София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!

Друг проблем: Разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони
30 мар 2017 11:07, Петя Славова
152
София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!
Снимка: архив, Булфото

Екипът на едно от най-значимите имена в градското планиране и автор на проекти за подобряване на градската среда - Ян Геел се разходиха из улиците на София и очертаха проблемите на града, които трябва да се решат в новата "Визия на София".

Те са на работно песещение у нас, след като миналата година получиха лична покана от кмета Йорданка Фандъкова да се включат в дългосрочната стратегия на града.

В рамките на работната седмица в София Хенриет Вамберг и Лиза Мюлер направиха проучвания на състоянието на градската среда в столичния център и ще проведат серия от обучения за използваните от Gehl Architects методи и подходи с представители на местната администрация, експерти и неправителствени организации.

"София е много красив град, имате много хубави паметници от миналото и прекрасна планина. Бих казала, че ДНК-то на града е много добро. Структурата на града е много последователна, обединена-имате много зеленина, паркове, дървета по улиците.

Целта ни е да съберем информация как се използва града от хората, които живеят тук, както и какво е качеството на публичните пространства. Това, което ни направи голямо впечатление е, че града има всички добри елементи, но с течение на времето са станали някои натрупвания, които са довели до нарушаване на публичното пространство", обясни арх. Хенриет Вамберг пред "Монитор".

Тя акцентира, че прекалено много автомобили влизат в града, като според нея е обезпокояващо че тенденцията е те да нарастват.

"Имате паркинги, разположени около черкви и паметници. Това е проблем, който трябва да бъде решен", даде за пример Ваберг.

Според нея качеството на живот на пешеходците в София е нарушено. Хората са стресирани от факта, че трябва да пресичат тичайки там където няма светофари, настилката на улиците е остаряла и не е толкова качествена.

"Има проблеми свързани с построени във времето високи сгради в София, които са засенчили красотата на планината".

Друг факт, който нарушава общественото пространство според архитектите са разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони. Не добро впечатление са направили и зоните за сервиране пред заведенията за хранене, които според Вамберг и Мюлер заемат твърде голяма площ върху тротоарите, което нарушава движението и комфорта на преминаващите пешеходци.

Главният архитект на София арх. Здравко Здравков информира, че през следващите месеци екип от български урбанисти и архитекти, специално обучени от Gehl Architects, ще се занимава с анализирането и събирането на информация, след което ще бъде изготвен окончателен доклад, който да даде ясна картина какви стъпки трябва да бъдат предприети от тук нататък.

"Постепенно трябва да махнем тези натоварващи наслоявания в градската среда, да създадем правила. Вече започнахме да работим по промени в нормативната уредба в ЗУЗСО и въвеждането на нова наредба, която ще регламентира всички намеси в града, както и ще спомогне за подобряване на градската среда, чрез извеждане на автомобилния трафик от града.

В момента София е завзета от автомобилите. Трябва да намерим постепенни и радикални решения, за да освободим града от това натрупване. Важно е да решим и проблема с транзитния трафик от изток на запад. Най- голямото предизвикателство пред нас обаче е да мотивираме хората да слязат от автомобилите, тъй като ние сме на първо място в Европа по брой на автомобили на глава от населението.

Това може да стане с довършване на велоалеите, с финализиране на работата по трети метродиаметър“. Според арх. Здравков промяната ще дойде тогава, когато започнем да използваме все по-малко и рядко личните си автомобили в градската среда.

Главният архитект даде за пример Виена, където след 2020 г. няма да се ползват дизелови автомобили в града, както и наложено ограничение за влизане на автомобили в центъра на Лондон. Арх. Здравков подчерта, че преди да бъдат въведени такива мерки в София, градът трябва да е готов с алтернативни методи за придвижване, които да бъдат предложени на гражданите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


152
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
38
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Аз не карам по тротоара, ама ги разбирам колегите - на платното всеки само се чуди как да те прегази.(и на някои главни булеварди тротоарите вече са велоалеи, ако не си забелязал)
37
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
баси колко е просто решението, ама пак ще ми нашлякате хиляда минуса на коментара.....сори, но ще го кажа:МАХАЙТЕ СЕ ОТ СОФИЯ!!!!!
36
7
 
23
 
! Отговори
спонсор на МВР преди 7 години
За пешеходците, още по-опасни от автомобилите, са велосипедистите, които карат агресивно и арогантно по тротоарите!
35
7
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Оффф мнгоо ви разбират главите... Ще строим подземни паркинги под блоковете ... айде конструкторе ми обясни как ще копаеш под основите на блок ...Новоизгражданите блокове правят подземни паркинги, защото иначе не им одобряват разрешението за строеж.Хората казват, че трябва да не се ползват колите, ВИЕ питате защо не правят паркинги за повече коли да има ....Б*хти *** племе, честно!
34
6
 
30
 
! Отговори
Новите столичани преди 7 години
Изберете си едно (може и две):-не бе аз шото бързах-аве къф си ти да ми казваш кво да правя-аве те знаиш ли кой съм аз?-ми те всички така правят-абе тя държавата на кво дередже е ти за мен си се фанал
33
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Иска се комплексна политика. Градът трябва да се разлее настрани, да се осигури градски транспорт. Многоетажните паркинги останаха една добра идея на хартия. Могат да се изградят и подземни /под междублоковите пространства, а зелените площи отгоре да се запазят. Работодателите и общините в много европейски градове предоставят безплатни поименни карти за транспорт на служителите. Но, тук при нас... кога ли някой горе ще започне да мисли за хората и града?
32
9
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В повечето европейски столици е лукс да имаш кола.В България всяко семейство дрипльовци има поне по две. Това е някакъв странен феномен.И всеки кара сам колата си. После - що има задръствания :D
31
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Къде отиват парите от синя и зелена зона ? Това са огромни суми ?!!!!!
30
4
 
25
 
! Отговори
Бай Иван преди 7 години
Абе вие ходили ли сте в някоя друга европейска столица ?Където хората живеят в блокове си паркират пред тях, няма значение дали си в Берлин или в Рим. Най-простото е да отвориш google map и да провериш.Единствената разлика е че там автомобил на тротоара или в градинка няма да видиш.
29
1
 
13
 
! Отговори
Joko преди 7 години
1,60 лв билетчето !!!!
28
10
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Входна такса при влизане в София е решението.
27
5
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Те му викат: "Много коли имаш, трябва да разтовариш", то рупа и те пита: "Ама защо няма паркинг в центъра?"Ти му викаш: "На тротоарите не трябва да има коли", то рупа и те пита: "Е, къде да паркирам тогава, работата ми е на цели 20 минути пеша"
26
4
 
20
 
! Отговори
Не е така преди 7 години
До Кореняк Сф:Не си прав/а. Всички нормални европейски столици стимулират хората да слязат от автомобилите си. Виена има такава програма и за последните 5 години автомобилният трафик в центъра на града е намалял с 25%. В Талин градският транспорт е безплатен за жителите на града. Да, добре е да има подземни/надземни паркинги, за да се освободи градската среда, но те няма да допринесат за чистотата на въздуха - особено дизелите с гориво, смесено с котелно е след това сепарирано.
25
4
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
А виждате ли какво казват специалистите, КОИТО НЕ СА ОТ ГЛУПАВИТЕ БЪЛГАРИ??ЧЕ има паркинги около църкви и паркове, което е грешно.А долу половината коментари са, че няма място за паркиране в центъра, което било проблема???Айде сега ги съпоставете двете "мнения" и вижте как мисли българския гражданин и каква е логиката на развитие на европейските градове...
24
7
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Администрацията ни е допотопна соц клика. Ако имаха малко мозък, първо щяха да въведат данъчна ставка спрямо еконормата на колата. Второ щяха да глобяват яко за каквото и да било неправилно паркиране, каране в БУС лента, изоставени автомобили и т.н. Трябва да се оправи и събираемостта, сега под 30% си плащат глобите. Трябва да се прекрои ГТ да е удобен за всички, да е по начесто. Трябват качествени велоалей. И трябва промяна в мисленето, сега всеки селянин е взел една барака и кара у Софията
23
6
 
11
 
! Отговори
. преди 7 години
В отвратителен град го превърнаха "столичаните"
22
1
 
21
 
! Отговори
АнтиКаруцар преди 7 години
Къде отиват парите от Синя и Зелена зона?Защо не е построен поне един паркинг, ЕДИН?!?
21
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Просто трябва още паркинги да се направят, то как "Още" като до сега са направили няколко буферни на метрото и само това е...Проблемът с многоетажните паркинги е че трябват стопанисване, в ръцете на общината това е едни "поръчки". В ръцете на частника това не е рентабилно - ако направи сграда и я продаде ще вземе в пъти повече пари за по-малко време.
20
1
 
25
 
! Отговори
Стефанов преди 7 години
Има метро, но градският транспорт (трамваи, тролеи и автобуси) не го "обслужва". Хората не слизат от автомобилите си, защото не им е удобно да се предвижват по така направените линии и интервали на движение, губи се много време. Да не споменавам цената на билета. Много е просто, не може да прилъжеш хората, че се справяш с проблемите на Гр.транспорт, за да си правиш актив...
19
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Само дето тротоарите са разбити заради паркиращите върху тях коли??Проблема е в матриала скъпи съграждани, защото всеки си прави каквото иска, контрола от СДВР е 0-лев, за да може да се взимат рушвети.Тротоари има и се ремонтират, а след 5 месеца са изпочупени от колите по тях. Алтернативи има - нови превозни средства и добър градски транспорт. Аз стигам до работа по-бързо с градския отколкото с кола.Имаме ги условията, просто *** си знае неговото и нИще промяна.