Тол таксите за камионите: София-Бургас – между 14 и 18 лв.

По-скъпо ще е за тежкотоварните автомобили над 12 тона
14 ное 2019 19:02,
37
Тол таксите за камионите: София-Бургас – между 14 и 18 лв.
Снимка: Reuters, архив

Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 тона и 12 тона, ще са от 4 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство. Това предвижда проектът на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа, публикуван днес за обществено обсъждане, съобщи пресцентърът на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Предлага се първоначалният обхват на тол системата да е 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища. След старта на тол системата тези превозни средства няма да плащат и винетка за пътната мрежа извън обхвата на толуваните пътища.

Още по темата

С тарифата се въвежда справедлив модел на таксуване на пътните превозни средства, съобразен с европейския принцип – който изхабява пътя повече, плаща повече, обясняват от МРРБ. Тол таксите са обвързани с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи тол – автомагистрали, първи и частично втори клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър.

„Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда“, обяснява проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.

Така например камион с маса между 3,5 т и 12 т и емисионен клас Евро V, би платил за преминаване по маршрута София – Бургас тол такса от 14,40 лв., за София – Варна –  16,11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4,03 лв. Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17,89 лв., за София – Варна – 20,09 лв., а за Варна – Бургас – 5,05 лв.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища. Камион над 12 тона, с четири и повече оси и еко клас Евро V, би следвало да плати за пътя София – Бургас 71,72 лв., за София – Варна – 77,66 лв., а за Варна – Бургас – 19,27 лв.  При по-нисък екологичен клас – Евро IV примерният маршрут София – Бургас би струвал 89,65 лв., София – Варна –  97,73 лв, а за Варна – Бургас – 24,32 лв.

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно – от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.

С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси – 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси – 750 лв., за автобусите – 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции.

Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.

Ако водачът откаже да плати компенсаторната такса на място, за да продължи пътя си той трябва да заплати максимална тол такса. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси – между 71 лв. и 146 лв., за камиони с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси –  от 119 лв. до 242 лв., и за  автобусите – от 24 лв. до 49 лв. Заплащането на максимална тол такса не освобождава нарушителите от плащането в 14-дневен срок на компенсаторна такса по банков път. Така общата дължима сума, която трябва да плати например  нарушител, отказал да плати на място компенсаторната такса – водач на камион с тегло над 12 тона, с повече от 4 оси и еко категория Евро IV, е 917 лв.

Ако в 14-дневният срок компенсаторната такса не бъде платена, Законът за движение по пътищата предвижда глоби за нарушителите. При липса на декларирани данни, с които да може да се установи изминатото разстояние, санкцията за водача е 1800 лв. на ден, а за невярно декларирани данни – например опит за измама с емисионния клас, категорията или с броя оси на натоварване на превозното средство, глобата за собственика е 2500 лева на ден.

Размерът на тол таксите е определен въз основа на съпоставка на няколко сценария, предложени от консултанта по проекта за изграждане и въвеждане на тол системата – Световната банка. Разликата между таксата за автомагистрали за пътно превозно средство с най-висок и с най-нисък емисионен клас е 100% при камионите с тегло над 12 тона, колкото е позволено по европейска директива. Една от целите на тарифите е да се насърчи използването на екологични превозни средства, което ще допринесе за намаляване на вредните емисии от автомобилния транспорт и съответно – за опазване на околната среда, каквато е и общата транспортна политика на ЕС.

Запазва се размерът на таксите, които се събират от леки автомобили – електронни винетки (10 лв. – уикенд винетка, 15 лв. – седмична винетка, 30 лв. – месечна винетка, 54 лв. – тримесечна винетка и 97 лв. – годишна винетка). Непроменена остава и стойността на таксите за ползване на моста на р. Дунав в посока Русе – Гюргево, както и на тези за специално ползване на републиканските пътища – за извънгабаритни превози, рекламни съоръжения и търговски крайпътни обекти.

Срокът за събиране на предложения по проекта на тарифата е до 16 декември 2019 г.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


37
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
1
 
3
 
! Отговори
Щирлиц преди 4 години
Изостаналите сърби отдавна имат пътни такси,а нашите велики вождове само се чудят как да окрадат народа си.То не бяха измислени винетки за ЦЯЛАТА пътна мрежа,каско,граждански,глоби за фарове.Е,тези придобивки не важат за един политически правилно ориентиран етнос,ама при вождовете е така.
32
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Малко е!
31
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До евтиния до шияНормалната такса за лека кола по бялата Европа е около 10 евроцента на километър магистрала,за *** 2 цента!Малей.....
30
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А нетоварните ,не камионите и не автобусите , а личните МРС-та с тегло над 3,5 тона какво ще плащат ?
29
2
 
3
 
! Отговори
тигъра преди 4 години
До Ама няма и държава с такива заплати.
28
4
 
7
 
! Отговори
до 23 преди 4 години
Тъпо предложение. турските тираджии като се запасят с бензин от турция да преминават безплатно-според твоето предложение. Че за пътища се плаща дори и в Монголия. Алоооу-безплатни пътища с винетки за 50 евро -ГОДИШНО почти никъде го няма. Трябва да се плаща такса за всяко преминаване-. София Бургас-с кола-60 лв, с Тир-200 лв-100 евро-. напълно нормални такси, каквиито ги има навсякъде! София-Перник-поне 5 лева-на преминаване.
27
3
 
5
 
! Отговори
преди 4 години
НЯМА ДЪРЖАВА,, КЪДЕТО ЗА 400 Км ТАКСАТА ЗА ТИР ДА Е 9 ЕВРО-18 ЛЕВА. Таксите са от 60 до 300 евро за това разстояние! 18 лева-и за кола е малко. Но колите ще са без тол такси, ащо се субсидират тир-фирмите с безумно нискип такси. Магистала за милиард, а се преминава евтино-къде го има! Тези пари са за бюджета, защо лишавата бюджета от гарантирани приходи? За да субсидирате тировете ли? Стига сиромахофилство, искаме нормални такси, за да има европейски пътища!
26
1
 
7
 
! Отговори
ДО 14 преди 4 години
Така е. турите правят милиони транзитни преминавания с тирове годишно. И плащат символични такси, каквито няма никъде в Европа, а пътя от границата до София е магистрала, след 18 месеце, и дсо сръбската граниа ще е магистала. Така субсидираме турците. Защо? Нормално е турците да плащат по 100 евро на преминаване-стандартна такса в цяла европа! Не е редно българските пътища да са евтини, и да субсидираме чужденците с ниски пътни такси, каквито ги няма никъде! УВЕЛИЧЕТЕ ТАКСИТЕ ЗА ТИРОВЕ ОТ ТУРЦИЯ
25
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
ЗАПАДНИТЕ СТРАНИ ИМАТ ПО ВИСОКИ ТАКСИ,НО СЛЕД КАТО НАПРАВЯТ ИНФРАСТРУКТОРА,А ТУК В БЪЛГАРИЯ ПЪРВО ИСКАТ ПАРИ ПЪК ПОСЛЕ ЩЕ СТРОЯТ.А ХОРАТА СИ МЪЛЧЪТ И Е ПО ВАЖНО ЗА ТЯХ КОЙ Е ЙИВЕЕ НА БУЛ.БОТЕВ И КОЙ Е ОТ ПРОВИНЦИЯТА,А НЕВИЖДАТ ЧЕ В ТАЯ ДЪРЖАВА ОСТАНАХА САМО ***,А НЕ СЕЛЯНИ.
24
5
 
3
 
! Отговори
УВЕЛИЧЕТЕ ТАКСИТЕ преди 4 години
ТАКСИТЕ ЗА КАМИОНИ ТРЯБВА ДА СА ПО-ВИСОКИ. НАПРАВЕТЕ ГИ КОЛКОТО В СЪРБИЯ , НЕ ИЗМИСЛЯЙТЕ ТОПЛАТА ВОДА, а имайте предвид,че в Сърбия са ниски таксите. Искате добри пътища, но да не плащате. Няма такъв филм. 18 лева такса-това не може да го има. След няколко години като стане 40 лева, ще виете,че се увеличават цените. Нека цените отсега да са като в съседни държави. 18 лева -дори и за кола е малко, а за камион-аблсурдно, лобистки малко. ВЕЧЕ ЗАПЛАТИТЕ СА ПО 1000 ДОЛАРА, Е ЩЕ ПЛАЩАТЕ КАТО НА ЗАПАД!
23
4
 
5
 
! Отговори
Край преди 4 години
Най простия и справедлив начин е цената на пътя да се вкара в акциза на горивото. Който харчи повече гориво потребява повече път.*** така няма едно дебело момче да вземе едни милиони за да прави тол система.
22
1
 
3
 
! Отговори
Някой преди 4 години
До Анонимен17 Малко са.Поне 100-150 лв.Пък тези пари няма да ги включат в цените.Заради ...... като теб и въздуха ще се заплаща на куб.метър.Значи от моите данъци пътища и аз ще плащам за тях.
21
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
АнонименПЪРВО КАК МОЖЕШ ДА СРАВНЯВАШ ПЪТИЩАТА В ЕВРОПА И ТАКИВА КАКВИТО ЛИПСВАТ В БЪЛГАРИЯ.ВТОРО ТОВА ВТОРО ТОВА Е ТОЛА ВА КАМИОНИ ДО 12Т.ЗА ГОЛЕМИТЕ ТИРОВЕ Е МНОГО ПО ГОЛЯМА.И ТРЕТО ЗАРАДИ *** КАТО ТЕБ ТАЯ ДЪРЖАВА УМРЯ.ХОРА КОИТО СЕ СЪГЛАСЯВАТ И ОПРАВДАВАТ ВСИЧКО КОЕТО СЕ ИЗМИСЛЯ КАТО ТАКСИ ЗА НЕСЪЩЕСТВУВАЩИ НЕЩА.
20
1
 
3
 
! Отговори
евтиния до шия преди 4 години
Изобщо не е много. В Сърбия-от граница до Белград, и то за лека кола, не за камион таксата е 25 евро-50 ЛВ. В Гърция-от Солун до Атина е 30 евро-60 ЛЕВА, и то не за камион, а за лека кола, камионите плащат повече. 9 евро за 360 км е уникално ниска цена -и то за камион, не за кола. Евтино е, после да нямате претенции за качествата на пътищата-за без пари, толкова! ДОКАТО СОФИЯ-БУРГАС НЕ СТАНЕ-ЗА КОЛА 60 ЛВ, ЗА КАМИОНТ-ПОНЕ 200 ЛВ. -ДА СИ ТРАЕТЕ ЗА КАЧЕСТВОТО НА ПЪТИЩАТА!)!!!!!!!!
19
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Бойковизъм в действие
18
1
 
7
 
! Отговори
тигъра преди 4 години
До АнонименНе живея в Дружба.На бул.Ботев съм,ама съм чувал и виждал какво е.
17
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Нищо не са тези пари. В съседна Сърбия, където магистралите са най-евтини, отсечката Ниш-Белград струва към 15 евро. В Хърватско таксите са двойни, в Унгария и Словения- четворни. По на запад да не отиваме. И ТО ЗА ЛЕКИ КОЛИ!!!А тук за двойно по-голямо разстояние и то ЗА КАМИОНИ искали 14-18 лева!!! Че то един неголям камион разрушава магистралата стократно повече от една кола, тъй като тежестта на квадратен метър е неизмеримо по-голяма и разрушителното действие расте експоненциално!
16
2
 
9
 
! Отговори
Bad Company преди 4 години
Безплатно е само сиренето в капана за мишки, другари!
15
3
 
6
 
! Отговори
БОГАТ И КРАСИВ ГУЩЕР преди 4 години
Щом от едни елементарни Тол такси пищите,това показва че болшинството от БГ народа е оскотяло напълно. Че и в Индия също има Тол такси....ама никой не е изревал досега....
14
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
малко е, турските трирове трябва минимум 100 лева да плащат на посока да прекосят България.