"Сега ще ти кажа как е правилно, после - как да го напишеш на изпита"

Престижът на българския език пада, идва дървеният брюкселски нов говор
Обновена: 20 май 2024 16:12 | 20 май 2024 16:03, Стела Стоянова
66
"Сега ще ти кажа как е правилно, после - как да го напишеш на изпита"
Снимка БГНЕС, архив

"Сега ще ти кажа как е правилно, после ще ти обясня как да го напишеш на изпита".

Обикновено така мой познат учител започва обясненията си към ученици, които готви за матурата по български език и литература.

И има защо – при всички изменения, които всеки нов министър въвежда уж за по-добро, държавните ни зрелостни изпити остават заложници на шаблонното мислене. Дори когато претендират, че искат да го разчупят.

Пресен пример бяха въпросите с така наречен „отворен отговор“ от миналата година, когато десетки абитуриенти бяха ощетени в оценките си, макар и минимално, защото са дали отговор не съвсем по шаблона, заложен от МОН – използвали са синоними или по-различни формулировки от това, което чиновниците са предвидили. Независимо че са верни и дори понякога по-добри, че демонстрират творческо мислене и способност да разсъждаваш не еднопосочно.

Сигурна съм, че и на матурата тази година ще има подобни ситуации, и че следващият министър /който и да е той/ ще обещае подобрения, улеснения, цветя и рози по пътя към дипломата за средно образование. И резултатът ще е същият, защото подобренията ще ги правят точно онези чиновници, които са правили предишните и по-предишните подобрения. Защото, за разлика от министрите, чиновниците са едни и същи - те са отпреди матурата и ще оцелеят след нея.

А всъщност матурата не е трудна. Всяка година ние занижаваме изискванията, за да излъжем ЕС, че образованието е добро, и да вземем едни пари. И на тези лесни матури да не можеш да изкараш средно над "Добър" 4 е трагедия.Това е резултат от насаденото обществено мнение, че доброто образование по български език и литература не се котира. В езика на обществените личности и институции изобилстват все повече откровени грешки и някакъв необясним новговор, почти по Оруел. Текстове се „входират“ и „изходират“, а повечето от учениците така и не достигат до богатството на езика. Те не се докосват до онова, което е езикова близост. Не схващат красотата на езика. Те просто се изказват. Без да разберат богатството на една творба в нейния стилистичен и екзистенциален план. И всъщност каква полза, ако изкарат отличен на матурата, когато след време ще им се наложи да говорят и пишат на повсеместно наложилия се дървен брюкселски новговор, да "стартират ивенти" и "входират" документи и това ще бъде единственият стандарт, към който трябва да се придържат.

Ние постепенно се отказваме от езика си. Образованието у нас, особено литературното, се неглижираше много дълго време.

Проблемът е в няколкото поколения след "промяната", които се провалиха на експертно, духовно, естетическо и дори на екзистенциално ниво. Учителите и обществото не успяха като цяло да създадат чувство на съпричастност към родния език и неговата употреба в литературата. Оттук идва сериозният проблем - децата четат все по-малко и не се интересуват. Идват нови поколения интелигентни деца с висока компютърна грамотност и познания по английски език, за които знанието на родния език става все по-малка ценност, а за много други писмената практика се изчерпва с писане на статуси в социалните мрежи. На шльоковица. Научените дори най-елементарни писмени правила в седми клас в дванайсти се налага да бъдат учени наново. Затова е държавата занижава нивото на тестовете - така се поддържа поне минималната илюзия за грамотност. Ако тройка трябваше да се пише едва при 50 на сто верни отговори, както при много други тестове, картината щеше да е наистина трагична.

Масовият нов човек е наистина все по-малко познаващ тайните, лабиринтите и структурите на българския език.

Децата израстват в среда, в която се пише неправилно. Така се пише и в много от електронните медии. Стигнали сме до този момент, в който говорим езика само за да си предаваме информация чрез него. А електронните комуникации вече могат да заместят почти изцяло нуждата от писане. Дали езикът е правилен, богат, стилистично адекватен - нашето общество все повече не се интересува.

Този език вече не е фактор за социален просперитет. Неграмотността не е пречка да успееш, а грамотността не е фактор. Да не говорим, че в някои случаи дори пречи.

Намираме се в свиреп и неравностоен начин на обяснение, че знанието на тези неща ни прави по-разсъждаващи, по-аналитични, по-силни, по-духовни. В действителност толкова нисък престижът на езика ни никога не е бил. И оттук нараства опасността той да се заговори все по-неправилно и все по-бедно, докато накрая се превърне в езикова норма. И далеч не става дума само за гетата.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


66
Още по темата: матурабългарски език
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
0
 
0
 
! Отговори
House M.D. преди 3 седмици
1. В статията си за снощния бараж Анисийчето твърди, че "коЙто" е форма за множествено число.2. Въпреки всичките си недостатъци, днешните матури са много по-добри от едновремешните, когато трябваше да пишем отговор на въпроса "Какво е искал да каже авторът, ама, незнайно защо, не го е направил?" и да се занимаваме с малоумието "Лирически герой". Жална ти майка, ако ти се падне некадърник като Пенчо, Димчо или Митето Талев. Примерът с Иван Вазов за такъв изпит е христоматиен.
52
1
 
3
 
! Отговори
Непукист преди 4 седмици
Съгласен съм с посоката, но и това е пореден опит да се хвърля вина, върху поколенията след "промяната". Това ми се струва елементарно. Също така, трябва да приемем, че езикът е динамична величина, която търпи промени и трябва да се развива като всичко около него. Ние на говорим езика от средатата на миналия век, още по-малко езика на Възраждането и сме ужасно далеч от език на второто българско царство. Прави ли това, нашият език грешен или по-лош?
51
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Четенето е отживелица. Сега просто пращаш линк на ИИ и му казваш да ти синтезира някакъв обемен текст и за секунди ти го смила до 2 3 изречения. Перфектно.
50
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На пръв прочит в статията,открих 3-4 правописни грешки...
49
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А по математика е направо трагично, затова махаме задължителната матура по математика след 12 клас, прикривайки по този начин неуспеха си, улесняваме НВО след 7-ми клас, отрязвайки еднаквости вравината, откъдето съвсем закономерно идва затъпяването и съответните лоши резултати по БЕЛ.
48
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Рада Госпожина 28 Значи, все пак подкрепяш авторката на статията. За да си толкова обоснована в твърденията си, трябва добре да познаваш материята. И ти го признавам, не само защото и авторката твърди същото.
47
1
 
1
 
! Отговори
булгар преди 1 месец
До за питащия 32 Я па каем "одметам" И сите ми сфащаа. Оно у канцеларията е пуно с таквие: заприждам, натурям, парафирам, челастра и е -е къде още.
46
0
 
6
 
! Отговори
Айде бе преди 1 месец
И за ще да ползват учат български. Да общуват с мутрите с джапанките по бетонните коптори. Или да ги мачкат гавазите от НСО и после държавата да асфалтира веднага да прикрие доказателствата. Чужди езици и Терминал 2.
45
6
 
5
 
! Отговори
malgiorno a tutti преди 1 месец
Дечурлигата да залягат здраво над естествените науки (и приетия език на науката, вече не е латински), другото е юманитарна плява и разпъване на рахат локуми...
44
12
 
6
 
! Отговори
Катя преди 1 месец
Училището разваля децата !Не карайте децата да ходят на училище ! Пускайте ги да работят възможно най -рано !Няма по-добро училище от работата и животът въобще !В училищата е леш всичко !
43
0
 
4
 
! Отговори
Катя преди 1 месец
Всичко щяло да бъде цветя и рози по пътя към дипломата за средно образование ! Излиза ,че розите не са цветя -така ли ?
42
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Четенето на книги е анатемосано в българското образование! А то, образованието ни се превърна в образУвание! Злокачествено! МОН трябва да бъде изрязан до здраво. Трябва да се премине химио и лъчетерапия. Трябва да се третира с имунотерапия. МОН е грозно и тежко заболяване. Всеки родител трябва да действа и да спаси децата си. Всеки е сам срещу из ро дите от МОН. Учителите не са ви подкрепа.. май това всички го знаем вече :)
41
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 15. Какво е "пунктуална грешка"? С какви очи се възмущавате на "словоизказа" на други хора?
40
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 7. Откога ПраЧет ( както е правилно да се изписва) е "елементарно фентъзи"?
39
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Простокирието говори като идола си Простокирчо!
38
12
 
4
 
! Отговори
Георги Илиев Митев преди 1 месец
" Децата на социализма" и хората със " селски и патриархален " манталитет, каквито са управляващите ни и населяващите Република България от български произход е логично да възпитават , учат и обучават и своите деца по техен образ и подобие.
37
2
 
11
 
! Отговори
Рада Госпожина преди 1 месец
Newspeak?Т. е. новговор.Другари,ами че това не е от ,,промяната",то е от измяната и предателството на БКП,които щяха да ни правят съветски крепостни.Да ви напомня ли за:комсомол,пионери,райком,райсъвет,селкор,селсъвет,колхоз,совхоз,милиционери,дотаджии,цеканабекапе вечнадружба капеесес и прочие лингвистични издевателства? Другари,струва ми се,че моралното право да критикувате днешните ваши последователи е доста спорно.По-добре би било да си посипете главите с пепел и да поискате прошка ...
36
1
 
8
 
! Отговори
Де го личният пример преди 1 месец
И тази статия е тъпкана с чуждици. Горе-долу бива, но не може да се каже, че е образец на родна реч, омайна, сладка".
35
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До леле малеКъде?
34
5
 
13
 
! Отговори
Рада Госпожина преди 1 месец
Да,другари.Тези наистина много важни за една нация проблеми не са от времето на ,,промяната",нито са предизвикани от нея,нито пък са задълбочени от злополучната едноименна партийка.Те са отровните плодове на едно привнесено отвън и наложено със сила социално инженерство и национално обезличаване.Резултатът не е само в образованието (как хубаво е звучало: ,,просвещение"!),а във всичко!Вкл. и в кукувичето яйце на ,,македонскиот народ и jазик".Все подаръци от изток.Да казвам ли откъде и от кого?..