МОН оценява училищата според напредъка на учениците

Ще сравняват резултати от НВО и матурите на едни и същи деца
10 фев 2022 14:58, Петя Славова
40
МОН оценява училищата според напредъка на учениците
Снимка: БГНЕС

Напредъкът в образованието на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата, съобщават от МОН. Според образователното ведомство, този начин е залегнал в новата методика за оценка на добавената стойност в образователните институции.

Системата беше представена пред социалните партньори днес на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование. Тя почива върху математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет.

Съгласно методиката училищата ще бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори, външни за тях. Такива са например видът населено място, в което се намират, типът училище, преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите и др. Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него други училища.

Доколко ефективен е бил образователният процес в дадено училище ще става ясно, като се сравняват резултатите от националните външни оценявания (НВО) и матурите на едни и същи ученици в различните етапи от тяхното образование – напр. резултатите от изпитите в края на VII клас ще се съпоставят с резултатите на същите деца от изпитите в края на IV клас, а резултатите от НВО след Х клас – с тези от НВО след VII клас.

Така ще бъде определян средният напредък на учениците във всяка група училища и ще се преценява влиянието на един или друг външен или вътрешен фактор върху този резултат. Ще става ясно също кои конкретни училища са над или под тази средна стойност. Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия съответно за мултиплициране на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други.

Общата оценка на качеството във всяко училище ще включва още параметри, освен добавената стойност, които ще бъдат различни за различните типове училища. При професионалните гимназии ще се взима предвид например броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.

Предстои широко обществено обсъждане на новата методика за оценка на добавената стойност в училищното образование.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


40
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
0
 
4
 
! Отговори
Intel Inside преди 2 години
Така също не е точно, защото за НВО 7 клас повечете имат стимул да учат, защото кандидатстват за гимназия и ходят по частни уроци,трябват им високи оценки, които обаче не са постижение на училището, а от обучение допълнително. А в 10 клас им е все едно колко ще изкарат, оценки не им трябват. Не си правят труда да учат.
34
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
МОН да сменя директорите ,да не се мислят за вечни
33
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
С тия делегирани бюджети видяхме какви са резултатите от матурите в Ихтиман. Навсякъде с преобладаващо ромско население е така. Затегнете малко контрола, след 10-15 години какво ни чака. Излизат абсолютно неграмотни в 21-ви век в европейска държава.
32
0
 
16
 
! Отговори
Нели преди 2 години
Децата, поне при нас, масово ходят на частни уроци, школи, курсове. На училище масово се отбива номера, въпреки, че нашето училище се води, уж, от добрите. Оценките от матурите няма да са реални за оценка на училищата, тъй като това не е плод на техния труд, усилия и квалификация. Да не говорим, че принципно матурите са излишни. Абсолютно нищо не показват. Трябва да има изпити само след 7 клас, както беше преди, и с тези оценки+диплома да се кандидатства.
31
1
 
5
 
! Отговори
Почитател преди 2 години
Моя съученичка преживя много тежко разочарование по време на матурата в дванадесети клас. Учителка от друго училище на минутата от определеното време не прие последната страница от писмената й работа, запечати плика и работата й остана все едно недовършена. Момичето плака и се моли, но нищо не помогна. Имаше оценка 4.75 . А тя никога преди това не е имала по. - малко от отличен. На кандидатстудентски изпит по журналистика изкара 6.00. Влезе в желаната специалност и сега вече е последен курс.
30
1
 
6
 
! Отговори
Може преди 2 години
Да , пример с моето дете. На матура квесторката от друго конкурентно училище в малкия град, където се познават , отказвала да даде допълнителни листи за писане и я притеснявала да приключва с писането, защото останала сама в стаята , въпреки че имало още повече от 40 минути от определеното време. И през цялото време с колежката си на висок глас коментирали чие дете е и какво толкова още пише .
29
0
 
7
 
! Отговори
Непознат преди 2 години
Който ги е измислил тези критерии за съпоставка на резултати и отчитане успеваемост на ученици , учители и училища, явно наистина не е в час ..и никога не е влизал в класна стая с дневник или е било толкова отдавна , че няма никаква представа как се случват нещата в клас. Та децата да не са закрепостени от четвърти до седми клас да бъдат само в състава на паралелката, в която са започнали. А дали сте наясно как действат при НВО някои квестори при ученици от конкурентно училище?
28
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Чак пък и С ме шко да заличавате - достигате непредвидими низини.
27
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Така ли? Поредната смешка на ***! Резултатите на НВО и ДЗИ се дължат на 90% на домашното образование и частните курсове и уроци. Училищата отдавна никого за нищо не готвят с редки изключения. Те са някакви сгради, напоследък неизползвани по предназначение, с разни хора из тях, щъкащи се почти безцелно.
26
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Този боядисан комунист, е най-жалкият и некадърен министър на образованиетоот всички до момента. Всички решения които взе са тотално НЕАДЕКВАТНИ, и срина окончателно образованието. ОСТАВКА бе чуч ело .
25
1
 
4
 
! Отговори
Сосидж преди 2 години
До 14. Извинявай. Забравих да спомена- най- силната в моята община- Нова Загора. Сега погледнах, че не съм го написал. Иначе е Христо Ботев, но съм забравил да спомена мястото- моя грешка. Гониха резултати тогава.
24
0
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Напредък в какво? Доколко децата ни са успели да назубрят материал, който е на ниво университет ли? Ама в университета сам се насочваш към една наука и задълбаваш. В училище искат от децата университетско задълбаване по всички науки. Например програмите по биология са потрес още от 6 клас - по 30 термина в урок. Висша математика в 11 и в 12 клас. Наблъскали литературни произведения, които да се взимат на конвейер - че и ги обединили в "глобални теми", а не хронологично, за да гарантират кашата.
23
1
 
30
 
! Отговори
Деси преди 2 години
В България си имаше много добра образователна система. От училище се излизаше със знания. Сега сякаш с цел ниска грамотност се правят постоянно някакви промени. А този министър е изключително неспособен и само нанася повече вреди. Жалко!
22
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До бивш учител, тогава ще заплачат, че твърде много деца ще отпадат от образователната система. А кои раждат предимно?Там е заровено кучето. В общи линии ще става все по-зле. Този който направи истинската образователна реформа рискува да загуби изборите, а те не искат да ги губят, защото искат да лапат... :)
21
1
 
24
 
! Отговори
хахаха преди 2 години
Тоя комик какви вицове пак разправя? В българското училище се върви само назад, за какъв напредък бълнува ?
20
1
 
26
 
! Отговори
бивш учител преди 2 години
Докато не започнат да повтарят ученици, образование в България няма да има! Запомнете го това! А в МОН могат да си го татуират на мозъците !
19
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Има толкова много проблеми в сферата на образованието, този министър се заел да въвежда нови правила. И то защото слушал бил Световната банка! Некадърно и безумно!
18
2
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А тормоза на директори на училища спрямо учителите и непедагогическия персонал кога ще прекратите, МОН???В някои училища е нетърпимо!!!Директорите са феодали и си играят със съдбите на хората!!!
17
0
 
15
 
! Отговори
Фани преди 2 години
Министърът само козирува на изискванията на разни институции извън страната. Този човек е неадекватен спрямо изискванията за тази длъжност. Слуга на СЗО, ЕК, Световната банка. Оставка!
16
1
 
18
 
! Отговори
алоууу преди 2 години
Денкоффф, кво стана с чегърткане бе ? Че нещо не видяхме нито една махната калинка? Какви резултати ще постигаш с директори прости като чамова дъска! Кога ще спре феодализма в образованието и ще въведете мандатност? Кога бе Денкоффф?

Спонсорирани публикации