Софиянци за мръсния въздух: Миене на улици - да, забрана за коли - не!

Столичната община попита гражданите кои мерки одобряват
95
Софиянци за мръсния въздух: Миене на улици - да, забрана за коли - не!
Колаж: Bulgaria ON AIR

Софиянци оценяват замърсяването на въздуха като един от най-сериозните проблеми на столицата през последните години и са готови да подкрепят много мерки за решаването му.

Още по темата

Това показват резултатите от представително за пълнолетното население на София проучване на агенция Алфа Рисърч. То е реализирано в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столичната община.

За 86% от анкетираните има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината.

Като основни източници на замърсяване хората сочат автомобилния трафик (51%), отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%).

Всяко второ домакинство в София или приблизително 600 хиляди души ползват автомобил практически ежедневно.

Делът на домакинствата, които се отопляват на дърва, въглища или пелети е 9%. Сред тях се открояват най-вече нискодоходните групи, поради което и готовността им да подменят отоплителната си система с по-екологична е сравнително ниска.

Сред обсъжданите през последните седмици мерки за решаване на проблема гражданите са склонни да подкрепят ангажимента на Столичната община за по-често миене на улиците - 93%. Осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване е подкрепено от 92%, а въвеждане на зелен билет на цена от 1 лв. за целия ден на пътуване с градския транспорт - от 89%.

Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт - 87%.

Затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване обаче се одобрява от доста по-малко анкетирани - 60%. Останалите 40% го отхвърлят. 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час, 45 % обаче се противопоставят.

Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя мнението на хората по равно.

74% от самите шофьори декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха.

Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване.

Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1 лв. в дни на изострен проблем със замърсяването.

Най-ниско - 35% е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването й.

81% одобряват извършването на проверки от КАТ на автомобилите в града - дали отговарят на екологичните норми и дали са технически изправни.

По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани.

69% одобряват инициативата за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата, като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра.

60 % са позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове.

54% смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.

69% смятат, че ежедневното поведение на гражданите би допринесло за подобряване на състоянието на въздуха в София, срещу 32% привърженици на тезата, че това е изцяло отговорност на общината.

 


95
Още от
Напиши коментар Коментари
89
0
 
1
 
! Отговори
Тъпанар преди 3 месеца
Колите наистина допринасят за замърсяването на въздуха. Ама това непрекъснато тръбене вече заприличва не на популизъм, ами на тотална измама над хората. Май от цялата история ще излезе, че управляващите, знаейки колко трошки се карат без катализатори, ще ги отнемат от хората след прилична глоба и ще ги качат в градския транспорт срещу 2-3 лв билет. Явно скока на билечето от 60% се прие добре. Очакваме скоро ново...
88
0
 
1
 
! Отговори
Цап цараррааапппп преди 3 месеца
Куче влачи самолет насред София
Бюджетът на София
през 2010 година ще бъде 1.2 милиарда лева
за 2011 г. 1,3 млрд. лева.
за 2012-г. 1,272 млрд. лв
за 2013 г. 1.190 млрд
за 2014 г. 1,465 млрд. лева.
за 2015г 1.49 млрд. лв
за 2016г. 1.26 млрд. лева
за 2017г с 63 млн. лв. повече от м.г. и възлиза на общо 1325 млрд. лв
за 2018г над 1,43 млрд. лв. Това е със 104,9 млн. лв. повече от заложеното за 2017 г.
Вноската за Евросъюза е от ВСИЧКИ ДАНЪКОПЛАТЦИ
Метрото е на 80-85% БЕЗВЪЗМЕЗДНО от Еврофондове!
87
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Насякъде в света когато има замърсяване от този тип се забранява цялото или частично използване на коли.Софиянци имат възможност да спрат да се оплакват или да започнат да се возят в градския транспорт.
86
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Столична община пак шикалкави.ЗАБРАНА НА ОТОПЛЕНИЕТО С ТВЪРДО ГОРИВО!!!Само така ще се изчисти въздуха.Вместо милиарди за саниране,тези средства да се дадат за газификация на домовете.Ама кой да го направи.КОЙ?
85
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
една печка на дърва пуши колкото 30 коли за въглища да не говорим една запалена гума от кола може да задими цел квартал
84
2
 
4
 
! Отговори
Истината преди 3 месеца
Тук темата е за замърсяването на въздуха в София с фини прахови частици, а не за колите, така че дивотиите на Край ще ги оставя без коментар. При замърсяване от примерно 250-300 мкг/м3, използването на дърва, въглища, гуми и други, замърсява за около 210-260 мкг/м3, а Край като латерна все за колите пише.
83
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Е, как да дишаме чист въздух, когато всякакви отрепки все ни лъжат, че колите замърсявали, а не димящите кюнци на печките? Излиза, че дишаме мръсен въздух заради тези, които ни отклоняват вниманието от истинския замърсител - горенето на гуми, въглища, дърва, ... и говорят все за колите, които наричат таралясници, бракми и т.н. Те са истинските виновници, че не се опитваме да спрем замърсяването на въздуха в София.
82
3
 
3
 
! Отговори
Край преди 3 месеца
Диво и просто племе и властта дето му е осигурила Кебапче Бира и Кола и за това ще си го стриже до второ пришествие - това е България в 21 век.
81
3
 
3
 
! Отговори
Край преди 3 месеца
Някой чувал ли е за кола която не е минала преглед в България. 3/4 от тия "коли" няма да минат преглед в германия. В София можеш да вземеш един бетонен гараж и да си го сложиш на ОБЩИНСКА земя /площадка или градинка/ и да си го ползваш. Някой даже са станали работилници - колите са навън.
Това нещо при нормалните хора е невъзможно. Това е само за страната на 7те. милиона умници.
80
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Край

На село в градинката коли няма, освен да тръгваш вече за там, че нещо така съм се притеснил да не вземе да се задушиш в тази София, че няма да мога да заспя днес.
79
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
На вън сняг вали, обаче зелените кратуни искат да мият улиците, защото били прашни? Утре не е лошо да се помисли за изграждането и на стъклен похлупак в София в който да се настанят зелените кратуни, като най-добре ще е обществената поръчка да се възложи на консорциум от зелени НПО-та, за да не им слушаме простотии за няколко месеца.
78
3
 
5
 
! Отговори
Край преди 3 месеца
Тия дето не верват че колите в София са повече от всеки нормален град - ако ми покажат 100 м. тротоар без кола на него - ще ги почерпя. Или градинка без кола в нея или спирка на градския транспорт без някой да е "аварирал" за баничка.
77
3
 
4
 
! Отговори
Край преди 3 месеца
Та София е с повече коли от всеки нормален град - за сметка на това е с по-стари и повече дизелови и по-големи щото това се стимулира от законите. Тоарег 3л. дизел е ТОВАРЕН и данъка му е 15 лв. Така е в страната на 7милинна умници.
76
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Край

Тези данни звездите ли ти ги говорят или онзи натрапчив вътрешен глас?
75
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Край

Като не ти харесва в София, що не вземе да си биеш шута към родното село, да си дишаш там чистия въздух? Големите еколози се забили в София, ако не беше толкова тъжно щеше да е ужасно смешно.
74
3
 
2
 
! Отговори
Край преди 3 месеца
В София - 560 коли на 1000 човека, Берлин -340 коли на 1000човека, Лондон 307 коли на 1000 , Кьолн -420 коли на 1000 души, Прага 490 коли на 1000 души.
Няма нормален европейски град с такива мащаби и градоустройство с коли колкото София. Само Прищина сигурно е с подобно съотношение и Скопие.
Мечтата на Хитлер е реализирана в София - БИРА КЕБАПЧЕ И КОЛА ЗА ВСЕКИ
73
4
 
2
 
! Отговори
Край преди 3 месеца
Неизмитите улици ???? Ха аа ха. Та 30% от колите са паркирани в градинките - от там излизат като малаци. За какво миене на улици говорят тези хора. Вие май скоро в София не сте идвали.
72
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Софиянци вече ще си траят за мръсния въздух. Ще го дишат с удоволствие. Повече да не занимават страната с личния си прекрасен въздух от нафтомобилите.
71
3
 
5
 
! Отговори
Край преди 3 месеца
Българската мечта е -бира от найлоново шише на корем, кебапчета от 30 ст. /клюнове, трътки, рога и копита/ на корем и да има КОЛА. По възможност с 3л. дизел - 7ма употреба лукс - нов внос.
Властта на тези неща няма да посегне щото ще падне и няма да може да прави обществени поръчки.
Тези дето мечтите ви са други - бягайте - властта вас не ви вижда.
70
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Шофьорите имате ли представа какво е да да си пешеходец на кръстовище, да чакаш да светне зелено, докато дишаш газовете? Отвратително е