Пешеходците са най-уязвимите участници в движението

Експерти съветват: Слагайте светлоотразители на децата
10
Пешеходците са най-уязвимите участници в движението
Снимка: Pixabay

Колкото повече светлоотразителни елементи има по връхните дрехи на детето, толкова по-видимо е то на пътя, съветват експерти от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" в свой анализ (ДАБДП), предоставен на БТА.

Пешеходците са най-уязвимите участници в движението. Неприемлив остава броят на ранените и загиналите, посочват от ДАБДП.

Данните го потвърждават. През 2023 г. в регистрираните от МВР пътнотранспортни произшествия са участвали 1934 пешеходци, загинали са 93 и 1727 са ранени, леко ранени - 1282, тежко - 445. Прави впечатление, че повече от половината пешеходци – 54, са загинали през сумрак, тъмнина или на изкуствено осветление. С деца пешеходци са настъпили 404 произшествия, при които са загинали четири деца, а 383 са ранени, уточняват от агенцията.

Често пешеходците и в частност децата остават невидими за водачите на моторни превозни средства, особено през тъмната част на денонощието, при намалена или ограничена видимост поради влошени метрологични условия. Отговорност на цялото общество е да пазим живота и здравето на децата на пътя, защото те все още нямат добре развито чувство за самосъхранение и по-трудно предвиждат рисковете на пътя.

През тъмната част на денонощието децата са много трудно забележими, ако не носят светлоотразителни елементи, защото са по-малки на ръст. В същото време могат бързо и импулсивно да изскочат на пътното платно пред движещо се превозно средство. По-големите деца, когато се движат в групи, могат да се залисат в разговори или да се разсеят с телефон.

Все още някои пешеходни пътеки М8.1 тип „Зебра“ нямат изградено допълнително насочено осветление, което да е по-силно от останалото улично осветление. Това затруднява водачите на превозни средства да различат пешеходеца. Рискът се увеличава през тъмната част на денонощието, когато срещу водача се движат други превозни средства с включени светлини. При мокра пътна настилка или при дъжд на стъклата на превозните средства се задържат множество капки, които допълнително ограничават видимостта. Също така всеки пешеходец трябва да знае, че превозните средства имат места с ограничена видимост и е възможно пресичащо дете да попадне в т.нар. „сляпа зона“, зад колоната на предното стъкло или извън обхвата на огледалата. Големогабаритните превозни средства като автобуси, товарни автомобили и транспортни бусове, имат много повече „слепи зони“, отколкото леките автомобили, затова пешеходците децата, както и възрастните трябва да са особено предпазливи и внимателни в близост до тях, посочват от агенцията за пътна безопасност.

Особено опасни са местата, където превозните средства се включат в потока на движение от второстепенен път към основен път с предимство. На такива места водачите са едновременно ангажирани да контролират движението на превозното средство, да се оглеждат за движещите се до него и срещу него други превозни средства и да следят за пешеходци. Когато вниманието им е толкова разделено, за тях е трудно да различат пешеходец, облечен с тъмни дрехи през нощта.

Ето защо са важни препоръките, с които следва да се съобрази всеки пешеходец, за да стане по-добре разпознаваем като участник в движението. Когато на пътя се движат деца, тази отговорност е на техните родители, а тук можете да се запознаете с няколко съвета за безопасността на децата на пътя:

Обличането на дрехи с по-ярък цвят не винаги е възможно, но дори на тъмни дрехи могат да се поставят светлоотразителни аксесоари. Върху дрехите на децата и на раницата им е подходящо да има повече такива елементи. Колкото повече светлоотразителни елементи има по връхните дрехи на детето, толкова по-видимо е то на пътя.

Важно е всяко дете да знае, че преди пресичане на платното за движение трябва да бъде забелязано от водачите и приближаващите превозни средства, за да е сигурно, че те са в състояние да спрат. Само след това може да излезе на пътното платно и да пресече безопасно. Затова преди да предприеме пресичане на пътното платно, детето следва да осъществи зрителен контакт с водачите на автомобили. Така ще е сигурно, че е забелязано и може да пресече безопасно.  

Концентрацията при пресичане е от особено значение. Разсейването е фактор, който поставя в риск децата. Разсейването може да е физическо - гледане в телефона или разговор, слухово - поставени слушалки, дебела шапка, както и ментално – вглъбяване в някакъв личен проблем. Когато се пресича е необходимо цялото внимание да бъде съсредоточено върху пътя и останалите участници в движението.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


10
Още по темата: Движениепешеходци
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
1
 
3
 
! Отговори
Какви "решения& преди 2 месеца
Дай да превърнем децата в неонови табели, само и само да не обезпокоим безотговорните престъпници по пътя!
8
5
 
4
 
! Отговори
Аз преди 2 месеца
До Анонимен5 - а на тези които карат нормално и баба "Теле" с двете пазарски чанти, тичаща да не изпусне тролея, пресичаща 4 ленти и бъскаща се в страничното огледало на колата ми, след това падаща с краката под колата..... на нея какво ще и кажеш? Щото ако не бях спрял сега щях да съм в панделата защото една лелка не иска да изчака 10 мин. слвдващия автобус или тролей, и разчита на това че шофьора ще я пази защото иначе е виновен.
7
4
 
6
 
! Отговори
Аз преди 2 месеца
Пешеходците в малките населени места се разхождат където им харесва. Само от началото на тази година имам 25 дни в България и два случая в които пешеходеца решава че ще пресече от другата страна където дори няма тротоар и ще върви там. Проблема ми е че излизат пред колата ми и никога не се оглеждат, все едно са безсмъртни. "*** аз съм пешеходец и съм с предимство". Ами да ама предимството няма да ти излекува по-бързо потрошените краката. Понеже сме в България може и да не ме потърсят за обезщете
6
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Има ли неистово желание да не спират водачите на мпс пред пешеходна пътека
5
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
На жалките състезатели дето само са нучени да дават бясна газ трябва някой да ги хване и с чук по капачките да разберат какво причиняват на други хора от големия им майсторлк!
4
0
 
11
 
! Отговори
Един преди 2 месеца
Ако толкова са загрижени да обновяват маркировката на пешеходните пътеки...... Че в България маркировката е под всякаква критика.
3
1
 
4
 
! Отговори
Изтезават Българи преди 2 месеца
Откриха в България незаконни затвори за изтезания използвани от МВР и Министерство на Здравеопазването !
2
0
 
10
 
! Отговори
Грую преди 2 месеца
Ей, добре че има държава да плаща 700 милиона лева годишно на министерството на транспорта, да ми кажат, че пешеходците са най-уязвимите участници в движението по пътищата. Аз пък досега винаги съм си мислел, че най-уязвими са дебелите депутати с джипове по 3 тона!
1
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
А за състезателите, които наместо да намалят и спрат на зебрата скачат на *** на газта нещо ?