София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!

Друг проблем: Разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони
30 мар 2017 11:07, Петя Славова
152
София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!
Снимка: архив, Булфото

Екипът на едно от най-значимите имена в градското планиране и автор на проекти за подобряване на градската среда - Ян Геел се разходиха из улиците на София и очертаха проблемите на града, които трябва да се решат в новата "Визия на София".

Те са на работно песещение у нас, след като миналата година получиха лична покана от кмета Йорданка Фандъкова да се включат в дългосрочната стратегия на града.

В рамките на работната седмица в София Хенриет Вамберг и Лиза Мюлер направиха проучвания на състоянието на градската среда в столичния център и ще проведат серия от обучения за използваните от Gehl Architects методи и подходи с представители на местната администрация, експерти и неправителствени организации.

"София е много красив град, имате много хубави паметници от миналото и прекрасна планина. Бих казала, че ДНК-то на града е много добро. Структурата на града е много последователна, обединена-имате много зеленина, паркове, дървета по улиците.

Целта ни е да съберем информация как се използва града от хората, които живеят тук, както и какво е качеството на публичните пространства. Това, което ни направи голямо впечатление е, че града има всички добри елементи, но с течение на времето са станали някои натрупвания, които са довели до нарушаване на публичното пространство", обясни арх. Хенриет Вамберг пред "Монитор".

Тя акцентира, че прекалено много автомобили влизат в града, като според нея е обезпокояващо че тенденцията е те да нарастват.

"Имате паркинги, разположени около черкви и паметници. Това е проблем, който трябва да бъде решен", даде за пример Ваберг.

Според нея качеството на живот на пешеходците в София е нарушено. Хората са стресирани от факта, че трябва да пресичат тичайки там където няма светофари, настилката на улиците е остаряла и не е толкова качествена.

"Има проблеми свързани с построени във времето високи сгради в София, които са засенчили красотата на планината".

Друг факт, който нарушава общественото пространство според архитектите са разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони. Не добро впечатление са направили и зоните за сервиране пред заведенията за хранене, които според Вамберг и Мюлер заемат твърде голяма площ върху тротоарите, което нарушава движението и комфорта на преминаващите пешеходци.

Главният архитект на София арх. Здравко Здравков информира, че през следващите месеци екип от български урбанисти и архитекти, специално обучени от Gehl Architects, ще се занимава с анализирането и събирането на информация, след което ще бъде изготвен окончателен доклад, който да даде ясна картина какви стъпки трябва да бъдат предприети от тук нататък.

"Постепенно трябва да махнем тези натоварващи наслоявания в градската среда, да създадем правила. Вече започнахме да работим по промени в нормативната уредба в ЗУЗСО и въвеждането на нова наредба, която ще регламентира всички намеси в града, както и ще спомогне за подобряване на градската среда, чрез извеждане на автомобилния трафик от града.

В момента София е завзета от автомобилите. Трябва да намерим постепенни и радикални решения, за да освободим града от това натрупване. Важно е да решим и проблема с транзитния трафик от изток на запад. Най- голямото предизвикателство пред нас обаче е да мотивираме хората да слязат от автомобилите, тъй като ние сме на първо място в Европа по брой на автомобили на глава от населението.

Това може да стане с довършване на велоалеите, с финализиране на работата по трети метродиаметър“. Според арх. Здравков промяната ще дойде тогава, когато започнем да използваме все по-малко и рядко личните си автомобили в градската среда.

Главният архитект даде за пример Виена, където след 2020 г. няма да се ползват дизелови автомобили в града, както и наложено ограничение за влизане на автомобили в центъра на Лондон. Арх. Здравков подчерта, че преди да бъдат въведени такива мерки в София, градът трябва да е готов с алтернативни методи за придвижване, които да бъдат предложени на гражданите.


152
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
59
12
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Решението е ЖИТЕЛСТВО. Градът не може да поеме повече хора. София е град за до 800 000. Пришълците да си ходят по родните места.
58
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Залята е, защото на 20 годишните коли данъка им е 10-20лв. И съответно всеки си има по една такава пред блока, за да може да ходи на вилата (софианци нямат село, те имат вили!) събота и неделя. Нека на старите коли данъка им стане 300-500лв на година, да видиш как бързо ще се позипразни. Едно трябва да е ясно - колата е лукс, тя не е даденост, за да имаш кола ще плащаш здраво.
57
8
 
6
 
! Отговори
Берлин преди 4 години
Ето затова аз живея в Берлин. :)
56
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Винетка за София задължитерно и навсякъде платено паркиране.Това е решението.
55
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тия китайски автобуси бяха явна далавера.Смятай - отхвърлиха Ивеко, за да докарат тези ментета.
54
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Скоро пешеходците ще рахатясат, като стане с 30 процента увеличението. Ще има 'ядохме гола напрежението отмина'.
53
2
 
17
 
! Отговори
смЕх преди 4 години
Вечния номер разделяй и владей насъскват хората един срещу друг граждани срещу не до там такива, пешеходци срещу шофьори и т.н., а всъщност ако имаше свястна работа по провинцията населението на София щеше да намалее най-малко с една трета и второ с тези цени на билетчетата зорлем качиха хората по колите, а сега са се "загрижили".
52
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А Фъндъкова ще слезе ли от служебната кола?! Нека да даде пример на столичани!
51
4
 
11
 
! Отговори
Мънго Джери преди 4 години
Тия заключения много отдавна са известни но Софииска община традиционно си прави оглушки защитавайки определени партиино-лобистки интереси! В Софииска община е пълно с "теоретици" които и такива си остават.....
50
2
 
8
 
! Отговори
Бацковеца преди 4 години
А тези китайски "прекрасни" автобуси...Някой пак прибра маса пари за тях. За нещо, което е с толкова затъмнени прозорци, че не мога да разбера ден ли е, нощ ли е навън. Без прозорци да бяха щеше да е по добре. Всичко се прави без никаква мисъл...
49
8
 
15
 
! Отговори
§ преди 4 години
Пришълците объркаха нормалния ритъм на живот в София!!!
48
2
 
6
 
! Отговори
Бацковеца преди 4 години
Да не говорим за новите китайски автобуси...И всички други с климатик...Не може навън да е 20 градуса а в автобуса да има снежинки едва ли не или другия вариант - навън 15 градуса, а в автобуса 50...
47
10
 
16
 
! Отговори
фауст преди 4 години
В толкова пренаселен град - какво друго очаквате?!?! Кой откъдето реши, дойде в София, заедно с 2-3 коли, коя от миналия век, коя от тоя! Добре си беше със софийското жителство, ама нейсе!
46
3
 
9
 
! Отговори
София преди 4 години
Елементарно и просто решение на проблема. Ниски цени,редовен и качествен градски транспорт, а не да събираме боклуците от Европа и Китай.
45
2
 
19
 
! Отговори
bb преди 4 години
Провинциални архитектчета унищожават културното наследство на София с грозен кич, превръщат я Слънчев бряг, а инфраструктурата на центъра заприличва на това, което се прави в затворените мутренски комплекси с маломерни апартаменти.
44
15
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Трябва да се вдигнат 100 пъти данъците за талигите по-стари от 5 години. Така бедняците няма да можете да си купувате бракуваните каруци нов внос от горубляне и само хората с висок стандарт ще имат коли. Всички талиги над 10 години да се конфискуват от общината и да заминават за автоморгата. Сега всеки въшляк с 500 лв в джоба може да си купи талига и да пърдi из града.
43
7
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
София е най - лошият град за живеене в Европа
42
5
 
20
 
! Отговори
... преди 4 години
Епа то да е само София така! В всички по-големи БГ градове е така! Аз едно се чудя обаче как може българина да се оплаква, че е беден при положение, че дори в гетата семейства имат по 2 - 3 коли! Защо го казвам това в Пловдив живея в блок с 3 входа само добреди 6-7г. около блока имаше много място за паркиране сега обаче като се погледне привечер, от коя да е тераса, то може да се каже, че пред, зад и отстрани на тия 3 входа има поне 1 милион лева(ако не и повече) в коли! После сме били бедни!!!
41
5
 
22
 
! Отговори
Водач на МПС преди 4 години
Такъв стрес ги е хванал пешеходците, че пресичат пътното платно без да се оглеждат, не на обозначените за това места (пешеходни пътеки), обикновенно говорейки по мобилния телефон. Не се обръща изобщо да погледне идва ли кола, може ли да спре и т.н. Пълна липса на инстинкт за самосъхранение ...
40
9
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Провинциалистите мразят софиянци, защото имали жилища. Ами купете си и вие. Нашитеродители, баби и дядовци са си купили апартаментите, никой не им ги е подарил. А за тези, които мислят, че София била грозна и ***, защо не си стоят по родните места. Градът си беше страхотен, до преди десетина години. Сега цяла България се изнесе в София, а повече от половината софиянци, заради наплива на провинциалисти избягаха в чужбина...