"Аполо 11" е кацнал на Луната с изобретение на българин

Прилуняващият модул е дело на Иван Ночев
Обновена: 13 окт 2017 10:35 | 13 окт 2017 10:35, Елка Василева
113
"Аполо 11" е кацнал на Луната с изобретение на българин
Снимка: архив, Reuters

На 16 октомври Българската военна авиация ще отбележи своя празник и 105 години от първата в света бомбардировка от въздуха, извършена от българските пилоти Радул Милков и Продан Даракчиев по време на Първата световна война. Благодарение на това пада считаната за непревземаема Одринска крепост. В годините българската авиационна идея укрепна и с героизма на шепата авиатори, защитници на столицата при бомбардировките през Втората световна война, сред които и българката торпила кап. Димитър Списаревски.

През всички тези над 100 години Българската военна авиация има и своите сривове, но има и своите авиоконструктори, които разнасят славата на България по цял свят и в страни със супер развита авиация. Това са Харалампи Джамджиев, Асен Йорданов, Цветан Лазаров, Иван Ночев, Кирил Петков.

В кацането на "Аполо 11" на Луната има и българска следа

На 20 юли 1969 г. лунният модул "Йигъл" на космическия кораб "Аполо 11" на НАСА кацна на Луната. За първи път в историята на човечеството човешки крак стъпи на земния сателит - американец.

В онзи момент малко хора обаче знаят, че заслуга за това има и един българин - карловецът Иван /Джон/ Ночев, за когото се смята, че е изобретил прилуняващия модул.

В знак на почит към своя съгражданин в Историческия музей в Карлово подредиха изложба, посветена на 101-та годишнина от рождението му.

Сред експонатите са няколко копия на патенти за подобряване на работата на самолетното крило, което е било съществена част от работата на Иван Ночев, разказа за БТА Мария Деянова, директор на музея. От началото на 50-те години на миналия век до смъртта си той е живял и работил в Сан Диего, САЩ, като част от конструкторската му работа е засекретена, тъй като е била свързана с НАСА.

Ночев е един от пионерите на българската авиотехника

Иван Ночев започва работа в казанлъшкия военен завод "Арсенал", а по-късно се прехвърля в Държавната аеропланна работилница в Божурище, припомня историкът Петър Ненков. Когато край карловското село Марино поле се построява модерно военно летище и авиоремонтна работилница, той се връща в Розовата долина.

Присъединяването на България към оста Берлин - Рим - Токио през 1941 г. води до превъоръжаването на българската бойна авиация с германски изтребители "Месершмит". Те обогатяват морално остарелия авиопарк на българските Въздушни войски. За да усвои ремонта на немските изтребители, за Германия заминават група български авиотехници, сред тях е и Ночев. Една година по-късно в той вече е студент в Берлинската Политехника.

След войната успява да завърши и Техническия университет във Виена като машинен инженер. Много скоро защитава и докторска дисертация. Работи известно време на летището на австрийската столица, но не след дълго се връща в родината си.

В лунната програма на САЩ се включва и Иван Ночев

След като загубват битката с руснаците за изстрелване на човек в звездното пространство, американците решават на всяка цена да потърсят реванш чрез своята програма за покоряване на Луната. Започва конструирането на знаменитата серия космически кораби "Аполо" и ракетата носител "Сатурн", създадена от Вернер фон Браун. В Лунната програма се включва и българинът Иван Ночев.

Той пристига в Канада през 1951 г. и работи в "Канада еър". Пет години по-късно се прехвърля в Калифорния, където постъпва на работа в авиокосмическия гигант "Дженерал дайнамикс корпорейшън". Тук, в Силициевата долина, се разработват най-новите самолети и ракетни системи за нуждите на Пентагона и НАСА.

Получавайки американско гражданство през 1962 г., той приема името Джон Ночев и се включва в екипа от учени в Американската национална агенция за изследване на Космоса - НАСА при разработването на космическия кораб "Аполо".

"Аполо" се дели на два основни модула - с единия американците кацат на Луната и той им служи като база и стартова площадка, а другият по същото време кръжи в орбитата на сателита и след това връща астронавтите на Земята. Цялото човечество следи със затаен дъх грандиозния подвиг на астронавтите Армстронг, Олдрин и Колинс, но едва ли някой у нас е предполагал тогава, че зад това велико постижение на човешкия гений стои и българин.

Изобретените с участието на Иван Ночев реактивни двигатели осигуряват плавното кацане на модула "Йигъл" с астронавтите на Луната и гарантират, че модулът да бъде в хоризонтална позиция, когато се прилунява. Освен това подсигуряват успешното им завръщане и скачване с очакващия ги в окололунна орбита космически кораб "Аполо". За неговите огромни заслуги при изработването на ракетните двигатели, Джон Ночев получава медал от Конгреса.

Трима президенти на САЩ присъстват на погребението на Ночев

Натрупал солиден опит и знания, той открива своя собствена фирма за авиоинженерингова дейност в областта на ракетно-космическите изследвания, наречена "Лансиа". Мечтае един ден да се завърне в своето родно Карлово и да вложи средства за построяване на колеж, но съдбата решава друго - на 13 март 1992 г. умира в Сан Диего, Калифорния.

Редом с други двама велики българи - Асен Йорданов, другият български гений в авиацията, и Джон Атанасов, той нарежда името си в Златния фонд на човешката мисъл и дава възможност на САЩ да забият първи в света националния си флаг на Луната.

На погребението му присъстват трима президенти на САЩ - Рейгън, Картър и Буш-Старши. С името и разработките си Иван /Джон/ Ночев присъства в много енциклопедии и книги, посветени на авиацията и космонавтиката.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


113
Още по темата: авиоконструктор
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
78
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Чудно как комунистите не са му видяли сметката?
77
2
 
1
 
! Отговори
Един българин преди 6 години
До: номер 123Но, това в никакъв случай не трябва да предполага, че българи има намесени навсякъде по света във всичко. Несериозно е. Да, вярно е че "сме дали нещо на света", но не сме ние единствените. Да не забравяме че има и други народи, и България в никакъв случай не е "Юбер Аллес".
76
3
 
1
 
! Отговори
Един българин преди 6 години
До: номер 123Имаме. Ама за разлика от твоето, моето чувство за национално самосъзнание както казваш не е въздухарско, а реално.Не трябва да се помпаме с фалшив патриотизъм.Цялата статия за българина работил за НАСА е съшита с бели конци. Нищо вярно няма.Стамен Григоров е известен с откритието си на "Лактобацилус Булгарикус".Димитър Пасков пък пръв е извлякъл алкалоид от блатно кокиче за да получи лекарството Нивалин, използвано за редица заболявания и което го има и в кръстословиците.
75
2
 
6
 
! Отговори
Един българин преди 6 години
Дрън-дрън та пляс! Хайде сега, Господ е българин, знаем го това нали?Не ви ли омръзна да четете такива "фейк нюз" за това колко "велики" били българите?Лунният модул е изцяло разработка на американската фирма TRW Inc., включитлено и двигателите на спускаемия модул, които са с хиперголично гориво, смес от хидразин и двуазотен четириокис.Фирмата General Dynamics, в която е работил предполагаемият българин не се занимава с ракети а със самолети, като F-16 например.
74
7
 
5
 
! Отговори
123 преди 6 години
Тука бесните комплексари са се развилняли. Вие чуство за национално самосъзнание нямате ли, бе нещ*стници. Изключвам руският к*вал, дето се чуди само как да се изх*ди повече на всичко, което трябва да ни кара да сме горди, че сме българи. Той все пак си се е родил п*дчовек и така и ще си умре. Нормално е да завижда. Ама вие предатели сте за разстрел.
73
8
 
5
 
! Отговори
oтАв$тралияСидней преди 6 години
нали знаете че Американците нито знаят за съществуването на БГ нито са чували или ако са чували казват че е в латинска америка някъде до Боливия. А аз като кажа че съм от България ме питат това град ли е? На мен вече ми омръзна и просто казвам да че е град, за да не отклонявам разговора с никому ненужни и безинтересни теми които не късаят никого
72
1
 
4
 
! Отговори
beks1 преди 6 години
а дали е помагал през втората световна война на нацистите с тези негови ценности?
71
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
смятало се че е изобретил,ама то със смятане ще стане ли
70
4
 
10
 
! Отговори
до 59 преди 6 години
Даже на моменти се съмнявам в съществуването на България.-Така започват психичните отклонения. Не се притеснявай. Не си първият. Карлуково е пълно с такива откриватели като тебе.
69
7
 
13
 
! Отговори
11 преди 6 години
Кацнал ... на холивудския баир.
68
2
 
9
 
! Отговори
Един българин преди 6 години
Когато българин излезе в чужбина и пита някой знае ли нещо за България, някаква българска следа да има някъде, хората се чешат по главите замислено, и единственото конкретно нещо за което се сещат е: "Георги Марков и убийството му с "българския чадър"".Доскоро за положителен пример сочеха Стоичков... до оня ден когато се "изходи на метеното".
67
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Навсякъде има българска следа.
66
13
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Глупости. Кво ще гори ракетата като нема въздох на луната? Петро-долари?
65
6
 
13
 
! Отговори
Ангел Живков преди 6 години
Не-кацането на Луната е КГБ-теза. Не е вярно, че Ночев е изобретил модула.Той е поканен от фон Браун за участие в програмата Аполо, за да реши проблема с обратното излитане от Луната към Земята. Задачата е решена повече от успешно.Ночев е направил това, което останалите не могат и досега. Можем само да се гордеем,че е българин (роден в Карлово).
64
9
 
10
 
! Отговори
гхбг преди 6 години
Тия, където разбират от конспирации, са същите, дето разбират от футбол, жени и политика. Горките. Минута мълчание за тех!
63
3
 
3
 
! Отговори
Джон Костов преди 6 години
Вижте само какви високи планини има на Луната,по над 30000м.затова диска и е назъбен като кухненски нож.
62
7
 
10
 
! Отговори
u4en преди 6 години
Кацането на Луната от Аполо - 11 е снимано във Холивуд !!!....А кацането на Аполо -12...Аполо -14.....Аполо -15....Аполо -16..и Аполо 17 ...е снимано във МОСФИЛМ !
61
8
 
9
 
! Отговори
добрютрю преди 6 години
конспираторите открили Америка и се развихрили от сутринта.я споделете сега кое е вярно:"САЩ никога не са кацали на Луната", или"Те никога не се върнаха там, защото след петото кацане намериха..." "лунната Мона Лиза", "станциите на Хитлер" и некои други извънземни
60
1
 
4
 
! Отговори
Eni4er преди 6 години
Първата авиобомбардировка е през 1911 г. в битката за Триполи.Италианската авиация бомбардира османците.Първият свален самолет е също там.Турците свалят 2 италиански самолета
59
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"В онзи момент малко хора обаче знаят, че заслуга за това има и един българин - карловецът Иван /Джон/ Ночев, за когото се смята, че е изобретил прилуняващия модул."Изобретил или се смятам, че е изобретил? Уточнете, защото има разлика !