Какво изплува зад спирането на търговете за "Хемус"?

Сега чакаме новият търг, за да видим накъде ще тръгне цената
Обновена: 16 фев 2016 10:48 | 16 фев 2016 08:52, Миглена Иванова
92
Какво изплува зад спирането на търговете за "Хемус"?
Снимка: архив, Булфото

Може ли държавата изобщо да си прави сметка (и в буквалния, и в преносния смисъл)? Това е един от въпросите, които останаха без отговор след вчерашната сага с търговете за магистрала "Хемус".

Има ли по-правилни строителни фирми или правилните ще затвърдят позициите си в новия търг с "официализирана" по-висока прогнозна цена? Това е другият въпрос без отговор, защото премиерът еднолично разпореди прекратяване на процедурата, която даже още не е и приключила заради обжалването пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), повече от два месеца след обявяването на изпълнителите на отсечките.

"Говорят" ли си институциите помежду си? Това е третият въпрос без отговор. Защото премиерът Бойко Борисов и отговорникът за "Хемус" – Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), излязоха с коренно различни версии за прекратяването на процедурата.

Още по темата

И двете - съшити, коя с бели, коя с малко по-нюансирани, конци. Понеже въпросите и за липсата на финансиране, и за близостта на двете фирми до Валентин Златев и Делян Пеевски са сред обществените "тайни". В крайна сметка обаче едно такова решение има нужда от мотив, който да звучи законно.

Следващият въпрос без отговор е доколко в прекратяването на процедурата по никое време нямат пръст европейските власти. Досега Еврокомисията открито се намеси само в търговете за магистрала “Тракия” заради дискриминация на чуждестранни фирми и от време на време сравнително тихо размахва пръст.

Обществената поръчка трябваше да бъде спряна още когато държавата видя огромната и не съвсем обяснима разлика между индикативния бюджет за строителството на магистралата и офертите на кандидатите. За да си оправи държавата сметките и да спести огромни разходи на данъкоплатците. А ако администрацията е знаела, че сметките й всъщност не са съвсем верни, може би изобщо не трябваше да се избързва с процедурите, а да изчака окончателните проекти за магистралата. И да действа по-прозрачно при тръжните процедури.

И в началото бе процедурата…

В началото на 2015 г., след дълго очакване, стартира двустепенната тръжна процедура за строителството на 60 км от магистрала “Хемус” – за отсечката от Ябланица до Угърчин/Луковит и оттам – до разклона за Плевен и Ловеч. Индикативният бюджет за 60-те км – 434 млн. лева. Финансиране – неосигурено, с неизвестен източник.

Вариант първи за финансиране – спестени пари от новата оперативна програма “Транспорт” 2014-2020 г. На практика невъзможен, защото бюджетът за пътно строителство се изчерпва от дострояването на “Струма”, още повече, че на него се надява и друг проект с твърд ангажимент за довършване до 2022 г. – тунелът под Шипка. Вариант втори – заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Вариант трети – пари от бюджета (малко вероятен). Вариант четвърти – новите европейски инвестиционни инструменти (Механизмът за свързване на Европа и планът "Юнкер").

Близо два месеца по-късно дойде и първият опит за спиране на обществената поръчка – от австрийската компания “Щрабаг”, която оспорваше точно липсата на финансиране за строителството на “Хемус”. Антимонополният орган не уважи жалбата на фирмата. Година по-късно липсата на финансиране е вече формален повод за спирането на търга.

В средата на декември 2015 г., очаквано за строителния бранш, за строител на първата отсечка на магистралата – от Ябланица до Угърчин, е избрано обединение с участието на "Джи Пи Груп" ООД, а на втория участък – от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч, обединение с участието на "ПСТ Груп" ЕАД. С офертите им общата стойност на двата участъка достигна 756,7 млн. лева без ДДС, което приближава 1 млрд. лева с ДДС и е рекорд за българска магистрала.

От надпреварата изпаднаха обединението "Хемус БГ" и турската "Ташяпъ Иншаат", които дадоха най-ниски цени. Ако двете компании бяха избрани, магистралата щеше да струва с над 70 млн. лева по-малко.

Скъпо, по-скъпо, най-скъпо?

Едно от обясненията за огромната разлика на офертните цени и индикативния бюджет за изграждането на 60-те км от Хемус между Ябланица и Плевен/Ловеч даде регионалният министър Лиляна Павлова.

Тя посочи, че индикативният бюджет е определян в момент, в който пълният проект за “Хемус” изобщо не е бил готов, а той претърпя доста промени с времето. Дали обаче тези промени струват почти два пъти повече от първоначалните планове?

Павлова оправда разликата и с тежкия терен и множеството съоръжения – тунели и виадукти, по магистралата, като до край защитаваше процедурите. НКСИП пък се произнесе в рекордно кратък срок за победителите, а само две чуждестранни компании – италианската "Серенисима конструциони" и отстранената турска "Ташяпъ Иншаат", решиха да обжалват решението. Решение по жалбите им още няма.

Друго обяснение за разликите в цените се крие в калкулираните рискове за строителните фирми. Логично е, че за обект с несигурно бъдеще заради неизвестно финансиране и неясен срок за завършване цената ще е по-висока, тъй като се очаква забавяне на плащанията. Особено когато компаниите “затварят” в банкови гаранции огромни суми.

Друг съществен проблем за строителството на магистралата са отчужденията, които още не са започнали и които също ще струват доста на държавата.

Въпреки съмнителните обстоятелства около прекратяването на процедурите, нелогичния избор на момент за обявяване на решението и разминаването в аргументацията решението все пак е правилно. Остава да се види и дали някой от участниците ще обжалва решението за прекратяването. И да се чака новият търг, за да се види накъде ще тръгне цената на магистралата.

Oще икономически анализи четете в Investor.bg!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Слагай кльона и забивай бетонени блокчета. Новите КПП-та ще са прохода Шипка и Хаимбоаз и да приключваме
24
3
 
22
 
! Отговори
спонсор на МВР преди 8 години
Другарят Борисов спря процедурата за магистрала Хемус. Защото партийните фирми около т.н. "ЕТ Герб" не са включени в играта.
23
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Цепи я тази територия през Стара планина и да става турско и румънско ! До кога с това безобразие, до кога ?
22
4
 
31
 
! Отговори
Фесекспрес преди 8 години
Процедурата е спряна по лична заповед от Ташип Ерминджан за да спре Пейовски/Доган от лапане на мангиз пара. Боката е казал само ЙЕС СЪР ПАДИШАХ и е щракнал с токове на чепиците.
21
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Европа ни разграничи от Румъния Сиреч или вкарвате политици в затвора и нормализирате живота или ви сваляме и вкарваме сегашното правителствоС бял спрей с голем, ще напиша букви ще напиша върху магистрала Тракия - винетка 97 лв , така че хеликоптера на Ройтерс да може да снима и да излъчва , ще напиша и минималната заплата и пенсия в евро за месец . Нека целия свят види геноцида !
20
2
 
30
 
! Отговори
Гражданин преди 8 години
Ако не се построи тази магистрала, жителите на североизточна България просто нямат да си плащат за винетки.. Просто няма за какво...
19
1
 
20
 
! Отговори
zeus преди 8 години
Хаха, и думата "***" ли филтрирате, ставате смешни. Пак ще ви напиша, ЕС съда по свобода на словото излезе с решение, че сайтовете не носят отговорност за написаните коментари и нямат право да ги ограничават!
18
0
 
20
 
! Отговори
кдйд преди 8 години
Гузен негонен бяга
17
1
 
24
 
! Отговори
ЧОВЕК преди 8 години
ЗАЩО НЕ ГОВОРИТЕ ЗА ГРЕШНИЯ МАРШРУТ НА МАГИСТРАЛАТА - СЪЗДАДЕН ОТ СКАПАНИ ДЕПУТАТСКИ ИНТЕРЕСИ.
16
0
 
19
 
! Отговори
Батко и братко преди 8 години
някой трябва да плати сметката... ами сега?
15
3
 
26
 
! Отговори
zeus преди 8 години
Баце спря магистралата по безпрецедентен и изключително *** начин. Имало съмнения, ама да кажели, че няма пари, но пък утре щяло да има. Процедурата трябваше да бъде спряна още при отваряне на офертите, понеже те са над прогнозната цена, още тогава е станало ясно, че парите няма да стигнат. Щом не са я спрели заради това значи е имало начини за финансиране. От моя опит с подобни поръчки процедура на този етап се спира само ако е на път да спечели различен от "правилния" кандидат
14
4
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Северна България явно няма нужда от магистралаТам се наказват избирателитеПо-добре е да премине към Румъния , та да живне малко
13
1
 
20
 
! Отговори
Прост консуматор преди 8 години
затова дай сега се правим на интересни 1-2 години, пускаме не пускаме да наближат изборите, тъкмо струма ще е понаправена и наще фирми ще лапнат пак парсата, и така след 3 години пак същите до бокича, пък той ще има мегдан да се хвали - ето почваме, пари сигурни. Всичко друго са али-бали за баба ми дето й звънят ало-измамниците.
12
5
 
34
 
! Отговори
Наблюдател преди 8 години
Не са се разбрали за % на Бойко. Магистрала в България е = на Голямо крадене.
11
3
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Боко изчаква, кой ще предложи най-голям рушвет
10
2
 
45
 
! Отговори
daa преди 8 години
НАЙ-ЛОШОТО ЗА ЕДНА ДЪРЖАВА Е БАНДИТ НОМЕР ЕДНО ДА И Е ПРЕМИЕР И ДА Е ВЪРТЯЛ ДАЛАВЕРИ С ТУРЦИЯ,ДА Е ПАДНАЛ ТОЛКОВА НИСКО,ЧЕ ДА Е ЗАВИСИМ ОТ ТУРЦИТЕ
9
2
 
27
 
! Отговори
ИЗБИРАТЕЛ преди 8 години
ЦАРЯ-СЛЪНЦЕ
8
1
 
31
 
! Отговори
Прост консуматор преди 8 години
Аз като един обикновен човек, плащаш си всичко и на всеки разбирам така нещата: фирмите близки до влата в момента правят Струма лот 3.1 и 3.3 и ще се спазарят Бокича за 3.3, останалите ресурси на тия фирми се занимават с рехабилитация на Тракия, Хемус - преасфлатират си, Северна тангента в София, булевардчета из градовете накратко наще фирми имат лапане за следващите 2-3 години. Хемус трябваше да го почне някой друг, ама що да го почва като след 3 години "наще фирми" няма да да имат проекти.
7
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Тиквата имитира "разрив" със сътрапезниците си - Свинечовека и Златю ВАЛЕВ.Обаче Европа вече не вярва на банкянски усуканици!Хеле пък Турция - отдавна!
6
1
 
43
 
! Отговори
Б.Б. преди 8 години
Спирам строежа ! Малко давате !