Спад на пазара на коли втора ръка у нас за пръв път от дълги години

Хората в Европа задържат цикъла на смяна на превозното си средство
5 фев 2023 14:20, Елка Василева
96

Оскъпяването на новите автомобили доведе до отлив на много хора от първичния, новия автомобилен пазар и започна да създава един синдром на задържане на настоящите автомобили, на отказ от потребление, докато хората не се ориентират в настоящата пазарна ситуация. Това каза Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Клуб Investor" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

"Удължавайки този цикъл на потребление, освен че автомобилният парк застарява, намалява и вторичният пазар. Съответно намалява онази част от него, която влиза и в България и там също се забелязва една много сериозна диспропорция между търсене и предлагане. Това личи по данните от вторичния български пазар за миналата година, който за разлика от новия е в спад за пръв път исторически от много години насам", каза Желев.

Освен това самото предлагане на употребявани автомобили очевидно намаля, което, разбира се, вдига цената, добави той.

Електромобилите са достигнали над 12% пазарен дял вече при новите коли в Европа, а в Германия и в други държави има строги правила за влизане на дизелови и по-стари автомобили в центровете на градовете. И е логично тези дизелови автомобили да идват насам.

Логично е и те го правят, но хората задържат цикъла на смяна на превозното си средство, защото имат нужда да свикнат с шока на промяната на цените и второ, защото в момента има и още едно явление, което задържа цикъла на потреблението и което всички производители наблюдават. То е комбинацията между инфлация и повишаване на цената на финансовия ресурс, коментира гостът.

Събеседникът цитира изказване на главния изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес, който казва, че има два начина да се гледа на света за решаване на проблемите с въглеродния двуокис - прагматичен и догматичен възглед. "Прагматичният възглед се опитва да намали нивата на въглеродния двуокис възможно най-широко и ефективно чрез интелигентна комбинация от задвижващи технологии. Догматичният възглед вярва, че тази цел може да бъде постигната само от батерийни електрически превозни средства".

Тук не говорим за лагери на привърженици или противници на електрическата мобилност. Цялата разлика е в дозата и в съотношението, подчерта Калоян Желев. "Този догматизъм, който представя бъдещето на автомобилната индустрия, обвързано само с един източник на енергия и само с една технология, е крайност, която все повече автомобилни производители осъзнават като икономически необоснована. Като нямаща обосновка на терен по отношение на суровините и изобщо на целия индустриален капацитет по веригата на добавената стойност - от суровините и добива им до крайното рециклиране на продукта след края на ефективния му живот".

"Автомобилът рискува да загуби традиционното си място на продукт за масова употреба и обект на индивидуалния транспорт", каза Желев.

Все още сме в сравнително ранен етап на осъзнаването на всичко обществено-икономически последствия от "зеления" натиск, каза още автомобилният експерт. "Да, в Европа, в ситуация на пазарен спад през миналата година, електромобилите отбелязаха доста убедителен ръст. Но автомобилният пазар в Европа, а и в целия свят е тежко регулиран", посочи той.

"Електромобилите не се борят с конвенционалните технологии по пазарен път. Те са много тежко и категорично насърчавани по пряк и косвен път. Това е основната причина за техния пазарен ръст. Отговорът на автомобилните производители е, че индустрията произвежда не автомобилите, които иска, а които Европейската комисия каже. Те произвеждат това, което пише в регулацията. А от това следва и ръстът на електромобилите, което има ясно изразени географски различия", каза експертът.

В последните години автомобилите, вместо да се опростят и да поевтинеят, ставайки по-ресурсоефективни във всяко едно измерение, станаха по-големи, по-тежки и по-сложни, изтъкна Желев . "Това, което мнозина отбелязват за електромобилите - тяхната механична простота - е компенсирано многократно със свръхсложния им софтуеър и системите им за управление. Балансът в крайна сметка е труден за преценка".

"Производителите са внимателни по отношение на роботизирането на електромобилите, защото рискуват, превръщайки я в кръстоска между мобилен телефон и перална (бяла техника), да отблъснат хората, които купуват колата заради карането, заради удоволствието от карането".

За много от хората е важно не просто пътуването, а взаимоотношението между човек и машина, а не машината постоянно да се намесва в твоята работа и да ти казва как по-добре се върши всичко, каза гостът. "Това ме дразни в много отношения, но в същото време "свалям шапка" за развитието на тази технология, защото много от аспектите ѝ са просто възхитителни".

"Но това насилствено налагане на доминацията на машината във взаимодействието между човека и машината започва да излиза отвъд едни граници, които ми е много интересно до къде ще стигнат, защото, каквото и да говорим днес какви са перспективите, нека не забравяме, че нищо не е станало, докато не стане", каза Желев.

Какви са новините около историческото споразумение между Renault и Nissan и какво следва? Глобалните автомобилни компании с глобален индустриален отпечатък ще бъдат ли подчинени изцяло на европейската политика за зануляване на въглеродните имисии или ще развиват всички технологии? Ще спрат ли да развиват двигателите с вътрешно горене?

Вижте целия коментар във видеото.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


96
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Док - Един приятел си мислеше, да минава от W203 на W204, ама и той сподели подобни неща, като теб.
16
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Забравихте и друго - Масивните данъци за "големи: двигатели в богатите европйски страни! Благодарение на тях, имаме 1 литър двигатели, за по тон, тон и двеста колид ето са между 80-100 коня, дето да не излизаш на магистралата с тях или разни "турбини" за литър двигателче, дето прави 40-160 коня и след 40000 км, почва, каот оная песен на Къци - трака-трака траакаа трааак! Толкова е тbпа ситуацията, че ме подсети за творчеството на Къци Въпцаров ...
15
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз съм на зетка 4.
14
20
 
17
 
! Отговори
в Русия преди 1 година
В Русия няма спад на пазара, напротив, руснаците купуват. Дори МВФ прогнозира ръст на руската икономика през 2023.
13
0
 
32
 
! Отговори
Док преди 1 година
Дълги години търкалям стара С класа W202(2ра генерация). Сега ще си купувам W204(4та генерация) и меко казано съм потресен от еко извращенията по автомобила. Разхода на гориво е приблизително същия, но двигателя и колата като цяло са безумно усложнени само и само да угодят на еко терористите!! Старата кола е в несравнимо по-ниски изисквания откъм консумативи и ноу-хау за поддържането и. А резултата, с изключение на пасивната сигурност е все същия - нещо да те придвижи от А до В.
12
2
 
38
 
! Отговори
Давос преди 1 година
Няма да притежавате нищо, и ще бъдете щастливи! Може пък и наистина да бъдем щастливи, по-малко притежания, следователно по-малко тревоги хах
11
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма кинти! Няма кинти!
10
11
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ами като се возят сами в колите си и така като се задръстват пътищата с коли по един вътре много ясно че ще се ограничи производството.
9
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ДВГ намали сериозно развитието си, когато наложиха Евро 5, защото трябваше да работят повече по регулациите, отколкто по развитието, Евро 6 на практика беше "как да успеем изобщо да имаме кола на пътя". Как може, Нисан от 96-а, да ми гори по 6.5 градско и 4.8 извънградско (a ако реша, да се лиавя, може и под 4 да го смъкна), но сега, един Seat Ibiza гори повече, а е по0малка кола, по "ергономична" и модерна?
8
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"а не машината постоянно да се намесва в твоята работа и да ти казва как по-добре се върши всичко" - Точно. Google Maps ме върна на вграената навигация на кола. "Оо от този път, ще пестите 130 грама бензин" ... кy4кo млък!
7
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Щерю - Сега, ще е като в Африка и Щжна Америка. ще имаш коли на по 45+ години.
6
2
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Отговорът на автомобилните производители е, че индустрията произвежда не автомобилите, които иска, а които Европейската комисия каже" - От 4 години го говоря, но ме гледаха, все едно им гооря за извънземни ... Добре е, че някой го признава. VW nа практика ги насилиха, да спрат топ модели, като Golf и Passat, както и редица други, заради регулации. Mercedess па си реже половината гама ... И за кво? За Грета?
5
13
 
23
 
! Отговори
Щерю преди 1 година
Спад на таратайките втора ръжда у нас...
4
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Автомобилът рискува да загуби традиционното си място на продукт за масова употреба и обект на индивидуалния транспорт", каза Желев." - И как ще стане това, бе Желев? Ще ни збраните, да караме коли ли? Как/
3
0
 
47
 
! Отговори
"<div style= преди 1 година
"Логично е и те го правят, но хората задържат цикъла на смяна на превозното си средство, защото имат нужда да свикнат с шока на промяната на цените" - Аз шокасвикнах. Ама пари нема. Колата, детоя бяххаресал за 28000 лева, сега е 42000 лева.
2
35
 
16
 
! Отговори
Така е преди 1 година
Българина най накрая прави добри пари и си купува нови коли
1
4
 
26
 
! Отговори
Асан преди 1 година
Колко върви тесла 2-ра ръка :)))