Експерт: В България цялата търговска верига е скъпа

Веригите ще осигурят печалбата си по един или друг начин
30 мар 2023 20:51, Анисия Иванова
25
Експерт: В България цялата търговска верига е скъпа
Снимка: БГНЕС

На пазара на хранителни стоки в България липсва здравословна конкуренция, както и културата на сдружения, които биха били полезни за производителите, като премахнат нуждата да се занимават с непривични неща като маркетинг и логистика. Правителството опитва с бързи действия като Закона за търговските надценки да компенсира натрупаните дисбаланси в пазарната структура, но е по-добре да се съсредоточи върху подобряването на конкуренцията, без да се прибягва към твърди мерки. Това коментира Антон Костадинов, консултант по ценообразуване в Seven Consulting, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

"Търговските вериги в България използват доста интересни алгоритми за определяне на цените си и те държат цените си изключително близо до тенденциите на цените в Европа. Алгоритъмът използва доста променливи - една променлива може да бъде цената на същия продукт в ЕС, цената в световен мащаб. В крайна сметка цената, която виждаме на етикета, е връх на айсберга на един огромен анализ, който се прави постоянно в реално време.", каза гостът.

Без съмнение големите вериги използват инструменти с изкуствен интелект, за да формират цените, които са основата на тяхното конкурентно предимство, добави Костадинов. При тях има концентрация на пазарна сила, която им позволява да предложат на клиентите ниска цена, но това става за сметка на доставчиците.

"Трябва много добре да се помисли от регулатора до каква степен искаме да се намесим в този фин ценови механизъм и да направим така, че клиентите да платят по-висока цена, или бихме искали това да продължи да го плаща бизнесът."

Веригите ще осигурят печалбата си по един или друг начин, но е важно да се постигне едно "социално желано статукво", каза Костадинов. Според направен от него анализ средният марж на печалба на търговските вериги при основни хранителни продукти е много по-нисък в сравнение с малките магазини, но когато се добавят всички такси, налагани от веригите върху доставчиците, ситуацията се променя. Търговските вериги се "стараят да спазват" регламента на ЕС за отношенията им с доставчиците, но те не са социални организации, а бизнеси, които трябва да правят печалба, каза Костадинов.

"В някои случаи цените на конкретни хранителни стоки са по-високи в България (в сравнение с ЕС), но когато се направи задълбочен анализ, опираме до проблем с доста вектори - субсидиите, които получават производителите в други страни от ЕС, са доста по-сериозни от тези в България; всяка единица продукция, която се продава там, е натоварена с много по-малък дял разходи. В България цялата търговска верига е скъпа", обясни Костадинов.

Като добра практика, която може да се използва при промяна на дизайна на пазара, той даде за пример обърнатите аукциони на обединенията на земеделски производители в Нидерландия. Търговията започва от висока към ниска цена и състезанието е между търговските вериги и други търговски обекти кой иска продукцията на земеделците и ще даде най-висока цена. Така земеделците могат да се съсредоточат върху производството и да не се занимават с маркетинг, логистика и финанси. Ако се приложи в България, това няма да доведе до по-висока пазарна цена, убеден е Костадинов, а ще има изравняване на условията между големите търговски вериги и останалите.

Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Спрете да пазарувате от тия вериги. Там е само ***. Пазете си стомаха, че после 2-та по евтини лева ще ги дадете на доктора. Все още на пазарите има хора, които продават собствена продукция. Човек е това, което яде, са казали източните мъдреци. А като чуя думата "промоция", направо ми се повдига. Освен всичко, тая лоша храна прави хората дебели и после болни.
21
0
 
5
 
! Отговори
Асен преди 1 година
Всички хранителни стоки в България са са имитиращи продукт
20
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 17. Щом в градчета с по 20 000 души отварят вериги от "големи" магазини смятайте за какво става въпрос. Пълно задушаване на българското производство и търговия.
19
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пазарувам само във Фантастико. Той поне си е български.
18
1
 
10
 
! Отговори
А преди 1 година
Аз си пазарувам на пазара в четвъртък в едно село. Викаме му малкият Мол.
17
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Скъпи са и българските и чуждите вериги. Кауфланд е най-изгодно.
16
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Във България имало търговски верига?Глупости на търкалета,картел до картела,било то при електроенергията,горивата,земеделие животновъдство,производство на храни търговия,здравеопазване,абе навсякъде където погледне човек навсякъде картели!
15
3
 
7
 
! Отговори
Пора преди 1 година
Пълен, 100%-тов бойкот! Само това ще ги излекува! Аз вече освен хляб друго не купувам от веригите - скоро и това ще спра...
14
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Бях в Кауфланд скоро ,нямаше и 50 човека ....но цените си стоят високи.Съвременни изнудвачи,така или инъче трябва да се яде
13
3
 
11
 
! Отговори
яаожг преди 1 година
Отворете брошурите на кауфланд и лидъл и вижте,че освен че много по-евтино,но и няма почти измамата с "БИО"-то,тук лидъла наблъскал половината каталог,само дето биотоалетна хартия не е пуснал.БОЙКОТИРАМЕ ГИ ОТ МЕСЕЦИ,ПОЛУПРАЗНИ СА,НО РАЗУМЪТ НЕ НАДДЕЛЯВА.МИ СБОГОМ,все още има откъде да си вземем вкусни неща на добри цени.,малко трябва да се пообикаля,но поне в големите градове е лесно,пък ако живеех в къща с градина,нямаше да им стъпя.
12
2
 
14
 
! Отговори
ьяаож преди 1 година
Лидъла и Кауфланда ги чака съдбата на Карфура-ФАЛИТ.Колкото повече намалява потреблението при тях от месеци,те толкова повее не само държат високи цени,но и наблъскали и"БИО,ВЕГАН",на още побезобразни,био кетчуп представете си.Освен,че знаем че на запад продават по- евтино,а в Полша В ПЪТИ ПО-ЕВТИНО,те още по-нагли стават.Да са им сладки"БИО"яйцата по лев едното,купих си убийствен кашкавал за 12 лева килото със страхотна коричка като едно време и разкошни домати от пазара за 2,50,плюс месце под
11
1
 
9
 
! Отговори
contractor преди 1 година
СПРЕТЕ да купувате само глезотийте -сладки, соленки, шоколадче безалкохолно бира и алкохол и им пратете оборота подяволите
10
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ДГД няма да пазарувам от скъпите вериги. Идеята на големите магазините беше да има повече стоки на едно място и това да им намалява цената. А те правят обратното. Събират каквото могат, оскъпяват го максимално и казват който не иска да ходи другаде. Добре отивам другаде, ако трябва ще мина през няколко пазари и малки магазинчета.
9
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Програмист 24К. Къфто си ми елит. Не моеш два реда програма да накълвеш без 15 грешки. Нарани ли животинките, затвори ли кошарата преди да седнеш да пишеш глупости ?
8
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Доста интересния алгоритъм с използване на изкуствен интелект при формиране на цените е бъркане в носа зяпане в тавана и почесване зад врата. Откъде го намерихте тоя фантазьор бе ?
7
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Програмистите скоро ще ядете 3D домати и AI пържоли!
6
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Харесва им на хората, ама са свикнали да мрънкят нонстоп. Иначе не биха го правили.
5
28
 
3
 
! Отговори
Програмист 24К преди 1 година
Който не е учил за програмист, да гладува. Така е по цял свят. Ние сме елита на нацията и не само ще ви контролираме, но и ще ви терминираме.
4
1
 
10
 
! Отговори
Кокала преди 1 година
Ами като се тъпчат като сардели,така ще е...Пазарен принцип.Не ти харесва -не пазаруваш.Тогава щат -не щат свалят цените.Но 90% от хората не знаят за какво влизат и просто се мотаят вътре, убиват време, седят нали топло,говорят си с някой защото вкъщи е скучно... сами сме си виновни.
3
1
 
2
 
! Отговори
НЕЕКСПЕРТ преди 1 година
ДОБРО УТРО

Спонсорирани публикации