Залезът на старите дизели: Ще спре ли вноса им у нас?

Предложението е сред мерките за контрол на въздуха
Обновена: 27 юни 2019 09:33 | 27 юни 2019 09:15, Петя Славова
106

Возенето в големи и в повечето случаи стари западни автомобили си има своята цена и тя намира отражение в чистотата на въздуха, който дишаме.

Вносът на стари дизелови автомобили да се забрани от 2021 година, предлагат от МОСВ. Това е една от мерките, които са посочени в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха. Според данните на министерството, от 2005 г. насам броят на превозните средства в България е нараснал с 24%.

По думите на председателя на УС на Българското обединение на шофьорите Христо Радков, вносът у нас е предимно от други държави членки на ЕС.

Според експерта, всяка десета кола  у нас пуши. По думите му, тези автомобили са очевидно повредени.  Радков вярва, че ако системата за годишни технически прегледи работи, тези коли няма да са на пътя и няма да има нужда да се правят тези ограничения.

"Дали ще закупите автомобил от Париж, Рим или Варна, няма разлика в начина на придобиване. Това няма как да бъде забранено. Ако въведем такива мерки, ще противоречим на закона за създаването на ЕС - за свободното движение на стоки и хора", коментира той в "България сутрин".

Още по темата

Радков е на мнение, че все някога ще дойде краят на дизеловите автомобили, но едва когато се намерят по-икономически и екологично изгодни.

Експертът в управлението на околната среда Боян Рашев също се съгласи, че трудно би могъл да се забрани вносът на дизелови автомобили в рамките на ЕС. Според него държавата абдикира от отговорност, като предлага такъв тип крайна мярка.

"Ако системата за годишните технически прегледи работи както трябва, тези коли няма да са на пътя", посочи Рашев пред Bulgaria ON AIR.

Христо Радков коментира още, че българите карат стари коли, защото само такива могат да си позволят. Той е на мнение, че трябва да се обръща внимание не само на автомобилите, но и на качеството на горивото, което изполазваме, когато става въпрос за вредни емисии.

"В Европа масово фирмите преминаха към дизеловите коли. Целите на големите корпорации са за намаляване на въглеродните емисии. Само че това доведе до по-голямо замърсяване от страна на фините прахови частици. Политиките си противоречат много силно. Колкото повече се намесва държавата, толкова по-зле стават нещата. Трябва да има стандарти", заяви Боян Рашев в "България сутрин".

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


106
Още по темата: МОСВBulgaria ON AIRдизели
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
3
 
14
 
! Отговори
Счети преди 4 години
Веднага давам едно алтернативно предложение, което ще намали замъсряването от автомобилите. Предлагам всички юридически лица с автомобилни паркове над 5 автомобила да са задължени да подменят парковете си с поне 1/2 електрически. Замислете се колко от шофьорите в София са с лични автомобили и колко са със служебни. За пример в нашата фирма 90 % от колите са дизелови макар ЕВРО 4 и 5. По този начин ще се постави едно добро начало.
19
2
 
21
 
! Отговори
1 преди 4 години
Накрая да прочета адекватно мнения по въпроса.Ходенето на технически преглед в Бг е като разходка в парка.Качеството на горивото мисля няма нужда да се коментира.
18
10
 
9
 
! Отговори
Чиновник преди 4 години
До дрът дизелджияКато искаш такава заплата, заминавай в Западна Европа, вместо да висиш тук и да мрънкаш като ученичка. Визи отдавна няма, а самолетните билети са на символични цени.
17
6
 
18
 
! Отговори
Чиновник преди 4 години
Важното е, че няма да се забрани на 20-25 годишни с-ски бекове да правят мазало по пътищата с газови БМВ-та които са им набори.
16
10
 
10
 
! Отговори
дрът дизелджия преди 4 години
Ще спре, но минималната заплата трябва да е 2000 ойро на сегашните цени.
15
4
 
37
 
! Отговори
Елемаг преди 4 години
Колко дървета на мястото на изсечените ,посадихте законотворци?Колко язовира построихте за ВЕЦ( не депутатските ВЕЦ-ове,да ползват старите големи язовири от комунизма и коригирани корита на реки)?.Колко босове на дървената мафия са в затвора?Изчистихте ли праха и пясъка от улиците на София?Колко незаконни блока в София премахнахте и на тяхно място посадихте широколистни дървета и липи?Въпроса е и за другите градове?Оправихте ли пътищата ,за да стигаме по бързо и с по-малко изгорели газове?
14
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Естествено че ще спре вноса! Дали ще е сага или след 3-5 години предстои да разберем.Но посоката е ясна, има политики и екологични цели които са договорени на международно ниво и България е чренува в тези организации, подписали сме документите и от нас се очаква да си спазваме задълженията. След няколко години ще започнат да навлизат масово електрическите автомобили и просто процесът ще стане необратим. Просто следете какво става на запад! Ние се движим 5-8 години след тях.
13
5
 
17
 
! Отговори
Веско преди 4 години
Трябва да си силно ограничен, да си мислиш, че със забрана ще ти се оправи въздуха
12
7
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не могат да забранят внос заради принципите на ЕС, това е факт, но спокойно могат да отказват регистрация на подобни коли. Т.е. нека си ги внасят и си ги купуват, но след като КАТ не ги регистрират могат само да си ги държат като мебели собствениците. Малко акъл трябва ама нейсе...
11
8
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Нищо да не забраняват, просто да вдигнат данъците а центъра се опасва с камери и за влизане плащаш яко. И така никой няма да купува стари дизели. Нямали пари, а пушат по 2 кутии цигари. 300лв за глупусти, това е една нова кола на лизинг.
10
4
 
12
 
! Отговори
Предложение преди 4 години
Да забранят движението на дизели под Евро 4 и бензинови под Евро 3 в центровете на градовете, при които има проблем с качеството на въздуха. Друго не могат да направят.Няма да помогне много, щото много от колите са с "оперирани" катализатори, ДПФ-и и ЕГР-и, но все ще е нещо. Може и под Евро 5 да забранят - така просто ще са малко по-нови и с по-работещи екологии голяма част от колите.
9
10
 
21
 
! Отговори
wer преди 4 години
Дизелите са отлични коли. България е около 10 пъти по-рядко населена от Англия например и колите се карат много по-малко, така, че проблема е само за 3-4 големи градове, където трябва да се ограничат в централната част. Това, че един трактор 1000 к.с. оре и пуши да село Три могили проблем ли е? Същата емисия правят 500-те коли, които се движат в този район. /карам само на газ/
8
3
 
13
 
! Отговори
ГеТеПе преди 4 години
Радков може да вярва в каквото си ще, но пунктовете за ГТП в момента не могат да мерят фини прахови частици (черен дим на дизелаци) и изобщо нямат необходимото за целта оборудване. Не мерят и азотни окиси. Единствено мерят въглероден оксид.С други думи - махнат ЕГР и махнат ДПФ на технически преглед не могат да хванат.
7
21
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 4 "Сега какво да я хвърлям ли ?" не карай я още 100 години. Дай, че сия купил преди 11 години нова я карай до 100 години. смехоран :))))))))))))))). То и бащами преди 40 години купи чисто нова лада и кво за това че я купил нова да я кара до 100 години ли.
6
10
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 4То и аз съм така колата ми е 2011-а директно от магазина на Мазда и само там се поддържа и колата е в отлично състояние.
5
13
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Трябваше да бъдат спрени още преди 10 години.
4
12
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Аз съм си я купил от магазина , вече е 11 годишна ,отлично подържана само в оторизиран сервиз с оригинални части .Нямам намерение да я продавам.Сега какво да я хвърлям ли ?
3
32
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Трябва да приемат над 10 годишна кола да не се регистрира и над 15 додишна да се спира веднага и в коша. Това е иначе спасение няма. Софето големия град 3 или 4 коли в семейството, повечето забравени от производителя кога са произведени. НЕ се търпи
2
14
 
17
 
! Отговори
Турбо Бензин преди 4 години
Нека, кеф, да види сега тея с крадената нафта какъв ше го ядат!Само бензин!
1
8
 
14
 
! Отговори
Соломон Паси преди 4 години
Как така ЗАЛЕЗ , бе ?!?! ..... Аз пък ще си "ПЪРПОРЯ" с ТРАБАНТА в пътя ми към ...... НАТО !!!!!!! .... :) ;) :)