Синдикат иска: 6% от БВП да се дава за образование

Системата страда от хронични финансови дефицити
28 юни 2021 13:50, Анисия Иванова
16
Синдикат иска: 6% от БВП да се дава за образование
Снимка: Димитър Кьосемарлиев

Финансирането на образованието е първият повод за национален дебат, както и увеличението на учителските заплати, което в никакъв случай не трябва да спира сега. Това заявява в свое обръщение към политическите партии Синдикат "Образование".

Българските образователни институции страдат от хронични финансови дефицити и решения на парче няма да извадят образованието от заразата „недофинансиране“. Проблемът с недостатъчното финансиране се катализира и от несъвършеното разпределение на финансовите средства към образователните институции.

Някак започва да набира скорост абсурдната идея да излезем от делегираните бюджети и да се върнем на принципа от 2007 година - или централизирано финансиране от общинските бюджети. Това категорично няма да се случи, защото вероятно ще генерира стачни турбуленции, смятат експертите.

Безспорно, водещата роля на учениците при формиране на бюджетите трябва веднага да отстъпи по тежест и на другите компоненти – паралелки и физическа среда. Тези компоненти ги има, а трябва да прибавим и още компоненти, примерно - брой учители, които да генерират повече финансови средства в училище и детска градина.

Синдикат „Образование“ е за усъвършенстване модела на автономното финансиране на училищата с прибавяне на компоненти, които да дадат финансови лостове за по-качествено образование.
От Синдиката отново настояват процентът от брутния вътрешен продукт, който да се дава за образование, да стигне  минималните и препоръчани от ЕС 6% от БВП?

Изследването на световния опит доказа нуждата в българската образователна система да се структурира модел за профилактика, превенция на професионалните заболявания и задължително структуриране на компенсаторни механизми за съхраняване ефективността на учителската професия. Последните изследвания на прегарянето в професията на учителя в България го поставиха в незавидно високи нива на прегаряне, катализирани от последната година работа в електронна среда от разстояние.

И всичко това е, защото липсва национална политика за съхраняването на учителя от високото прегаряне и опазването му от несвойствени и административни волности, които доминират в неговата работа. Защото прегарянето на учителя не е личностен проблем, то е проблем на съвременната държава.

Синдикат „Образование“ пита:

Уважаеми кандидат политици, кога ще прекатегоризирате учителския труд към втора категория труд?
Можем ли заедно да намалим натоварването на всички учители след 50 години с един час седмично, можем ли да им осигурим година платен отпуск за квалификация и рехабилитация при изработени 4 в системата?
Можем ли заедно да осигурим добавката от учителския пенсионен фонд да се ползва винаги и безусловно, дори и при ранно пенсиониране на учителите?
За да подобрим качеството на управление на образователните институции, можем ли да въведем мандатност на директорската длъжност в образователните институции?

Нека да ситуираме националната политика за подбор, избор, ценз, управленчески опит и времетраене на длъжността „директор на образователна институция“. Нека заедно осигурим възможности за професионално, а не политическо вертикално израстване на педагогическите специалисти!

Синдикат „Образование“ е категоричен, че е настъпило време за поправки и промени в ЗПУО, а най-важните са:

-    Преминаване на детските градини към делегирани бюджети;
-    Ефективно намаляване на административната тежест;
-    Участие на синдикатите в атестационните комисии за учители и директори;
-    Въвеждане на оценка за дисциплината на учениците;
-    Вменяване на повече отговорности на родителите;
-    Намаляване броя на учениците в паралелки и  групи;
-    Задължително въвеждане на училищен изпит след всеки клас в начален етап и повтаряне на класа при неусвояване на образователния минимум;
-    Отпадане на НВО в четвърти клас;
-    Един вариант на учебник по общообразователните предмети и МОН да издава учебниците, за които плаща;
-    Реално намаляване на обема и трудността на новия материал към 40%, за сметка на 60% проектно – базираното обучение и практическите упражнения;
-    Увеличаване броя на психолози и/или педагогически съветници във всяка образователна институция;
-    Изравняване на нормативите на всички педагогически специалисти към 648 часа годишно, с отпадане на седмичната дискриминационна норма на учителите в начален етап.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


16
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Хайде, спрете се де, алчноста, некомпетентността и вечните претенции вече граничат с лудост. Прегарят не от друго, а от допълнителните частни уроци, от работата на две места едновременно/предиобяд в едно училище, следобяд в друго/ и лакомията за пари.
13
0
 
1
 
! Отговори
Немо преди 2 години
След като държат на делегираните бюджети (т.е. финансиране на "глава ***"), хубаво е, освен да се намалят децата в паралелките и да се спре откриването на допълнителни паралелки в т.нар "елитни училища" (да се превръщат библиотеки и физкултурни салони в класни стаи), както и откриване на паралелки , некореспондиращи с профила на професионалните гимназии (пример: Приложно програмиране в Химически техникум, или ДВГ в Механотехникум, при положение че си има Техникум по Автотранспорт
12
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да се махне образованието ще е най добре за всички!
11
0
 
4
 
! Отговори
синдикат Образование преди 2 години
Да се забранят всички квалификационни и обучителни курсове по време на учебната година, който иска да се обучава да го прави по време на отпуск. На практика учебният процес се води от заместници, тъй като учителите, които са трудов договор са все на някакъв обучителен курс някъде.
10
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 1Сега се пълнят пликове. Ако не си разбрал.
9
2
 
7
 
! Отговори
Родител преди 2 години
Тези са абсолютно изтрещяли. Нямат връзка с реалността. Колкото и високи заплати да вземат качеството става по-лошо. Децата стават все по-малко. Алчността все по-голяма.
8
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Изключително смислени предложения. Подкрепям.
7
1
 
7
 
! Отговори
Бебо преди 2 години
При Борисов все ревяха зс заплати, сега се сетили,че има и други важни неща: условия в училище, промяна в прекомерния и излишен учебен материал и още, и още...
6
2
 
9
 
! Отговори
До една преди 2 години
Те и сега имат право на ранно пенсиониране, ама се натискат. Като наближи време за даже нормално пенсиониране се започва с уговорките: "Ама още 2-3 години, че да си изкарам випуска, щото децата са свикнали с мен". И на сравнени със средния размер на пенсиите техните с доста високи. Имат и добавки от УПФ. После като искат, нека се занимават индивидуално с деца.
5
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дефицити са щото има валутен аборт и от САЩ и ЕС казват колко пари ще има за бюджета. При колониална политика е така зависиш от кредитора. Може да направят платено за всички и ще теглят заеми за образование както сега си плащат за часни уроци.
4
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дайте им 60% и дръжте до 80г. старите даскали, дето не искат да се пенсионират заради парите. Еле па директорите, дето си мислят, че това им е доживотна професия. Пенсионирайте ги най-късно до 58-60 г. и дайте високи заплати на младите.
3
5
 
6
 
! Отговори
Edna преди 2 години
Напълно подкрепям всички искания на учителите! И ранно пенсиониране им трябва, и високи заплати и високи пенсии. Те са ни основата на обществото - те, и децата! И училищата ако може да спрат да са като зандани от миналия век, а да им е удоволствие на децата да ходят там.
2
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За заплати на учителите или за образование...кое от двете...
1
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аааа, не така! А за чекмеджето?