Danone, Colgate, L'Oréal... Защо потребителски гиганти остават в Русия?

Правителството ограничи сделките, изисква 50% отстъпка за всяка продажба
15 фев 2023 20:43, Анисия Иванова
81
Danone, Colgate, L'Oréal... Защо потребителски гиганти остават в Русия?
Снимка: БГНЕС

Измина почти година, откакто Русия нахлу в Украйна, но купувачите в Москва все още могат да се сдобият с кисело мляко Activia и електрически четки за зъби Oral-B и почти цялата гама на L’Oréal. Някои продукти са останали от дните преди президентът Владимир Путин да изпрати войските през границата, но много стоки продължават да се доставят от американски и европейски компании с клонове в държавата парий.

И ако тези компании променят решението си да останат на фона на нарастващите правни и репутационни рискове, сега те имат друго предизвикателство: Кремъл оскъпява напускането.

Въпреки че няма западни санкции срещу потребителските стоки за ежедневна употреба, ограниченията за руските банки и физически лица направиха работата в страната по-трудна. Групи, които открито заявиха желанието си да останат, като Colgate, Procter & Gamble и L'Oréal, трябва да постигнат сложно равновесие: те трябва да защитят крайния си баланс и местния персонал, да запазят позиции на основен пазар, и да не се показват като морално компрометирани, дори когато плащат данъци на Кремъл.

Главният изпълнителен директор на Unilever Алън Джоуп, например, каза, че носи отговорност към 3000-те служители в Русия и че не иска четирите производствени обекта на Unilever в страната да попаднат в ръцете на прокремълски магнати или самата държава.

В четвъртък Carlsberg предупреди за риска руските власти да национализират даден бизнес, за да запазят работната сила на нивата отпреди войната, ако подозират, че предприятие умишлено е лишавано от стойност. В отговор на това твърдение говорителят на Кремъл Дмитрий Песков посочи действащото трудово законодателство за защита на работниците в Русия. „Това е дълъг процес“, добави той.

Тези предизвикателства помагат да се обясни защо обещаното напускане на много корпорации просто никога не се материализираха. Производителят на Strepsils Reckitt Benckiser заяви през април, че ще прехвърли собствеността върху руския си бизнес на трета страна или местни служители, но досега не е успял да го направи. Danone обяви напускането си през октомври, но все още не е намерила купувач. Производителят на тютюневи изделия Philip Morris International, който планираше напускане до края на миналата година, заяви, че все още се опитва да получи одобрението на Русия.

Малко компании са били толкова решителни като McDonald’s, която продаде руските си ресторанти през май, три месеца след началото на войната. Но подобен ход вече не е толкова лесен: има по-малко потенциални купувачи, които не са обект на санкции, а Кремъл има все по-малко желание да одобрява продажбите на западните компании.

"Колкото по-късно си тръгваш, толкова по-трудно е“, каза Наби Абдулаев, партньор в консултантската фирма Control Risks. Правителството ограничи сделките и сега изисква 50% отстъпка за всяка продажба.

Говорейки за допълнителните разходи за напускане, Песков каза, че „пазарът е такъв, какъвто е“ и добави, че „компаниите напускат в съответствие с конкретните пазарни условия“.

Друг фактор е, че тъй като икономиката на Русия не се представи толкова зле, колкото се очакваше миналата година – свивайки се само с 2,5%, все още могат да се печелят пари, поне в дългосрочен план. В четвъртък Unilever предупреди инвеститорите за финансовия риск, свързан с напускането на руския пазар. Отделно British American Tobacco увеличи прогнозите си за потенциални загуби, ако излезе от Русия.

За да останат и да се възползват от това, което все още може да се окаже печеливш пазар, компаниите извършиха маневри за ограничаване на щетите, предадоха властта на местните ръководители, спряха рекламата и инвестициите и проведоха одити на санкции, за да избегнат да правят бизнес с банки и лица в черния списък.

Въпреки че Unilever, Colgate и P&G защитиха решението си да предоставят само „основни или жизненоважни“ стоки на руския пазар, те все още не са уточнили доколко са стеснили асортимента си. За да избегне главоболието от справянето със санкциите, например, Unilever се ангажира да не изнася никакви приходи от Русия. Мат Клоуз, ръководител на отдела за сладолед, който продава Cornetto в Русия, каза, че стратегията е в процес на преразглеждане. „Бизнесът всъщност е бизнес със затворен цикъл“, каза той, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

Шефовете на компаниите също така мислят и за бъдещето. „Просто искам да дам възможността на наследника на моя наследник да направи този избор един ден, ако ситуацията в Русия се промени драстично и стане стабилна“, каза шефът на Carlsberg Сес Харт в имейл.

Някои екипи бавно започнаха да намаляват своите притежания. P&G, която има два завода в Русия, предостави правомощия за вземане на решения на местния персонал, който се отчита директно на главния оперативен директор. Тъй като продажбите в Русия се забавиха, тя намали броя на служителите в страната от 2500 на 1800 между 31 март и края на 2022 г. L'Oréal, която все още има 2500 служители в Русия, затвори магазини и намали доставките, но продължава да продава продукти за красота в страната.

Други изпълнителни директори проявиха изобретателност в оправдаването на продължаващите операции в Русия. Групата за сладкарски изделия Mondelez описа своите местни шоколади Alpen Gold и Milka като ежедневни продукти, без които руснаците не могат.

„Ние продаваме шоколад и бисквити“, каза изпълнителният директор Дирк Ван де Пут. „[В] много страни бисквитите са част от закуската. И така, ние чувстваме, че доставяме продукти на нормалния потребител в Русия."

Колкото и сложно да е напускането, оставането носи рискове. Френският производител на грах и царевица Bonduelle отрече твърденията през декември, че е доставял на руската армия консерви, след като снимки на войник, държащ продуктите ѝ, бяха публикувани в социалните медии. Инцидентът послужи като предупреждение за други западни компании, които все още работят в Русия.

Компаниите, продаващи храни или продукти за лична хигиена, също са изложени на висок риск да бъдат неволно въвлечени във военните усилия, особено ако Русия премине към „военна икономика“. Песков, говорителят на Кремъл, отрече компаниите да бъдат принудени да участват. Въпреки това, известия бяха изпратени до местоработите на хората по време на есенната мобилизация на 300 000 допълнителни войници, а мултинационалните компании загубиха работници заради наборна военна служба и имиграция.

Очакваното засилване на сраженията тази пролет вероятно ще добави корпоративни тревоги - както на място в Русия, така и в родните страни на бизнеса.

Рискът за репутацията при работа в Русия изчезна след първите два месеца от войната, каза Марк Макнами, директор за Европа в изследователската компания FrontierView. Но тъй като нещата вървят по начина, по който вървят, той подозира, че това няма да продължи.

„Всяко тримесечие виждаме компаниите да стават по-реалистични и да казват „дотук бяхме“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


81
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
9
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото хората си гледат интереса, а не са държанки на посолството на Козяк, като ДБ и ПП!
39
6
 
9
 
! Отговори
ИК преди 1 година
До АнонименЯ провери сам статистиката за основните 10 световни производителя на пшеница, азотни торове и др. селскостопански продукти за да видиш, че там има храна за 3 години напред,а канадските фермери се оплакват,че ще пострада производството заради санкциите/липса на руски торове.
38
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 43 - А ти още ли не си разбрал, че нарочна грешка се отбелязва с главна буква и е израз на нещо?
37
0
 
8
 
! Отговори
Казано е отдавна: преди 1 година
Интересът клати феса.
36
1
 
4
 
! Отговори
Орт преди 1 година
Все френски фирми,защо ли ?
35
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Държавата- парий беше бензиностанция с ракети, а сега стана държава парий с луксозни парфюми!
34
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 41 нАнонимен. . . парфюН . . . се пише парфюм! Учи български за да те разбираме!
33
6
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото никой няма да губи 150 млн. пазар заради някакви укропитеци.
32
11
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ама как що? Ми русофили и путинофили са, я питайте дежурните писари тук. Никога повече няма да купят продукти на Данон, паста за зъби на Колгейт или парфюН на Лореал. Да седят тия при Путин и хич да не се връщат от там.
31
6
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В момента в който някоя компания напусне руския пазар то в нейните сгради и с нейните служите се продължава бизнеса само се ребрандира както мак Доналдс стана дядо Ваня, и парите си остават в Русия нищо не отива в ФАШ
30
5
 
16
 
! Отговори
Териториален преди 1 година
До 2 години САЩ и Русия ще са първи дружки. А нашите мършояди наред с ЕС ще сме в клоаката на света точно заради такива въпроси...
29
3
 
7
 
! Отговори
Рендету преди 1 година
Що ли? Може би, щото не искат да губят в интерес на Щатите? Кой знае... -)))))
28
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Държавата- парий?! Ти сериозна ли си бе, госпожице? Толкова народ мечтае да и лапне богатствата на тази държава, а ти - парий.
27
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото са на страната на Русия.
26
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Дълновидни са!!
25
2
 
2
 
! Отговори
До 39 преди 1 година
Е като майкъ ти са значи познавяш ги нещата ти самият си продукт на това
24
6
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Идеята, че Русия САЩ, Израел или друга суверенна нация, ще има екипи от хора, коти ще плащат на местни ***, да пишат комнтари в интернет е смешна и жалка ...
23
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защо да НЕ останат там?
22
12
 
24
 
! Отговори
до козяшкия трол преди 1 година
Аре бе кл0ун, обясни защо русия е на 4то място по имиграция в света! Нали е мордор? Нали магазините са празни? Нали рублата е обезценена? Нали има санкции? Защо милиони хора всяка година мигират в русия???
21
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото там имат добър пазар. Защо не идат в Сомалия, или Лесото? Руснаците са едни от най-добрите клиенти, защото са готови да плащат скъпо, дали поради комлексарски и други комплекси, но навсякъде са известни с показността си.