Експерт предупреждава: Шофирането със зимни гуми в порой може да ни убие

Най-голямата опасност е намаляването на сцеплението с пътната настилка
Обновена: 23 май 2024 07:27 | 23 май 2024 07:10, Анисия Иванова
98
Експерт предупреждава: Шофирането със зимни гуми в порой може да ни убие
Снимка: БГНЕС, архив

Водачите, които все още не са сменили зимните гуми с летни трябва да имат предвид, че "пропускът” съвсем не е невинен. Движението на автомобила със зимни гуми в дъждовните периоди може да доведе до сериозни катастрофи.

"Конструкцията на зимната гума не е с широки надлъжни канали, а с напречни нарези, за да изхвърля снега. Освен това при първите капки, още когато не е отмил праха по пътя, дъждът образува тип каша, която на пръв поглед не се забелязва, но при рязък стоп спирачният път се удължава с 25%. Те трябва да имат достатъчно дълбок грайфер. Колкото е по-голям е той, толкова повече вода вадят от пътя.” За това алармира автомобилният състезател и експерт Румен Дунев.

"При дъждовно време най-голямата опасност е намаляването на сцеплението на гумите с пътната настилка, там, където има локви или обилен дъжд. При високи скорости се получава хидродинамичен клин между колелото и пътя, а явлението се нарича аквапланинг. Това е ситуация, в която автомобилът има нулево сцепление. В такива условия не може да променим посоката на автомобила или да завием, или да задействаме спирачките и да спрем. За да не попадаме в такива опасни условия, първото важно нещо е скоростта, но второто е гумите да са летни. Това трябва да подскаже на водачите, че във време на ежедневни и обилни валежи, както сега, е жизнено важно да сменят зимните гуми”, каза още Дунев.

Правилното налягане в тях също е от особена важност при движение върху мокра настилка. Нормално напомпаните получават достатъчно сила от въздуха вътре, така че тежестта се разпределя равномерно по широчина. Малко хора обаче са наясно, че наред с неправилното износване, пониженото налягане в гумите повишава значително риска от аквапланинг.

И още, важно за шофиране под дъжда - дистанцията също е определяща за безопасността. Препоръчва се и да се кара в средната лента, тъй като водата винаги се трупа в краищата на платното, заключават специалистите.

А май се оказа месецът на пороите. В такъв период от годината шофьорите трябва да са особено внимателни. Мокрото време не само затруднява движението по пътищата, образува километрични задръствания и изнервя шофьорите, но и често е предпоставка за катастрофи и други пътни произшествия. Тук поддръжката на автомобила е от ключово значение, пише "Труд".

Припомняме, че при акция "Зима” Пътна полиция следи за дълбочината на грайфер на гумите над 4 мм. В летния период обаче, всеки водач сам и на своя отговорност преценява с какви гуми да шофира. Проверка показа, че цената на нови летни гуми тръгва от около 50 лв. за брой. В зависимост от характеристиките и марката обаче, се предлагат и гуми над 1000 лв. за брой. Тук не е включена цената за труд на гумаджията.

Преди около две седмици именно неподходящи гуми и несъобразена скорост станаха причина за катастрофата в Пловдив, при която младият Кристиан Екмекчиян уби себе си, приятелката си и прати други двама младежи в болница. Експерти твърдят, че 21-годишният младеж е карал с над 200 км/ час върху мокра настилка.

От мястото на инцидента до първото кръстовище са 100 м., а спирачен път изобщо липсва.

Установи се и че гумите са били крайно неподходящи за дадените условия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


98
Още от Спонсорирани публикации
Fashion Squared: Новият HUAWEI WATCH FIT 3 вече е на българския пазар
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
92
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
И яденето на царевица пред телевизора може да ни убие.
91
0
 
4
 
! Отговори
Груйо Михалов преди 3 седмици
Електричките при порой май направо се замозапалват като влезне вода в батерията. И горят кто цистерна с бензин под вода даже . Пожарникарите идват само да отцепват района, ако гасят с вода огъня се разрраств. Общо взето електрички не трябва да се допускат и до гаражи под жилища защото са опасни . Особенно внесени след катастрофа и побългарявани в некой Пернишки гараш от хакер албанец. Или некви нови марки от Азия пуснати на Бг пазара за тесстване и ако нема проблем ги пускат на други пазари...
90
0
 
7
 
! Отговори
111 преди 3 седмици
Много експерт много нещо бе, та тези гуми са направени точно за сняг и за вода бе, за зимата, пролетта и есента. Мали що експерт що нещо. Ае скрий се.
89
0
 
3
 
! Отговори
Лисика преди 3 седмици
Задните са ми всесезонни сменям само предните ( за предно предаване говорим)
88
0
 
6
 
! Отговори
Жигули преди 3 седмици
Преди демокрацията имаше само един тип гуми некви Видинки. Не се знае кви беха зимни или летни ни се караше целогодишно с тях. Сега карат некви коли с двигателза камиони с по 300 коня и порят града с 200км в час и гумите им виновни. Ако караш по ограничението до 50 км. в града и до 80 км при дъжд на магистрала нема проблеми.
87
2
 
0
 
! Отговори
до ААА преди 3 седмици
До AAAБАЩА явное про2ст или мързелив защото не се кара цяла година със зимни гуми !
86
2
 
4
 
! Отговори
AAA преди 3 седмици
Баща ми кара само със зимни гуми от 10-15 години и не е имал и един проблем с тях, но ги подменя редобно на 2-3 години.
85
1
 
5
 
! Отговори
аааа преди 3 седмици
усковяита в БГ благодестлват и карането с всесознни гуми защото зимите умекнаха рязко последните години ...тва с непрекъснатото сменяне на гуми е в полза на разни гумаджийници като този Дунев .....
84
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Зимните гуми се държат по-добре само на сняг и лед, на сухо дори и да е студено летните спират по-добре, това е доказано за кола за града в който пада сняг за 2-3 дена годишно може и със летни или всесезонни.
83
1
 
0
 
! Отговори
аааа 2 преди 3 седмици
хубаво е да имате и летни и зимни гуми просто ако има голяма разлика в температурите ....защото е ако 30 градуса няма как с летни гуми и обратно ако е -20 няма как с летни гуми ....сега ако зимите са топли и летата не толквоа горещи есетвено че може с всезонни гуми или просто да не ги сменяте . но не всяка година е такава като последната където нямаше големи темпратурни амплитуди ...
82
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До до 80 Да, когато има току що паднал сняг, ходя с такси. Случи се два пъти за сезона.
81
0
 
2
 
! Отговори
до 80 преди 3 седмици
До Анонимене да ама това защото зимата беше мн мека ! когато е студена няма как да стане с летни гуми . иначе както писах този Дунев е голям измманик и тарикат на дребно каквито има за съжалениемного у нас ....иначе и аз нямам летни гумо в момента- трябва да взема някакви но не знам кви ....
80
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Оф, само изразът "вадят вода от пътя" индикира, че произнасящият ги е абсолютен тььпаг. Как може да се излага така това момче, та и катастрофата с 200 км/ч привел като доказателство. Тая зима я изкарах с 10-годишните летни Мишелинки, домързя ме да ги сменям, иначе имам комплект зимни от куртоазия. Ами просто няколко дни, когато е замръзнало, караш с 40-50-60 и толкова.
79
0
 
7
 
! Отговори
смеееехххх преди 3 седмици
поредният измамник и селски " тарикат " каквито има много у нас !
78
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Навремете едва се уреждаше човек с едни Видинки .Никой не питаше дали са зимни или летни и най интересното е че се качвахме на Боровец с Жигулата без проблем
77
0
 
9
 
! Отговори
Запознат преди 3 седмици
Експертът има пропуски, ако това което казваше е вярно, то явно не може да караме на мокро от Ноември до Април, когато са най-интензивните валежи, не само смяг, но и на дъжд.
76
0
 
7
 
! Отговори
ааа 2 преди 3 седмици
тва е неква реклама на гумаджйиницата на този Дунев , мисля че в Слатина на 4ти км на ЦСКА-то имаше сервиз за гуми и други неща ...чувал съмче бил голям измамник ! каквито има мн за съжаление у нас ...
75
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Извинявайте , ако може да ми дадете мнение за всесезонни гуми .Спрял съм се на Мишлен засега .
74
0
 
0
 
! Отговори
до 68 преди 3 седмици
До Анонименима има !
73
1
 
8
 
! Отговори
ексПерт преди 3 седмици
Особено опасно е да си със зимни гуми и да срещнеш кола на НСО.