Мрем като мухи на пътя! 2017-а: 682 жертви. Тази година колко ли ще са?

Само Румъния е по-напред в зловещата статистика за жертвите
11 юни 2018 07:00, Златко Желев
100
Мрем като мухи на пътя! 2017-а: 682 жертви. Тази година колко ли ще са?
Снимка: архив, Булфото

Само Румъния е по-напред от нас в зловещата статистика за жертвите на войната на пътя.

682-ма души са загинали през 2017 г., с 40 по-малко от 2016-та отчете вътрешният министър Валентин Радев на кръгла маса в Бургас за новия Закон за движение по пътищата и готвените 2 други закона - за участниците в пътното движение и за пътните превозни средства.

"Умираме като мухи по пътищата. Като майка на 2 деца искам да бъда сигурна, че повече няма да четем черни статистики и нашите близки да загиват по този безсмислен начин. Искам да бъда сигурна, че когато се отделят пари от бюджета на държавата, те ще отидат за това българските граждани да живеят на сигурно място по достоен начин", обяви Дияна Русинова от Института за пътна безопасност.

Още по темата

"Разбирам вашата емоционалност, но ние се борим за всеки живот. Това целят и промените, които предлагаме", отвърна й министър Радев и продължи: "Не съм доволен от това, което виждам, постоянно го обсъждаме, включително и при премиера. Не може да продължават да загиват толкова хора по пътищата. И търсим начин, какво ли не направихме, увеличихме два пъти глобите за превишена скорост. Резултатът обаче не е много добър. Вярно, отчитаме минус 40 жертви спрямо същия период на предходната година, но това не е достатъчно. След като не е само до наказанията, решихме - нека да разпределим отговорностите. Не МВР да е отговорно за всичко, а да е ясно за какво отговарят министерството на транспорта, МРРБ, на здравеопазването и на образованието, защото е ясно, че шофьорите са една от основните причини за произшествията".

На обсъждането присъстваха и зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, началникът на Пътна полиция комисар Бойко Рановски, главният секретар на ИА “Автомобилна администрация” Дамян Войновски, шефът на ОД на МВР в Бургас комисар Калоян Калоянов, експерти от КАТ и др.

"Нас никой не ни е потърсил за мнение. Не е нужен нов закон, а Кодекс на закона за движение по пътищата, който да обхване всички нормативни актове. Какво се прави сега? Плаща се на едни експерти в свободното си време да съчиняват закони. Има противоречия между закона за движение по пътищата и закона за участниците в пътното движение, някои предложения противоречат на Конвенцията за хората с увреждания", коментира Михаил Попов от фондация "Безопасни улици от Валя".

Той риторично попита министър Радев може ли да гарантира, че сега съставът на Пътна полиция осъществява качествен контрол по пътищата. Попов коментира проблемите, свързани с пешеходците и хората с увреждания като участници в пътното движение.

Той самият е баща на дете с увреждания, а неговата племенница Валентина на 14 г. бе убита на пешеходна пътека в Бургас, след което родителите ѝ създадоха популярната днес фондация "Безопасни улици от Валя".

Според Попов е най-добре даэсе създаде единен орган, в който да влязат експерти от всички министерства и институции, имащи отношение към движението по пътищата, и той да реши какво трябва да се направи. “Сега отговорността е размита", смята той, цитиран от "24 часа".

Представители на автоинструкторите акцентираха върху проблемите и нуждата от усъвършенстване на процеса за обучение на бъдещите водачи и настояха Министерството на образованието да вземе по-активна роля в политиките за пътна безопасност.

"Законът за пътните превозни средства също съдържа много нови моменти. Един автомобил първо ще се проверява за техническа изправност и само тогава ще бъде регистриран. Ще бъде създаден нов регистър на пътните превозни средства, който да надгради съществуващия регистър на МПС-та, преминали технически преглед", обясни Дамян Войновски, главен секретар на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Затяга се и търговията с авточасти втора употреба. Търговците на такива ще трябва да бъдат регистрирани, за да се знае произходът на предлаганите авточасти. Ако бъдат засечени авточаси втора употреба без установен произход по автосервизите, ще се налагат санкции, обясни депутатът и член на транспортната комисия в НС Иван Вълков.

 


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
92
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
ами имаме ли пътища …? да не говорим за пътната маркировка прави се с тебешир и
където е имало проблем със загинали , пониква ново ограничение на скоростта
'нова хранилка " , така полицията решава проблема в България , ба де говорим за трапищата по пътното платно
преди 2 години рехабилитираха пътна отсечка бяла - копривец ...вече се кърпят кръпкитею
няма такава държава
91
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Във всяка една държава контролните структури на държавата определят начина на шофиране. България не е изключение. Как се шофира в България зависи от КАТ.
90
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Има си логическа последователност за катастрофите и жертвите. Първопричината е липсата на контрол от страна на КАТ, което неизбежно води до много нарушения от шофьорите, а многото нарушения водят до много катастрофи и загинали. КАТ винаги пропускат вината си и хвърлят цялата вина върху шофьорите, на което 80-те процента вярват.
89
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Когато направиха сегашното Цариградско шосе преди около 50 години, разрешената скорост беше до 110 км/ч. За единица време преминаваха повече коли в сравнение със сега и имаше по-малко катастрофи. Сега шосето изглежда като с повече коли, но реално минават по-малко заради по-ниската скорост, което води до повече катастрофи.
88
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Една от причините за повече катастрофи е прекалено ниската разрешена скорост в някои участъци, много под безопасната скорост за този участък. Експертите по света знаят, че при такова разминаване катастрофите се увеличават и не го правят. В България по съвет на КАТ, още повече намаляват разрешената скорост и катастрофите се увеличават.
87
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
В България така и не се разбра, че в КАТ няма експерти по пътна безопасност и за всяко нещо свързано с движението по пътищата се слушат непрофесионалните съвети на КАТ, а те на практика винаги са погрешни и често са базирани на невярната статистика на КАТ. Затова и мерките са напълно погрешни.
86
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Под влияние на КАТ, 80-те процента са убедени, че само високите глоби и наказания ще спрат нарушенията. По света отдавна са разбрали, че високите глоби не спират нарушителите. В държавите, в които правилата се спазват, шофьорите са убедени, че ако извършат нарушение, неизбежно ще бъдат санкционирани и не правят нарушения. В България всичко е безнаказано.
85
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Всеки ден в България се извършват средно над 200 милиона нарушения. КАТ санкционира около две хиляди, повечето след ПТП. Според министъра КАТ нямат вина за това.
84
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Министърът защо мълчи за вината на КАТ? Всеки експерт по света знае, че правилата се спазват само ако има контрол.
83
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Няма контрол, няма и спазване на правилата. Просто е.
82
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
В момента КАТ санкционира за едно от всеки сто хиляди нарушения и според министъра и 80-те процента за това са виновни шофьорите.
81
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен_777 преди 4 месеца
До Анонимен 78:
Такова е било положението навсякъде по света...даже в ЕС...! Тези показатели са били в следствие на почти нулевите мерки за безопастност в тогавашните коли... на увеличеният трафик на камьони и недоразвитата пътна инфраструктура, настилка, пътна сигнализация... ! Както и слаб акцент в-у пътната безопастност и шофьорски навици !
80
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен_777 преди 4 месеца
Ами Румъния има 3 пъти повече население от България, повече територия и скоростни 2-ро класни пътища т.н. , има по-тежки зими и повече пътища през планински терен... ! Но разбира се в отрицателните статистики гоним и далеч превъзхождащи ни страни по утежняващи параметри...Ние добавяме тъпотия към отриц. показатели, и така гоним отрицателните шампиони !
79
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
КАТ да кажат колко са глобените за каране в аварийната лента на магистралата?
нито един, но пък дойде статистиката как "50лв глоба не плаши хората затова да я вдигнем".

Не е въпроса да се плашим с цифри, ами човек като направи нарушение веднага да получи сметката. Само бързото бъркане в джоба ще го накара да осмисли поведението си.

Като се правиш на състезател, бързаш, изпреварваш рисковано и видиш стоп палката ще разбереш че закъсняваш с час докато ти пишат актовете.

Да ама не....
78
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
А през хубавото време преди 1989г средния брой жертви на ПТП е бил 1500 при 4 пъти по-малко автомобили, но тогава в Работническо дело, Земеделско знаме и т.н. не е имало заглавия от типа ,, Мрем като мухи, хлебарки, въшки, гниди и т.н.
77
4
 
2
 
! Отговори
Истината преди 4 месеца
Истината е, че над 95% от нарушенията са пряко следствие от липсата на контрол от страна на КАТ и така е по цял свят, където няма контрол. Тази основна причина за нарушенията никога не се коментира, а се хвърля вината върху шофьорите, което е истинно подобно, но не е вярно.
76
3
 
2
 
! Отговори
Факт преди 4 месеца
Този министър трябва веднага да подава оставка щом не знае, че шофьорите правят нарушения, когато неговия КАТ не контролира движението и паркирането. Не случайно при двойно по-високи глоби, нарушенията се увеличиха.
75
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Преди 1989-та беше трудно да вземеш книжка. Теория, полигон, изпит на пътя и не ставаше да си купиш книжката, както масово правят сега. Сега и корупцията сред катаджиите се увеличи стотици пъти. Все пак главното е контрола, а него след 1989 на практика го няма, за разлика от преди 1989, когато КАТ си беше на мястото.
74
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Преди ‘89-та българите масово си “купуваха” книжки.
За 1 агне, козле или услуга всеки получаваше шофьорска книжка.
Затоеа катастрофите тогава бяха повече, макар колите да бяха 100 пъти по-малко от сега!
Комунизма разви корупцията до невиждани видоти.
На народа явно обаче му харесва да плаща подкупи и да се “урежда по втория начин”.
А иначе плюе че политиците били продажни :)))))
73
1
 
0
 
! Отговори
Saldon преди 4 месеца
E, to do momenta sa 538 za 2018 g.