Защо цената на ремонта на "Тракия" е близка до тази за построяването?

Експерт: Норми и стандарти има, но сме в такава среда
85
Защо цената на ремонта на "Тракия" е близка до тази за построяването?
Снимка: БГНЕС

Защо цената за ремонта на нагънатото трасе на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора струва повече от изграждането му? 89 млн. лв. е прогнозната стойност на едното платно на магистралната отсечка, която ще бъде ремонтирана тази есен в посока Бургас.

Още по темата
Цената за изграждането на отсечката е била 105 млн. лв. с ДДС, припомнят експерти. Така цената на ремонта се оказва близка до тази за построяването.

Преподавателят във Висшия транспортен университет доц. Чавдар Колев припомни скандала, при който стана ясно, че строителите в насипа на този участък, за да минат по-евтино, са вложили пепелина от ТЕЦ-овете "Димитровград", вместо обичайния насипен материал – глина, трошен камък, скална маса или каквото е било предвидено по проекта. Доц. Колев е категоричен пред БНР, че такава строителна практика няма.

"Никъде не се прави. Теорията е желязна. В нашите науки праховата фракция трябва да бъде не повече от 3 до 5% в материала за насипи, за да може материалът да получи достатъчно висока степен на уплътняване", поясни доц. Колев. По думите му материалите с по-високо съдържание на прах не могат да бъдат уплътнявани.

"Представете си един персийски килим и по него минава едно валяче. В момента, когато валячето е върху килима, влакната на килима ще бъдат повалени, тоест уплътнени. Когато се премести валякът, те отново ще се изправят. Същата е картинката и при уплътняването на прахта. Отгоре, каквато и да е пътната конструкция – от порядъка на 50-60 см, при експлоатация, а там минават тежки автомобили, освен леките, се получават неравномерни слягания, деформации, нежелателни, от голям размер. И много бързо, вместо на десетата година да имаме деформации, ние имаме на втората година. Това е абсолютно недопустимо", коментира преподавателят във Висшия транспортен университет.

Най-добрите насипни материали са от трошен камък. Пепелината, ако е почти без пари, то трошеният камък струва на кубически метър 25-30 лева, уточни Чавдар Колев. "Обаче ако само сменят асфалта, пак ще стане така. След две години", прогнозира той.

Според него половината платно да струва колкото двете платна за изграждането е абсолютно нереалистично. По думите му гаранционните срокове са нормативно законово определени – 10 години.

"Норми има, стандарти има. Всичко е ясно. Просто сме в такава среда", коментира Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


85
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До На каишка на ШайкатаАма те са били официално на власт когато са ги натворили тия *****. Даже партията им си е със същите хора.:)))
30
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Батман"Това ли са на Тиквата магистралите дето толкова много тръби !!!!!!!!!!"Не, това са на СТАНИШКАТА магистралите, за които по обясними причини БСП си мълчи.:))))
29
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До На каишка на ШайкатаКога да очакваме коментарите ти за ШКАФЧЕТАТА на Станишката и Нинова?Щом са "едно и също" де.:))))))
28
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 1234Като си аполитичен първо да се беше запознал с фактите, преди да "изглежда", че си си червен каскет.Другия вариант е да си си червен каскет и сега да е леко конфузно.
27
4
 
9
 
! Отговори
Терсенето преди 3 години
До крайЕгати човечето смешно си. Когато има гаранционен срок, повредите се отстраняват безплатно. Независимо от това дали е магистрала, сокоизтисквачка или телевизор. Тиквените магистрали, не изчакват и това. Докато тиквата реже лентата от едната страна от другата вече е почнал ремонта върху третия ремонт.
26
5
 
2
 
! Отговори
Батман преди 3 години
Това ли са на Тиквата магистралите дето толкова много тръби !!!!!!!!!!
25
0
 
0
 
! Отговори
1234 преди 3 години
До АнонименАз съм аполитичен :) Въпросите ми са риторични ,нямат за цел да преписват нещо на когото и да било .
24
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
По внезапно рязко намалелите коментари за ШКАФЧЕТА, разбирам, че червените *** не са се запознали с материята и не са очаквали, че техните шефове са я надробили тая попара. Какво става, другарЕ?
23
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Значи Борисов нарочно изчака да мине гаранционния срок ли? Тия вълни не са от вчера.
22
0
 
0
 
! Отговори
1234 преди 3 години
До АнонименПечатна грешка :) -....не се знае кой я е построил или ....
21
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 1234"Гаранционен срок 10 години.Защо не се ремонтира гаранционно?"Щото е построено преди повече от 10 години, затова.Знам, мъка, че не може да го пишете на Борисов, но, това е положението.
20
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Фирма "Трейс" е строителят на този участък. Има информация в нета.
19
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До До предния""Само дето" по времето на Стонишев се пусна в експлоатация една много малка част от участъка,"Ц, баш тоя участък си е пуснат. Ако си беше прочел откога е участъка и други разни неща щеше да разбереш, че напразно се пънеш .... нищо де СТАНИШКАТА със сигурност има ШКАФЧЕТА.:)))
18
4
 
1
 
! Отговори
Пътуващ във времето преди 3 години
Вижте кой царува в момента и ще си отговорите на въпроса.
17
0
 
4
 
! Отговори
1234 преди 3 години
..По думите му гаранционните срокове са нормативно законово определени 10 години...Ами защо не се спази закона ,и да се ремонтира гаранционно ?Не знам кой я е построил или фирмата я няма вече ?
16
2
 
4
 
! Отговори
Опс преди 3 години
Хайде отговорете си на въпроса - Пътен участък от магистрала пуснат преди 15 години, строен минимум две, от кое правителство е финансиран, кой е строетеля, кой е прибирал комисионните, от кога съществува ГЕРБ, къде е бил бате ви Бойко, кой е виновен?
15
5
 
8
 
! Отговори
До предния преди 3 години
"Само дето" по времето на Стонишев се пусна в експлоатация една много малка част от участъка, ама нали такива опорки ви спускат..А ремонтите на ремонтите на "Графа".. там сигурно хан Аспарух е строил, нали?!
14
6
 
10
 
! Отговори
Петров преди 3 години
2011 година, когато ГЕРБ строяха следващия Лот от магистралата, БСП начело с Корнела и другите червени айдуци, направиха скандал че ГЕРБ влагали пепелина. В крайна сметка отсечката там е перфектна, а пепелина са полагали червените айдуци няколко години по-рано. Както се казва крадеца вика дръжте крадеца, и сега тези айдуци се канят пак да идват на власт. Българите да си опичат акъла , Батко и Братко чакат да полагат пак пепелина!
13
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Да не говорим за фигуранта дето печели изборите с хартиени бюлетини и после обяснява че изборите са манипулирани от ГЕРБ и трябва да са машинни за да не се манипулират?!! Комунисти сър
12
4
 
9
 
! Отговори
Нещастници преди 3 години
Просто герб са бокл уци и не стават даже за пепелина.... Трябва да вложим в основите няколко трупа на мошеници и да има указателни знаци на тези места, тук е вложен трупа на БМБ защото за друго не става...