Темите табу в родното училище - говори ли се за различните

Още от малки българските деца имат изградени негативни стереотипи
6 авг 2012 21:10,
267
Темите табу в родното училище - говори ли се за различните
Снимка: архив, Impact Press Group

В българското училище не се работи върху уменията на децата да разбират и приемат различните. Това сочат изводите от изследване сред ученици и учители на Комисията за защита от дискриминация на тема "Стереотипи и предразсъдъци в учебници, учебни помагала и образователни програми и планове за подготвителното и основното образование".

Според проучването изградените в семейството и общността стереотипи и дискриминационни нагласи пасивно се подкрепят в училище, ценностната система на децата е хаотична и те много лесно попадат в лапите на национализма или апатията.

Във възрастта, в която децата започват да забелязват различията, но не могат да си ги обяснят, училището ги оставя да се оправят сами, както намерят за добре. В резултат те приемат безкритично различни предразсъдъци и дискриминационни нагласи, имат нерешени вътрешни конфликти и приемат двойни стандарти. В час не се говори за различията, а сексуалността е пълно табу, показват резултатите. 

В предучилищна възраст  повечето деца вече имат изградени негативни стереотипи за ромите още на тази възраст: „Те са черни, мръсни и крадат”, „Всички са лоши и със скъсани дрехи”, „Те са бедни и ровят по боклуците”.
По-смекчени са нагласите на българските деца спрямо турците: „Преди са били лоши и са рóбили България, но сега са станали добри.”, „Сега не крадат и не се бият.” Но около една трета не са съгласни с това. Те определят турците като „лоши”.

Малчуганите почти нищо не знаят за различните религии и не ги различават. Дори и тези, които са водени от родителите си в храм, не разбират смисъла на вярата. Но все пак някои казват, че „да вярваш в Господ е хубаво”.

По отношение на сексуалността, каквото знаят са го научили от родителите си и се сещат за книжки, които са им четени. Общото мнение е, че „момичетата и момчетата са равни”, но момичетата са по-добри защото „не се бият”. Нямат представа за сексуалните различия, но най-общо знаят, че за да се роди дете, трябва двата пола „да си общуват”. Не се досещат сами и не говорят за хора с увреждания. Сещат се за това само ако има такова дете в близкото им обкръжение или такъв човек в семейството.

В начална училищна възраст (2-4 клас) различията между етносите вече се пречупват през собствения опит и чувството за принадлежност, но се появяват и нюанси: „Циганите са по-добри от българите, защото са жалостивни и не псуват” (дете от ромски произход от Перник),  „Циганите са мръсни и крадат, но има и добри цигани” (дете от български произход). Появяват се и първите предразсъдъци: „Циганите да си отидат в Индия, откъдето са дошли”.

Там, където в училище се учи повече за различните култури, етноси и религии (като СИП, кръжок или се набляга повече в задължителната подготовка), децата имат по-ясна представа за различните етноси и религии и проявяват по-голяма толерантност: „Хората не бива да се делят на бели и черни, а на добри и лоши”, „Бог е един, само дето празниците са различни”.

Често децата смесват различията по етнос и религия. Невинаги са наясно, че има българи мюсюлмани или араби християни и др., което се вижда в изказвания като: „Циганският господ е Васил, защото ги е спасил.” Децата от затворените общности вече формират асимилационни нагласи към общността: „Циганите са черни, но добри” (дете от цигански произход), „Ние тук сме по-разбрани.” (дете от с. Рибново, българо-мохамедани), „За циганчетата да се направят отделни класни стаи или училища, за да не ги обиждат.”

Децата знаят думи като гей, хомосексуалист или „педераст“ (използват ги и като обида), но не всички са наясно със смисъла им. Тук както родителите, така и училището са абдикирали: „Мама ми каза, че ще науча тази дума, като порасна.”, „Госпожата ще ни изгони, ако питаме за това”. Основните източници са интернет, връстниците, по-големите деца и телевизията. Тъй като не познават тези различия, не знаят как и да ги приемат. Затова ги игнорират. Има наченки под влиянието на приятелската среда да се формират първите негативни стереотипи: „Да си гей е откачено”.

Децата на тази възраст знаят повече за хората с увреждания, особено в училищата където има деца със специални образователни потребности. Въпреки това трудно ги разпознават: „Децата, на които се налага да им се помага, правят гадни работи”. Не знаят защо са такива и повечето смятат, че за тях е по-добре да са в отделни училища: „Защото там повече им помагат”. След малко размисъл се съгласяват, че „с нас им е по-хубаво и се чувстват по-нормални”. 

В прогимназията (6-7) клас в смесените райони все повече се губи етническата идентичност, особено сред децата от ромски произход. Много от тях се идентифицират с турския или българския етнос и не говорят на майчиния си език. Това е процес, насърчаван от родителите: „Родителите не искат да сме различни” (дете от ромски произход от Омуртаг).

Подобен процес има и сред част от българските турци: „По-добре се изразявам на български и не говоря много на турски с нашите.” (дете от турски произход в Разград). На другия полюс се забелязва закрепване на стереотипите и формиране на стабилни предразсъдъци. „Циганите са такива, защото на тях лесно им се разминава”, „Много цигани живеят на гърба на държавата”. Все повече значение за това придобива личният опит: „Едни цигани искаха да вземат колелото на брат ми, замеряха го с камъни” (момче от София). „Циганите, като  са много, и се правят на повече от нас” (момче от Плевен). Появява се и разбирането, че не етносът определя поведението: „Те са такива, защото са бедни и сигурно няма какво да ядат” (момиче от София).

Децата в смесените райони имат по-ясна атрибуция (приписване на качества, характеристики и причинно-следствени връзки) по отношение на циганите и българските турци: „Има цигани и баш цигани” (вторите са лошите), „От едни цигани до други има голяма разлика”, „Турците някога са били лоши хора и са ни поробили, но сега не са.”, „Циганите се обединяват, когато всички са срещу тях”.

За съжаление това са спонтанни умозаключения, които не се подкрепят достатъчно в училище с конкретни факти и примери. За българчетата циганчето или турчето, което им е приятел, може да е нещо различно от „циганите” или „турците” срещу които говорят родителите му вкъщи или чува по медиите. Същото е за циганчетата: „Тя е добра, защото е изключение” (ромско дете от Перник за българската му приятелка).

Значим проблем е и начинът, по който се говори за турците в исторически план: „Понякога наричат османците турци и това е обидно.” Много от децата от турски произход не разбират разликата между турския народ и политиката на Османската империя и се чувстват виновни когато се говори за робството и освободителните въстания и войни. Това е проблем както за тяхната идентичност, така и за личностната им стабилност. По-рядко, и то с помощта на родителите си, има деца, които са наясно с това: „Аз не се обиждам, защото това го е направила Империята, султанът и аз нямам нищо общо с това” (момиче от турски произход от Омуртаг).

В периода на юношеството стереотипите за „мъжкото” и „женско” сексуално поведение се изграждат хаотично на базата на порнографията („То в Интернет където и да бръкнеш, ще видиш нещо.”), масовата „поп култура” или от приятелите. На тази възраст хомосексуалността или транссексуалността вече по-рядко се приема като „ненормалност”. Но за около 1/3 от децата стереотипите се задълбочават. „Наричаме ги сбъркани, те сами са си виновни за операциите, дето си правят” (момичета от Плевен), „Не е правилно да им дават да се женят, защото няма да имат деца.”

В тази възраст се появяват и първите стереотипи по отношение на политическите възгледи. Те обикновено се формират хаотично от медиите, приятелската среда, семейството и най-вече от по-възрастните баби и дядовци: „При комунизма е било хубаво, защото е имало работа за всички, училищата и болниците са били безплатни. ”, „Баба ми е казвала, че тогава всеки е можел да има всичко, защото е имало работа. Тя е работила на летището и е взимала хубава заплата.”, ”Сега е лошо, защото хората са бедни.”

Това, за което изобщо не се говори в училище, е сексуалността и сексуалните различия. Тази тема е тема табу, нещо, за което е „срамно да се говори”. Дори и да имат въпроси, децата в предучилищна възраст вече имат нагласата да не питат, „защото ще ни се карат”. Повечето информация за сексуалността са получили от приятелите, от интернет и в по-редки случаи от родителите.

Много малко познания имат децата и за хората с увреждания. Те нямат представа как да се отнасят към тях и в повечето случаи грешат, особено спрямо децата с поведенчески нарушения. 

Никъде в учебните програми и планове обаче не се говори за различията по пол. Дори и в темите, свързани с пола, при животните нещата „се замазват”: „Когато стигнем до уроците за размножаване, започва едно обикаляне” (момиче от София), „Нищо не ни се обяснява директно”, „Уж няма нищо срамно, ама само увъртат”. Информацията, която децата имат, е от приятелите и Интернет. Някои от родителите (вероятно по-интелигентните или с по-висока култура) купуват съответните книги или показват филмчета.

Трудните и неразбираемо написани учебници също са форма на дискриминация, сочи извод от друга част от изследването, направено сред учители.  Почти няма учител, независимо от коя образователна степен, който да не смята, че учебният материал, учебниците и помагалата са сложни и неразбираеми за децата – 87,3%.  За 62% от учителите част от учебното съдържание е неактуално и остаряло.

В час не се обсъждат и се премълчават различията, което също може да се определи като форма на дискриминация. Опростени са представите най-вече за хората с увреждания и за хората с различна сексуална ориентация.

Учителите по-скоро не се справят в работата си с ромските деца и тези с умствени и физически увреждания.

Най-трудно се справят с различните деца началните учители и особено с децата от ромски произход. Според близо половината от изследваните учители ромските деца много трудно се приобщават, а  една четвърт вярват, че те трябва да се обучават отделно. Близо една пета (19,5%) пък смятат, че децата с различен етнически произход имат различни способности.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


267
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
209
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
абе какви са тия глупости бе?в днешно време нормалните,обикновени българчета са малцинството, те са "различните"... загрижили се за фрийковете и ***.Ако всичко ни е наред - ОК, но когато българите са подлагани на репресия и геноцид от едно нагло малцинство и собственото си правителство, когато са обвинявани за всичко, когато една маргинализирана група безчинства безнаказано, да убеждаваш, как "различните" не са виновни и не трябва да се реагира е престъпление срещу България!
208
2
 
17
 
! Отговори
ГЕРБ- ВЪН !!! преди 11 години
ГЕРБ и Игнатов- ВЪН !!! Игнатов ти си знаменосец на неграмотността !!! Лидери сте на простащината, неграмотността и злоупотребите- вие от ГЕРБ ! Твоето миниСТЕРСТВО трябва да бъде закрито веднага за гавра с образованието в България !!! Как сътворихте НАЙ- ВИСОКИЯ МИНИМАЛЕН БАЛ за учениците след 7- ми кл. на НВО за последните 22 г., при положение, че ИМАШЕ 50 % ДВОЙКИ ПО ЛИТЕРАТУРА И МАТЕМАТИКА ТАЗИ ГОДИНА ? Така уредихте тъпите си " герберчета " в ел. у-ща. ГЕРБ- ВИЕ СТЕ МОШЕНИЦИ ! ГЕРБ- ВЪН !!!
207
4
 
18
 
! Отговори
алек преди 11 години
гейовете са герб
206
5
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Българските деца също са жертви на тоталната *** и обезбългаряване.Правилно определят *** като черни, мръсни, крадящи и убиващи гостоприемника си, т.е. българите.
205
31
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Аз съм учител и се стремя да преобръщам тези показатели всеки ден.Открито говоря за сексуалността, сексуалните влечения, хомосексуалността и правата на хомосексуалистите. Освен това съм начален учител,моите ученици тепърва се формират и мога силно да повлиая на тяхната ценностна система.
204
16
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Повечето коментиращи тук показват защо децата са толкова прости.Ами защото и родителите са такива. Това да приемеш вродената и независеща от него сексуална ориентация на съученик не означава,че ще станеш гей. Тук прозира още един мит,плод на невежество. Сексуалната ориентация не се влияе от средата! Пък вие си вярвайте в каквото щете,невежеството е агресивно и неуморимо.
203
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Статията показва какво е нивото на българските деца.Коментарите под нея показват какво е нивото на българското общество.България е загубена.
202
4
 
5
 
! Отговори
Ибн Булгар преди 11 години
Децата правят изводите си за околните според държанието им, а като цяло българите се изкарват виновни за всичко все едно няма *** или турци, които мразят!Аз учех с *** и се държах с тях съвсем нормално въпреки, че редовно в квартала осналите *** крещяха "смърт за българите" и винаги обиждаха на етническа основа, като имаше конфликти.Не съм слагал всички под общ знаменател.Като пораснах везните се наклониха в моя ползаКойто ме уважава, получава същото от мен.Другите на кафЕво!
201
3
 
5
 
! Отговори
Димитър Димитров преди 11 години
А всички, които са пили вода, са умрели. Няма доказана връзка между преживяна травма и половата идентичност или сексуална ориентация на иднивида. Има изнасилени трансполови хора, има и трансполови хора, които не са били изнасилвани. Да, "хомосексуализъм" и расизъм не се слагат на едно ниво, но хомофобия, ксенофобия и расизъм- да.
200
4
 
2
 
! Отговори
Мислещ преди 11 години
Димитров, слагате на едно ниво различни неща, които имат различна история, произход.Много е погрешно да се слагат на едно ниво хомосексуализъм, расизъм, инвалидност и прочие...Гледах едно интервю с един травестит, човека е от детски дом, системно изнасилван. Станал е такъв, не защото се е родил така, а защото е бил малтретиран и ми е променена психиката, а толерантните лицемери се опитват да кажат, че се е родил така.
199
4
 
4
 
! Отговори
Димитър Димитров преди 11 години
А защо е обидно да си ***, да си ром, да си с увреждане? (***, *** са също сред обидите!) Такъв си се родил, с какво си виновен и защо трябва да плащаш за това, че си на тая Земя?! Когато тези думи се използват за обида, някой седи тихо в ъгъла и ги попива, защото те се отнасят за него. Заобиколени от такава омраза, какви личности очаквате да се изградят? Крайно време е примитивното да бъде разпознато и да се борим с него. Темата е обширна, но понякога е достатътчно просто да се замислиш.
198
5
 
11
 
! Отговори
Мислещ преди 11 години
Разбира се, че се говори за различните.Например: "Ей, *** ела насам""Как си ***""Ей ***"И децата, като чистосърдечни съвсем точно разбират смисъла на различните. За това думата "гей", "***" е обидна за тях и такава и ще си остане. Те не са обременени с толерантното лицемерие обзело нашето общество.
197
2
 
2
 
! Отговори
Бе 241 ?! преди 11 години
Уф бря ... родителите не са "абдикирали" ... просто са ***. А сея грешното се изправяше много добре с тоягата. Тя затва е измислена. И ставаха хора. Сега стават посмешища, които се плодят и въдят ***.
196
6
 
6
 
! Отговори
Димитър Димитров преди 11 години
Налага се тези неща да се възпитават в училище, защото родителите са абдикирали! Всеки ще си признае - животът е напрегнат, няма как да се сетим да говорим с детето си. Ами не става така. После защо чалгата ни възпитавала децата и защо били посредствени или диваци... Колкото до това дали трябва да се обяснява на децата от ранна възраст за хомосексуалността - друга песен ще запеете ако детето Ви се самоубие, защото цял живот е слушало само как е грешно да бъде себе си.
195
3
 
4
 
! Отговори
v преди 11 години
Страшно *** статия! Във всеки абзац се повтаря минимум по едно изречение от предния и целия смисъл се губи (ако изобщо има такъв)! Въобще какво искате да кажете с нея не ми е ясно?! Глупаво е да смятате, че учителите трябва да програмират децата да вярват че всички хора са добри, защото не са, без значение дали са ***,българи, турци, хомосексуални и т.н.
194
11
 
8
 
! Отговори
Аз преди 11 години
Трябва да се говори за различните в училище, но с хитлеровата любов към тях.
193
14
 
3
 
! Отговори
92набор преди 11 години
това пак ли е писано от някой хамериканец? пълни глупости. завърших преди една година средното си образование...в училище властва закона на джунглата/както и в държавата/, най-силните се налагат...кой с пари, кой с тупаници, кой с връзки...който както може.и аз съм тероризирал *** в моя клас,единия си беше клептоман...другия си е леко противен. като мъжка гимназия *** и модерни *** нямахме,а след един мач срещу *** уч. отбор...ония ги ескортираха с патрул до изхода на града ха
192
10
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
*** статия! децата учат по програми, според умственото им развитие! за това например на филмите пише "препоръчителен родителски контрол"! ще може ли автора да обясни на осемгодишен, защо *** обичат мъже? ненормална работа! цитаните не са лоши! никой не е лош! просто системата ни е такава! ако има строг контрол, никой *** няма да краде, а ще работи! всички се раждат добри! системата ги променя!стария *** учи детето си, че може да прави каквото си поиска, защото и него не го е страх
191
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Общо взето не разбраф кво иска да ни каже аФторЪ на матряла....Изрежда ... изрежда и кво ?Първо децата отиват на училище да учат науки. После може да се обръща внимание на разни други неща в разни свободни часове. Но обаче некак си се получава, че аФторте на матряла искат децата да мислят както те искат, а не различно от тях. Бе де сте сигурни, че вашето мислене е правото ?!?!?!?!
190
16
 
17
 
! Отговори
ГУРБЕТЧИЯ преди 11 години
Много правилно ! Предразсъдъците се предават от родителите на подрастващите деца ! Затова сега и турците и *** просто се дистанцират от българите ,няма да им се молят я ,щом българите така си възпитават децата да мразят хората според етноса им ,а не според индивидуалните им черти . Слушайте ми думата ,ден ще дойде Бг. ще бъде разделена на автономни области и то по вина на самине българи ,които изолират и дискриминират малцинствата си !!