Решено е: Тол таксите между 4-7 стотинки на километър

До въвеждането им тежкият трафик ще ползват е-винетка
10
Решено е: Тол таксите между 4-7 стотинки на километър
Снимка: архив, БулФото

Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър. Те се отнасят за товарните автомобили с тегло между 3,5 тона и до 12 тона и ще са в зависимост от емисионния клас на превозното средство и класа на пътя, по който ще се движи.

Това предвижда приетата днес от Министерския съвет Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа. Тарифата е нова и след влизането й в сила ще замени сега действащата.

Още по темата
Цените на е-винетките за всички категории пътни превозни средства остават непроменени. Уикенд винетката за леки коли е 10 лв., седмична - за 15 лв., месечна - за 30 лв., тримесечна - за 54 лв. или годишна - за 97 лв.

Камионите и автобусите с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т ще продължат да ползват е-винетка до въвеждането на тол системата, не по-късно от 1 март 2020 г. Цените на дневните, седмичните и месечните винетките за тях остават без промяна. Дневната винетка за всички превозни средства над 3,5 тона струва 23 лв.

За превозните средства с обща технически допустима максимална маса между 3,5 и 12 т, екокатегория Евро 0, I или II, седмичната е-винетка остава 53 лв., а месечната - 105 лв. За екокатегория Евро III, IV, V или EEV - седмичната е-винетка е 40 лв., а месечната - 80 лв. Седмичната винетка за тежкотоварните камиони с маса над 12 т и с екокатегория Евро 0, I или II струва 87 лв,. а месечната - 174 лв. За емисионен клас Евро III, IV, V или EEV седмичната винетка е 67 лв., а месечната - 134 лв.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория - клас Евро 0, I или II - 7 ст. на километър. Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър - за първи и втори клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. на километър - за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър - за втори клас пътища.

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно - от 4 ст. до 8 ст. на километър за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. на километър за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. на километър за втори клас път.

С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси - 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси - 750 лв., за автобусите - 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.

Ако водачът откаже да плати компенсаторна такса на място, той трябва да заплати т.нар. максимална тол такса, за да продължи пътя си. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси - между 71 лв. и 146 лв., за товарен камион с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси - от 119 лв. до 242 лв., и за автобусите - от 24 лв. до 49 лв.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


10
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
2
 
1
 
! Отговори
Иван Иванов преди 4 години
Ама това е смешно 7ст няма и 5 евроцента за какво я въвеждаха тая Тол такса , в Белгия за Евро6 таксата е 14 евроцента поне да я бяха направили 14 стотинки , и сега всичко ще си продължи както до сега разпадналите се и нови включително гондоли и четириосни самосвали на известни бетонови Софийски фирми отново ще претоварват и ще чупят пътищата за без пари. Да живеят пиар манипулациите в България!
7
3
 
2
 
! Отговори
May be преди 4 години
Напълно подкрепям! В цял свят, този който кара повече и амортизира повече плаща и повече. Само тук всякакви лобита се опитват да направят така че обикновения гражданин, който прави по 10к КМ. на година да плаща цялата сметка. Като излязат извън Бг плащат Тол такси, само тук са свикнали да не плащат и накрая държавата( тоест всички граждани) плащаме сметката. Като допълнение през БГ минава и доста международен трафик главно турски торове, които също рушат и плащат ниски винетни такси.
6
4
 
3
 
! Отговори
До 5 преди 4 години
Значи тираджията с своята заплата не плаща за пътя? Ами шева му? Това ще направи продуктите по-скъпи и затруднява малкия бизнес.
5
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Нормално, който чупи-плаща. Безплатен обяд няма.
4
3
 
7
 
! Отговори
Гостенин преди 4 години
То хубаво за малките камиончета, ама големите? За ТИР Евро6 - четвърт от нафтата за този километър??? То хубаво турски ТИРове, ама вътрешния транспорт?
3
3
 
5
 
! Отговори
Абе тия данъци. преди 4 години
Само пречки създават за икономиката. Най-добре щеше да е, правителството да живее от минимален данък от 10% върху заплатите на хората. А за бизнеси и заводи 5% годишно. Ха да видим дали ще има социални помощи за римляните.
2
4
 
6
 
! Отговори
иванов21 преди 4 години
оскубаха ни и този път с поредните такси,чудя се остана ли още нещо да вкарат като данък,след като чух оня ден,че вече и прегледа на дете под 18 при личен лекар,ще се плаща
1
3
 
6
 
! Отговори
иванов21 преди 4 години
това едва ли ще се хареса на хората от този бранш,няма да издържи това решение много