Какво ще учат учениците? Кредит, компас, приливи, отливи... само в разширената подготовка

Част от материала по предметите се премества в по-горните класове
28 юли 2022 15:54, Анисия Иванова
56
Какво ще учат учениците? Кредит, компас, приливи, отливи... само в разширената подготовка
Снимка: Димитър Кьосемарлиев

Най-голяма потребност от размествания има в учебните програми по български език и литература. След това се нареждат математика и география и икономика. Това става ясно от приключилия преглед на всички програми по общообразователните предмети от I до X клас, съобщиха от МОН.

В него са взети предвид мненията на работни групи с участието на 210 учители и резултатите от три специално организирани допитвания – от анкети сред преподавателите и сред учениците от III до X клас, в които се включиха съответно почти 18 000 педагози от цялата страна и 5200 деца и младежи, както и от социологическо проучване сред родители и деца, проведено от Центъра за обществени и политически изследвания „Галъп интернешънъл Болкан“.

Отчетени са също резултати от изследвания на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование от 2018-2020 г. за степента на придобиване на ключови умения по история и цивилизации и география и икономика в прогимназията и по природни науки в първия гимназиален етап (VIII-X клас). Включени са и изводите от националните външни оценявания в IV, VII и X клас.

Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература. Те предвиждат предимно разместване на теми между класовете. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от V в VI клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията.

Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената. По литература предложенията са две – Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ да се преместят от Х в IX клас, а "Моето семейство и други животни“ (Даръл) да не се изучава в задължителните учебни часове. Тези промени няма да утежнят учебната програма в нито един клас.

Най-много са темите по математика, които са предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например Еднаквости в равнината, Класическа вероятност, Елементи на стереометрията. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка.

Предлага се изчисляването на проста лихва, което сега се учи в V клас, да се преподава две години по-късно, а уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка, а не от всички. Ще се обсъжда също преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина.

Не е необходимо всички петокласници да могат да се ориентират с компас и да изчисляват средната гъстота на населението, смятат учителите. Предлага се тези умения да се усвояват в разширената подготовка по география и икономика заедно с понятия като Лавразия, Гондвана, полезни изкопаеми, атмосферно налягане, приливи и отливи, кръгова диаграма. Друга идея е в по-горен клас да се учат определянето на географски координати по глобус и по карта и изчисляването на действителни разстояния с помощта на числен мащаб, както и понятията градусна мрежа, географска ширина и дължина.

Има предложение за облекчаване на програмата по география и икономика и в първи гимназиален етап. Ще се мисли дали понятия като президент, високоразвити и развиващи се страни, енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, които сега се учат в IX клас, да се извадят от учебната програма по този предмет, защото се усвояват в хода на обучението по-рано и/или през други учебни предмети. Същото се отнася и за изучаваните в Х клас понятия като произход на релеф, произход на полезни изкопаеми и др.

Най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове. Те засягат само програмите по физическо възпитание и спорт и по музика.

Предложенията за промени в учебните програми ще бъдат разгледани от работни групи с участието на учители, методици и психолози. В обсъжданията ще участват също номинирани от съответната институция представители на министерствата на здравеопазването, на околната среда и водите, на културата, на младежта и спорта, на електронното управление и на иновациите и растежа. Ще бъдат взети предвид и становищата на неправителствени организации, които работят в сферата на образованието. Евентуалните промени в учебните програми ще бъдат предложени за обществено обсъждане в края на октомври т.г.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


56
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всички учебници до 7-ми клас са достъпни напълно безплатно за четене в е-просвета. Тия дето се мислят за много умни да ги минат още веднъж и да сравнят собствения си капацитет. Ако едно дете има късмет да има любознателни и умни родители, ще чете и ще учи и ще се развива, а няма да чака да му наливат акъл с фуния.
39
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Разбирам за "Левски" и "Епопея на забравените", ама с един Дядо Вазов чудно какво ще сдъвчат. А има толкова много уникални автори. Къде е "История славянобългарска", къде са Ботев, Алеко, Дебелянов, Смирненски, Страшимиров, Йовков, Елин Пелин, Чудомир?!? Тия все преподават не на бъдещи мислещи хора, а на персонал за автомивка. В прав текст ти се казва - детето ти е тъповато и ще бачка най-много в автомивка! Все си мисля, че сме стигнали дъното на тъпотата, ама на - продължават да копаят..
38
4
 
3
 
! Отговори
жалка картинка преди 1 година
Във века на цифровите технологии и пренасищането с информация, много от учениците са по-информирани и адаптивни от преподавателите си, които се мъчат да им напълнят главите с тотално безсмислена и ненужна информация и понятия, плод на закостенели и архаични виждания за образование .
37
3
 
7
 
! Отговори
Добре преди 1 година
Това може да се очаква от финансово неграмотни учители! Кредит трябва да се изучава от първи клас, проста и сложна лихва трябва да се знае от момента, в който децата знаят какво е процент и как се смята. Умът ми не може да побере това образователно недоразумение децата ни да завършват училище финансово неграмотни. Дали ще знае кога и как се пише пълен и кратък член, не е от жизненоважно значение, но да знае що е лихва и как се смята, за голяма част от простичкия ни народ си е жизненоважно!
36
0
 
15
 
! Отговори
Мишо преди 1 година
През '99, когато кандитаствах в университета падна яко учене - уроци, курсове, висене в библиотеката (личният комп по това време беше лукс). Изкарах 5,20 на изпита и ми трепереше г..а дали ще влезна. Не ме приеха на първо класиране и влезнах на второ. Сега влизат и с тройки, а то и сегашните тройки са в пъти занижени окъм знания в сравнение с тогавашните. Има единици деца, които четат и знаят, но масата е тооооолкова далече от елементарни познания, че и с фуния да им наливаш пак няма да вденат.
35
2
 
7
 
! Отговори
Стамат преди 1 година
Ако не можеш да научиш златните дечица на мама и тати на основни работи - занижаваш основните работи. Нека всички да са еднакво ***!
34
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Кредит, лихва и кръгова диаграма трябва да се учат в четвърти клас. Построяване на триъгълници и успоредници - в трети.
33
2
 
11
 
! Отговори
Акад. Пенков преди 1 година
Новата програма е за тотално изпростяване!
32
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Само отливи да учат е достатъчно
31
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
После що 80% от населението нямало нужните умения да гласува електронно...
30
1
 
7
 
! Отговори
Разширение преди 1 година
Гласуне на изборите скоро ще в задължителната подготовка в едно с тия, които не ходят на училище.
29
1
 
5
 
! Отговори
Газ,може и райски преди 1 година
Това са "големи" промени, а директорите кога ще ги променят. Еднакво са добри и за Герб, и за ПП. Кражбите се увеличават.
28
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Явно целта на заниманието е тотално затъпяване и опростачване. МОН, събудете се! Те и сега нищо не учат и не знаят. Първи курс в университетите мигат на парцали, да не говорим за чужди такива, където са на светлинни години по знания и нашите едвам изкретват първи курс! За китайци и корейци да не споменаваме - учат всекидневно до 22 часа. Нашите само могат да им дишат праха. Престанете да творите безумия. Който не иска да учи- да отива да работи на полето още от 1 клас!
27
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Компасът е прекалено сложен уред,предлагам да се изучава в 12 клас.
26
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
българетата плачкат, че дицата им били натоварени и им било сложно, настояват да се опрости материалът, че да не се стресирали дицата, а китайчетата в 8ми клас учат микроелектроника, а в 12ти фотолитография, дето 100% от вас дори не знаят какво значи..
25
3
 
12
 
! Отговори
РУССКИЙ ОККУПАНТ преди 1 година
Баси, товна е пълно безумие - в 5-ти клас да се изчислява проста лихва, а в 7-ми клас, и то не задължително да се изучава построяването на геометрична фигура. И като се включи дистанционно обучение, картинката става тотална трагедия. А след това - топенето на ледниците ще повиши морското равмнище ! Ужас.
24
6
 
3
 
! Отговори
Бойко Българоубиец преди 1 година
направих ви умни като мене за да мога да ви купувам евтино гласовете на децата ви хехехе ГЕРБ ПОБЕЖДАВА ВИНАГИ!
23
5
 
9
 
! Отговори
Исторически парк преди 1 година
герб съсипаха образованието.. именно затова младите за по 20 лева гласуват за герб!
22
4
 
14
 
! Отговори
Христо Христов преди 1 година
Ще учат да се изказват ***-неутрално и още 57те джендъра, които медицината припознава. По история ще учат как Урсула фон дер Лайен е акушер-гинеколог и че благодарение на усилията и е създадена земята. Все практични неща и полезни за бъдеща евроатлантическа кариера.
21
2
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз имам чувството, че и учителите не разбират материала, който преподават.