Телекомите не допускат конкуренция, нужни са промени в закона

Богдан Николов: Няма механизми, защитаващи потребителите
29 дек 2021 10:50, Петя Славова
22

Корнелия Нинова спря като министър на икономиката и индустрията поскъпването на услугите на трите големи мобилни оператора, които заявиха увеличение на тарифите след Нова година. Браншът определи това като "непазарна намеса на държавата".

"Когато има дългосрочни отношения, може съответният доставчик да изпита затруднения и да задейства клаузата, за да избегне загуби и да фалира. Тези точки в договорите досега не са били използвани. Трите оператора са решили да ги активират. Големият въпрос, който трябва да се разследва, е дали има картел, а това се доказва най-трудно", заяви изпълнителният директор на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов в студиото на "България сутрин".

Той подчерта, че телекомите могат да обжалват пред съда решението на министъра на икономиката.

"В желанието си да използват натрупаната инфлация от 2020 г. операторите бързаха да активират клаузата точно преди празниците. Това от маркетингова гледна точка е голяма глупост. Щетата, която си нанесоха с предколедното сурвакане, е голяма", подчерта Николов пред Bulgaria ON AIR.

Според него няма механизми, с които потребителите да бъдат защитени, когато в договорите има такива клаузи. Но можем да си ги спестим, ако има по-голяма конкуренция.

"България е една от малкото страни в ЕС, в които няма виртуален мобилен оператор. По статут и регламент ние с вас можем да направим такъв, стига един от съществуващите оператори да ни даде достъп до мрежата си и да имаме разрешение от КРС. Това обаче не се случва. Никой от операторите не допуска конкуренция. Затова трябва да се промени законът. След като се създаде регламент, собствениците на мрежите да са длъжни да допускат всички търговци, така както е с електропреносната мрежа", заяви Богомил Николов.

При четвърти и пети мобилен оператор по-трудно ще се взимат съгласувани действия като увеличаването на тарифите.

"Конкуренцията винаги е най-доброто лекарство, това дава повече избор на потребителите. Практиката го доказва, особено в интернет", добави изпълнителният директор на Асоциация "Активни потребители".

Той коментира и правата на хората за връщането на коледни подаръци.

Николов отбеляза, че най-много оплаквания в Асоциацията постъпват седмицата след Коледа. А най-голям проблем у нас се оказва връщането на продукти и упражняване правото на рекламация.

"При онлайн покупки много потребители научават, че търговецът не си е публикувал адреса. Също така клиентите получават отказ за връщане заради нарушена опаковка. Това обаче не е вярно. Това право  е дадено на потребителя, за да може да изпробва стоката. Затова, когато се купува от разстояние, клиентът има право да върне стоката в 14 дневен срок", припомни Николов.

И подчерта, че тя не трябва да бъде използвана, а само тествана, така както би се пробвала в магазин.

Друг проблем, с който се сблъскват потребителите е закъсняване на доставките. Често коледни подаръци се получават след празниците.

"Такива сигнали започнаха да пристигат при нас миналата година. Търговците и куриерските фирми нямат капацитет да поемат наплива. Ако поръчвате онлайн, правете го навреме, нямаме предвидена по закон глоба за забавена поръчка", уточни Николов.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


22
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
0
 
12
 
! Отговори
ГЪДЮ ТЕЛЕКОМОВ преди 2 години
ТЕЛЕКОМИТЕ СА ТУНЕЯДЦИ,СИРЕЧ АВАНТАДЖИИ.ТОКУ ЩО ПОЛУЧИХ SMS ОТ А1, ЧЕ ПРЕЗ ПЪРВОТО ТРИМЕСЕЧИЕ НА 22 ГОДИНА ПРЕДСТОЯЛА БИЛА ИНДЕКСАЦИЯ НА НЕ ЗНАМ СИ КАКВО!!! ПОНЕ ДА БЯХАА ИЗЧАКААЛИ И СЛЕД НОВОГОДИШНИТЕ ПРАЗНИЦИ ДАЯ ИНДЕКСИРАТ И УВЕДОМЯВАТ ХОРАТА-.ПЪЛНА СВИНЩИНА!!! КАКА КОРНЕЛА ДА СЕ НАМЕСИ
18
0
 
8
 
! Отговори
Гост преди 2 години
Само като се види кои са собственици на телекомите и с кого са свързани, няма как да чакаме чудеса. Пълен монопол и унищижават всеки , който се опита да стане доставчик на този вид услуги , като го постигат с НАП, ГДБОП, КЕВР, застрахователени методи /ако не дойдеш при нас, ще дойдем ние при теб/, унищожаване на съоръжения и т.н. Имат пари плащат на съд, полиция и най-вече на прокуратурата.
17
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 17.Ами това не е мой проблем.Защо се обръщате към мен.Това е проблем на КЕВР-а,защото той е длъжен да регулира отношенията между клиентите и д-вата предоставящи услуги на гражданите.А за това че са"проспали"този факт си има отговорни Държавни структури и Съдебна система.Но за съжаление и там нещата са"мижи да те лажем"и Кервана си върви.
16
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За втори път тоя месец предлагам - да се закрият телекомите! Ще настане голем кеф в БГ-то! И Свобода! Ще си отдъхне народа и прочие )))
15
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
На Председателя на КЕВР-р мандата му е отдавна изтекал и всичко което е подписано от него е незаконно след датата на прекратяването на мандата му.Така незаконно се определяни цени на горивата,водата,газа и др.регулярни у-ги.Така дефакто,тази комисия е ощетила гражданите със стотици милиони незаконно придобити парични средства от т.н.оператори на услуги който са отишли по партийни каси и лични чекмеджета.Затова съд и ликвидация на безполезната комисия,защото изкревя пазара и спира конкуренцията.
14
0
 
8
 
! Отговори
Грешка #15 преди 2 години
До Номер 15 - в началото на разговора ти смятат 3 минути, независимо дали си говорил по-малко. Това е минимумът. В началото преди много години минимумът беше 30 секунди, после 1 минута. Така, когато човек си погледне баланса открива, че е говорил много повече.
13
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А КЕВР-а са едни мош.,който са на топла Държавна служба,за да защитават други като тях още по големи мош..и.Защо нито тока ,нито водата,нито пък тел.услугите не се отчитат на най малките мерни единици,като ват,литър и секунда а сe отчитат на по големите мерни единици,като киловат,кубик и минута.Защо и цената на услугите им, определена от КЕВР е винаги освен с цяло число и с четири цифри след десетичната запетая ?Защото това позволява закръгление към по голямата цифра за да бъде ощетен клиента.
12
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тоя,горе на снимката,сега се сети да се"побара".А къде беше през всичките тези30-т години на грабеж от моб.операторите?Знаете ли на колко много хора са"прекършили живота"тези измамници,наречени доставчици на тел.улуги?Знаете ли че в общите им условия пише,че всяка начената минута се смята за цяла и се плаща цяла дори да са минали само мили секунди от нея.Така новият разговор се таксува от същата незавършена минута за цяла такава.Така за мобилния оператор годината има не 366дни а 732дни
11
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не е тайна,че мобилните оператори,действащи на територията на БГобучават младите си кадри,как да мамят хората,особено възрастните като вместо изгодни оферти им предлагат скъпи планове и устройства.А общите им условия са просто капан с тежки последици за клиентите им.Гледат на тях,като на торби с пари.А сигурност никаква за клиента.Дори в много случаи са в комбина с телефоните измамници и хакерите и даже с фирми за бързи кредити и такива за събиране на дългове.А на сил.структори в БГ не им пука.
10
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Трябва да има Държавен мобилен оператор,които да предоставя мобилна връзка чрез мобилна мрежа за"домашен телефон" без телевизия и други услуги но с интернет и с фиксиран номер(с обикновена държавна такса),за да може всеки да се свърже с бъдещото електронно управление с унифициран за всички граждани тел.апарат и с един и същи собствен идентификационен код(личен)като ЕГН-то например.Само така ще се осъществи сигурност и достъпност на всеки до ел.услугите на Ел.Правителство.Другото е печалбарство.
9
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Работил съм и в двата най големи оператора в България и то дълги години.Не можете да си представите ,че за мобилните оператори хората са просто ходещи касички,и нищо повече.Особено в А1 в момента Александър Димитров ,и хората му са тотални б...ци.Арогантни,безскруполни,минават през теб и те смачкват,без да им мигне окото.Това са те.
8
1
 
11
 
! Отговори
Асан преди 2 години
Как да нема кон куренция - Ментел, Вива кон и Теле нор .... Да не пуснете и Тюрк Анадол :)))
7
3
 
16
 
! Отговори
МП преди 2 години
Телекомите и чуждестранните Банки изнасят нашите пари.На тях не им пука какво става тука.Платили са си на българската върхушка на времето а тя ги е оставила да грабят както си знаят.И сега го правят и ще го правят ако не се озаптят. Като комари са от този мъничко от другия мъничко докато си напълнят търбусите. Най голямата кражба е с тези неограничени минути. Колко можеш да изговориш? Колко е реалната стойност на 1 минута? Защо недопускат тарифиране на минута разговор с нормална надценка 20-30%?
6
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Вън от България гадове крадливи
5
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
омв може, ментел не може
4
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И чрез трита мобилни оператора,се крадат пари от клиентите,ксто им се изпращат sms-си или писма на е- пощата с който им се отнемат минути чрез скъпо платени услуги или трсфик на данни.Това в никакъв случай не може да стане без съгласието на които и да е оператор.Затова трябва да има солени глоби от порядъка на половин милион за всеки един оператор който допусне кражба на предплатени минути или трафик на данни.Така те самите ще поставят "филтри" за незаконен достъп до сметката на клиентите си.
3
2
 
25
 
! Отговори
пожелание преди 2 години
Телекомите са по големи мошеници и от КЕВР!!!!Кирето да им стъпи на врата !!!!
2
7
 
14
 
! Отговори
преврат преди 2 години
Телекомите ще станат скоро държава в държавата. Който ги закача, пускат 5G-то на 60GHz и Омикронът започва да вилнее.
1
8
 
11
 
! Отговори
Тероризъм преди 2 години
Пернишки мафиоти използват мрежата на Виваком за тероризъм!Следят ДАНС, Военни, МВР, изтезават хора чрез насочени радио честоти от антените! Хитлер е пеленаче пред тези!