Велосипедът – ефективно придвижване в неефективна среда

Кога ще има велоалеи в София?
19 авг 2008 10:00,
56
Велосипедът – ефективно придвижване в неефективна среда
Велосипедисти срещу шофьори. А може и по-лесно: с велоалеи. Снимка: Булфото

Да караш колело по софийските улици си е чисто екстремно преживяване. Самата аз съм запалена по придвижването с колело, което със сигурност е по-удобно, по-здравословно и изцяло еко.

За съжаление, ние сме много далече от останалите европейски държави, където карането на велосипед е не само нещо обичайно, но вече е станало доста модерно и се стимулира силно.

Тук можеш да станеш свидетел на всякакви реакции – подсвирквания, псувни, жестове и какво ли още не съпътстват велосипедистите. 

Окончателни решения за въвеждането на велосипеди под наем са взети в Сан Франциско, Каен и Дижон. Парите, включени в тези системи, са огромни. Един от начините по които велосистемата може да получи компенсация за разходите си, е като компанията за реклама на открито плаща за велосипедите и поддръжката на станциите им.

Вече повече от 20 600 масивни сиви велосипеди могат да бъдат наети срещу скромна сума от 750 пункта на самообслужване в Париж. Инструкциите са написани на осем езика.

Програмата “Велиб” – от velo, велосипед, и liberte, свобода – е най-горещата новина в усилията на Европа да намали броя на автомобилите в центровете на градовете и да поощри хората да изберат транспорт, който не вреди на природата.

Хората могат да наемат велосипеди онлайн или от пунктовете с кредитни и дебитни карти. След това велосипедът се оставя на който и да е друг пункт. Еднодневен билет струва едно евро, седмичният е 5 евро, а годишният абонамент е 29 евро. Ако колелото се кара по-малко от 30 минути, няма допълнителни такси.

Когато се кара по-дълго, за всеки половин час се доплаща между 1 и 4 евро. Идеята е да бъде сигурно, че в движение са колкото се може повече колела.

 


 

Текстът от видеото: „Така изглежда новата програма за наемане на велосипеди в Париж. Нарича се velib. Имат много такива пунктове из целия град. Това, което трябва да направите, е да пъхнете кредитната си карта тук и след това можете да отпрашите с някой от велосипедите. Проблемът е, че апаратът не работи с американски кредитни карти – само с европейски, в които има вграден чип“.

Ако се въведе подобна система и в България, е вероятно да има безпричинен вандализъм, който да осуети инициативата. Разбира се, във всичко това ще се намесят и разгневените шофьори, които са готови да отидат с колата си до близкия ъгъл.

По този повод Велизар Стоилов – зам. кмет “Транспорт и комуникации” към Столична община, коментира:

“Става дума за манталитета на българина. Още искаме да се доказваме, че за нас автомобилът не е проблем. 40 години не ни даваха да си купуваме нормално автомобили – недоизживяната ни младост. Едва ли не всички в семейството трябва да имат своя кола.

Един от начините да се направят промени в транспорта е законодателен. Ние три пъти сме предлагали да се спре вносът на втора ръка автомобили (по-стари от 3-5 години). Това не се прие в Парламента. Ние сме единствената държава от ЕС, която няма ограничение за внос на втора ръка автомобили.

Направихме оборка на всички европейски държави – Австрия, Германия, Италия, Швейцария. Изкупихме им всички стари трошки, докарахме ги тука, за да може екологично да изчистим Западна Европа и да отровим България.

И това не може да остане незабелязано от политиците. Но има доста силни лобистки групи, които надделяват. Може ли Сърбия и Румъния да имат такава забрана, а тука не? В Белград, който е колкото София има 450 хил. автомобили, а при нас - 980 хил.”

Друг съществен проблем за прокарването на велосипедни алеи успоредно на натоварени централни улици е страшното задръстване, което ще предизвикат.

Главната цел, която се преследва в тази кампания, е опазването на околната среда. За разлика от автомобила велосипедът не иска голям паркинг, постоянна охрана, не замърсява въздуха и в сравнение, например, с конния транспорт не ще овес и не цапа улиците.

Правителството на Холандия е взело решение да увеличи паричните компенсации на държавните служители, които пътуват до работните си места с велосипеди. Всички чиновници, които ползват обществен транспорт, имат право на безплатни превозни документи до местоработата и обратно.

Тези, които използват личния си автомобил или колело, можеха да разчитат на компенсация от 5 евроцента на километър. Максималната месечна компенсация за автомобилистите остава 45 евро, докато тази на колоездачите вече е 282.

Планирани са пет лъча за реализирането на велосипедна инфраструктура в София. От “Софтпроект” подготвят изграждането на велоалеи в “Младост”, в “Люлин”, в източната и западната част на София.

Реално трасетата няма да могат да се изпълнят, въпреки че са предвидени за тази година. Проектът е заложен в бюджета. Столичната община е обещала 5 милиона лева за велосипедна и пешеходна инфраструктура.

Дали тези пари ще се употребят своевременно, рационално и по предназначение?

От Столична община дават обещание, че до края на октомври в София ще се пуснат две велоалеи. Проведоха се два конкурса. Единият приключи успешно и от 17-18 август започва изпълнението на първата вело алея, която ще минава по “Евлоги Георгиев” и ще бъде готова още през септември.

Вторият конкурс е за вело алея, която ще минава по бул. “Цар Борис” III – от спирка “Шипка” до Руски паметник.

“За съжаление, се наложи да прекратим тръжната процедура, защото участниците в нея са дали пъти по-голяма цена от парите, които ние сме предвидили, и ще повторим процедурата“, коментира още Стоилов и допълва:

„Мисля че са се надценили, за разлика от вело алеята, която е по “Евлоги Георгиев”. Така че има шанс да спазя обещанието си за двете велоалеи, но едната стартира от август, а другата ще стартира от септември, октомври. Така или иначе ще бъдат направени.

За съжаление, инфраструктурата на града е така ситуирана и броят на автомобилите е толкова голям, че очертаването само на вело алея по пътните артерии носи един не малък риск от гледна точка на здравето на велосипедистите. Въздържам се да решавам въпроса по този начин.

Ограждането с някакви колчета или само някаква маркировка не е достатъчна гаранция. А не искам да ми тежи на съвестта. Не дай си Боже да се случи нещо на велосипедистите!”
 
Предвижда се поставянето на съоръжения, където да бъдат оставяни велосипедите. Те ще бъдат поставени на 7-10 места. Има и запитвания от организации, включително и неформални сдружения, които също искат на своя сметка да изградят такива стоянки за велосипеди.

От Столична община търсят формата, под която да го направят, защото при тях се спазва доста стриктно законът за даренията. Уверяват ни, че до направата на вело алеите ще бъдат изградени и стоянките за велосипеди. 

Интересно предложение за българските велосипедисти са спонтанните вело шествия за чиста и безопасна градска среда, които се провеждат всеки последен петък от месеца.

Започват от 18:30 часа и тръгват от езерото Ариана в София. В тях могат да вземат участие всякакви хора, дори такива, които рядко карат колело.

Трябва ви само велосипед и ентусиазъм! Всеки може да се включи когато пожелае и да напомни: “Не пречим на движението, ние сме движението!”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


56
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
55
0
 
0
 
! Отговори
Софиянец преди 15 години
И не само около оживените пътни артерии трябва да има отделени велоалеи, и в парковете също не е лошо да има маркировка за велоалеи! Имаме големи паркове, трябват ни само малко идеи и боя... Това ми напомня... Ако искате да спасите от продажба дървения замък зад Руското Посолство, гласувайте на WoodenCastle.hit.bg
54
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Аз пък много се кефя на ентусиастите велосипедисти! Евала за тяхното решение и проявена смелост. От където и да го погледна инициативата да се придвижваш с колело е много добра. Бих искала и аз да се реша, но ми се вижда невъзможно от Младост до центъра и обратно. Няма условия. Пък и много изкачване... Но се възхищавам на тези, които го правят! Желая им да са здрави, и да срещат успех и уважение на пътя! О мен го имате!
53
0
 
0
 
! Отговори
Assen преди 15 години
So while I was having a great time riding around the city and doing my bit to preserve the environment, I was also unwittingly serving as an advertising agent for an infamous menace to public health. Така че, докато аз бях като много време, езда около града и това ми малко да се запази околната среда, бях също unwittingly, служещи като рекламен агент на борсата заплаха за общественото здраве. Can't say I was too happy about it. Не може да се каже, аз бях много щастлив за него. *In case you are not aware of how serious the world-wide obesity epidemic has become, look up the September 2007 issue of Scientific American magazine. * В случай, че не са наясно за това колко сериозно в целия свят епидемията на затлъстяването е станало, потърсете на септември 2007 издаване на американска научно списание. That was a special issue on Diet, Health and the Food Supply entitled "Feast and Famine -- The Global Paradox of Obesity and Malnutrition." Това беше специален брой на Диета, здравеопазването и доставка на храни, озаглавен "Празник и глада - Глобалното Paradox на затлъстяването и недохранване." Second photo: A look inside the van at Casinoplatz, where the bicycles are stored overnight. Втората снимка: поглед отвътре на най-ван Casinoplatz, където се съхраняват велосипедите утре. By the way this lending station at Casinoplatz, at the north end of the Kirchenfeld Bridge, is only for the summer of 2008. По този начин за кредитиране на станцията Casinoplatz, на север края на Kirchenfeld мост, е само за лятото на 2008. Starting in May 2009 this station will be back in Zeughausgasse, where it used to be. Започва през май 2009 година тази станция ще се обратно в Zeughausgasse, където тя да бъде използвана. Third photo: I borrowed my bike here in the bicycle station "Milchgässli", right behind the main railroad station. Трети снимка: Аз привлечени моя мотор тук, в станция за велосипеди "Milchgässli", точно зад основните железопътната гара. This is also a place where people can park their own bikes, for a small fee, while they go away on the train someplace. Това е и мястото, където хората могат да парка техните собствени велосипеди, за малка такса, докато те замине във влака someplace. Fourth photo: Entrance and exit ramp in the bicycle station "Milchgässli". Четвъртата снимка: входа и изхода наземна станция за велосипеди в "Milchgässli". This is the one place in Bern where you can get a free bike all year round, not only from May to October. Това е едно място в Берн, където можете да получите безплатно велосипед през цялата година, не само от май до октомври.http:// .virtualtourist.com/travel/Europe/Switzerland/Kant on_Bern/Bern-692592/Transportation-Bern-BR-1.html
52
0
 
0
 
! Отговори
Assen преди 15 години
Берн е един от девет градове в Швейцария, където можете да заеме един велосипед е абсолютно безплатно за период до четири часа само от тях оставя своя паспорт или лична карта и депозирането на двадесет швейцарски франка, които ви се върна, когато се върнете на байк . Besides Bern, this service is also available in the Swiss cities of Geneva, Lausanne, Neuenburg, Renens, Sion, Thun, Vevey, and Zürich. Освен Берн, тази услуга е достъпна също и в швейцарските градове Женева, Лозана, Neuenburg, Renens, Сион, Тун, Vevey, и Цюрих. The service is funded in part by the cities involved as a means of providing *** for people who would otherwise be unemployed. Услугата се финансира частично от градовете, включени като средство за осигуряване на работни места за хора, които иначе биха били безработни. Thirty new *** have been created this way in Bern and Thun alone. Тридесет нови работни места са били създадени по този начин в Берн и Тун самостоятелно. When you borrow a bicycle the first four hours are free, and after that you pay one Swiss Franc per hour. Когато се заемат колело първите четири часа са безплатни, а след това можете да плащате една Швейцарски франк на час. I kept mine for nine hours and paid only five Swiss Francs. I държат мина за девет часа и плаща само пет швейцарски франкове. (That's a mere three Euros in real money.) (Това е едва три евро в реални пари.) Sound too good to be true? Sound твърде добър за да бъде вярно? Well, it's a great service, but there are two slight catches: Ами, това е голяма услуга, но има два леки улов: First, you have to return the bike by 9.30 pm, so you can't use it to ride home from the opera or theater -- which, as I'm sure you are aware if you have read some of my other tips, is one of the most beautiful things you can do in a European city. Първо, трябва да върне колелото от 9,30 ч., така че не можете да го използвате за пътуване от дома или оперни театри - който, както Сигурен съм, че сте запознати, ако сте прочели някои от останалите ми съвети, е един от най-хубавите неща, които можете да правите в един европейски град. Second, the service is paid for in part by sponsors whose advertising signs are mounted on the bikes. На второ място, услугата се заплаща в част от спонсорите, чиито рекламни знаци са монтирани на велосипеди. Some of the smaller sponsors are quite harmless, like local pharmacies and newspapers, but the main sponsor is a notorious global fast-food corporation which is one of the main culprits in the world-wide obesity epidemic*, not to mention deforestation to raise cattle for their ground beef. Някои от по-малки спонсори са напълно безвредни, подобно на аптеките и местните вестници, а главен спонсор е печално известен световен бързо хранене корпорация, която е един от главните виновници в световен мащаб * епидемията на затлъстяването, да не споменаваме обезлесяването за набиране на едри преживни животни основание за тяхното месо. So while I was having a great
51
0
 
0
 
! Отговори
debnadaviebna преди 15 години
Шофьорите да не се обаждат, щото изобщо не ви за велосипедистите. През Юли реших един ден да преследвам една мадама на велосипеда, един път на отиване и един път на връщане за малко да ми светят маслото, и двата пъти някакви , които завиват без да дават мигач. Пък на тия, които предлагат крайни мерки против автомобилистите, можете да си наврете мерките там, къде слънце не грее. Не може да дискриминираш човек заради предпочитана форма на придвижване. И не искам да слушам никой да приказва за замърсявания и глобално затопляне в средствие на автомобили, голяма част от тия глупости просто не са верни. Защо трябва да се търси начин просто да се скубят автомобилистите за щяло и не щяло. И най-важното, законът за движение по пътищата както се изразява баща ми е писан с кръв и урина, най-важното е да се спазва и да се уважават предпочитанията за придвижване на другите, дали ще са велосипедисти, хибриди ли ще карат, електрически коли ли ще карат, бензиногълтачи ли ще карат, или ще хвърчат с хеликоптер.И за тези, които си мислят, че по-тежкото превозно средство им дава предимство, на съд за убийство на пътя не дава.
50
0
 
0
 
! Отговори
Gogo преди 15 години
Пич може 2 от 100 колоездачи да не спазват правилата за улично движение но повечето го спазват защото са доста наясно че ако ги блъсне кола си отиват завинаги, докато дриш-льовци като тебе големи карачи не им пука особенно най-много да закривят бронята на 20 годишният си голф. три пъти ме е блъскала кола не по моя вина а по вина на експерта шофьор който блее и си говори по GSM-a да не говори как си отварят вратите копел-даците все едно са сами в София а страничното им огледалото е за красота така че не ми разправяй смешки... неандерталеците са по колите...
49
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
ПРОЧЕТЕТЕ ЦЕЛИЯ КОМЕНТАР!!!Докато няма здрава законова система в България, нещата няма да се оправят. Здрава = няма корупция, страх от закона и добри условни присъди, а не хора с по 20 присъди да се разхождат по улиците като свободни граждани. Сигурно след 10-тина години, ако не са ни изгонили от ЕС, нещата ще са по-добре ... жалко, че тогава по улиците на родината ни ще има само *** и СТАРИ ХОРА!BTW, днес чух една история ... 2ма българи, работещи в Италия и плащащи там здравна осигоровка, катастрофират в България. До тук нищо интересно ще кажете вие, НО ... здравната им осигоровка не се зачита в БГ, въпреки, че сме в ЕС, та на хората им се наложило да отидат до МВР, да си внесат здравните осигоровки на тамошната каса, че била по-близо, и чак след това влезли да ги оперират от катастрофата ... е вече тфа е непоносимо .. кога ще се надигнем? овцете мълчаливи сме станали му :@ нашите пра-баби и пра-дядовци са се били за нашата свобода, а ние я даваме на *** мутри и *** които ни правят на нищо! До кога ще търпим ....
48
0
 
0
 
! Отговори
AbJeCt преди 15 години
ПРОЧЕТЕТЕ ЦЕЛИЯ КОМЕНТАР!!!Докато няма здрава законова система в България, нещата няма да се оправят. Здрава = няма корупция, страх от закона и добри условни присъди, а не хора с по 20 присъди да се разхождат по улиците като свободни граждани. Сигурно след 10-тина години, ако не са ни изгонили от ЕС, нещата ще са по-добре ... жалко, че тогава по улиците на родината ни ще има само *** и СТАРИ ХОРА!BTW, днес чух една история ... 2ма българи, работещи в Италия и плащащи там здравна осигоровка, катастрофират в България. До тук нищо интересно ще кажете вие, НО ... здравната им осигоровка не се зачита в БГ, въпреки, че сме в ЕС, та на хората им се наложило да отидат до МВР, да си внесат здравните осигоровки на тамошната каса, че била по-близо, и чак след това влезли да ги оперират от катастрофата ... е вече тфа е непоносимо .. кога ще се надигнем? овцете мълчаливи сме станали му :@ нашите пра-баби и пра-дядовци са се били за нашата свобода, а ние я даваме на *** мутри и *** които ни правят на нищо! До кога ще търпим ....
47
0
 
0
 
! Отговори
AbJeCt преди 15 години
ПРОЧЕТЕТЕ ЦЕЛИЯ КОМЕНТАР!!!Докато няма здрава законова система в България, нещата няма да се оправят. Здрава = няма корупция, страх от закона и добри условни присъди, а не хора с по 20 присъди да се разхождат по улиците като свободни граждани. Сигурно след 10-тина години, ако не са ни изгонили от ЕС, нещата ще са по-добре ... жалко, че тогава по улиците на родината ни ще има само *** и СТАРИ ХОРА!BTW, днес чух една история ... 2ма българи, работещи в Италия и плащащи там здравна осигоровка, катастрофират в България. До тук нищо интересно ще кажете вие, НО ... здравната им осигоровка не се зачита в БГ, въпреки, че сме в ЕС, та на хората им се наложило да отидат до МВР, да си внесат здравните осигоровки на тамошната каса, че била по-близо, и чак след това влезли да ги оперират от катастрофата ... е вече тфа е непоносимо .. кога ще се надигнем? овцете мълчаливи сме станали му :@ нашите пра-баби и пра-дядовци са се били за нашата свобода, а ние я даваме на *** мутри и *** които ни правят на нищо! До кога ще търпим ....
46
0
 
0
 
! Отговори
CAXATA преди 15 години
До като няма контрол и има безнаказаност, манталитета няма да се оправи. Свободията в България е почти безплатна, съответно и приходите в хазната прецедени през джобовете на властоимащите са почти никакви.
45
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Ei hora kefite me....i dvamata po malko ste pravi i po malko greshite... ako 39 se kachi da kara kolelo v Sf shte mu stane qsno kakvo iska da kaje 41....a toi mnogo dobre go e kazal v komentara si s tozi nomer.... lichi,che 39/42 e nervak i vsichko mu e krivo i mu prechi,no e prav,che ima i mnogo koloezdachi,koito napravo si plachat da budat sgazeni. Ne razbrah obache zashto mu prechat pushachite i kuchkarite ?!?! Hm....nerven e......kakto i da e,celiq problem idva ot tova,che v tupata ni durjava po mizernite ni ulici nqma veloalei,kakto i avtobusni takiva....... kakto vuzpitanie.......i dokato e taka,vinagi she ima podobni sporove i problemi. Abe chovek (39/42) kakvo verno ti prechat pushachite i kuchkarite v dvijenieto ?????
44
0
 
0
 
! Отговори
Orliin преди 15 години
Аз съм отнези, които карат колело всеки ден. И във Варна и в софия (не едновременно :]), включително понякога минавам на червено и се моля някой катаджия да ме глоби, та да имам официален документ, че съм участник в уличното движение.Карането на велосипед е личен избор, който няма общо с трафика, пешеходците, дупките, светофарите и т.н. Чувствам се достатъчно сигурен, че ще оцелея, защото с колелото можеш да минеш не само по големите булеварди и кръстовища, но и през парковете, малките улички, подлези, трамвайни линии - откъдето прецениш, че е най-подходящо.Когато ми откраднаха колелото, просто отидох до най-близкия магазин и си купих ново. Причината - нямам намерение да се подлагам на нервното напрежение, което съпътства всяко пътуване с градския транспорт или с кола в центъра на града.Моето предложение към вас е - вместо да изливате напрежението си под формата на обиди и нападение срещу другите, излезте, разходете се, при добро желание покарайте колело :)
43
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
И аз да напиша мнение: Всеки ден карам около 25 км из София и мога да кажа, че шофьорите не са толкова невъзпитани и неспазващи правилата. Искам освен това да кажа, че колоездачите са НАЙ-БЕЗЗАЩИТНИТЕ участници в движението и трябва да бъдат пазени или поне да им бъдат спазвани правата. А не както се случва понякога *** с коли да не ти спазват предимство и ти да скачаш на спирачките за да не те смажат или някой да прави втора колона от спрени коли на Витошка например и колелото как да мине да литне ли. Та въпросните индивиди които искам да подчертая са малка част от шофьорите повечето са наистина културни правят пробмено предвижването и за велосипедисти и за пешеходци и за другите шофьори. И последно мили шофьори моля като слизате от колата погледжайте в огледалото дали отзад не идва велосипедист, защото няма по-лошо от отворена в последния момент кола на автомобил.Шофьори на маршрутки и таксита няма да коментирам те са ясни на всички
42
0
 
0
 
! Отговори
един преди 15 години
Това за майките с децата от пръстите ли си го изсмука - защото не виждам аз да съм го написал. Или просто ти прозвуча много добре да го добавиш, а ? При положение, че за 15 години активно шофиране в София нямам хора който да ми лежат на съвестта спокойно може и за "света вода" да се считам. А пък на теб какво ти влиза в работата да мислиш аз как карам. Познаваш ли ме избщо? Или понеже си видял някой да не спазва правилника и това е довело до решението ти да не го спазвая и ти? Дано има по-малко хора като теб! А това за 50те лева как да го разбирам - май май се получава злорадстване, щото при колоездачите и без 50 лева се минава. За съжаление е пълно с такива палячовци като теб дето се мислят за недосегаеми от органите на реда, както и си мислят че всеки са длъвен да ги пази докато се правят на тарикати по платното...
41
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
ti da ne bi da si "sveta voda"?!Znaesh li kolko takiva dobri "shoferi" kato teb sam vijdal da se prevrashtat v buket4e cvetq na nqkoe krastovishte?Jalko e ,4e zagivat i nevinni hora! A, za pravilata- takiva kato teb si nosqt vinagi edni "reservni" 50 lv. za rusvet4e na katadjiqta,kato gi hvane v narushenie! Are, idi napalni malko benzin v "bezcennata" si koli4ka i gledaj pone dnes da ne sgazvash koloezda4i, ku4kari ,pusha4i ,majki s deca i celiq ostanal svqt ,deto te drazni!Smeshnik!
40
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
То в България ако за 100м не вземеш автомобил ще ти изсъхнат краката.
39
0
 
0
 
! Отговори
един преди 15 години
След като по твои думи "и Господ не може да оправи нещата" и след като "ББ е въздух под налягане" - за кой да гласуваме ?А да попитам нещо колоездаюите дето все никой не им зачита предимството:Как става така, че всеки ден за малко не прегазвам някой колоездач, който идея си няма какво означава червен светофар. Как става така, че по светофарите ги мързи пак тия същите да си пунат краката от *** и се хващат за колата ми и после като тръгна - аз съм виновен, че колоездача паднал (или може би трябваяе да го предупредия, че е светнало зелено и мисля да тръгна).Изобщо как става така, че колоездачите, пушачите, кучкарите и не знам си още какви все нещо са пренебрегнати, а пък реално ги виждам постоянно по улиците каква са *** неспазваща никакви норми, правила и закони.Май май само в интернет ги спазвате правилата, а ?И ви е много лесно, щото като стане нещо и дойде КАТ, аз имам книжка, талон и мога да отнеса глоба. А колоездач неспазващ правилника как ще бъде санкциониран - точно никак !Да вземат да въведат книжки и за колоездачите и да видим тогава кой какво не спазва !
38
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Snimkata e aktualna....Ot okolo1 godina (poje i poveche) slojiha punktove za takiva kolela pochti navsqkade v Paris....Struva 10 evro na mesec (ili 15 ne znam tochno), no tuk navsqkade,navsqkade na vsichki ulici ima specialna aleq za velosipedi....i shofiorite na koli vinagi sa tolerantni kum koloezdachite,osven ako ne e nekoi arabin...
37
0
 
0
 
! Отговори
+/- преди 15 години
ами прав за съжаление е зам. кмета - просто всичко опира до манталитет - от политиците, до обикновения чистач на улици - 98% са едни балкански чалгарки селски бекове!!! Това е истината.... ако има обществни велосипеди, вело паркинги и т.н. ще остане ли нещо дори и след само седмица? Спред мен отговорът е НЕ!!!!1
36
0
 
0
 
! Отговори
nai - golemiq преди 15 години
az jiveq v provinciqta i spokoino si hodq navsqkude s velosiped ne che ima alei prosto nqma golqmo dvijenie.... a za po golemite gradove e nemislimo da se izliza s velosiped ne che nqma pari prosto ne im se harchat po dobre da preburut nqkoi drug lev v djoba za vsichko ima pari osobenno sled vlizaneto v evro sauza....