЕЛ ще има текстове, неизучавани в клас
Снимка:Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

След две години влизат в сила нововъведения в матурата по български език и литература. Очаква се да има въпроси по текстове, които не са изучавани в клас.

Тогава на изпит ще се яви първият випуск, завършващ по закона за предучилищно и училищно образование. Вместо да се готвят по конспект с автори, знанията на зрелостниците ще се проверяват както чрез задачи, които ще се формулират върху изучавани произведения, така и върху откъси от художествени текстове, които не са част от учебните програми, но интерпретират някоя от посочените в тях теми. Това предвиждат промени на образователното министерство за формата на матурите, предава "Монитор".

На нея учениците ще  трябва да се справят с общо 41 задачи,сред които ще има с избираем отговор, с кратък свободен отговор, с разширен свободен отговор, както и за създаване на текст. Изпитът ще включва учебно съдържание от втория гимназиален етап (11 и 12 клас).

Още по темата

Въпросите по литература ще бъдат ориентирани около няколко теми: "Родното и чуждото", "Миналото и паметта", "Обществото и властта", "Животът и смъртта", "Природата", изучавани в 11 клас, и "Любовта", "Вярата и надеждата", "Трудът и творчеството" и "Изборът и раздвоението" от 12 клас.

Задачи, с които ще трябва да се справят зрелостниците са ориентирани около тях. Те ще трябва да разпознават литературни похвати, тропи и фигури и обясняват значението им за специфични интерпретации на някоя от посочените теми в художествени творби. Така ще се проверява дали учениците са овладели една от заложените компетентности в 11 клас –да идентифицират сравнения, метафори, метонимии в "Паисий" и да обясняват значението им в контекста на специфичната интерпретация на темата за миналото и паметта в творбата. На изпита ще се проверява умението им да свързват изучените творби от българската литература с имената на техните автори, с жанровете, с героите, със сюжетите, с мотивите и с основните им теми. Така могат да се паднат въпроси за характеристиките на лириката, автора на „До моето първо либе” и основната тема за "Живота и смъртта" в Ботевата творба.

Учениците ще трябва да умеят да разпознават родови и/или жанрови характеристики на художествена творба и да я тълкуват според тези характеристики и/или според естетически специфичната интерпретация на някоя от посочените теми. Благодарение на знанията си, придобити в 12 клас, зрелостниците трябва да могат да разпознават жанровите характеристики на поемата, проявени в „Честен кръст“ на Борис Христов и да я тълкуват според темата за избора и раздвоението в нея.

Последната 41 задача ще по-различна от сегашния формат. Зрелостниците отново ще имат избор между есе и интерпретативно съчинение, но може да се наложи да използват знания върху няколко творби. Едната възможност пред тях е да създадат есе по житейски проблем, интерпретиран в една или в няколко художествени творби с определена комуникативна цел. Втората – да напишат интерпретативно съчинение по проблем върху една или няколко художествени творби. Тези теми влизат към часовете за развиване на комуникативните компетентности в 11 и 12 клас, като за две години са предвидени общо 33,5 часа.

В частта по български език зрелостниците трябва да се справят с правописна, граматична, пунктуационна и лексикална задача, при редактиране и създаване на собствен текст. Задачите ще проверяват умеят ли да извличат, обработват (анализират, синтезират) и оценяват информация от различни в жанрово и стилово отношение текстове от различните социокултурни сфери с оглед на конкретна комуникативна задача. В 12 клас зрелостниците ще учат и за стилистичните грешки. На изпита ще покажат разпознават ли ги и могат ли да ги редактират. Задачите ще покажат и дали са успели да придобият умението да оценяват идеи, тези и аргументи в съответствие със своя опит и спрямо познанията, които имат за гражданското общество.

 


14
Още от Образование
Излязоха резултатите от второ класиране за прием в СУ
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
3
 
3
 
! Отговори
Анджелина 8 клас преди 4 седмици
Че сте върши 25 въпроса не ни стигаха с два текста че и трети ще слагате искам да ви видя на живо и да ви смачакам вместо да намалите въпросите вие ги увеличавате
13
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
еее съсипаха го това образование
12
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
а не може ли децата да не ходят на училище и като станат на 18 хоп и ги стресират с изпит от училищния материал който за пръв път виждат а не учиш като гламав и после хоп и те изпитват на нещо дето за пръв път виждаш
11
1
 
13
 
! Отговори
1212 преди 4 седмици
Ей всяка година нещо ново в образованието. Направо се съсипъхте от реформи. Само не ми е ясно защо нивото пада и то рязко надолу. Ниво от всякакъв тип - морал, образование, креативност и т.н. А дистанционното обучение беше направо върха на сладоледа. Ще ти пусна задачите по вайбър и готово. страпно обучение.
10
1
 
14
 
! Отговори
Тъпотии преди 4 седмици
Стига с тези литературни из***ици. Наблегнете на точните науки и логиката, аман от "дълбокомъдрени" плямпачи без логическо и алгоритмично мислене.
9
0
 
6
 
! Отговори
до6 преди 4 седмици
Понеже вие не сте ,,плитка гънка ",защо не отидеде да преподавате в горен курс,при тези условия ,но не в елитно училище?Изучете един випуск и ще видите какви,,творчески личности" сте изучили.
8
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
На господарите им трябват роби а не отличници
7
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Представителите на зубраческата школа у нас са вече на години и личи,как са привързани към старото статукво-липса на собствено мислене и позиция.
Хора,и да четете с мислене не умеете.Тук се говори за "матури"-ДЗИ след 12-ти клас, които се полагат от възрастни пълнолетни.Нормално е да се очаква от тях вече да мислят самостоятелно,а не да пеят назубрени теми и да възпроизвеждат цитати от готови текстове.
Това с нищо не пречи да се изучават нашите автори.
Но не мислите.Понеже сте плод на старото.
6
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Дано някога и тук узреят плитките гънки, че езикът не е наизустяване на теми и произведения, а мислене и изразяване на собствени разсъждения, мотивировка и направа на изводи, както и ясното им изразяване.
Но за целта първо трябва да се набавят мислещи в МОН и в училищата.
Което е една не съвсем лека задача.
Затова и не се прави. Такива кадри в образованието ни няма.
5
4
 
9
 
! Отговори
Вън,унищожители преди 4 седмици
Подменя се всичко.Идеята е учениците да не учат отговорно българските автори.Така поколения наред ще се изтрие българската памет и децата ще стават все по неграмотни.Ако има истински българи,това да не се допуска..Вън ,продажници!
4
1
 
11
 
! Отговори
До 1 преди 4 седмици
Точно това е смисълът на училището, да те научи да мислиш. Сега с назубкане на готов анализ изкарваш 6, а после да нямаш собсвено мнение за нищо.
3
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Решили са да манипулират младото поколение,да не изучава Ботев,Вазов,Алеко Константинов ,а разкази на кака Бойка с нововъведения и простакизми в езика.Ше видимЕ.
2
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Наистина.Да се явяват направо на матури,защото това,което ще учат в училище няма да им трябва.
1
5
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Как така ще разсъждаваш по текстове, които не си изучавал? За мен това е равносилно на нищоправене в училище. Те ходят и учат едно нещо, а на матурите им дават друго, какъв е смисълът тогава?