Столичани на работа: 60% с кола, 35 с автобуса, 5 на сто с колело!?

Над половината работещи пътуват по поне половин час до роботното си място
Обновена: 26 яну 2019 08:06 | 25 яну 2019 20:00,
102
Столичани на работа: 60% с кола, 35 с автобуса, 5 на сто с колело!?
Снимка: архив, Булфото

Едва 5% от работещите в София се придвижват пеша или с велосипед до работното си място. И го правят, за да поддържат физическа форма.

Това сочат данните от пилотно социологическо изследване на инициативите "Визия за София" и "Зелена София" на Столичната община как софиянци се придвижват до работното място, пише "24 часа".

Направени са дълбочинни интервюта сред мениджърите на 7 големи компании: VMware, Telenor, Telus, SAP, Porsche Leasing, Porsche Import и Нewlett Packard.

Още по темата

Проведени са близо 300 анкети с техни служители. Заедно с резултатите от още около 20 проучвания на навиците на софиянци, данните ще послужат за изработване на визията за развитие на София до 2050 г.

Най-голям дял - 60%, от столичани се придвижват с кола до офиса, като в някои компании те са и значително повече. На второ място са ползващите градски транспорт - между 35 и 38%, а до 5% - пеша и с велосипед, сочат данните.

Само 10% посочват, че работят близо до дома си. 37% всеки ден изминават между 3 и 6 км, около 1/5 пътуват между 7 и 10 км, а 27% - между 11 и 20 км, за да стигнат до офиса.

Близо 50% прекарват до половин час в пътуване в една посока. Любопитното е, че сутрин 44% отделят от половин до 1 час да стигнат до работа, а на връщане същото време отделят 50% от запитаните. Близо 1/10 пътуват над 1 час от и към работното си място.

Велосипедистите карат между 3 и 4 км, а пешеходците – до 3-4 км. Ползването на градски транспорт нараства с увеличаване на отдалечеността на работното място.

Час пик за тръгване към работата е между 8 и 8,59 ч, като най-натоварено е до 8,29 ч. Вечер най-голямо натрупване на тръгващи от работа към дома е между 18 и 18,30 ч.

Според отговорите основните проблеми, които хората срещат при придвижването си, са задръстванията, прекачването, нередовен градски транспорт и липса на паркоместа.

Намирането на място за колата е по-трудно сутрин, но пък прибирането обратно към дома отнема повече време. Над 50% смятат, че пътуването до и от работното място стресира. Изследването установява още, че много хора имат твърдо установени навици да се придвижват с кола и идеята да променят това не е на дневен ред.

68% от шофьорите признават, че пътуват сами в колата си, 27% - с член на семейството или познат, и само 5% - с колеги. 92% ползват личен автомобил, 5% - на приятел, и 3% - служебен.

40% паркират безплатно, 31% ползват подземен служебен паркинг, 22% - наземен, 1% - платен, и 1% - зелена зона.

69% от пътуващите с градски транспорт ползват автобус, 48% - трамвай, 41% - метро, и 8% - тролей. 21% признават, че го правят, защото нямат кола, 19% - защото им е най-евтино, 18% - дългото разстояние, и 12% - имат удобен градски транспорт. 32% от ползващите градски транспорт имат годишна карта за всички линии, 23% - месечна, 11% - 3-месечна, и 9% - месечна за една линия. 15% дупчат билет.

Ходенето пеша е третият предпочитан начин за придвижване до офиса, но го практикуват над 3 пъти по-малко от пътуващите с автомобил и градски транспорт. Пътят на 80% от пешеходците минава през улици и едва на 20% през паркове.

Придвижването до работа и транспортните улеснения стават все по-важни за привличането на кадри, сочи изследването. Затова повечето компании имат гъвкаво работно време, предоставят карти за градски транспорт, паркоместа, служебни коли, електромобили за споделено ползване, субсидират гориво или осигуряват велосипеди. Някои предвиждат дори колонка за зареждане на електромобил или имат приложение за споделено пътуване със собствен или служебен автомобил. Други правят специални кампании, за да насърчават служителите си да ходят пеша и ги стимулират с награди за изминато разстояние.

Според проучването в повечето компании има култура на устойчив начин на живот и мениджъри и служители декларират готовност за участие в съвместни проекти с общината. Те дори имат специални бюджети и служители, които следят ефекта от тези инициативи. При служителите пък се наблюдава висока мотивираност за участие в подобни инициативи.

Голям процент заявяват, че биха сменили начина си на придвижване. Свидетелство за това са и инициативите за екологичен транспорт, които идват както от работодателите, така и от служители, близо половината от които са на възраст между 25 и 35 г.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


102
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
61
6
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От провинцията съм, но софиянци са прави да негодуват. Това данък "***" по-надолу в коментарите ме разсмя, но си е така. Какво са виновни софиянци че толкова ceляндypи се пренесоха в София? И друг град да беше столица също местните щяха да недоволстват. Определено София не изглежда добре, въздуха няма какво да го коментираме. Всеки ден малки деца вдишват отровен въздух, заради това че *** отива със cкапания си 20-годишен дизел на работа! Повече вело алеи, повече зеленина!
60
14
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
""Виждам че има велосипедисти на -5 градуса.Това са психично болни които трябва да ги арестуват и въдворяват в лудницата незабавно.Същото важи и за моторджиите."*** ти като ходиш на работа с твоя 20-годишен дизел с какво си повече от един велосипедист? Точно ти си арест защото всеки ден тровиш въздуха. Поне да караше бензин, ама всички пaлячовци сте на дизeл или гaз защото сте безпарични но пък се присмивате на човек който ходи с колело на работа?!?
59
10
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
мдае в развитите държави не е проблем да караш колело. Примерно в САЩ от вкъщи до гарата ти е 3-4км, отиваш с колелото, във влаковете има специални вагони само за колелето, с влака отиваш на 20-30км, после слизаш от спирката и караш колело още 5-10мин до работното място, абе общо към 30-40мин отиване и толкова на връщане. Ама това в БГ няма как да стане, всеки с дизела на работа, а да щях да забравя в Америка дизели не карат, така че отговорете си защо в София е най-мръсния въздух
58
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До anonimen63ща хване маясила бре от толко много седене.
57
5
 
16
 
! Отговори
anonimen преди 5 години
който си ходи до офиса може да си ходи с каквото иска,а аз като разнасям по цял ден стока до мрънкащи клиенти като вас,на гръб или с рейса или с колело ли да ги разнасям по цял ден?
56
6
 
8
 
! Отговори
55 преди 5 години
До ninaХм. Извинявай. Точно децата имах предвид, щото мойте са две. А къде оставаш колелото на дъщерята?Очевидно не можеш да го вземеш с теб.Бил съм в Дания на екскурзия.Колелата изглеждат много архаични. Някакви огънати, заоблени форми. Що така?Моето е маунтин байк - право изчистено, и го ползвам по предназначение в планината.
55
3
 
7
 
! Отговори
56 преди 5 години
До 58Сутрин като отивам на работа алеите са празни.Тук-там някой кучкар си разхожда кучето.А и тротинетките са ниски. Почти на височината на пешеходец си.
54
9
 
6
 
! Отговори
nina преди 5 години
# 55Хехе,чак пък саможивница :)) С колелото става най-бързо да оставя дъщеря ми на детската градина преди училището ми,тя кара самостоятелно на 2 колелета от 4 годишна :) Освен това с колелото ми е най -бързо пътуването- 7 км на ден,5 дни в седмицата.Като сложа и 2 пъти по 7.5 км бягане ми идва малко нагоре с чистенето,ученето и готвенето,но ще го му хвана цаката :) Това,което наистина е супер тук са велоалеите. С колелото е бързо,здравословно и безплатно.
53
4
 
13
 
! Отговори
до 56 преди 5 години
Не стават за повечето алеи, защото са споделени с пешеходци. не можеш да се движиш с моторизирано превозно средство сред пешеходци с 30 км/ч, нагло е така.
52
1
 
12
 
! Отговори
разбит преди 5 години
До Анонимен При тия разбити тротоари...
51
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За около 250-300 евро има електрически тротинетки.Уж им дават 30км пробег, 30км/ч.Бая се чудя.Явно , в дъжд и сняг не е подходящо.Някой има ли опит?
50
9
 
4
 
! Отговори
До 52 преди 5 години
Дреме ми за данъците. По-малко прасета - по-малко грижи. Освен това новите ще имат едно наум. Разстрел и нищо по-малко от това оправя нещата. Шофери, НЕ СТЕ ХОРА. И за животни не се класирате.
49
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До pluva korabcheКолко печелиш от наем от тия няколко апартамента?Няма файда от тая работа.
48
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен51Ко ще спечелиш ако ги разстреляш? Де ще ги гробиш?Тури им данъци.И с парите от данъците направи нещо полезно.И не само в София де.
47
4
 
12
 
! Отговори
селяци преди 5 години
На днешно време всички селяци имат коли, но не ходят на работа (в София) с тях, а си носят от село буркани.
46
3
 
12
 
! Отговори
pluva korabche преди 5 години
Аз от 15 години давам няколко апартамента под наем на селяци (28-30 годишни) които бачкат в София, че софиянци не бачкат, а само отдават под наем. Та от всички наематели, около 5% имат коли, но не ходят с кола на работа.
45
2
 
15
 
! Отговори
Щерю преди 5 години
И тия с градския транспорт - болни от грипа...
44
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ninaБеше 3 градуса, кажи речи целия ден, но и на -10 излиза хора, стига да не вали много.
43
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 42 Ехаааа ... Психично болни били, трябвало, да ги арестуват! Затова цялата тая държава отива по дяволите. Всеки се има за господ...
42
12
 
6
 
! Отговори
nina преди 5 години
#42Живея в Копенхаген,училището ми по датски е на 3,4 км от нас,карам колело целогодишно,тук също беше -6 C днес . Когато човек е екипиран добре,градусите не са толкова голям проблем.Още съм бягала в парка при студ под нулата,но мисля да опитам следващата седмица. :)