В цените на горивата – много сланина

Цените трябва да са като във Варна, заяви Трайчо Трайков
12 фев 2016 09:05, Анисия Иванова
98
В цените на горивата – много сланина
Архив: Булфото

За да са нормални цените на горивата, трябва да са горе-долу като тези във Варна. Това каза енергийният експерт Трайчо Трайков, бивш министър на икономиката от първото правителство на ГЕРБ.

В ефира на bTV той коментира темата заедно с говорителя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гавраилов.

"Виждате как една бензиностанция във Варна промени нещата и всички започнаха да се съобразяват с нея. Много сланина има още в тези цени. И на други места има такива независими бензиностанции", обясни Трайчев.

По думите му цените на горивата в България са третите най-високи от 28-те страни в Европейския съюз (ЕС) и с 10% над средните на пазара. "Изпреварват ни Малта и Дания, без акцизи и ДДС. Електроенергията пък е най-евтината в ЕС и с 40% по-евтина от средното за Съюза и пак имаме претенции към цената“, каза той.

Ако високите разходи за местното производство бяха проблем, както се твърди, то той би трябвало лесно да се реши чрез внос, тъй като местното производство е по-малко от половината от пазара, който се продава в България. Така че явно на вноса му се пречи или не е възможен, продължи Трайков.

По думите му трябва да се провери в две посоки – собствеността на акцизните складове, през които трябва да мине горивото, преди да стигне до бензиностанциите, и евентуално някакви договорки между продавачите на дребно.

На въпрос може ли пазарът да сработи така, че да има конкурентна среда и цени, Трайков посочи, че "всички от доста време чакаме секторния анализ на КЗК“.

Анализът е към финала си. От началото на годината беше променен Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и ни беше дадена възможност да работим с осигурителна и данъчна информация, каза Гавраилов.

"Имаме обещанието и очакваме да получим в изключително експресен порядък информация от данъчните и от митниците. Така ще имаме възможност да погледнем на този пазар и от друга страна – от гледна точка на информацията, която има в държавните органи. Създали сме организация в момента, в който получим тази информация, максимално бързо да приключим анализа", допълни той.

Искам да разсея заблудата, че ако КЗК постигне заключение, че има картел в този пазар и наложи големи глоби, това незабавно ще повлияе на цените – ще има глоба, която ще влезе в бюджета, но това не означава, че цените ще бъдат повлияни моментално, посочи той.

Трайков обаче смята точно обратното, "защото 10% глоба върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка, т.е. ще им стане по-евтино да играят по правилата".

Гавраилов посочи, че в условията на пазарна икономика няма институция, която да пита даден търговец защо продава на определени цени. Вариантът е както на пазара на електроенергия – да има държавна намеса. Това е въпрос на политически избор. Всяка регулация на свободен пазар минава през държавна намеса.

"Аз не съм "за" държавна намеса. Държавната намеса трябва да се изразява в мерки пазарът да остане свободен“, но точно тези мерки не се случват, коментира Трайков.

Гавраилов каза, че КЗК е готова с голяма част от заключенията в секторния анализ, но отказа да разкрие повече подробности.

"Преди три години сме дали нашите изводи, посочили сме възможни решения. Сега да видим дали нещо се е променило в обстановката от тогава".

Той припомни, че от 5 години има предложение да се въведе лична наказателна отговорност при картелни договорки, каквато практика има в повечето европейски страни, досега няма внесено такова законодателно предложение.

На въпрос колко трябва да паднат цените, за да са нормални, Трайков отговори: "при всички положения трябва да е под средното за ЕС без ДДС и акцизи, или горе-долу това, което виждаме във Варна“.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


98
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
0
 
5
 
! Отговори
Винету - преди 8 години
Един нормален търговец може да реши да внесе гориво от Румъния, дори от Гърция или Австрия на 0,60 и като го продаде в БГ с 50% акциз, автоматично продажната му цена пада доста под тези в Румъния или ГърцияРазбирате ли че ако се продава тук румънска нафта или гръцка ще е по евтина от нашата, а де на казвам че и по качествена.Но закона не го позволява. Лично моята фирма иска да купи 20 000 литра нафта от Румъния, но Бойко Борисов не дава. Сега ОК, Поздрави на Златев
40
2
 
1
 
! Отговори
и какво му преди 8 години
До 58е сложното да дефинираш кои са жизненоважните стоки ? ток,вода,горива,лекарства а може да се включи о минимална потребителска кошница от хр.продукти .от какво имат нужда пазарите и големите риби не е важно !!! важен е малкият човек ,който работи за да храни семейство .
39
1
 
1
 
! Отговори
Винету - преди 8 години
Пример:Да кажем че разходите в рафинериите са 0,60лв в Австрия и в БГ.- Австрия - 0,60 + Акциз 0,64 /107%/ = 1,24лв + ДДС 0,25лв= 1,49лв крайна цена- БГ - 0,60 + Акциз 0,30 /50%/= 0,90лв+ДДС 0,18 /20%= 1,08 лв крайна ценано този в БГ гони 1,49 крайна цена прави така0,60 + висока печалба 0,23 = 0,83лв + Акциз 0,42лв= 1,25лв + ДДС = 1,49
38
0
 
2
 
! Отговори
Винету - преди 8 години
Продължение4. Какво става на практика. Лук ойл продава горивото евтино на ОМВ, ШЕЛ и т.н. но им казва да продават минимум на еди колко си. Печили Лук Ойл и всички бензиностанции в БГ.
37
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
И да! В България горницата (печалбата) на бензиностанциите е най-висока в цяла Европа!И да! Това това се нарича картел!И да! Това не е свободна пазарна цена(икономика)И да! Това се нарича планово картелирана ограбваща цена (икономика) с подкрепата на корумпирани висши държавни чиновници (контролни органи)И о, Да! Да не забравя политкоректност - Орешарски е виновен, а Протестърите са ангелчетата натресли ни това.
36
0
 
1
 
! Отговори
тези преди 8 години
До 54дни централната китайска банка намали курса на йоана....я ми припомни кога ецб е правила това или фед ??? ако йоана е изкуствено нисък спрямо другите валути ти дори от индия няма да можеш да произвеждаш и изнасяш за китай да не говорим за ес . а нещо да кажеш за постоянните реплики които бълва китай незачитайки патентни права ? за ефективност си прав но просто ес трябва да наложи много по-високи вносни мита и да забрани овшорките да оперират в ес
35
2
 
2
 
! Отговори
Винету - преди 8 години
ОСЪЗНАХ ЧЕ ТРЯБВА ДА ВИ ПОЯСНЯОбяснявам по точки:1. Базисната цена на петрола е еднаква - 30 долара на барел2. Цената на която излиза горивото от рафинерията трябва да е близка, като в държавите с висок стандарт и високи заплати и т.н може да е по-скъпо /В БГ базисната цена трябва да е ниска/3. Държавата в БГ налагат 50% акциз и 20 %ДДС, тези пари отиват в хазната, а от там в пътища и всякакви държавни разходи. Акциза в другите държави е 100-144%, следва и тяхната цена да е по висока
34
3
 
0
 
! Отговори
а вие преди 8 години
До 49знаете ли разликата между жизненоважни стоки и стоки за широка употреба ? а да знаете , че при плановата ...при тошо например хляба се продаваше ПОД себестойността си ?
33
3
 
1
 
! Отговори
частично преди 8 години
До 47съм съгласен , че понякога ес е прекаленно социален но не това му пречи да се развива ! просто позволява големите компании да изнасят производства към страни извън ес с цел минимизиране на разходите и макс.печална . още повече ,че китай например държавно регулира йоана и затваря пазара си за западни продукти НО изнася дъмпингово за тях . див капитализъм имаме при нас където дори и смешните ни закони не се спазват а престъпниците ги преизбират на всеки 4 години и т.н
32
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
При цена от 100 долара за барел и сега при цена 30 долара за барел цените на бензина у нас са едни и същи . Какво да коментираш тия назначени капиталисти .
31
2
 
1
 
! Отговори
значи преди 8 години
До 38викаш преди 26 години имахме див капитализъм с пазар контролиран от малка група хора НО сега това не е така !!! и какво стана с тези хора...измряха ли ,кво ? или доброволно предадоха част от пазарният си дял на други играчи ? и не чиновника да определя цената а по закон да се определи например максимална печалба 10-15 % . лесно могат да контролират какви са разходите и какви максимално да са цените на жизнено важни стоки
30
0
 
1
 
! Отговори
токо преди 8 години
до 10 Да добавя-дизел зареждам от Петром,което е аналогично на българския Петрол,само че техните бензиностанцции излглеждат доста по-добре от тези на Петро и последно заредих на 4,19,а ти твоите 1,293 евро за литър можеш да си ги навреш знаеш къде..
29
0
 
1
 
! Отговори
грешка преди 8 години
До 34пост 41 ...прочети пост 33
28
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ако стане 2 долара барел петрол , при нас цените ще са пак 2 лв. или 3 лв ако може . Това е при назначените капиталисти от БКП-БСП . Какво да коментираш тези из..роди наречени търговци .
27
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
17, икономисте, айде да обясни защо пазарните играчи ОМВ, Лукойл, Газпром, ЕКО, Ромпетрол, Петрол и още безброй по-малки, продаваха доскоро на една и съща цена до СТОТИНКАТА?! А във Варна вече има разлики от по 15 стотинки на бензиностанциите. Кое е свободното на този пазар? Ти бил ли си някъде из Европа да видиш цените дори на обекти на една и съща верига как варират, в зависимост от това колко хора зареждат там, къде се намира. Това са пазарни фактори, а тук просто се уговарят на колко...
26
3
 
2
 
! Отговори
явно не преди 8 години
До 35си прочел пост 34 !! тук е европа която освен всичко друго е и социална -за разлика от щатите например. и всяка фирма ако не и харесват правилата може да се изнесе от тук или се съобразява с нашите правила. ето защо ЕС налага глоби на големи форми като гугъл,епъл и т.н които се опитват да шикалкавят като в див капитализъм. за това има дори и държавни монополи които са върху обществено важни продукти
25
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До До 25Има голямо значение,защото аз живея тук и знам цените,а ти си ги смучиш отнякъде,покажи ми 1 място където дизела е над 5 леи и ще се съглася,да не говорим че от това което пишеш цената трябва да гони 6 леи,пълен *** си.
24
1
 
2
 
! Отговори
от Варна преди 8 години
1.49лв / литър беше вчера дизела тук, на частна бензиностанция и то без да обикалям да търся най-добра цена :)
23
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
В ямбол на OMV цена на литът дизел е 1.86лв. появиха се обаче и няколко малки бензиностанции които започнаха да продават на 1.63лв. обаче и доста бързо започнаха да се образуват опашки пред тях. Първо мислих и аз да не се подвеждам по цената, да не си разваля нещо колата заради скапана нафта. Но за 1 месец вече 2 пъти я пълня до горе и никакви проблеми - даже може да се каже, че е по-хубава нафтата. А на 60литра са си потчи 14лв. разлика. Във варна вече всички са на ~ 1.50-60лв.
22
2
 
6
 
! Отговори
глупости преди 8 години
До 26си написал ! тук в ес нямаме див капитализъм за който говориш....или поне не е желан ! за такива продукти от голямо обществено значение като ток,вода,горива,лекрства трябва да има държавно определен таван на печалбата . иначе е доста изкушително големите играчи на такива продукти да изкривят пазара и да не допуснат реална конкуренция а да я има само хипотетично . нали НЕ твърдиш , че България е правова държава с функциониращи държавни институции ??