"Новите" коли в София – стари. Средната им възраст – около 18 години

Лек спад в броя на леките коли в столицата, скок на мотопеди и мотоциклети
16 ное 2022 18:33, Красимир Ангелов
126
"Новите" коли в София – стари. Средната им възраст – около 18 години
Снимка: БГНЕС

През последните 3 години средната възраст на регистрираните леки автомобили в София е около 18 години, докато през 2012 г. столичани са карали 20-годишни коли, сочи справка на дирекция "Общински приходи" към Столичната община, публикувана на Facebook профила на Дончо Барбалов, зам.-кмет по финанси и здравеопазване.

Мотопедите и мотоциклетите в момента са със средна възраст 14 - 16 години, колкото е и възрастта на автобусите, докато при товарните коли до 3,5 т средната възраст е едва 11 година.

Над 19-годишни пък са товарните автомобили над 3,5 тона.

От общината припомнят, че преди 10 години беше интегрирана и въведена новата данъчна система на Столичната община, благодарение на която се получават достоверни и съпоставими данни.

Според тях регистрираните в столицата леки автомобили, за които се дължи местен данък, през тази година са с 11 440 по-малко, отколкото през 2021 година. Леките коли в София тази година са общо 867 103, докато през предходната 2021 г. са били 878 543 (в това число не влизат превозни средства със специално предназначение, за които не се дължи местен данък).

Увеличение обаче има при броя на мотоциклетите и мотопедите. Първият вид превозни средства са с 1067 повече и са общо 26 631, а регистрираните мотопеди тази година са 8394, което е с 249 повече, отколкото през миналата. За сравнение, преди 10 години леките автомобили, регистрирани в столицата, са били 677 489, мотоциклетите - 9333, а мотопедите - 3862.

Тенденция към намаляване през тази година се отчита и при товарните автомобили (до и над 3,5 тона), и автобусите, които са по-малко с над 5500 (в справката не се включват колите на градския транспорт), или общият им брой е 154 269.
 
Средната стойност на местния данък, дължим за лек автомобил в София през настоящата година, е 98,88 лева. През 2012 г. , когато базата данни е обновена, средният данък за регистриран лек автомобил в столицата е бил 70 лева. Разликата не е голяма и при мотоциклетите - от 40,55 лв. средно преди 10 години, сега собствениците на мотори плащат по 58,40 лв. средно. Мотопедите са най-икономични - днес данъкът при тях е 10 лв., а през 2012 г. е бил 9 лв.

За изминалите години най-значителна е разликата при товарните автомобили до 3,5 тона. През 2012 г. техният местен данък е бил средно 13,93 лв. , през 2018 г. спада до около 10 лв., а днес вече е 77, 32 лв.

Данъкът се формира чрез няколко компонента: година на производство, мощност и екологичен стандарт на колата.

С промени в Наредбата за местните данъци, приети от Столичния общински съвет през декември 2019 г., бяха повишени ставките за автомобили с по-ниски евростандарти - от 0 до Евро 4, както и за мощност над 74 kW /над 100 конски сили /. Коефициентът за година на производство на автомобила е определен от Закона за местните данъци и такси, който е в сила от 2019 г. и не може да се променя от общините, припомнят от Столичната община.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


126
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
70
0
 
2
 
! Отговори
Доктор ох боли в г.з преди 1 година
СОФИЯ = ГЕТО
69
0
 
2
 
! Отговори
гясц преди 1 година
А коработе в столицата колко годишни са? Егати статистиката, над 3,5 тона били стари. И какво като са стари, И в Германия има стари коли, ама всичко е тип-топ. Като са технически изправни не ти трябва нова пластмасова виртуална скрап.
68
1
 
4
 
! Отговори
Кон преди 1 година
До Бай ИванЗащото бедните се грижат за богатите. Взаимосвързани са. И хората го правят по света. Какво те притеснява? Човекомразец ли си?
67
2
 
3
 
! Отговори
Бай Иван преди 1 година
До 89: Защо по дяво.ли.те богатите да трябва да се грижат за бедните? Кво - начи аз съм си скъсал задните части от учене, бачкане и стрес 15 години, ама да давам на някой който не си е мръднал пръста щото "обстоятелствата пречели"? Аре не? Или кво - според тебе всички които имаме пари сме някакви мутри дето сме крали от някъде ли? Уви - не бачка така живота пич. Това ще ти разбие тотално мирогледа, но "скъпата" ми нова кола (65к е всичко друго но не и скъпа) е изкарана изцяло с бачкане.
66
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До до 79Верно ли, бях останал с убеждението че скъпи автомобили си правят каквото поискат, без мигач, забранени обратни завои, нагло включване, паркиране където му скимне, махнати катализатори, щото им свети лампичката и колата не върви. Пич, когато взимаш последните средства на бедният, накрая той ти взима главата. Богатите трябва да се грижат за бедните за да могат да живеят спокойно, иначе тоягата идва, повярвай ми има повече бедни на този свят
65
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нещата се обърнаха на 180 градуса за има няма 2 години, от това да сменям колата на 3-5 години до там да си я джиткам 20 години, промяната е факт!
64
0
 
9
 
! Отговори
Американ преди 1 година
В Америка средната възраст на колите е 12.2 години, защо в София да не е 18? Щом вървят значи са достатъчно здрави.
63
3
 
13
 
! Отговори
Алекс преди 1 година
Дачия с 65 к.с и 95 н.м въртящ момент= 23 490 лв.Айде няма нужда.Такива бяха показателите на Самарата,която карах преди много години.Предпочитам нормален автомобил,който няма да го бутам по баирите,дори и да е втора употреба.
62
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз твърдо мога да кажа, че стара кола не значи трошка! Има много поддържани и аз наследих една такава на вече 29г. Сменям всичко както пише в книгите и даже тази година и смених ламбда сондите и катализатора. На прегледа имаше газове, по-малки от колата пред мен-правена 2015-16г, обаче заради годините е първа категория. Колата става трошка, когато попадне на мърляв собственик, дето му свиди да купи една туба масло и две крушки. По цял свят има стари коли.
61
4
 
9
 
! Отговори
Име преди 1 година
В София средната възраст на автомобилите е по-ниска, поради факта,че всички държавни институции са там. Най-голямата корупция и пране на пари в страната! Децентрализирайте управлението, и нещата ще се нормализират.
60
17
 
4
 
! Отговори
до 79 преди 1 година
Заради такива пaляци като тебе, ще си тънете в кал. Богатите си имат гаражи, плащат си за синя зона, колите им са по безопасни и по малко замърсяващи. И дай те да плащат. А тия със строшките, паркират по градинки, по тротоари, нямат гаражи, нямат гуми пушат на кюмбе. И вместо да вдигнеме яко данъците за трошките и който няма възможност ще се вози на метро, а не да пречи на другите и да замърсява. Бедно мислене кофти среда.
59
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Леките коли средно на 18 години, товарните до 3,5 тона са средно на 11 години, а това са баничарки, малки ванове и джипове. С други думи средната възраст е някъде около 14-15 години. Това обаче означава, че в провинцията средната възраст на колите е безyмно висока, може би 25-30 години.
58
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Данъкът трябва да е според стойността на колата. Може да се използва застрахователната стойност.
57
5
 
2
 
! Отговори
Нормално преди 1 година
Автотърговците вече водят съпругите си по Европа за да договарят автомобилите на обява за кола от 10000 питат може за 3000 за България експорт моля ви!!!! Гетото на Европа е българия
56
10
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нови - стари, ако искаме нормален град трябва всяка кола да се обложи с допълнителен годишен общински данък 1.5% от стойността й. Средна стойност 10 хиляди = 150 лв. данък. 800000*150=120 мил. Богатите ще плащат повече - "социална справедливост" в действие. С парите - ремонт на улици, нови паркинги, градски транспорт. Докато има толкова таралясници в София, положението ще е като сега. А така повече не може, колите превзеха всичко - улици, тротоари, градинки, кошмарно е.
55
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Комунизма в България все още продължава, някакъв с книжка от няколко месеца с хиляда нарушения и кола доста над възможностите му на шофьор плаща същото каско като мен който нямам нарушения и щети. Това никъде го няма в света и затова газят убиват и бягат, освен това трябва да има и данък лукс за супер-скъпите автомобили а те товарни всички, пълен смях е тази бананова република, направена е за мутрите и олигарсите и внуците на БКП/ДС./
54
12
 
7
 
! Отговори
Градски транспорт преди 1 година
За колите в Бг,незнам решение, важното е да пращат пари на скапаните Украинци.Пък за българските дечица и пенсионери по закона на джунглата.Който отцелее отцелее....
53
11
 
3
 
! Отговори
Fool преди 1 година
До 71 тогава колите на старо трябва да плащат данък спрямо цената им приравнена към инфлацията. Като караш 10г БМВ-це плащаш като за ново + за статия еко стандарт. Като не ти отърва караш нова Дачия ;)
52
3
 
17
 
! Отговори
Стар Софиянец преди 1 година
Данъкът за автомобила е преди всичко данък собственост и би трябвало колкото е по-скъп автомобила, толкова и данъка даде по-висок. Годината на производство и мощността не би трябвало да имат самостоятелно значение, а екостандарта е следствие на годината на производство.
51
16
 
6
 
! Отговори
Fool преди 1 година
Както казах, вината е на държавата. Като българина има пари за 15 година премиум кола трябва да си плаща данък като за 15 годишна кола. Не трябва да е както е сега, държавата наказва хората с нови автомобили докато поощрява хората с дърти бараки. В цял свят данъците нарастват с годините на автомобила, само тук спадат.