Учени откриха нов вирус от дълбините на Земята

Показва съществуването на неизвестно досега семейство в океана
25 сеп 2023 15:41, Елка Василева
Учени откриха нов вирус от дълбините на Земята
Снимка: архив, БГНЕС

Международен екип от учени съобщи, че е открил нов вирус, изолиран от седименти, донесени от дълбочина 8900 метра, съобщи електронното издание Юрикалърт.

Става въпрос за бактериофаг - вирус, който поразява и се размножава в бактерии. Това са най-разпространените форми на живот на планетата ни, твърдят изследователи.

"Доколкото ни е известно, досега този вирус е изолиран от най-голяма дълбочина в Световния океан", казва морският вирусолог Мин Ван, доктор на науките, от китайския Океански университет в Циндао.

Марианската падина, най-дълбокото място на Земята, достига почти 11 000 метра в най-ниската си точка на дъното на Тихия океан. Животът се запазва в дълбоката и студена тъмнина и "където има живот, можете да се обзаложите, че има и действащи регулатори", казва експертът.  "В този случай - вируси".

Новооткритият вирус заразява бактерии от вида Halomonas, които често се срещат в седименти от дълбоките морета и от хидротермалните извори - подводни образувания, подобни на гейзери, от които извира гореща геотермална вода.

Ван обясни, че анализът на генетичния материал от вируса е показал съществуването на неизвестно досега семейство в дълбокия океан. Освен това специалистите са получили нови данни за разнообразието, еволюцията и геномните характеристики на дълбоководните  фаги и и взаимодействията между тях и т.нар. гостоприемници.

При предишни изследвания специалистите използват метагеномен анализ за изучаване на вируси, които заразяват бактерии от разред Oceanospirallales, включващ Halomonas. За новото изследване екипът на Ван търси вируси в бактериални щамове, изолирани от техни колеги от същото китайско висше училище. Изследванията им са посветени на микробния живот в екстремни среди, включително в полярни региони и в Марианската падина.

Геномният анализ на новооткрития вирус, идентифициран като vB_HmeY_H4907, показва, че е широко разпространен в океана и има сходна структура с тази на своя гостоприемник.

Морският вирусолог Мин Ван заяви, че проучването насочва към нови въпроси и изследователски области, фокусирани върху стратегиите за оцеляване на вирусите в сурова, уединена среда, и как еволюират съвместно с гостоприемниците си. Новият вирус е лизогенен, което означава, че той атакува и се размножава в своя гостоприемник, но обикновено без да убива бактериалната клетка. При деленето й генетичен материал от вируса също се копира и разпространява.

В бъдещи проучвания научният екип планира да изследва молекулярния механизъм, който стои зад  взаимодействията между дълбоководните вируси и техните гостоприемници. Специалистите също така търсят други нови вируси на екстремни места, "което би допринесло за разширяване на разбирането ни" за тях, казва Ван. Специалистът е на мнение, че "екстремните среди предлагат оптимални перспективи за откриване на нови вируси".

Откритието на научния екип е представено в специализираното издание "Майкробайолъджи спектръм".
(БТА, Теодора Славянова)

Neurolink X преди 6 месеца
Милиони маймуни вече се ваксинираха и управляват компютри с мислите си! А ти ваксинира ли се?

Пълни глупости. Ще кажат че са отрили вируси и на Марс и на Луната само и само да излъжат.

Кумчо Лиско преди 6 месеца
Търсят се всевъзможни варианти за подчинение на масите чрез медикаменти.Първо ще се изнамери ваксината(която ще е само за определените) после от дълбините на Океана ще се появи ненадейно смъртоносната болест.Ама няма да има ваксина за всеки.Накрая ще изтърват канапа,и ще има като резулт рестарт на Планетата.Което мисля ще е най-добре.Човекът се оказа несполучлив ,,опит".

Билчо Гейчев преди 6 месеца
Време е за новата пландемия!

Благородни хора са това! Търсят всяка възможност да подобрят живота на населението в търсенето си стигнаха чак до ДЪНОТО на океана!

Що роват на майка си у ...... Какво търсят там ? Лек да търсиш добре ама тези у род и само вируси търсят. Ега не се наквасите с някой вирус да ви се ... ми то и други хора с вас ще го отнесатЩо дразните природата. Колко и да сте учени.... за *** за зеле не ставате

аххааа - ето какво ни готвели - и по нова година - нов вирус- ай честито - подготвят ни за новия терор

Бялата мафия е измислила ваксината преди да открият вируса . Бъдите спокойни ще има за всички

SHEFA преди 6 месеца
Не е лесно и да си учен.

Минка преди 6 месеца
Най-големия и страшен вирус на планетата Земя , са алчните,крадливи, корумпирани и ненаситни политици от Владивосток до Мадагаскар , Бряг наслоновата кост!В Южна Африка,ТанзанияАвстралия и Нова Зеландия - бол и още!

Тъй де, преди 6 месеца
Пфайзер, шмайзер и сие са готови с ваксините

Име преди 6 месеца
Ах тези учени, бе! Нямам против науката, но последните години се използва грозно!

След лудата крава и птичия грип следва рибната шарка! Задължителна вакса, и буустер всяка седмица и също след всяко ядене на риба!

Ясно, разработва не нещо ново. Короната беше само за загрявка.

готова ли е ваксината за новия дълбоководен вирус?Питам защото искам да я сместя между осемте си бустера.

Проблема с новите преди 6 месеца
вируси, е че не могат да се свържат с човека без да са минали лабораторна "обработка". Такова е естеството на вирусите - могат да се закачат към видове, характерни за ареала им.

Така, така сега да го "изпуснат" та да вървят ваксините за кашлица.

Омикрон преди 6 месеца