Астрономи откриха галактика на повече от 13 милиарда години

Помогнали им "Хъбъл" и теорията за относителността на Айнщайн
Обновена: 20 сеп 2012 20:49 | 20 сеп 2012 20:49, Петя Славова
Астрономи откриха галактика на повече от 13 милиарда години
Снимка: Reuters

Американски учени наблюдаваха далечната галактика, сформирана едва 500 милиона години след Големия взрив, съобщи Франс прес.

Това е станало с помощта на космическия телескоп "Хъбъл" и базирайки се върху Общата теория за относителноста на Айнщайн. Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".

Изданието припомня, че най-древната "снимка" на Вселената е въз основа на шума на електромагнитния фон след Големия взрив. Това се случило по-малко от 400 000 години след Големия взрив, т.е. много рано в историята на Вселената, която е на 13,7 милиарда години. По онова време не е имало звезди, а само току-що създадени водородни атоми, пише БТА.

Следващата "снимка" е от период, възникнал близо 1 милиард години по-късно. Този път "пейзажът" е съвсем различен - има галактики с милиарди звезди. Какво се е случило междувременно? - питат експерти.

Всъщност учените се затрудняват да отговорят на този въпрос, защото не могат да разграничат космологичния фон от сигналите от покрайнините на Вселената. Вей Чжън от катедрата по физика и астрономия в университета Джонс Хопкинс и колегите му намериха частичен отговор на въпроса, след като откриха галактика, сформирана около 500 милиона години след Големия взрив.

Астрономите използвали инфрачервена камера, с която телескопът "Хъбъл" е оборудван от 2009 г. Тази камера вече е идентифицирала над 100 галактики, сформирани между 650 и 850 милиона години след раждането на Вселената. Отвъд тази граница обаче сигналите са твърде неясни и затова екипът на Чжън се обърнал към Общата теория на относителността на Айнщайн и решил да ползва предсказания от нея феномен гравитационна леща.

Учените прибегнали до телескопа "Хъбъл", за да търсят далечни галактики, скрити зад масивни галактични купове, които могат да послужат като астрономическа лупа. След като изследвали десетина галактични купа, учените идентифицирали далечна галактика, сформирана едва 500 милиона години след Големия взрив. В случая феноменът гравитационна леща увеличил 15 пъти излъчената от галактиката светлина.

Това позволило на учените да изследват прецизно галактиката. Тя включва значително количество стари звезди, които са се сформирали 200 милиона години, за да достигнат маса, която е 150 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето. Ако същото се отнася и за други примитивни галактики, това би означавало, че сформирането на звезди е започнало между 300 и 500 милиона години след раждането на Вселената.

Тъй като не разполагаме с други методи за изследване, това е невъзможно да се твърди със сигурност, отбеляза астрономът Даниъл Старк от университета на Аризона в Тусон.

До 17 пешак преди 11 години
Как така ще има преди, като не съществува времето като измерение. Няма преди, защото преди големия взрив няма време. като същества движещи се свободно в 3измерения - дължина височина и ширина и засилени с относително постоянна скорост в 4-тото - времето ние със съвременните няма как да разберем какво има извън границите на това измерение. Да не говорим за останалите 19 измерения, които не можем да усетим осезаемо, а доказваме само математически.

Много ми е смешно някой като каже просто теория, сега няма да обяснявам, но хванете прочетете определението за тази дума. това че 2+2=4 също е теория и също е толкова математически вярно колкото и теория на относителността, както и също толкова доказуемо/недоказуемо, но странно защо никой не го оборва и никой не казва, че не е вярно и че е само теория. Запознайте се с материята преди да коментирате и разбирате от всичко.

Хъмн преди 11 години
Според мен е много грешна насоката на противопоставяне на науката и религията. Религиозните хора би трябвало да уважават стремящите се да изучат божието творение в което вярват, учени и да се включват с каквото могат. В миналото е било така - например един от първите астрономи със съществени постижения - Коперник, изследвал моделите на движение на планетите и слънчевата система. Или пък свети Августин, който е бил един от първите теоретични физици, и на чиито труд се базира и теор. на относител.

Бога не се вижда преди 11 години
Напослдък съвременните теоретични физици клонят все повече към идеята за мултивърс или мегавселена, където тая видима за нас вселена е само част от цялото. А цялото е различнo на различните места, като физичните констатнти са различни, имат различен бой измерения и дори най-лудата част е че е възможно повече от едно времево измерение. За нашата вселена string теористите твърдят че има 10 материални и едно времево измерение , където 6 от материалните са компактни . Въпреки че са компактни поведението на елментарните чатици в тях дава техните харарктеристики ( заряд , spin, тегло) а в 3-те големи измерения виждаме само движението им в простраснтвото. Такава картина на света обяснява много феномени.

има Бог преди 11 години
Когато те самите не могат да си отговорят на много въпроси не виждам защо искат от вярващите ДА ДОКАЖАТ, че има Бог. ------------------------------------------------------------Ами много просто защо. Защото това изисква научния подход - позитивно доказване. Тоест утвърдително доказване че съществува Бог се зачита ( но никoй не го е строил до сега) докато твърдение че не възможно да се докаже несъществуване на Бог няма никаква научна стойност... Един вид които има зор да доказва нещо да го стори и то утвърдително , позитивно, а другите кото не вярват във съществуването няма нужда да доказват нищо и си карат напред убедени... , защото Бог определено не е факт ( инак това е доказателство) като физичеко присъствие или индиректно проявление... Бога не се вижда до първата секунда на Големия взрив., нито директно ( като да е написал 10-те божи заповеди на луната или лунат ад а евъв форма на кръст... та да е ясно ...) нито индиректно . Дано някой да разбра нещо и тук оставаме на настарана въпроса на кой вярваме на поповете или на учените щот ако вярвахме на попвете а не на учените до сега още щяхме да стреляме с лъкове и да не сме забелязали че има звезди там горе ...

Не знам. Но не съм и твърдял, че знам. За разлика от атеистите, които се правят, че разбират от всичко. Не че имам нещо против тях. Не ги мразя. Просто им давах пример за това, че и науката в която толкова много вярват (повечето от тях) няма отговори на много въпроси. Когато те самите не могат да си отговорят на много въпроси не виждам защо искат от вярващите ДА ДОКАЖАТ, че има Бог.

казах преди 11 години
дрън-дрън..големият взрив е просто теория, никой реално не знае какво е станало и какво ще става..нема по-егоцентрични същества от хората..от вчера на бял свят, а вече се изказват какви ли не мнения за произходи, същности и тн. та ние все още се трепем, че некой нарисувал свинята мухамед по ***, а искаме да решаваме по-дълбоки въпроси...смех

SMF преди 11 години
И ако съществува създател, кой е създал него, а кой е създал неговия създател? Дали Бог си има негов си бог, а?

Много разбирачи. Много нещо. Няма лошо. Обаче им предлагам да се върнат на Земята, а не само да излагат теории какво било станало, имало ли взрив или не и т.н. В крайна сметка всичко това е само теория и не може да бъде доказано. А като им кажеш/напишеш на същите тези разбирачи нещо за Бог като заклети атеисти плюят и твърдят, че го няма, защото не било доказано.

часът на татко преди 11 години
Нито на макрокосмическо ниво му се вижда края, нито на микрокосмическо. Затова за да не се занимаваме с глупости, а да си налеем по една ракия и да теглим майната на всичко. Наздраве!

интересни неща преди 11 години
представете си само една малка буря... колко много е страшна и как човекът е безсилен пред нея, а сега си представете всички тези звезди и галактики, които са с космически размери, които представляват огромна енергия... дали всичко се е създало случайно? или наистина съществува създателят ?? дали крайната цел в тази система сме само ние, хората на тази планета земя ???

Точно това описвах . Появяват сечастици от нищото , с такава плътност , че да избухнат , а има ли другонещо , освен материалните частици , някаква съзнателна енергия. , от която част сме и ние . направени също от " земя " по точно от земните елем . цинк желязо .. И този прецизен механизам Човешк .тяло . Ще отгатнем ли сами .. Някой ми писае че съм за психиатррия . Друг Обаче си е щастлив да пише че пърди

Нашата Вселена е Жива , Големия Взрив е дъха на Вселената, всяко вдишване води до свиване на Вселената,а всяко издишане до нейното разширяване.Всичко е циклично просто!

JR преди 11 години
до 17Имаше една теория, че докато вселената се разширява след Големият взрив, в един момент достига критична маса и се свива до нищожна част и вследствие на натрупаната енергия се освобождава нов взрив, след което всичко започва отначало.

Науката преди 11 години
Преди големия взрив е имало голяяяямо ядене на боб чорба!

Гошо Тъпото преди 11 години
Чувал съм,че има и...паралелни светове.Сигурно там...времето се движи...обратно,пространството и материята се...свиват.Колко е...гадно да знаеш,че след...само няколко милиарда години,небето ще се сплеска над теб.Сигурно и те...така си мислят за...нас,или по-скоро ни...завиждат,защото ние се....разширяваме.Еее,сега мога да заспя...спокойно,поне в галактически мащаб,не сме...прецакани;засега.

малко въпроси преди 11 години
Как може "нищото" да се събере една точка ? Да добие такава плътност , че да избухне цялата вселена. Нещо което го няма се свива в огромна маса?

Даола преди 11 години
СТИВЪН ХОКИНГ:" Моята цел е проста. Тя е пълно разбиране на космоса, защо е такъв, какъвто е и дали изобщо съществува."

Peshak преди 11 години
До $ Ako e имало материя,откъде се е появила?Преди Взрива не е имало нито време,нито пространство,демек-няма преди,а само след.Май за началото няма да се разбере никога!

Скептика преди 11 години