Защо цената на ремонта на "Тракия" е близка до тази за построяването?

Експерт: Норми и стандарти има, но сме в такава среда
85
Защо цената на ремонта на "Тракия" е близка до тази за построяването?
Снимка: БГНЕС

Защо цената за ремонта на нагънатото трасе на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора струва повече от изграждането му? 89 млн. лв. е прогнозната стойност на едното платно на магистралната отсечка, която ще бъде ремонтирана тази есен в посока Бургас.

Още по темата
Цената за изграждането на отсечката е била 105 млн. лв. с ДДС, припомнят експерти. Така цената на ремонта се оказва близка до тази за построяването.

Преподавателят във Висшия транспортен университет доц. Чавдар Колев припомни скандала, при който стана ясно, че строителите в насипа на този участък, за да минат по-евтино, са вложили пепелина от ТЕЦ-овете "Димитровград", вместо обичайния насипен материал – глина, трошен камък, скална маса или каквото е било предвидено по проекта. Доц. Колев е категоричен пред БНР, че такава строителна практика няма.

"Никъде не се прави. Теорията е желязна. В нашите науки праховата фракция трябва да бъде не повече от 3 до 5% в материала за насипи, за да може материалът да получи достатъчно висока степен на уплътняване", поясни доц. Колев. По думите му материалите с по-високо съдържание на прах не могат да бъдат уплътнявани.

"Представете си един персийски килим и по него минава едно валяче. В момента, когато валячето е върху килима, влакната на килима ще бъдат повалени, тоест уплътнени. Когато се премести валякът, те отново ще се изправят. Същата е картинката и при уплътняването на прахта. Отгоре, каквато и да е пътната конструкция – от порядъка на 50-60 см, при експлоатация, а там минават тежки автомобили, освен леките, се получават неравномерни слягания, деформации, нежелателни, от голям размер. И много бързо, вместо на десетата година да имаме деформации, ние имаме на втората година. Това е абсолютно недопустимо", коментира преподавателят във Висшия транспортен университет.

Най-добрите насипни материали са от трошен камък. Пепелината, ако е почти без пари, то трошеният камък струва на кубически метър 25-30 лева, уточни Чавдар Колев. "Обаче ако само сменят асфалта, пак ще стане така. След две години", прогнозира той.

Според него половината платно да струва колкото двете платна за изграждането е абсолютно нереалистично. По думите му гаранционните срокове са нормативно законово определени – 10 години.

"Норми има, стандарти има. Всичко е ясно. Просто сме в такава среда", коментира Колев.


85
Още от Темида
Прокуратурата иска проверка на строителство край Синеморец
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
84
0
 
2
 
! Отговори
Наблюдател преди 2 седмици
Цената е такава, защото ремонта поради демонтажа на старото положение и последствие изграждане на новото се оскъпява.
83
0
 
1
 
! Отговори
Корупция преди 3 седмици
Е обяснението за всичко случващо се в България.....
82
0
 
2
 
! Отговори
До чукча 123 преди 3 седмици
Колев говори за кубик, а не за кв метър. Относителната плътност на трошляка от Пуклина е 1.3 - 1.5, т.е. в един кубик има най-много тон и половина трошляк. Което прави 5 лв на кубик прицена 3.60 на тон.

За незапознатите трошлякът е инертната маса, преди да се извърши сепарирането по фракции. Различните фракции струват между 6 и 9 лв на тон.
81
0
 
1
 
! Отговори
Бибо преди 3 седмици
АНОНИМНИ:Я СИ ПОСТРОЙ КЪЩА В/У ПЛОЩА И СЛЕД 15 ГОД. МИ Я ПОДАРИ АЗ ЩЕ СИ Я РЕМОНТИРАМ. *** ЛАН.
80
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Като Бойко рекетьора накара всички фирми с просрочени вземания да отпишат по 20% от задълженията към тях за да им изплати дължимото.Още при първия мандат.
79
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
А защо строителят не е длъжен да ремонтира безплатно? Защо това не е заложено в договора? Който го е подготвил и подписал тоя договор трябва да бъде съден за ощетяване на държавата. Какво ни интересува нас прахта - ако някой е строил некачествено, този някой да бъде глобен, сложен в черния списък и съден, заедно с всички официални лица участвали в престъплението.
78
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
"Норми има, стандарти има. Всичко е ясно. Просто сме в такава среда", коментира Колев.
Среда от инфлантилна хора
77
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Така строи БСП - участъкът е строен от Станишев 2008 година
76
8
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Как да обясни човек като за де-били?
За да построиш път върху празна площадка е едно.
Да ремонтираш път - първо трябва да премахнеш некачествения път и после като разчистиш почваш да строиш наново?
АНАДЪМО?
Много често ремонти и на пътища излизат по-скъпа от нов път.
Обаче профаните реват та се късат.
75
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Има една приказка "Хитреци и крадци", има я в нета.

Това са наште управници, както и наречената им "опозиция"!
74
9
 
7
 
! Отговори
Бибо преди 3 седмици
НАДУТА ЦЕНА: ДА КРАДАТ КЪТ ЗА ПОСЛЕДНО. ДАВАЙ ПРЕЗИДЕНТА ПРАВИ ПАРТИЯ И ГИ ВКАРАЙ ВЪВ СЪДА, ПОСЛЕ ЦСЗ. ТИ СИ НАЙ СМЕЛИЯТ ПОЛИТИК. ТИ СИ НАДЕЖДАТА НИ.
73
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 1

Много са!
С тия пари и в Германия ще се построят същите километри!
Само дето нечии шкафчета ще са празни.
72
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
А тези на Бойко все едно не пропаднаха. Я се разходете до северната тангента - след 2 години има напуквания, дупки, пропадания. Ами Малинов? Ами Цариградско? Ами Графа? Ремонта на ремонта на ремонта
71
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
като е доказано, че е ползван некачествен материал, защо няма обвинени и осъдени? И тия телвезии защо не следят темата, а ни занимават с глупости от рода, кой с кого се сбил и т.н.
70
4
 
11
 
! Отговори
Tolio преди 3 седмици
До 66
Фигурнта мълчи защото не я е строил Бойко а Серго и хората на хидроинжинера.
Ама е по -удобно да се "забравят" някой неща.Те това е две неща построиха другарите плюс хидроинжинерите Цанков камък и тази отсечка.Язовира го дострои Бойко и направи пътя ,че бяха оставили хората без път.Пуснаха го и го източиха да оправят изолацията на дъното ,че те другарите и там бяха спестили от материали един милиард и 200 милиона само струва.
Сега и другата им гордост ще пренаправи не поправи да сме точни.
69
0
 
7
 
! Отговори
2 преди 3 седмици
Същевременно законът категорично ѝ забранява да ползва подизпълнители. Но пътят за заобикаляне на това „неудобство“ също е отдавна прокаран – използват се т.нар. договори за външни услуги с частни компании, например за наем на техника или за продажба на строителни материали. Кои обаче са тези „доставчици на услуги“ – това е строго пазена тайна.
68
3
 
8
 
! Отговори
1 преди 3 седмици
Как мислите, много или малко са 1,1 милиард лева за 66 километра магистрален път в Дунавската равнина? Почти толкова бяха отпуснати тези дни за изграждането на участък от пътя Видин-Ботевград. Въпросните близо 66 км. бяха възложени директно и без търг на държавната фирма „Автомагистрали“.С това обаче проблемът не се изчерпва. Защото въпросната фирма не разполага нито с хората, нито с техниката, необходими за изпълнение на такъв обект.
67
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Поредния случай доказващ, че в България контролните органи не работят. Контролният орган, който контролира всичко се казва прокуратура. ББ имаше 12 години време за реформа, защо не го направи си отговорете сами.
66
9
 
9
 
! Отговори
крум преди 3 седмици
Крадем като за последно че има сметки да се плащат в Барцелона
65
1
 
2
 
! Отговори
123 преди 3 седмици
До Кви 25 лева бе Киров

Човекът говори за м2, там са ок 3 тона...+ транспорт и пр. Чукча писател, не мислител