Русия е господар на световния пазар на пшеница

Втора поредна добра реколта укрепва позицията ѝ на износител №1
19 сеп 2023 21:02, Анисия Иванова
204
Русия е господар на световния пазар на пшеница
Снимка: БГНЕС

Втората поредна голяма реколта на пшеница в Русия укрепва позицията ѝ на износител №1, но също така облекчава ценовия натиск, произтичащ от нахлуването на Москва в Украйна.

Войната на Кремъл – включително блокада и бомбардиране на пристанища – попречи на износа на храни от Украйна, спомагайки за укрепването на господството на Русия на световния пазар на пшеница. Това е отразено в рекордните руски пратки, докато националните търговци преодоляват финансовите и логистични предизвикателства, пред които някои от тях са изправени след инвазията.

Въпреки това, препълнените зърнени пристанища на Русия също донесоха позитиви за потребителите на пшеница, засегнати от кризата с разходите за живот: най-ниските цени от почти три години. Въпреки усилията на Кремъл да се възползва от ситуацията - като подкрепи цените на пшеницата, за да попълни собствената си хазна - пазарът в Чикаго се търгува на по-малко от половината от пика, достигнат след нахлуването на Москва.

Още по темата

"Няма много конкуренти за руската пшеница“, каза Хелен Дюфло, анализатор на пазара на зърно в Strategie Grains. „Русия определя цените в момента.“

С пренаситеното предлагане, което потиска цените, Русия се опитва да използва господстващото си положение, за да постави дъно под пазара. Това не само би успокоило собствените ѝ фермери, разстроени от намаляващите доходи, но също така би увеличило изтощената от войната хазна на Кремъл чрез генериране на допълнителни данъчни приходи.

Руските официални лица се опитват да наложат неофициален праг на цените за износ. Това принуждава някои търговци да предоговарят или дори да анулират сделки, казаха експерти.

Правителството може да наложи долната цена, като откаже да предостави документи за износ на пратки с по-ниска цена. Все пак приложението на пода е непоследователно.

Този месец Египет резервира огромно количество руска пшеница в частна сделка на цена под неофициалната граница в публичните търгове. Няколко дни по-късно Египет заяви, че на търговеца ще бъде разрешено да доставя зърно от произход, различен от Русия. Това позволява на руското министерство на земеделието да не участва официално при сделки, които падат под минималната цена, според Андрей Сизов, управляващ директор на изследователската фирма SovEcon.

„Ако те не продават непременно руска пшеница, това означава, че не са нарушили руския ценови праг“, каза Сизов.

Руското министерство на земеделието не отговори на въпросите дали налага официален праг на цените. „Ние поддържаме нашите цени, които са продиктувани от увеличените производствени разходи“, каза Едуард Зернин, ръководител на Руския съюз на износителите на зърно.

Въпреки това долната цена е още един знак, че Кремъл се стреми да затегне контрола върху руския износ на зърно, а оттам и върху световния пазар.

Международните търговски къщи избягаха от Русия по-рано тази година, тъй като официалните критики към чуждестранните компании бяха засилени. Москва също така продължава да ухажва купувачи в Африка и Близкия изток, като същевременно атакува инфраструктурата на Украйна за земеделски износ и смесва зърно от окупирани региони със собствената си продукция.

Подчертавайки господството на Москва на пазара на пшеница, Министерството на земеделието на САЩ по-рано миналата седмица увеличи прогнозата си за руския износ, като същевременно намали прогнозата си за глобалните доставки.

Резултатът е, че въпреки продължаващата несигурност относно украинските доставки, тези опасения са повече от компенсирани от богатите пшенични полета на Русия, според Александър Каравайцев, старши икономист в Международния съвет по зърното.

„Продължаващият висок износ на Русия и износът на конкурентни цени са основен фактор, който натежава върху настроенията на износителите в други ключови източници през последните месеци“, каза той.

Зърнени кораби

Украйна се противопоставя на фактическата блокада на Русия на нейните черноморски пристанища, като изпраща празни кораби да събират зърно за първи път след пропадането на сделката за безопасно преминаване преди почти два месеца.

Два кораба „потвърдиха готовността си да използват маршрута до пристанище Черноморск, за да натоварят почти 20 000 тона пшеница за Африка и Азия“, каза министърът на инфраструктурата Александър Кубраков в социалните медии през уикенда. Корабите носят знамената на Палау, а членовете на екипажа са от Турция, Азербайджан, Египет и Украйна.

И двата кораба са били на пристанището на Черноморск в събота вечерта, според данните от проследяването на корабите.

Излизането на Русия от черноморската сделка за зърно през юли с посредничеството на ООН и Турция принуди Украйна да използва по-сложни и скъпи маршрути за транспортиране на реколтата си в чужбина. Докато зърното е пренасочвано по железопътни, речни и шосейни маршрути, Русия многократно е атакувала ключови речни пристанища на Дунав с дронове.

Преминаването на корабите към Украйна е изпълнено с рискове, тъй като Русия заяви, че ще третира всички кораби, насочени към пристанищата на Украйна, като потенциално превозващи оръжия. През август руският флот откри огън по товарен кораб, за да го принуди да спре за проверка.

Пет кораба, включително контейнеровози и кораби за насипни товари, са използвали новия коридор, контролиран от украинския флот, и са напуснали пристанищата Черноморск, Одеса и Южен, където бяха блокирани от началото на инвазията на Русия през февруари 2022 г.

Забрана на внос от Украйна

Полша, Унгария и Словакия се противопоставиха на решението на Европейския съюз да прекрати забраната за внос на култури от Украйна, заявявайки, че ще продължат с едностранни ограничения, за да защитят собствените си пазари.

Мерките няма да се прилагат за украински продукти, преминаващи транзитно през Източна Европа към трети страни, и се очаква въздействието на решението на ЕС от петък - както и бързото действие на трите страни - върху световните пазари да бъде ограничено.

За правителството на Полша голяма част от мотивацията зад забраната на украинските култури е да укрепи подкрепата сред гласоподавателите в селските райони, които се оплакаха от падащите цени, месец преди силно оспорвани избори.

ЕС позволи своята забрана, която се прилагаше и за Румъния и България, да изтече, както беше предвидено в петък, като каза, че изкривяванията на пазара, които предизвикаха първоначалното решение, са изчезнали, съобщи Bloomberg TV Bulgaria.

Украйна се съгласи да въведе правни стъпки, като например система за лицензиране на износа, в рамките на 30 дни, за да избегне скок на реколтата си в Европа, каза ЕС. Блокът също така каза, че ще наблюдава пазара.

Въпреки че изтичането на забраната може да подобри отношенията между Брюксел и Киев, това вероятно ще предизвика търкания между Украйна и нейните западни съседи. Миналата седмица Украйна предупреди Полша - един от нейните най-верни съюзници от началото на инвазията преди почти 19 месеца - че едностранна забрана за внос на храни ще предизвика жалба в Световната търговска организация.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


204
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
132
15
 
8
 
! Отговори
Предприемач преди 7 месеца
Хубавото на руското производство на автомобили е, че не претърпя трусове по ковид, защото такова производство просто не съществува :)
131
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
А един завод на фауве за електрически автомобили да вземе моля ви се да престане да съществува, взел, че прекратил работата. Паднало търсенето, а не могат да му платят субсидии както в Китай, защото трябва да помагаме на Зеленски и да плащаме тока и отоплението на населението, и взел, че преустановил работа. Но да не си помислите, че е умрял, не, няма такова нещо, просто се изнесъл в САЩ където и енергията и всичко е по евтино.
130
7
 
7
 
! Отговори
анонимен преди 7 месеца
С курса на Рублата какво става?Върви ли нагоре?:)
129
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
20 години Volkswagen беше на първо място по продажби в Китай. 2020 - BYD на 19 място, 2021 - 11 място, 2022 - 2 място, и 2023 BYD e на първо място.
128
3
 
9
 
! Отговори
до 135 преди 7 месеца
Намаленото производство е поради спрените доставки на контрактори от Китай за ЕС заради ковид. Реално дилърите приемат поръчки за след 18 месеца. Ще отнеме време да се възстанови производството, но вече има европейски марки, при които се чака до 6 месеца за определени модели.
127
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Вай... Ами сега? Какво ще правят сега бедните африкански държавици Холандия, Германия, Испания и другите със свинеферми? Африканските лидери на крака при Путин, европeдepyrите kвuчaт като гладни прасета в холандска свинеферма... Мъкааааааааа!!!
126
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Лидерът на блока "Майка Армения" Теванян призова за импийчмънт на Пашинян и оставка на премиера.Ситуацията в Ереван близо до сградата на правителството се нажежава, а снайперисти са разположени по административните сгради.Майданя2
125
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Автомобилни заводи в Чехия спират работа заради проблеми с доставчици. Автомобилното производство ще бъде спряно частично през идната седмица в завода на "Фолксваген" (Skoda) в Чехия, а този на японската марка "Тойота" (Toyota) изцяло ще преустанови работа заради проблеми с доставчиците. Това обявиха двете компании, цитирани от Франс прес.
124
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Антирекорд 2022г - произведени 9.3 милиона автомобили, най-ниското ниво, както през 1993 когато са произведени 9.2 милиона. Нормално в ЕС се произвеждат около 14 милиона автомобила годишно.
123
0
 
4
 
! Отговори
до 130 преди 7 месеца
Е то там никога не ги очакват или поне никога не казват, че ги очакват. Докато не се събудиш една сутрин в панелката и не съобщят, че такава държава вече няма или поне не е със същите граници, но проблем няма :)
122
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
В ЕС сега в най-критично положение е Германия. А най-критична в Германия е автомобилната индустрия. В Германия вече се подготват за рухването на Фолксваген, а след това и унищожението и изчезването на цялата останала автомобилна индустрия, основата на немската икономика - а какво ще правим тогава когато вече няма да произвеждаме автомобили, е, Мерцедес пак ще си прави скъпите луксозни автомобили, но останалите какво ще правят? Икономиката на Германия е на ръба на пропастта.
121
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Русия и Китай ще повишават стандарта си на живот, а населението на ЕС и САЩ ще продължи да обеднява и да затъва в тежки социални, икономически и политически кризи.
120
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Щеше да бъде смешно и трагично,ако държавата с най-голяма територия да не е номер едно по износ на зърно.забележете по ИЗНОС ,не по производство.Там лидирът Китай,САЩ,Индия .Руснаците не им стига акъл и работливост,да бъдат номер едно и по производство.
119
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
В Русия по ред причини безопасността е на достатъчно високо ниво в сравнение с много места по света включително и Запада, не се очакват нито енергийни, нито икономически, нито продоволствени кризи.
118
4
 
1
 
! Отговори
Предприемач до 126 преди 7 месеца
Вярно е, ако смяташ, че света сега и днес ще прекрати да се развива и да открива нови и нови технологии. При Русия това е много вероятно да се случи, но тенденцията е запада да става все по-независим и по-независим. Затова е и този лай на копейкаджии тук. Ако всичко беше наред, защо да реват като обезумели, че аз нямало как да се оправя без Русия? Защо да им пука?
117
1
 
2
 
! Отговори
Програмист преди 7 месеца
Чисто като изнесена продукция - да, Русия е номер 1. Само че като съотношение далеч не е така. Дори ние изнасяме 3 пъти повече пшеница, отколкото консумираме.
116
0
 
7
 
! Отговори
е и? преди 7 месеца
До Предприемач: И какво като другите призвеждат? На руснаците им стига всичко което си правят сами, Явно така ще изкарат поне няколко милиона години след като всички останали им свършат ресурсите.
115
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До 115 Между другото, най-големият производител на вятърни турбини в света също е Русия.///Да,бе,даже не е в дестката.
114
6
 
0
 
! Отговори
Таня преди 7 месеца
Брех тая Русия, брех. Във всичко е номер 1, ама един човек не познавам нещо руско да е купил или видял в магазините :)
113
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Извода е, че пак сме в губещия отбор, в момента освен ромове едва ли произвеждаме нещо съществено.