С 311 млн. държавата кърпи новите дупки, но полицай до всяка – не може!

АПИ проучва къде ситуацията е най-зле, до средата на май ще оправят пътищата
Обновена: 21 мар 2018 10:10 | 21 мар 2018 09:15, Боряна Павлова
65
С 311 млн. държавата кърпи новите дупки, но полицай до всяка – не може!
Снимка: архив Reuters

След зимата и дъждовете ред е на пролетта и новите дупки по пътищата. Държавата ще ремонтира пътищата у нас с 311 млн. лева, приоритетни са магистралите и първокласните пътища, уверява регионалният министър Николай Нанков.

Вече се работи по "Тракия" на територията на областите София и Пловдив, на "Хемус" в Софийска област, по първокласни пътища в област Враца и на други места.

311 млн. лв. от бюджета са заделени за превантивен ремонт на близо 570 км пътища през тази година, уточняват от Агенция "Пътна инфраструктура".

Ремонтът на 440 км от тях е започнал миналата година и ще завърши през настоящата. Ще започне и рехабилитацията на още 130 км пътища, пише "24часа".

Предвидени са цялостно преасфалтиране на големи участъци, нова маркировка, ограничителни системи и т.н.

Целта е ремонтните дейности по основните направления да приключат преди началото на активния летен сезон.

Според експерти, за да започнат строителни работи, температурата на въздуха трябва да е 10-12 градуса, да не вали, а температурата на вече положения асфлтът да е поне 6 градуса.

"Дупките, които се отвориха сега, се дължат основно на резките температурни амплитуди", заяви Стефан Чайков, председател на УС на Българската браншова камара "Пътища". Те се появили най-вече по шосета, които от дълго време не са били ремонтирани адекватно заради липсата на средства.

В момента АПИ събирала информация за състоянието на пътищата от директорите на областните управления. Там, където се установи, че има повреди заради некачаствено свършена работа, отстрянването им ще е за сметка на поддържащите фирми.

"Първата офанзива по изкърпването ще приключи в рамките на месец и половина. До средата на май би трябвало най-проблемните участъци да бъдат ремонтирани", казва Чайков. Той подчертава обаче, че процесът е непрекъснат. А разрушенията на асфалтовите покрития са постоянни не само заради температурните амплитуди, но и заради тежкотоварния трафик.

"Ако по пътищата няма трафик, а се наблюдават температурни амплитуди, няма да има такива поражения, каквито се появяват всяка пролет. Категорично трафикът е този, който генерира основните разрушения на пътната конструкция", обяснява експертът.

Според него решението е адекватно финансиране на системата и превантивно поддържане на инфраструктурата.

"Няма да е възможно да се постави полицай до всяка дупка, както разпореди премиерът. Но навсякъде полицията ще контролира и ще дава предписания за местата с нарушена пътна настилка", заяви във вторник в Плевен вътрешният министър Валентин Радев.

Още в понеделник той и министърът на регионалното развитие Николай Нанков обсъдили какво трябва да се направи.

"Разбрахме се, че като орган ние ще контролираме и ще пишем. А пътните служби по наши указания отиват и поправят, ако времето е добро за технологиите. Вече започнахме. Днес от София до Плевен беше изчистено, поздравявам министър Нанков", допълни Радев.

Ремонтите у нас и ремонтите в Германия

Оценката на състоянието на пътищата в България е под средната за ЕС, сочат данни на Европейската комисия. У нас шосетата получават 3,37 пpи cpeдно 4,77 за ЕС. Държавата с най-висока оценка е Xoлaндия - 6,14 при 7 максимална. В топ 5 са още Фpaнция (6,05), Aвcтpия (5,99), Пopтyгaлия (5,91) и Дaния (5,71). Гepмaния, която често е сочена за пример за качество на пътищата, е поставена на осмо място с 5,55.

Разликата в качеството и състоянието на пътищата се дължи основно на технологията, по която те се строят и ремонтират.

В Германия ремонтът на магистрала може да се сравни със сандвич Съставките са студоустойчив слой на основата, чакълесто-пясъчна основа от 25 сантиметра, укрепена с цимент, следва циментобетон с дебелина 27 сантиметра. А последният слой най-често също е от бетон или от специална елмазнофрезована смес. Между различните слоеве се поставя геотекстил, който изпълнява и дренираща функция. Поставят се и дюбели за съединение на съседните плочи.

Тази технология обаче има и съответната цена - километър ремонтиран път излиза 2 милиона евро.

България поне засега не може да си позволи заделянето на такива средства. За сравнение - при последните по-значими ремонти по “Тракия” и “Хемус” бяха похарчени 100 млн. лв. за 90 км. Което прави малко над 1 млн. лв. на километър.

С напредъка на технологиите от последните години се приема, че новопостроен път трябва да издържи без ремонти за срок от 15 години.

За този период трябва да се предвидят относително малки средства за текущо поддържане. То включва отводняване, работа по обезопасителни системи и други подобни дейности. При появята на пукнатини в настилката за запълването им най-често се използва смес от битумна емулсия, вода, дребнозърнеста фракция, пясък и каменно брашно. Тя се полага най-често на студено, а целта е да се възстанови водонепроницаемостта на най-горния слой. Обикновено такива ремонти се правят на дълбочина от 3 до 6 милиметра.

След 8-10 г. могат да се появяват дупки, но не трябва да са такива, които да изискват основен ремонт, твърди експертът. След 15 г. трябва да се направи сериозен ремонт, за да се възстановят експлоатационните характеристики на пътя. Тогава се подменя основата на дълбочина от поне 10 см, а най-често се стига до 30 см. Най-горният пласт на новата настилка пък трябва да е от 1 до 15 см. Така се постига равен горен пласт, който не допуска навлизането на вода под рециклирания пласт и се удължава експлоатационният живот на настилката.

От пътната агенция посочват, че през последните години и в България се използват най-нови технологии в пътищата. И дават пример, че преди повече от година бе отменена забраната за движение на тежки камиони при температури над 35 градуса по новоизградените и ремонтираните пътища.


65
Още от
Напиши коментар Коментари
64
1
 
4
 
! Отговори
ПУРКО преди 3 месеца
ВСЕКИ ПОЛИЦАЙ ДА СИ ИЗБЕРЕ ДУПКА ВМЕСТО ДА СЕ КРИЕ В ХРАСТИТЕ......
63
0
 
5
 
! Отговори
Отврат! преди 3 месеца
Защо се правят НЕКАЧЕСТВЕНИ пътища и магистрали, които се ремонтират "на другия ден" след рязането на лентичката? За да спечелят общ. поръчки, бизнесмените използват некачествени материали, пък после - ще видим. И всичко това за сметка на народеца. Отврат!
62
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Голяма сила ,голяма държава,велика сила.
30 години борба и война с дупките.
Супермена от Банкя за един ден може да ги запълни.
61
0
 
4
 
! Отговори
лъки иу преди 3 месеца
то полицайте са повече от дупките ...да имвестираме тогава в дупки та да не стоят без работа държавните служител ...важното е да има игра иначе ше е скучен живота като на запад сичко имаш и си нещастен
60
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Абе да питам - бюджета приет ли е или предстои?
59
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
"Прави го вече 17 години, но дупките са си все същите. Защо ли? "
Защото Борисов си е все същия.
58
0
 
12
 
! Отговори
Стамат преди 3 месеца
А до средата на май пеша или с луноход да се придвижвам ???
То вярно, че ей го къде е месец май, ама ми звучи като "Тия дни, по Коледа" !
До средата на май, поне 2 криви джанти и разпорена гума, а това е равно на 4 нови гуми, за моя размер по 110-130 лева на гума, смятай, и това всяка година. Крив носач, скъсани тампони, биелети, тия да ги смятам ли ? Докога ???????????????????????
57
0
 
6
 
! Отговори
Манджата преди 3 месеца
Много тежка зима ужас - на боцко комунистите виновни
На дупките зимата виновна !
56
0
 
6
 
! Отговори
Шлоко преди 3 месеца
Защо си купуваме винетка и си плащаме данъците ,минаваме на преглед ?
55
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Защо ни имат за бала.мурници? Всяка година се повтаря едно и също. Едни и същи пътища едни същи дупки. А виновни няма ли? Виновните сме ние че ги търпиме да си правят гаргара с нас! Всяка година едни и същи прибират милионите за нищо правене. Така ли се кърпят пътища? Хвъргаш с лопатат загрлаждаш и след два дни дупките се отварят? Докато тези които рамонтират пътищата не се вкарат в затвора положението ще продължава да е трагично. Лошото е че пътищата се кърпят от наши хора и си делкат милиони!
54
9
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Анонимен

Ако ти си крал,другарю,Фандъкова е работила здраво да ти осигури някакъв комфорт.
53
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Йорданка Фандъкова е окрала над 80 милиона лева само от строителството на софийското метро.
52
8
 
1
 
! Отговори
Пешо преди 3 месеца
До Хитър Петър

Няма да пази дупката,а ще пази тебе,тъпия комунистически ***,да не влвзеш в дупката! Защото 80 % ***-комунисти де видите дупка ,влизате,че и България вкарвате в нея!
51
0
 
17
 
! Отговори
Морски преди 3 месеца
Пък с 16 милиарда лева ГЕРБ са ощетили хазната от умишлено не събрани данъци.Данъци на приближени до ГЕРБ мафиотски босове.А пари за болни деца и пенсионери няма.ОСТАВКА за Мафията ГЕРБ!!!
50
0
 
10
 
! Отговори
Нов преди 3 месеца
При толкова много чиновници, за някой може и да няма дупка
49
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Само Народен Съд с полагащите се ЕКЗЕКУЦИИ ще оправи нещата.
Човешкото око е НЕНАСИТНО и само ГРОБА го спира.
Така е било така и ще бъде.
48
1
 
17
 
! Отговори
ГНЕВЕН преди 3 месеца
Дупките могат да се закърпят само с 10% от откраднатото от гербаджиите за последната година!Със същия процент за целия срок на герберско управление ,могат да се ремонтират основно всички първокласни и второкласни пътища.Вече 9 години тези джендъри ни крадат като за последно.Не остана здраво място ,до което да не се е докопала крадливата герберска ръка.
47
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Важното е шампанско да се лее в Куршавел, волумето да е на "мах" а Цоло Вутов и Бойко да се кефят на ОТКРАДНАТОТО!!!
46
0
 
12
 
! Отговори
Миташки преди 3 месеца
А сега колите виновни те разбили пътя
45
4
 
4
 
! Отговори
DiesIrae преди 3 месеца
И 5 трилиона да изхарчим, докато на власт са все бивши БКП-та никога няма да живеем дори на нивото на африканците.
Дали ще са БСП, ГЕРБ, Патриоти и незнам си какви други сини,зелени,червени,лилави и тн. - те всички в момента в парламента са бивши БКП-та.
Трябва да има закон - бил ли си член на БКП - нямаш право да работиш на държавна работа или в управлението!
Иначе нищо ново, цялата държава вече колабира - то не бе наводнения, свлачища, липса на инфраструктура, корупция и каквото друго се сетиш