Tанц върху жарава в деня на Константин и Елена

Нестинарите играят боси върху живи въглени на празника
Обновена: 21 май 2011 09:45 | 21 май 2011 08:21,
41
Tанц върху жарава в деня на Константин и Елена
Снимка: Булфото

Църквата почита днес Светите равноапостоли Константин и  Елена. Църковният празник е в памет на император Константин и на неговата майка Елена. 

През 313 г. Константин издава Миланския едикт, с който  въвежда християнството като официална религия във Византия.  Самият той приема християнската вяра в края на живота си. Царица Елена отива на поклонение по местата, където е живял Христос,  построява няколко манастира и открива кръста, на който е бил  разпнат Исус. Това събитие се смята за едно от най-важните в историята  на християнската църква и затова император Константин и майка му Елена са канонизирани за светци. 
 
Според народните вярвания на този ден строго е забранена всякаква полска работа. Селските стопани свързват празника с  предпазването на реколтата от градушка. Вярва се, че "Еленка и  Костадин носят градушката в чувал". 
 
Това е денят на игрите върху огън - нестинарството, запазени и досега в някои райони на Странджа, но почти само като атракция.   Празникът започва няколко дни преди деня на свети Константин и Елена - със събиране на средства за общ курбан, а също с  почистване и поправяне на изворите и кладенците на селата.
 
На мегданите предварително е приготвена голяма клада от няколко товара дърва. Вечерта те се запалват, а всички се събират около кладата и слушат ритъма на ритуалния тъпан, по-късно - и хороводните мелодии, предназначени за обреда. Когато огънят стихне, останалата жарава - живите още въглени, се разстилат в кръг.
 
Около тях се извиват хората, а начело се носят иконите на Свети Константин и Елена. В жаравата влизат боси нестинарите, които най-често са жени.
 
Вярва се, че иконата на светеца, която държат, ги запазва от огъня. В това състояние  нестинарите понякога изричат пророчески думи, гадаят бъдещето  или общуват с умрели предци. Трансът и ритуалният им танц траят няколко минути.   След нестинарските игри всички се събират на общата трапеза  с приготвения курбан.  
 
Имен ден празнуват Константин, Елена, Костадин, Костадинка.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
0
 
5
 
! Отговори
8-ия ден преди 12 години
до 40 - галактикаИ аз бях от тези, на които коментарите бяха изтривани и ме отстраняваха за определено време по незнайни причини, Не съм скандален, не обиждам, но си имам мнение и след като триха и банваха - бях решил НИКОГА да не влизам в този сайт.Не бях твърд до края, защото си мисля, че има нужда понякога от мнения като Вашето, моето и на други мислещи хора.За това понякога пиша, но рядко и доста изборно.Вие сте доста внимателна в коментарите си и доброжелателна, дори съм Ви критикувал за това, та не ми е обяснимо защо някой си прави глупави шеги, като безразборно трие и - направо безчинства в сайта.Но, ще се срещаме понякога, може би, в неполитически статии. Там вече всичко е предизборно и ...нечистоплътно.Желая Ви приятни празнични дни.
40
0
 
5
 
! Отговори
галактика преди 12 години
до 39- 8-ия ден - Вашият коментар ще се вмести сред най-красивите ми преживявания поради оказаното внимание към мен.Не мога да не Ви бъда благодарна за това!Наистина *се загубих* за известно време.Редица коментари ми биваха изтривани, което много ме ядоса.И понеже не съм скандална по принцип, просто се отдръпнах.А що се отнася до отношението ми към образованието - то не е само към училищното.Най-вече съм ЗА това - човек да бъде душевно образован.Още веднъж - трогната съм от вниманието Ви.
39
1
 
6
 
! Отговори
8-ия ден преди 12 години
до галактика :Първо да Ви честитя именния ден !Да сте жива и здрава и да не се плашите от "жарава" - каквато и да е тя !Хубаво име имате !Но защо се загубихте в последно време, особено липсвахте около коментарите за матурите - мисля, че имате отношение към училищното образование - така съм го усетил....Идвам от малката църква "Св.Св. Константин и Елена", където са кръстени децата ми и самите ние/фамилно се предава от поколение на поколение - от преди 9-ти септ./ си посещаваме тази местност и тази светиня.Много народ и вярващи , и не, и вече летуващи празника е мнооцветен и алъш-вериша е започнал, сергиите са отворени само да има будали да купуват на десеторно по-високи цени...Празник .Горещо, дори се кани да вали сега се чуват гръмотевични оттеквания, като вчера, но това не помрачава празника ....Да сте живи и здрави всички именници !!!!
38
1
 
7
 
! Отговори
галактика преди 12 години
Намесвам се, защото някои честитят празника на именниците, а аз съм една от тях. Благодаря, макар че в спомените ми този ден е 3-ти юни. Както и да е, не обичам да споря, още по-малко пък да развалям нечий празник. На свой ред и аз се обръщам с добри пожелания към *адашите* сред коментаторите! А когато критикувам остро, не се чудете защо - от *жаравата* е . Приятен ден на всички!
37
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
до 35Пача, аз имам факти, че у нашенско "православие" докъм 17-18 век, с изключение на поромейчените царски дворове, няма, а ти какво имаш - голо словоблудство... Сам ще съм ти свидетел в Съдния ден! И "аз не знаех" няма да е оправдание, защото вече знаеш!
36
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Толкова сте загубени, че и Шерлок Холмс няма да може да ви намери!!! "Езичници" и "словени" са наименованията на онези, които зачитат езика, Словото като източник на живот, и които предават истината за света чрез самия си език, в който са вградени елементите на всичко познато и непознато - такова, каквото е създадено. "В началото бе словото". Не били езичници, "християни" били... нещастници!
35
1
 
6
 
! Отговори
До 14 преди 12 години
Ти си безумен еретик и сам си знаеш и причините за гневната ти лудост ! Осноовната част от българския народ винаги е била православна и това те вбесява очевидно! Гледай си атеизма и не обиждай православните християни!
34
5
 
6
 
! Отговори
Нешка преди 12 години
Съжалявам, но тези нестинарски танци са показател за езическите традиции и нямат нищо общо с християнството.
33
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
sinteti4en i analogi4en ezik ,angliiskia e vtoria tip i gledaite kade sa te ,kade sme nie
32
5
 
13
 
! Отговори
Sparotok blog преди 12 години
БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК КАТО ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА ТРАКИЙСКИЯ Според официалната историография траките са били латинизирани ( или гърцизирани между I-ви и VI-ти век. Една група лингвисти считат албанския език за наследник на тракийския. Други изследователи посочват силните прилики на литовски и латвийски с езика на Орфей, но пропускат да отбележат, че балтийските езици са изключително консервативни и са запазили много архаични особености, което обяснява паралелите с тракийския. Освен това трябва да се отбележи, че колкото по-назад се връщаме в историята на българския език, толкова повече общи неща има той с литовски, латвийски, жемаитски... Дали е с умисъл, или не, но в сравнителните тракийски речници езиковедите често пропускат основни тракийски думи имащи перфектни български еквиваленти. Като пример могат да се дадат: вода-вода, бара-бара (рекичка), дебре-дебри, листе-листи, вир-вир, суу сух, темен-тъмен, коза-коза, волинт-воленте (вол), зайкус-заек, орол-орел, елейн-елен, зелкия-зелка, вит-ведь ( знание), видето видетъ (видя, виждам) ... Нито латински, нито гръцки, или който и да е било друг език няма толкова много общи думи с тракийския както българския, но учените ни пропускат да оповестят това изключително важно сведение. Трябва да се отбележи също, че подробно, систематизирано сравнение на особеностите на тракийския език с българския не е правено. Спорадично се споменава, че дадена тракийска наставка е идентична със старобългарска, че определена тракийска диалекна вариация е същата както и българската, но на читателите не е обяснено значението на тези граматически особености. Един народ може да наследи думи от друг, но не и диалектни особености, защото диалектът не е нищо друго освен по-слабо позната форма на официалния език. Преди около столетие видният наш учен Цани Гинчев представи теорията си за тракийският характер на българския език - На българите - старите - язикът им се изгубил - на завоевателите езикът се изгубил! ? Дали си името пълно-запълно, като гронгерска търговия (трампа с храна), а взели язик за име! А това не е ли глупав или безбожен шовинизъм... Ами че този..., който се взема да пише история, сляп ли е да види и глух ли е да се услуша, че ний днес говорим и на двата язика - и на българския, и на тракийския и пишем и на двата? Както народът се е смесил, тъй и езикът е смесен и тракийското, като повече и по-цивилизовано и обвизантийчено, е почело да взема върх над пришедшето...ziezi.net/ginchev.html Гинчев обяснява процеса на изпадането на падежите в езика ни като тракийско наследство. Тук трябва да се спомене откритието на К. Влахов, който установи, че за времето си тракийският е бил изключително развит и е започнал да губи своят синтетичен характер още в Античността. Присъствието на седем падежа * в средновековния старобългарски се дължи на това, че тези, които освободиха своите събратя от римското подтисничество са били дълги векове в изолация в свободните земи на север от Дунав и тяхното наречие се е запазило в старият си вид ( в древният тракийски е имало падежи, както и в древния арийски). Напълно естествено е, че официалният език на Тракия след VII-ми век ще е точно диалектът на освободителите, той е говорен от духовенство и благородническа класа, докато за останалото население е бил типичен губещият падежите вариант, т.е същинският тракийски...езикът, който говорим и днес в развита форма.** Нека обърнем внимание на някои особености: I. ПАДЕЖИ. 1. Окончанието при звателен падеж в тракийския език е -Е ( В. Георгиев), както и в звателен падеж на български лични имена Стояне, Добре, Борисе, Добромире, Милене, Светлозаре! 2. Окончание за дателен падеж ед. ч. в тракийския е -У, както е при български съществителни имена в дателен падеж Богу, стопану. 3. Окончание за дателен падеж мн.ч. в тракийския е -ИМ , срещаме го в Селим-брия, Селим означава на селите. Селите са трако-пеласгийско племе обитаващо Беломорието и Тесалия дом на мирмидоните, които според Йоан Малала са предци на българите. 4.Окончанието в родителен падеж е -ОУ също както при старобългарски съществителни имена в родителен падеж сыноу... II. МЕСТОИМЕНИЯ И ПРЕДЛОЗИ 1. Тракийското лично местоимение АЗ отговаря на българското АЗ 2. Тракийското лично местоимение МЕ отговаря на българското МЕ. 3. Тракийският предлог ДО отговаря на българският ДО. 4. Тракийското въпросително местоимение КОС отговаря на българското КОЙ(1) 5. Тракийското показателно местоимение ТА отговаря на старобългарското ТА-това. 6. Тракийското показателно местоимение СА отговаря на старобългарското СЬ-тази. 7. Тракийското показателно местоимение СИ отговаря на старобългарското СИ-това. 8. Тракийското показателно местоимение СЕМУН отговаря на старобългарското СЕМУ-този. 9. Тракийският предлог *** отговаря на българският ОТ, имащ диалектна форма ***. (1)Кос е древният вариант на кой, тъй както латинското quis -куис е древният вариант на италианското въпросително местоимение chi -ки-кой. III. УМАЛИТЕЛНИ ЧАСТИЦИ, НАСТАВКИ, ПРЕДСТАВКИ, ОКОНЧАНИЯ. 1.Тракийската умалителна наставка ИНТ ( волинт, перинт...) е определена от В. Георгиев и И. Дуриданов като идентична на старобългарската ЕНТ. Тя се среща в старобългарски думи като воленте, осленте, козленте. Интересно е, че тази частица се среща в предгръцки топоними като Коринт, Тиринт, Пробалинт, Олинт, Зеринт и много други, т.е. тези древни селища в земите на днешна Гърция са основани от нашите деди траките. 2. Тракийската умалителна наставка КА ( в Донука, Бургарака) е типична за българския език, срещаме я в думи като -белка, писалка, девойка. 3. Тракийската умалителна наставка Е ( в Дорзе ) се среща в наши имена като Бане, Боре, Воле, Едре, Злате и т.н. ( Е е типична за сърби и хървати Митре, Злате...) 4. Тракийската умалителна наставка ЕЦ ( в Кабец) е типична за езика ни творец, светец, певец... 5.Типичното за езика ни окончание -ЩА ( в пътища, свлачища, селища ) се среща и в тракийския - Вρρατζιςτα -Врачища, Рουβύςτα-Ровища. 6. Българската умалителна частица ЦА ( в девица, столица, певица ) се среща в тракийския топоним Тζερζενουτςας Чершница. 6. Тракийската наставка в лични имена ЗАР ( Етизар, Велизар) се среща в българските лични имена Светлозар, Златозар, Среброзар, Цветозар. 7. Наставка МЕР ( Пурмерул, Гугамер) - велик срещаме в Безмер, Владимер, Радомер. 8. Тракийските умалителни частици УЛ, УЛА, ИЛ, ЛО ( в Пурмерул, гагула, Кетрил, Скорило ) са идентични с българските УЛ в Драгул, УЛА в Радула, ИЛ в Момчил, ЛО в Скорило. 9. Тракийската представка З/С отговаря на българската СЪ-от. 10. Окончанието за прилагателни от женски род - А , НА ( Бела, Циерна) е същата както и в българските прилагателни от женски род бела, черна ( църна). 11.Окончание за съществително от женски род ИНА Диелина детелина. 12.Окончание за прилагателни от мъжки род-ЕН (Залден) червен, черен, златен. 13. Окончанието СК ( Дориск, Драбеск, Гареск) се среща и в старобългарски думи като бесовскъ, бытиискъ, браньнскъ, женьскъ... МНОЖЕСТВЕНО ЧИСЛО Установени са три форми на множествено число в тракийския език. 1.При първата окончанието е И - КТИСТИ чисти. 2.Другата форма е с ТА, срещаме я в ДРУВЕТА дървета. 3.В някои български диалекти се използва Е като окончанието за множествено число люде хора), листье ( листи), същата тази особеност срещаме и в тракийския топоним ЛИСТЕ листи. Както виждаме и трите форми, без изключение са типични за българския език. ДИАЛЕКТНИ ОСОБЕНОСТИ В тракийския се забелязват абсолютно същите диалектни особености както и в българския. Както отбеляза В. Георгиев ( Въпроси на българската етимология, стр.115) колебанието между а (я) от една страна и е ( ие) от друга е засвидетелствано не само в античността ( в езика на траките), но и в съвременния български език. Трябва да се отбележи, че разликата в нашите днеши названия Янтра и Етър се дължи на якане и екане... следователно откриваме в тракийския същото явление, което представлява една от най-характерните черти на нашия език. Отново В. Георгиев отбеляза, че в късния тракийски гласни без ударение често се редуцират както в източнобългарските диалекти зилен -зелен ( Διντιπορις Δεντουπορις )... В тракийските диалекти забелязваме варианти КЕТРИ, КЕТРЕ отговарящи на старобългарските ЧЕТИРИ, ЧЕТЫРЕ. Щом особеностите на тракийските диалекти са типични и за българския, това означава, че тракийския не е изчезвал изобщо, напротив развил се е и днес е познат под името български. Някои критици ще възразят, че частици като ЕЦ, ЦА, КА се срещат също в сръбски, хърватски, словенски. В това няма нищо чудно, траките не са падали от небето, имали са свои роднини старите илири и скити. Към илирийските народи принадлежат сърби, хървати, словени, словаци...а нашите близки роднини украинците са наследници на скитите. Затова името на тракйската Еброс Ибъра има успоредица в сръбския Ибър и украинския Ибр. Затова името на тракийската Нестос има успоредица в полската и чешка Ниса. Затова имената на тракийските селища Мидне и Курписос се тълкуват с хърватския глагол метнути полагам ( основи на селище) и украинския глагол корпати копая... Не, че хървати и украинци са траки, родствеността на тракийския с илирийски и скитски е обяснението за приликите. В нашия език също сме имали тези думи, но те са излезли от употреба. Това е един напълно естествен, а и неизбежен процес. Ето, няма нищо сложно нали, истината никога не е сложна, сложен и пътят тя да се укрие. Ние българите говорим развита форма на същият език, който е звучал между Карпатите и Бяло море още преди девет хиляди години. Не сме идвали от никъде, напротив, изпратили сме свои хора на три континента. Те от своя страна са повлияли десетки народи. За някои това може да звучи като фантастика, но е самата истина, която бавно, но упорито си пробива път. Това, че повечето от нас не я знаят се дължи на редица причини. Водени от политически причини, векове
31
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Че то и боядисването на яйца на Великден е езически обичай.. или искате да ми кажете, че в Библията някъде някой е казал "боядисвайте яица като празнувате еди какво си..."?Според мен е крайно време българите да се осъзнаем, че сме българи без значение дали следваме само православния канон или и нашенски си традиции на хиляди години. Даже трябва да сме горди от езическите си обичаи, защото те ни правят уникални, а не поредния балкански православен народ.
30
6
 
5
 
! Отговори
ръП преди 12 години
От къде на къде корпорацията Църква ще заклеймява нестинарстовто. Че коя е тя да казва кво ще става на тази земя. Дудуци до следващотот марсианско пришествие. Който иска да храни корпораците църкви да ги храни, но не и да ми давт тон този живот нито в миналия нито в бъдещия.
29
4
 
1
 
! Отговори
ръП преди 12 години
И църковната корпорация да прави дудуци и да не ми забранява да изповядвам каквото искам. И к'во църквата ще ми забранява ритуалите на целият ми род от както се помни. Че тя църквата моще не е същетвувала бре. Тракийци са почитали огъня, въздуха и водата, а нашата майка е Земята. Ере църковната корпорация да не напрапва модни икони.
28
4
 
1
 
! Отговори
ръП преди 12 години
Хайде сега да се върнем малко по-назад преди да се напъха християнството по нашите земи и да видим наглости е сътворила хирстиянската църква върху езическите вярвания. Тотално е унищожила старите обичай, като ги заклеймява и "вижда" сатаната в тях. ПОчва масово да руши предхристиянските култови центрове и върху тях издига църквите си. Присвоява си правото само тя да има право да общува с Бог и всичко останало е ерес. Бе я да го духа корпорацията наречена Църква.
27
1
 
4
 
! Отговори
до 25 преди 12 години
Христианството в Европа започва да се разпространява от апостол Павел още 49-50г. след Христа а Църквата са вярващите в Христос и се формира от апостолите и другите последователи още на петдесятница,след проповедта на Петър пред множеството-прочети Деяния на апостолите и тогава се изказвай/сега явно не си потготвен/.
26
1
 
3
 
! Отговори
... преди 12 години
само искам да ви кажа, че и да спорите и да не спорите "файда" няма. Никога православните няма да сдадат властта на католиците поради простата причина, че са лъжци . Ай наздраве :))))))
25
3
 
3
 
! Отговори
до 2 преди 12 години
Правилно са го написали. Има се предвид християнската църква като институция. Коледа и Векикден са най-големите християнски празници, но не могат да се нарекат събития в историята на църквата. Църквата като институция не я е имало по това време. А с тоя едикт се отварят вратите за християнството в Европа. Мисли малко следващия път преди да плюеш. Типичен българин..
24
1
 
3
 
! Отговори
До 16 преди 12 години
Ти добре ли си? Как може христианските църкви да нямат нищо общо с Исус Христос-защо се наричат "християнски" тогава????
23
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Константинчо, идеята е, цитирам, "Москва - трети Рим". А на какво са те научили "българките" "историци", е въпрос, който никак не ме интересува, поне не и до момента, в който не започнеш да сееш публично лъжи. Особено като една от най-опашатите - че нямало логика православна държава да иска католическа столица. Когато Бизантион става столица на ИРИ, никой все още си няма и идея, че гърците ще поюдейчат религията ни, нароявайки куп ереси, включително "православие" и католицизъм.
22
1
 
2
 
! Отговори
Константинчо преди 12 години
Значи дреме ми да не казвам на кое за вас :) 1-во спрете да стоите по цял ден във форумите а вземете да прочетете някои книжка да се запознайте с история :D. 2-ро и идея си нямате значи от история като говорите че "България никогааааа не е била заклета христянска държава ". 3-то Рuсия иска да направи 3-та Римска империя но Москва да е 2-ри Константинопол . Понеже няма леко логика най-голямата правослвана страна да иска столицата на католиците. И 4-то весел празник на всички аз ще празнувам :D