Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят
Обновена: 7 авг 2019 16:52 | 7 авг 2019 16:52,
108
Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?
Снимка: БулФото

Има ли връзка между некачествените ремонти на автомобилите и чудовищната смъртност на българските пътища? Трябва ли ремонтите да се правят само в лицензирани сервизи и да се забрани работата на кварталните гаражи? Има ли секторът нужда от по-голяма държавна регулация?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят, а някои от предложенията вече са публикувани за обществено обсъждане.

По неофициална информация над 50% от автосервизите у нас са в сивия сектор, а близо 80% от автомобилите у нас са над 10-годишни.

"Редно е в сектора да има ред. За съжаление в България много хора не искат да има ред, искат да има хаос. В хаоса българинът се оправя най-добре", казва пред БНР автомобилният състезател и собственик на автосервиз Румен Дунев.

Той е убеден, че автомобилите трябва да се ремонтират в автосервизи, защото там работят квалифицирани хора. Освен това, Дунев нарича "спекулации" страховете на хората, че според новите предложение, човек може да бъде глобен, ако си смени сам гумата на пътя.

"Нищо подобно! Всичко, което производителят на автомобила е написал в сервизната книжка, която почти всеки автомобил има в жабката  - да долеете масло, да смените акумулатор, да смените гума на пътя – всички тези неща всеки един водач може да прави спокойно, пред блока, на пътя и където иска", категоричен е той.

Според него е нормално да има автомонтьорски грешки, но при тежки произшествия трябва да се прави детайлна автотехническа експертиза и съответно да се носи отговорност.

"Оттам идва един много важен момент, който е залегнал в закона и който вчера дискутирахме - професионалната отговорност. Повечето от лекарските заведения имат т.н. „професионална застраховка“ и тя покрива всички щети. Голяма част от хората в бранша с автосервизите избягват регистрации, избягват касови апарати, избягват много такива неща и, когато стане въпрос за професионална отговорност, над 60% от колегите се дърпат, не искат тя да стане задължителна. Към момента тя е пожелателна! Добрите сервизи и хората, които мислят напред, я сключват. Тя не е милиони и всеки може да си я позволи", обяснява Дунев.

На обратното мнение за законопроекта обаче е председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков.

"В момента имаме един силно лобистки проектозакон, който цели единствено да затрудни собствениците и водачите на пътни превозни средства", убеден е той.

Според Радков новият закон ще завиши разходите за превозните средства, ще са необходими и технически паспорти на хартиен носител.

"Причината, според нас - шофьорите, заради която се връщаме към този технически паспорт на хартия, е, за да може, когато ни спре някой контролен орган и ние случайно не си носим този паспорт, разбира се да последва въпроса: „А какво правиме сега", смята експертът.

В закона никъде не било записано, че потребителите ще могат да вършат сами дейностите, описани в сервизните книжки на автомобилите.

"В закона е записано, че ако извършваме какъвто и да е ремонт по изброените системи, нас ще ни санкционират. Смяната на гумата влиза в това нещо", каза Радков.

Ако бъдат ограничени всички действия по обслужване на автомобилите само в автосервизите, може да се окаже, че ще трябва да се чака 2-3 седмици за смяна на гуми „защото просто няма кой да го извърши“, предупреди председателят на Българското обединение на шофьорите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
95
1
 
5
 
! Отговори
sgt Hale преди 4 години
Сивите сервизи с в пъти по-качествени и коректни от грандоманите , особено оторизираните. С нетърпение очаквах да ми свърши гаранцията за да се откача от фирмения сервиз на една известна марка...
94
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Кажете ми защо никои не коментира причините за увеличение на Гражданската отговорност?Менда Стоянова от ГЕРБ каза 15 братовчеди са искали обезщетение за това се вдигаКаруците в лицензиран сервиз ли ги поправят
93
1
 
13
 
! Отговори
Anonimen преди 4 години
Напротив в някой гараж по ще ти обърнат внимание и ще ти я направят като хората от колко в голямите сервизи а относно специалистите те вече не са в българия
92
9
 
8
 
! Отговори
Анна преди 4 години
На улицата, на която живеех преди години, има точно 4 сервиза тип гараж в задния двор, като два са един срещу друг. По цял ден хлопат, форсират двигатели и тормозят живеещите наоколо. Крайно време е това нещо да се забрани и сервизите да бъдат изнасяни към индустриалните зони. И е крайно време да се спират от движение замърсяващире трошляци. Който няма пари, няма да кара кола - не може всичко да ви е евтино.
91
0
 
8
 
! Отговори
Рум Сървис преди 4 години
А бе я като си правим колата, ко!? Вече 25 години основно я си я правим и не съм се утепал. Рядко ходим у сервиз, че след тия мърльовци после требва да оправям пак. Ангренаж сменям за 3-4 часа (2 пъти по дълго от сервиза) ама си четем точно за моята каручка и си пазим капаците, винтовете и разглобените части, а мърляка у сервиза ти набие рапидката и агрегата отива на улица "Последен път" аку мъ разбирате! Оторизираните пак са мърляци ама скъпо платени.
90
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 89Добре, съгласен съм.Колко граждани на БГ биха си позволили нови коли?Тука говорим за стандарт, сега че Бай *** се изхвърля е ясно на всички.
89
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Кви тампони на 30 хил????!!!!! Веднага им връщай тapaлясника! На 30 хил трее да си сменил само веднъж масло, и абсолютно нищо друго! Да не си глътнал некой байбек с превъртян километраж?
88
0
 
17
 
! Отговори
Сержант преди 4 години
Те оторизираните сервизи ама едни специалисти имат, ама и с какви оригинални части работят. В WV сервиз за едни тампони ми поискаха 250лв със смяната. Същите ги смених сам за 72лв. 30к колата не е мръднала. С в ,оторизираният' сервиз като попитах за гаранция отговориха, че няма гаранция, но частите били оригинални. *** лобизъм е всичко. А частите всички знаем от къде идват.
87
1
 
8
 
! Отговори
Loopianix преди 4 години
Оставете сервизите, като вземат да обвържат този измислен паспорт с Гражданската отговорност, е тогава ще ни се приреве на всички, че ще е яко .екс, ама без вазелин. Няма да има ПТП без проверка за редовност на паспорта, че и автотехнически експертизи, с надеждата да открият пропуски и да ни го набият. Така де, пътят към ада е постлан с добри намерения, тя държавата натам ни кара...
86
11
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Колата ми излезе от гаранция. До тогава бях задължен да обслужвам само в оторизиран сервиз. Там смяната на масло е над 400 лева. При кварталния майстор - незнам, отдавна не карам стари коли (нов внос), но вероятно е поне два пъти по-евтино. Разбира се че ще продължа да обслужвам колата в оторизирания сериз! Живота и здравето на мен и семейството ми са важни! Най-важни! Не харесвам клошарското мислене!
85
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да избереш сервиза на бай Х*й пред оторизиран, е като да избереш домашна шльокaвоца пред хубаво уиски. Ама тук 90% от населението, къде от беднотия, къде от скодоумие избира шльокавицата! Кво да прайш, толкова ни е капацитета. Липса на финикийски знаци! Ама да обясняваш после че шльокавицата е по-добра от хубавото уиски, си е чиста глyпocт! Гарантирано!
84
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Българския гяволук води до беднотия и дъно! Справка - мястото на Бг в ЕС. Гявола дето ще си купи части от оторизирания сервиз, пропуска факта, че като му направят ремонта с тях в сервиза на бай X*й, няма да има гаранция! Верно, че на нашенеца не му дреме, щот не е свикнал на обслужване за бели хора, ама пак казвам, затова рием дъното!
83
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен 86 преди 4 години
Изхвърляш се! Напредваме но напредваме с скороста на костенурка.Това че някакви лапета са са отрасли с Бързи и Яростни нищо не значи.Препоръчвам ти да гледаш филма Идиокраси.Много пророчески филм!
82
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До нашияТи в кой век живееш? Светът отдавна е малък и поръчка от другия край на света не е никаква трудност.Иначе, отиваш в официалния сервиз и си купуваш частите които те биха ти сложили. Ако ти ги монтират там, правят 35% за цената на частите, но въпреки това е много по-скъпо от труда в малък сервиз.Много често същите работници в официалния сервиз, си имат и частен малък сервиз. И като те видят, че си частно лице, ти казват докарай колата у нас.
81
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абе кво ви пука, богати сте, щастливи сте....за едни трошки ли ви пука.
80
0
 
11
 
! Отговори
хахахахаха преди 4 години
ммм аз съм за малко-а зъболекарите кога -90 процента са в сивия сектор-някой да си е правил кариес и да са му чукали касова бележка аххаха циркаджиййй
79
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До АнонименНяма желаещи защото не е престижно вече да си ченге(говоря за редовия полицай)Системата ни е скапана и това го казвам като човек който е наястно с нещата.
78
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Кви 50% бе много повече са. Минавам тех преглед иот 1989г когато тех. преглед бе в КАТ квитанция не съм получил пък си плащам 40 лв. всеко година вече 30. Сервизите също не дават касова бележка. Монтьорите без некакво образование поне по двигатели. Взел 5 - 6 ключа майстор кой ги проверява?
77
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няма да има '' какво правим сега '' на пътя защото катаджиите са накичени с камери и микрофони Затова и няма вече желаещи за катаджии В момента се поставят камери на всички патрулни коли , не само катаджийските / и ще видите как масово ще напускат полицаите от страх да се снима всичло което вършат
76
1
 
1
 
! Отговори
Нашия преди 4 години
Пречи защото сме българи! То е ястно че можем да поръчаме, но трябва да имаш предвид кой ще се занимава с това....а и защо по дяволите трябва да си поръчва части от други държави.Явно тука е много ниско нивото според някой.