Danone, Colgate, L'Oréal... Защо потребителски гиганти остават в Русия?

Правителството ограничи сделките, изисква 50% отстъпка за всяка продажба
15 фев 2023 20:43, Анисия Иванова
81
Danone, Colgate, L'Oréal... Защо потребителски гиганти остават в Русия?
Снимка: БГНЕС

Измина почти година, откакто Русия нахлу в Украйна, но купувачите в Москва все още могат да се сдобият с кисело мляко Activia и електрически четки за зъби Oral-B и почти цялата гама на L’Oréal. Някои продукти са останали от дните преди президентът Владимир Путин да изпрати войските през границата, но много стоки продължават да се доставят от американски и европейски компании с клонове в държавата парий.

И ако тези компании променят решението си да останат на фона на нарастващите правни и репутационни рискове, сега те имат друго предизвикателство: Кремъл оскъпява напускането.

Въпреки че няма западни санкции срещу потребителските стоки за ежедневна употреба, ограниченията за руските банки и физически лица направиха работата в страната по-трудна. Групи, които открито заявиха желанието си да останат, като Colgate, Procter & Gamble и L'Oréal, трябва да постигнат сложно равновесие: те трябва да защитят крайния си баланс и местния персонал, да запазят позиции на основен пазар, и да не се показват като морално компрометирани, дори когато плащат данъци на Кремъл.

Главният изпълнителен директор на Unilever Алън Джоуп, например, каза, че носи отговорност към 3000-те служители в Русия и че не иска четирите производствени обекта на Unilever в страната да попаднат в ръцете на прокремълски магнати или самата държава.

В четвъртък Carlsberg предупреди за риска руските власти да национализират даден бизнес, за да запазят работната сила на нивата отпреди войната, ако подозират, че предприятие умишлено е лишавано от стойност. В отговор на това твърдение говорителят на Кремъл Дмитрий Песков посочи действащото трудово законодателство за защита на работниците в Русия. „Това е дълъг процес“, добави той.

Тези предизвикателства помагат да се обясни защо обещаното напускане на много корпорации просто никога не се материализираха. Производителят на Strepsils Reckitt Benckiser заяви през април, че ще прехвърли собствеността върху руския си бизнес на трета страна или местни служители, но досега не е успял да го направи. Danone обяви напускането си през октомври, но все още не е намерила купувач. Производителят на тютюневи изделия Philip Morris International, който планираше напускане до края на миналата година, заяви, че все още се опитва да получи одобрението на Русия.

Малко компании са били толкова решителни като McDonald’s, която продаде руските си ресторанти през май, три месеца след началото на войната. Но подобен ход вече не е толкова лесен: има по-малко потенциални купувачи, които не са обект на санкции, а Кремъл има все по-малко желание да одобрява продажбите на западните компании.

"Колкото по-късно си тръгваш, толкова по-трудно е“, каза Наби Абдулаев, партньор в консултантската фирма Control Risks. Правителството ограничи сделките и сега изисква 50% отстъпка за всяка продажба.

Говорейки за допълнителните разходи за напускане, Песков каза, че „пазарът е такъв, какъвто е“ и добави, че „компаниите напускат в съответствие с конкретните пазарни условия“.

Друг фактор е, че тъй като икономиката на Русия не се представи толкова зле, колкото се очакваше миналата година – свивайки се само с 2,5%, все още могат да се печелят пари, поне в дългосрочен план. В четвъртък Unilever предупреди инвеститорите за финансовия риск, свързан с напускането на руския пазар. Отделно British American Tobacco увеличи прогнозите си за потенциални загуби, ако излезе от Русия.

За да останат и да се възползват от това, което все още може да се окаже печеливш пазар, компаниите извършиха маневри за ограничаване на щетите, предадоха властта на местните ръководители, спряха рекламата и инвестициите и проведоха одити на санкции, за да избегнат да правят бизнес с банки и лица в черния списък.

Въпреки че Unilever, Colgate и P&G защитиха решението си да предоставят само „основни или жизненоважни“ стоки на руския пазар, те все още не са уточнили доколко са стеснили асортимента си. За да избегне главоболието от справянето със санкциите, например, Unilever се ангажира да не изнася никакви приходи от Русия. Мат Клоуз, ръководител на отдела за сладолед, който продава Cornetto в Русия, каза, че стратегията е в процес на преразглеждане. „Бизнесът всъщност е бизнес със затворен цикъл“, каза той, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

Шефовете на компаниите също така мислят и за бъдещето. „Просто искам да дам възможността на наследника на моя наследник да направи този избор един ден, ако ситуацията в Русия се промени драстично и стане стабилна“, каза шефът на Carlsberg Сес Харт в имейл.

Някои екипи бавно започнаха да намаляват своите притежания. P&G, която има два завода в Русия, предостави правомощия за вземане на решения на местния персонал, който се отчита директно на главния оперативен директор. Тъй като продажбите в Русия се забавиха, тя намали броя на служителите в страната от 2500 на 1800 между 31 март и края на 2022 г. L'Oréal, която все още има 2500 служители в Русия, затвори магазини и намали доставките, но продължава да продава продукти за красота в страната.

Други изпълнителни директори проявиха изобретателност в оправдаването на продължаващите операции в Русия. Групата за сладкарски изделия Mondelez описа своите местни шоколади Alpen Gold и Milka като ежедневни продукти, без които руснаците не могат.

„Ние продаваме шоколад и бисквити“, каза изпълнителният директор Дирк Ван де Пут. „[В] много страни бисквитите са част от закуската. И така, ние чувстваме, че доставяме продукти на нормалния потребител в Русия."

Колкото и сложно да е напускането, оставането носи рискове. Френският производител на грах и царевица Bonduelle отрече твърденията през декември, че е доставял на руската армия консерви, след като снимки на войник, държащ продуктите ѝ, бяха публикувани в социалните медии. Инцидентът послужи като предупреждение за други западни компании, които все още работят в Русия.

Компаниите, продаващи храни или продукти за лична хигиена, също са изложени на висок риск да бъдат неволно въвлечени във военните усилия, особено ако Русия премине към „военна икономика“. Песков, говорителят на Кремъл, отрече компаниите да бъдат принудени да участват. Въпреки това, известия бяха изпратени до местоработите на хората по време на есенната мобилизация на 300 000 допълнителни войници, а мултинационалните компании загубиха работници заради наборна военна служба и имиграция.

Очакваното засилване на сраженията тази пролет вероятно ще добави корпоративни тревоги - както на място в Русия, така и в родните страни на бизнеса.

Рискът за репутацията при работа в Русия изчезна след първите два месеца от войната, каза Марк Макнами, директор за Европа в изследователската компания FrontierView. Но тъй като нещата вървят по начина, по който вървят, той подозира, че това няма да продължи.

„Всяко тримесечие виждаме компаниите да стават по-реалистични и да казват „дотук бяхме“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


81
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
11
 
13
 
! Отговори
До 30 преди 1 година
Ами вие изредихте всички най-пропагандистки руски канали които бълват "патриотически" лъжи. Би трябвало да знаете че в Русия може да се публикува само одобрена от Кремъл инфо. Всички които не са съгласни или са принудени да емигрират или са в затвора или са убити.
19
3
 
1
 
! Отговори
до 25 преди 1 година
Тотално си заблуден.Ясен си ми,платили са ти за да пишеш неистини.Има си факти,ама какво да ти давам примери,като дори и да знаеш ,ще твърдиш обратното за да успееш да се нахраниш.Съжалявам за теб,намери нещо друго от което да се издържаш.
18
3
 
17
 
! Отговори
хаха преди 1 година
остават за пари! напуснаха първи компаниите които си мислеха че като напуснат ще му накривят капата на диктатора и ще приключи бързо войната. Но ето ни днес, приватизираха реното за 1 ойро, правят китайски москвичи, а рено-нисан загубиха десетки милиарди от егоцентричната си постъпка, и не само те. В днешния материален свят няма особенни скруполи да останеш, защото всичко е за пари! Да не мислите че на P&G и другите им дреме за персонала където и да е?
17
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До до 21 "Е убедих се,че си с промит мозък.Опашки има ли по границите на Русия с желаещи да се заселят и да живеят щастливо там?Само това е въпросът.Я да видим гз ти къде е заврян?!Отговори де." --------- смеее6ко, хвани виж на кое място по имиграция е русия! И не, това не са ново-европейските дохтори и ЕнжЕнери, а хора, които реално отиват там да работят и създават БВП!
16
0
 
2
 
! Отговори
до 22 преди 1 година
Как какво, хора!Хора които емигрират и дават труда си по други държави за по-добри пари.С електрокарите отдавна приключихме.Япония ги купуваше заради оловото дето им монтираха за антитежест.
15
3
 
4
 
! Отговори
до 21 преди 1 година
Е убедих се,че си с промит мозък.Опашки има ли по границите на Русия с желаещи да се заселят и да живеят щастливо там?Само това е въпросът.Я да видим гз ти къде е заврян?!Отговори де.
14
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До до 9 Факт "Ама те са руски имитации не са истинските фирми.Маай ти пелмени и ми викай,че си ял Макдоналдс с руско име!Хаххаахах!Наивник!" ------------ никакви имитации не са! Същият продукт, същото качества, просто с друго име. Хвани си извади главата от гз и почни да се информираш от места, които не сеееерат само краварска пропаганда!
13
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пуснаците и водка вече не знаят ка да произведат.Пълен фалит!Ама верно е както каза Киро:''Бензиностанция с оръжия''
12
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А къде в евроатлантическа България са въпросните "потребителски гиганти' ?
11
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Само в караварската пропаганда руските магазини са празни и руснаците страдат... релаността е, че за средностатистическия руснак почти нищо не се е променило! Магазините са пълни, инфлацията е в пъти по-ниска от европейската, а цените на енергоносителите дори няма и да ги споменавам... 20 долара на месец за отопление на апартамент...
10
13
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Русия не е СССР и много хора се заблуждават,че още са онази сила.Без републиките нищо не могат да произведат.Могат само жива сила да дават жертви и ако открднат някой танк пленен да го копират.Абе те Калашник вече не знаят как да направят!!!!Затова е войната,за да пленят техника и да я копират.
9
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И къв е проблема ? Да продават. Ще сменят ръководството и една буква в името на марката и готово . Всичко ще си продължи по старому . Вместо данон ще е дамон примерно . Заводите нали са там ? Как ще избягат със заводите ?
8
11
 
7
 
! Отговори
До 4 преди 1 година
Чуждите фирми, дори да прехвърлят печалбата, дават работа на достатъчно хора. Без тях русия и пирон не може да направи...Технологии от откраднатото от немско през 45та на миналия век
7
8
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото вярват в Русия и презират Зеления.
6
5
 
4
 
! Отговори
Русофил преди 1 година
Глори Глори Вова Путин!
5
6
 
12
 
! Отговори
Мръсни зъбки и нерви преди 1 година
Защото точат пари от руснаците,за да ги дават на американците,а те пък да произвеждат снаряди за НАТО.
4
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Чуждите фирми само източват парите от дадена държава и си прехвърлят печалбите в собствената им държава. Ако се махнат няма да навредят,а ще направят услуга на Русия. Все ще могат да си произвеждат паста за зъби и то на по-ниски цени.
3
15
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото са предатели!
2
12
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Само глупаците напуснаха всъщност
1
8
 
10
 
! Отговори
100минуса преди 1 година
Или щото ги изнудва ПутинИли положението не е баш толкова зле, колкото пишат по българските т.нар. медии. Хората си бачкат, няма 25% официална инфлация, реално много по-висока и т.н. Вие си изберете защо