Българското военно чудо: Падането на непревземаемия Одрин

Битката, която е определяна като военен връх на българската армия
17 ное 2017 14:45, Александър Попов
69

6199 гледания   |  Още видео

Четвъртият филм от документалната поредица "Българско военно чудо" насочва вниманието ни върху сражението, което мнозина описват като връх във военната история на България – превземането на Одрин. 

Действието се развива в началото на Балканската война през октомври 1912 г. Тогава командването на генерал Никола Иванов има за задача да блокира Одрин – най-важният комуникационен възел в Източна Тракия. Той контролира единствената жп линия от и за България, което го превръща в изключително ценен ресурс.

След неуспешен щурм през октомври, се преминава към обсада на града. Това обаче е почти невъзможна мисия, защото крепостта разполага с 45 км отбранителнта линия, гарнизон от около 75 хил. души с 600 оръдия от различни калибри. По план запасите им трябва да стигнат за 6 месеца.

Командващият одринския гарнизон Шукри паша твърдо вярва, че Одрин е непревземаема крепост. Обективните предпоставки също подкрепят твърдението му, но от съдбата на Одринската крепост зависи изходът на войната. Одрин трябва да бъде превзет на всяка цена.

Българското правителство обаче не подкрепя идеята за щурм, защото ще доведе до огромен брой жертви, а шансът за успех е минимален – изчисленията на Военния съвет показват, че една атака ще коства между 10 и 15 хиляди убити. Всички усилия на армията ни жънат провал след провал. Нещо трябва да се промени.

Тази промяна идва в лицето на генерал Вазов. Негова е идеята за ненадейна атака, без никаква артилерийска подготовка през Източния сектор, откъдето да се сломи "непревземаемата крепост". Турците не очакват нападение оттам и е направено всичко възможно да бъдат заблудени. Цял февруари е използван за скрито преместване на обсадната артилерия в Източния сектор, а в началото на март всички приготовления са готови.

Главното командване обаче все още се колебае да даде зелена светлина и предлага алтернатива. На своя глава генерал Георги Вазов заповядва атака за превземане на града.

Когато негов подчинен му заявява, че ще изпълни дълга си, той отговаря: "Дълга ли? Смятате ли, че е достатъчно, ако ние утре изпълним само дълга си? След едно поражение всеки страхливец може да се оправдае, че е изпълнил добросъвестно дълга си. Слава, слава или смърт ни чака утре!".

Дългоочакваният ден настъпва на 12 март, когато е направена първата крачка към една драматична борба. Подробностите и развръзката може да проследите в четвъртия епизод от "Българско военно чудо".

Документалната поредица е част от образователната инициатива на сдружение "Българска история" и ЗАД "Армеец", която цели да покаже по вълнуващ начин миналото на страната ни и да превърне историята в интересен учебен предмет.

Филмите от "Българско военно чудо" се прожектират и пред ученици и учители в десетки градове в страната по време на открити уроци, които авторите на проекта изнасят. Видеата се предоставят и безвъзмездно за образователни цели, за да може повече учители да обогатят учебните си часове с документалните филми.


69
Още от
Напиши коментар Коментари
62
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Дар 9 е щурмова машина -за съжеление само в 7 броя - не полоша от ил 2 за наземни удари и превъзхождашта ил 2 за битки във въздуха
61
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До Б Египет по това време е Англиска колония зна4и Англия е купила БГ самолети бе каскет руски --сам се набута )
60
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Самолетите Авия дето ги правим с нищо не са по лощи от най масовия изтребител на ссср - миг 1- към 1940 ФАКТ
59
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Tутракан е бая по сериозна крепост от Одрин
58
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Те и в Русия болшевиките и до днес учат, че преди 1917 г. Русия била бедна и западнала, но един работник в Петербург (тогавашната столица) за 1 г. спокойно е можел да икономиса от заплата за да си купи "Форд" и да си го поръча от САЩ. Толкова "бедни" са били.
57
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Ами, Георги Вазов! Поредният гаден русофил! Служил там, в Русия, когато са подгонени тук и построил важни военни обекти на Русия в затънтени места, където руските фортификатори много не желаели да служат продължително време. А в щаба му е бил един друг добър българин, изключително грамотен офицер, който докато генерал Вазов говори и дава указания на щаба, нанася всичко на карта и документите не само грамотно, но бързо и красиво.Комунистите не го убиха и доживя до 88, макар и в затворите.
56
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Произведени са над 1000 самолета.
Това се знае официално. Не сме смогвали да отговорим на търсенето. Българските самолети са били търсени и качествени. Всичко това се знае.
Сега, че на някои дрогари още им говорят в пенсионерският клуб разни алабализми, вече си е техен проблем.
Психично болни винаги е имало. Болшевиките не са нормални психически. Като се започне от "Ленин". Вижте му последните снимки.
55
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До Б

Вазовските машиностроителни заводи знаеш ли кога са основани ? другарЮ
да се чуди човек като не е имало нищо, що сте национализирали
54
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До Б
Първо много повече от 50 самолета са произведени, 50 е бройката само на учебните ДАР 6, освен него са прозивеждани и самолети от сериите на Капрони Казанлък, КБ /капрони български/ КБ Чучулига I и II, от сериите ЛАЗ са произведени над 500 бройки, за твое сведение СААБ по това време е произвеждала далеч по малко бройки, наред с това са се произвеждали и дале други неща, например радиоапрати - завода Тулан инж Светозар Пренеров, Херкулес каросерии и автобуси...за заахрните фабрики да не говор
53
1
 
5
 
! Отговори
Krom преди 5 месеца
Поклон на българския войник и неговия боен дух. Поклон пред Генерал Вазов и всички онези големи българи, участвали в този подвиг. Това ме кара да се почувствам горд. А не класирането на Григор Димитров. Но този дух е останал в миналото. Днес, младите българи не биха защитили Родината си (според социологическите проучвания). А тогава, стотици хиляди се връщат от странство за да станат доброволци. Ето какво костваха 50-те комунистически години, и последвалите ги 30 години хамелеонска демокрация.
52
9
 
1
 
! Отговори
Б преди 5 месеца
До Анонимен

е тук си прав - мандри наистина е имало много преди 1944 .... то от това се е издържала фашистката хунта на Борис 3-ти

аз пак ще питам - ако знаеш поне за едно промишлено изделие произвеждано и изнасяно на международния пазар от Царство България - имай добрината да ми го посочиш
Това че са се сглобили 50 самолета за Египет и както колега пилот ми напомни още 30 за Полша, далеч не означава че в България е имало самолетна индустрия
отново питам - каква индустрия - ток не е имало даже
51
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
по принцип е безсмислено да се спори с червени каскети, според тях в България нищо не е имало до 9.9.44, да се чуди човек що Хитлер е бил готов на всякакви отсъпки само и само България да му е съюзник, и въобще се чудя като е нямало нищо те кои мандри са обирали :)
50
5
 
2
 
! Отговори
Б преди 5 месеца
До Анонимен

инж Цветан Лазаров е работил на много места - в Германия и в Турция например
аз за разлика от теб съм виждал бойния самолет ДАР, но не и в България а в Египет за твоя най-голяма изненада
както казах това че са произведени 50 самолета като пробна серия за Египет далеч не означава че Царство България е имало самолетостроене !
освен идея и фабричка ти трябват и пазари нали !
е пазари не е имало за Царство България, благодарение на западните ти господари
49
4
 
3
 
! Отговори
Б преди 5 месеца
До Българофил

евреино !

в момента в България има поне 4 фабрички, които произвеждат ултра-лека авиация - купуват двигатели и отделни елементи, някой неща правят сами - това не означава че в България се произвеждат ълтра-леки самолети !
така е било и преди 1944 !
за строежа на самолети се използва алуминии, който в България не се добива - това беше мотивацията да се спре самолетостроенето в България !
комунистите, както ги наричаш не бяха глупави !
48
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До Б
не само че са произвеждани ами именно в периода 1926-1933 година там работи инж Цветан Лазаров, именно там той създава и пуска в сериино производство учебните самолети ДАР 6 и ДАР 9 прототипа на ДАР 10 също е направен там, българските авиозтрсоителни предприятия са закрити по разпореджане на Москва, всиките разработки и архиви също са окрадени от Москва
47
0
 
3
 
! Отговори
Българофил преди 5 месеца
До Б
Отдолу човека ти написа няколко модела български самолета преди 1950 но тази твоя промивка не може да я разбера. Вервай си. Ползваме Доган и Ме109 предимно през ВСВ, защото за тях съюза ни има части да ни подпомага, а и защото Ме109 са много по-добри.
Според теб всичките самолетостроителници са били ползвани за направата на хвърчила ли преди 1950?
Отказвам се да споря със стената. Псувай си наволя, кичи се с руски знамена и портрети на другари и бъди горд ***, какъвто явно си ;)
46
4
 
2
 
! Отговори
Б преди 5 месеца
До Анонимен

В Божурище НИКОГА не са се произвеждали самолети - там между другото каца Гьоринг ....
В Казанлък се ремонтират самолети и преди 1944

България нито произвежда, нито продава нито е имала на въоръжение самолети Българско производство .....
защо ми ги дрънкаш тези лъжи - ако България произвеждаше самолети щеше да си ги виждал нали .... поне в музея най-малкото .... да си виждал някога Български самолет !?
45
7
 
1
 
! Отговори
Б преди 5 месеца
евреино антисалвянски !

това че си намерил книжката на Иван Бориславов и Румен Кирилов със заглавие "Самолетите на България" е прекрасно, но да бе я и прочел .......

тогава щеше да знаеш че 20-тината самолета на армията на Царство България са немски и френски двукрилки от 1-вата световна и че първия Български самолет се произвежда през 50' години
44
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До Б

Самолетите ЛАЗ на инж Лазаров се произвеждат през 30-те и 40-те години, освен тях се преозвеждат и самолетите ДАР и Капрали в Казанлък, в царска България е имало 3 самолетостроителни предприятия, Държавна Аеропланна работилница Божурище, Балкан Ловеч и Капрали Казанлък, летището в Божурище е едно от първите с твърда писта, от 1926 година от него се има редовен авиопревоз до Русе и Варна, след окупацията от СССР предприятиата се закриват
43
0
 
4
 
! Отговори
Българофил преди 5 месеца
Ще внимавам това да е последния ми коментар, защото се получи страшен спам. Жегнах се и намерих книгата, която ми дава основание да споря с нещастните антисемити комунисти тук. Тя е справочникът на Иван Бориславов и Румен Кирилов със заглавие "Самолетите на България", само първата му част. Надали някой трол би пръснал пари за наука и образование, но за другите, които не вярват, намерете тази книга и се убедете.
Да живее България!