Абсурд: Военните ни пилоти несъвместими с натовските стандарти

Липсата на барокамера и центрофуга подлага на риск живота им
23 апр 2014 11:23, Анисия Иванова
42
Абсурд: Военните ни пилоти несъвместими с натовските стандарти
Архив: Булфото

Липсата на барокамера и центрофуга подлага на изключителен риск здравето и живота на летците ни. Тези две  основни съоръжения от авиомедицината ги няма в българската армия и поради това е невъзможно да се установи годни ли са за летене военните ни пилоти. Това казаха предTV7 полк. д-р Румен Златев, бивш началник на Института по авиационна медицина към Военномедицинската академия (ВМА), и ген. Димитър Цветков, бивш зам.-началник на главния щаб на Военновъздушните сили (ВВС).

Барокамерата, с която разполагаме в момента, е на 60 години и не работи, на толкова години е и центрофугата, която също не работи. Заводите, които са ги произвели, отдавна не съществуват, те не могат да бъдат ремонтирани, за тях няма  резервни части. Така се получава, че нито един от българските пилоти, включително и от най-висшето ръководство на Военновъздушните сили, няма легитимна годност да управлява изтребители, хеликоптери и самолети в съответствие със стандартите на натовската армия, независимо че в съответните документи пише точно обратното.

Затова след инцидента на база Граф Игнатиево преди две години, когато тежко пострадаха двама пилоти, бе отменена и българско-американската  летателна подготовка „Тракийска звезда“. При инцидента самолетът падна и двамата пилоти – майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев, получиха тежки увреждания. Официалната версия за инцидента беше,че катастрофата е резултат на пилотска грешка.

От 2006 г. лекарите от центъра по авиомедицина алармират всички военни министри за проблема пред българските пилоти. Предишният военен министър Аню Ангелов дори е разпоредил закупуването на нова барокамера и центрофуга, но заповедта му не е изпълнена. Сегашният военен министър Ангел Найденов също се е опитвал да постигне решение на проблема. В крайна сметка в авиомедицинския център са останали само трима специалисти, но те не са в състояние да определят годни ли са нашите пилоти заради липсващата апаратура.

Полковник Златев съобщи, че в миналото България е била единствената страна в Източна Европа, която е имала пълния набор от апаратура. По думите му освен тези два уреда има още две съоръжения, които днес липсват в авиомедицинското оборудване у нас. Това на практика прави българските военни пилоти негодни за летене поради невъзможността да преминат задължителните авиомедицински прегледи.

Ген. Цветков допълни, че абсурд е да летиш, без да си минал тези медицински прегледи. "Барокамерата е много важна, в нея се проверява функционалната състояние на всеки един пилот“, поясни той.

Той уточни, че през 2006 и 2010 г. България е подписала стандартизационни документи, с които ратифицира изискванията на НАТО, но с уточнението, че не ги прилага. Оказва се, че и до днес няма назначена комисия, която да преразгледа договорите, поясни той.

Това автоматично води до това, че българските ВВС нямат оперативна съвместимост с НАТО, допълни полк. Златев.
„Както виждате нито един наш самолет или вертолет не е участва в операция на НАТО“, мотивира се той.

Той разказа, че от 2006 година Техническият университет се опитва да пусне наличната барокамера, но според него това е безсмислено, защото тя не може да покрие изискванията на натовските стандарт. За ремонта е била обявена обществена поръчка за 40 000 лв.

Полк. Златев цитира военния министър Ангел Найденов, който първоначално е заявил намерението да се закупят липсващите уреди. Впоследствие му е била представена абсурдната цена от 58 млн. лв. за двете съоръжения, при положение, че има налични оферти за около 2 млн. лв. за барокамерата.

Полковникът разкри и още един абсурд –  в летателните книжки на нашите пилоти пише, че не е проведена барокамера или центрофуга поради технически проблеми. „Иначе казано това означава, че пилотът не е годен за полет“, уточни Златев.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


42
Още по темата: НАТОстандартипилоти
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
5
 
10
 
! Отговори
до 9 ти, преди 10 години
видно не септември.Самолети сме произвеждал и СЛЕД 44-та. А от 45-та, та до 89-та военната ни авиация вече броеше над 600 машини. Смятай колко жалки ни направи демокрацията.
17
2
 
4
 
! Отговори
фон Рихтхофен преди 10 години
Трабантаджията нали го бяха возили на бракмата F - 16. Кълките му бяха ли изцапани след возенето ??
16
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
то няма самолети,защо са ни летци.
15
0
 
7
 
! Отговори
гризач преди 10 години
Той уточни, че през 2006 и 2010 г. България е подписала стандартизационни документи, с които ратифицира изискванията на НАТО, но с уточнението, че не ги прилага. Оказва се, че и до днес няма назначена комисия, която да преразгледа договорите, поясни той. Е за това ще си останем трета ръка и натовци и европейци, защото винаги нещо не изпълняваме ама от тях да мине ще ни ударят подписа, ще ни приемат, НО с "уточнението" че по принцип не ставаме!
14
2
 
4
 
! Отговори
САШТ преди 10 години
До ф-1Въобще нямаш представа от армията 1945г и 1989г ! Поне чети или питай! Иначе си зомби.
13
11
 
6
 
! Отговори
ф-1 преди 10 години
България е имала чудесно подготвена армия, но след като дойдоха руските алкохолици- окупатори, всичко се разкапа.Сега военните, както и милиционерите приличат на раздрани тюфлеци!А ако се стигне до военен конфликт...просто не ми се мисли.
12
1
 
8
 
! Отговори
Разпориха се! преди 10 години
Разпориха се от кражби, рушвети и всякакви далаверки тези от военното министерство. За да убият трима човека в Лозен реализираха цяла корупционна схема, в която явно беше гушенето с ваканция на Бали. Рушветите не се виждаха, но никой не се съмнява, че ги има.. А тумбаците от военното министерство постоянно си пълнят гушите. И заради тези тумбаци може да загинат и пилоти.
11
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
SOLOMON PASI PROKOPA TRAPISTA DA NI VKARA V NATO.NALQVI I NADQSNO GOVORESHE THE DYRJAVA V KOQTO IMA BAZI NA NATO PROSPERIRA.KYDE NI E BLAGODENSTVIETO ZA TIQ 25 GODINI?
10
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Медицинските изисквания и критерии за годност на летателния състав от БА са много по-високи от "натовските"!
9
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
ех а преди 44- та сме произвеждали самолети!а сега 1 барокамера нямаме!
8
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Военна академия е ремонтирана отгоре до долу с пари от ЕС и НАТО, между другото. Заедно с околните паркинги.
7
5
 
13
 
! Отговори
Шоп преди 10 години
Това са глупости, искат да изкрънкят пари. Никаква философия няма да се ремонтира една барокамера, а центрофугата може да им я поправи всяка фирма, която подържа луна-парк.
6
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
ZA TOLKOVA GODINI V NATO TOVA LI SPE4ELIXME?ZA6TO TEXNIKATA NI E NA 60 GODINI?ZA6TO ARMIQTA NI NEE MODERNIZIRANA?ZA6TO USA UJ PRIQTELITE NI NE DAVAT KIORAV DOLAR ZA NAS I POLZVAT VSI4KO U NAS BEZ PARI?ZA6TO ISKAT DA NI NABUTAT SYS STARI I NEGODNI F16 PREDI BRAKUVANE?ZA6TO NI BLYSNAXA VYV FLOTATA ONIQ STARI KORITA KORVETITE?ZA6TO NI DADOXA XILIKOPTERI KUGAR KOITO ZAMRYZVAT I NE MOGAT DA LETQT?IMAM O6TE 1000 ZA6TO.EDNOTO E POZNAITE NATO DALI STE NI ZASTITI AKO TURCIQ NI NAPADNE?
5
1
 
4
 
! Отговори
до 1 преди 10 години
Може и да иронизираш, но ако един такъв "мъж" не овладее машината и тя падне върху твоята къща хич няма да ти е до шеги....
4
5
 
13
 
! Отговори
тъй е в НАТО преди 10 години
Ами нали влезнахме в НАТО за да разчитаме на общата защита. Тогва или НАТО да ни пази и да ни охранява териториите или да се върнем към руското и да излизаме от НАТО. Ама нашите г**олизци депутатите едва ли имат смелост за втория вариант. Щот Щатето ни пазело. Сега заради политиците ни - пилотите ще понасят НАТОварването.
3
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Или лети или не лети !Средно положение няма!
2
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Да, ама си имаме тежко въоръжен ТРАБАНТ и най-вече Главнокомандващ Трабанта.
1
6
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Те нашите пилоти да не са гейове, като колегите им оттатък океана!Барокамери, центрофуги, шалчета, розови тениски...