Кой път ще оцелее? Поуките от снежна "Тракия"

Перипетиите, рисковете... разказ на колегата от Investor.bg Мариян Йорданов
Обновена: 1 яну 2017 10:27 | 1 яну 2017 10:00, Екип на Dnes.bg
156
Кой път ще оцелее? Поуките от снежна "Тракия"
Снимка: Facebook

Колегата от Investor.bg Мариян Йорданов е бил един от онези стотици шофьори, попаднали в снежния капан на "Тракия" преди два дни. Какво е видял, почувствал и как е реагирал? Нека прочетем написаното от него в социалната мрежа Facebook.

Още по темата

Тръгнахме от София в 13:13 ч. Магистралата беше доста претъпкана с коли. Гамените с 200 не можеше да хвърчат, защото и двете платна бяха пълни и се движеха със 140 за лявата и 100 за средната.

От два дни бабата на Таня ни казваше да не тръгваме, а баща й да тръгнем по-рано, преди бурята. Разбира се приехме го за бабини диветини. По пътя продължиха да ни звънят и да ни питат докъде сме стигнали.

На 106-ия км. се случи катастрофа. Жена ми каза: "Кола изхвърча от пътя". Аз викам: "Къде, виждам някакъв прахоляк в нивата, сигурно трактор оре". В следващата секунда се видя, че това не е трактор, а лека кола. Около 200 коли спряха, включително от отсрещното платно на магистралата...

Прегазихме съборената ограда (циментовото колче беше отрязано) и влязохме в нивата. Отляво един човек лежеше в нивата, отпуснат и леко превит, не мърдаше, помислих го за умрял. Продължих напред. Колата беше по капак (после жена ми ми каза, че се е въртяла няколко пъти). От колата излезе млада жена (около 40 г.), започна да вика: "Даниел, Даниел", с чужд акцент. Обикаляше колата като луда и пищеше. Не го намери. С ужас го видя 30 метра по-назад, излетял от колата. Вече бях до колата.

Няколкото души преди мен отваряха вратите на обърната кола. Вътре висяха на коланите шофьора (възрастен) и друг човек на задните седалки. С разкървавени носове, зъби, но добре. Сами си откопчаха коланите. Аз си мислех, че не трябва да мърдат, защото може да имат травми. Даже им казах на английски да не мърдат. Но после се зачудих кога може да гръмне колата и дали не е по-добре да се бяга. Всички в колата бяха добре, явно коланите ги бяха спасили.

Тръгнах да се връщам. Детето (тинейджър), което беше излетяло от колата (явно без колан, седяло на задната седалка) се беше свестило, седеше и една млада жена от спрелите коли го галеше, за да го успокои.

Като се уверих, че нищо не мога да направя и че са се обадили на 112, се върнах и продължихме по магистралата, разстроени, в гробно мълчание, прекъсвано от време на време от гробовно говорене.

Изводът, слагайте коланите и отзад. Добре, че колата не го е смачкала при въртенето. Но пък коланите не са добре при челен удар. Добре, че са излетели в нивата, а не в дърво, стена, ТИР. По асфалта и тревата след него имаше следа от спирачки. Какво е станало, дали са били засечени (2 пъти ни изпревариха, бяха белгийска кола, явно гастербайтери) или не. Дали спирачката е довела до преобръщанията? Дали трябва да се натиска спирачка когато виждаш, че ще вървиш по нива? Дали щеше да се въртят ако не бяха натиснали спирачка? Мисля си, че не трябва да се натиска спирачка, и волана прав, но не знам. Много неща не знам, оказва се. Включително и дали хората да се вадят, или да стоят там от обърната кола...

Наближихме Стара Загора. Обади се тъста и каза, че "Тракия" е с ограничение на движението при Карнобат. Ядосах се: "Какво значи ограничение на движението, да влезе в api.bg да каже 1 към 1. Пак ще трябва всичко да върша и да вляза в интернет". Последва паркинг, отбих и влязох в api.bg. Пишеше, че АМ "Тракия" е затворена при Карнобат поради снегопочистване, обходен маршрут през Карнобат-Айтос. Помислих си: "Идиотско, щом на магистралата има много сняг, какво ли ще е по на север и под билата на Стара планина, защо ни карат на север. Да мина ли през Елхово и Средец".

Възникна и въпросът да се върнем ли, но имахме резервация за 31-ви в Бургас, приятели ни чакаха и не вярвах да е толкова зле.

Приближихме Ямболско и ясно виждах, че напред и небето е много тъмно. Затова и реших да не минавам през Елхово, натам излеждаше по-черно.

Към Карнобат като чели не беше зле. До Петолъчката си беше добре. После почна да се вижда сняг и навявания, но си карахме с 40. Между Венец и Карнобат имаше закъсал ТИР на едно от изкачванията в посока Венец. N-ти предупредителен знак.

Стигнахме Карнобат, някои се опитаха да перкат към магистралата, но аз не. Видях много идващи оттам и май те се връщаха, видели че е затворено. Пък и имахме по спешна работа, да ходим до тоалетна.

На първата бензиностанция нямаше автогаз, но аз имах за още 150 км., достатъчно до Бургас. Пред тоалетната опашка от 5-10 души. Заговорихме се. Другите пътуваха за Варна, казаха че "ще минем през Ришкия проход, той винаги се чисти". Казах им, че в api.bg пише че АМ "Хемус" е затворена при Неофит Рилски и че Рижкия проход е затворен за автомобили над 12 т. Отвън мина верижен транспортьор на Гражданска защита. N-ти предупредителен знак. Пак се замислих да спра в някой ресторант или хотел и да чакам.

Тръгнахме напред. Верижният транспортьор го настигнахме, зави наляво към Ришкия проход, една пряка преди главната отбивка, казах си: "Явно към Ришкия проход е зле, а напред е добре, смело напред". На следващата отбивка полиция забраняваше наляво към Ришкия проход. Продължихме дружно напред главно коли с А, но също и софийски, варненски, сливенски.

Имаше бензиностанция с газ, но си казах: "Няма да спираме, че ще ни изпреварят стотици коли и после?"

Скоростта на колоната падна до 10 км. в час, често се и спираше. Навявания та дрънка. Отсрещното платно (северното) се запълваше много бързо със сняг от навяването, но се движехме. Много бавно стигнахме до Айтос. Добре, добре, добре. Даже след Айтос дигнахме до 40 км. в час. Рядко имаше идиоти да изпреварват в лявата лента. Но и аз се направих на такъв и изпреварвах...

Няколко навявания от 0,4 м. ги минах с мръсна газ, казах на жена ми: "Само напред и нагоре с прав волан, никакъв страх". Нали съм със зимни гуми, с 4 по 4, и нали закъсвах два пъти в калта тази година, та съм си взел поуки...

В обобщение, слагайте коланите и когато видите черни облаци на хоризонта, по-добре спрете на някоя бензиностанция, кръчма, хотел, магазин, заредете се с газ, бензин, храна, вода и изчакайте да видите, кой път ще оцелее.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


156
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
85
3
 
0
 
! Отговори
ццц преди 7 години
До Анонименискаш да кажеш 110 лева?
84
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Няма какво да спорите за заплатите - има ги на сайта на НОИ. Примерно средна работна заплата: 1980 - 182,50 лева1985 - 213,67 лева1989 - 274,33 леваТук друго е интересно - работещите в производството взимаха повече, а работещите в сферата на услугите взимаха по-малко. Най-малко взимаха тези, които получаваха бакшиши, т.е. и те не бяха зле - сервитьори, бармани, фризьори и т.н.
83
8
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ами поуките са следните: По време на управлението на Тиквата всичко е тиквено! магистралите са тиквени,решенията са тиквени,управлението е тиквено,далаверите обаче и кражбите са чисто по Мутренски!
82
1
 
12
 
! Отговори
Стамат преди 7 години
Но пък коланите не са добре при челен удар - физиката не ти е силна, а?
81
12
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
не мен чичо ми вземаше по 2300 като It мениджър през 83 та
80
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Дядо ми като шофьор в градския транспорт до 89г. взимаше 1100лева. По линията 260 до Горна баня.
79
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До БКП !???тотален вечно мрънкаш лузър си
78
1
 
11
 
! Отговори
до 77 преди 7 години
Средната заплата беше около 240 лв, но по повечето заводи и така наречените национални обекти масово се взимаха между 450 и 600 лв, с разните надбавки и допълнителни суми.Говоря за периода 1980-1989, края на соца.
77
9
 
1
 
! Отговори
БКП !??? преди 7 години
Да лузър съм със 167 работника на които аз давам заплати не съм наемен шеф през 2016год. Чао от мен и успешна 2017.
76
3
 
9
 
! Отговори
БКП !??? преди 7 години
Заводите след 89 та кой мислеш ,че ги контролира до 97 а когато дойде Костов ? Или си мислиш че 8 год. работиха без да им се търси сметка....хайде малко по сериозно. Луканов подготви приватизацията но го убиха и Костов я извърши. Даже сме си говорили ,че именно Цру го утрепаха за да може те да извършат приватизацията а не Русия..
75
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До БКП !???абе и тогава и сега си бил лузър
74
2
 
3
 
! Отговори
БКП !??? преди 7 години
В Горубсо може да си вземал , например при нас хората които подържаха горелките изкарваха повече от началниците си вземаха по 350 но масово средната беше около 200лв
73
0
 
10
 
! Отговори
до 79 преди 7 години
Отново манипулираш - приватизацията започна и завърши при Иван Костов.И това не е новина. Знае го всяко хлапе както се казва, само ти се правиш на неразбрал.Сори.
72
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Брат ми като ел.техник в коцм димитър ганев на гара искър през 82, като постъпи взимаше начална заплата 380лв. След 5 години взимаше около 600 лева.
71
5
 
5
 
! Отговори
БКП !??? преди 7 години
И друго да ви кажа аз затова и пазарувах в кореком. Купувах долари от сърбите по морето и като началник имах връзките да пазарувам там. Нафтата ми я караха първо в дома и после в завода. Знам го аз този строй -всеки крадеше той и затова се срина а ние приватизирахме завод за милиони за компесаторки и бонови книжки за хиляди....Между другото приватизацията започна при наследника на Тошо Луканов. Негови хора обиколиха и казаха кои заводи кой ще ги вземе и колко ще отчита....Нищо не знаете .....
70
2
 
5
 
! Отговори
до 77 преди 7 години
Точно 400 лв си вземах и то не през 89-та, а още от 85-та.Технолог в Горубсо Мадан тогава, което днес го няма.
69
9
 
6
 
! Отговори
БКП !??? преди 7 години
Каква 400лв заплата преди 89 та. Аз като началник цех вземах 240лв и имах 100 подчинени на по 120-180 лв стига лъгахте.
68
10
 
10
 
! Отговори
БКП !??? преди 7 години
Инфраструктурата на бай ви Тошо са панелни квартали в градовете и къщи без канализация / с външни тоалетни/ по селата. Няма метро, няма пречиствателни станции по морето, няма магазини ,няма небостъргачи...дори един нормален проход между северна и южна България нямаше. А за газ съм чакал по 5 километра опашка. Нафтова печка си купих от кореком и нафта вземах със връзки....лапетиите може да ги лъжете за бай Тошо ама аз лично съм ринал коридор по улицата за да стигнат децата до училище.
67
8
 
5
 
! Отговори
до 73 преди 7 години
При Бай Тошо заплатите си бяха доста добри спрямо тогавашнит цени.Покпуталената способност на българина, респективно стандартът му бяха около 4-5 пъти средно по-високи от сега.Веднага давам пример - при 400 лв заплата тогава, килоглам месо струваше 4 лв, сирене 2.80лв, литър олио 1.20лв, хляб 0.26лв, бутилка ракия (качествена) - 2.80лв, литър бензин 0.25лв, билет за гр.транспорт 0.06 лв.Същите неща сега при заплата 740 лв - месо 9лв, сирене 8лв, хляб 1.20лв, ракия 12лв, бензин 2лв, билет 1.60
66
1
 
15
 
! Отговори
до 68 преди 7 години
нямаше частен собственик на кола 4х4.....................Това абсолютно не е вярно - по времето на соца имах Лада Нива 4х4. С нея ходех на лов до 2007 година. А на тези, които ще се подиграват само ще кажа, че приятелите с коихо излизахме имаха Нисан Патрул и Тойота Лeнд Круизър и там където аз се качвах с Нивата, те не успяхава.