Отново тежки ПТП-та: Нужни ли са кампании за пътна безопасност?

Ако днес започнем промяна на нагласите, ефектът ще е след години
25 окт 2023 11:15, Анисия Иванова
77

Войната по пътищата у нас продължава. Отново поредица от тежки катастрофи с жертви през последните дни.

"Катастрофите ги правят хората. Човешкият фактор е важен. Много от катастрофите са поради човешки грешки. Трябват повече кампании, в които да повишим чувствителността по теми като пътната безопасност, с начина, по който трябва да се държим, какво застрашава нас и околните", каза психологът по пътен травматизъм д-р Зорница Тоткова в студиото на "България сутрин".

Освен мерките с цел контрол  - наказания, глоби, отнемане на автомобил, трябва да има и мерки, насочени към човека и поведението му, категорична е д-р Тоткова. "Едно е да имаме мерки, друго е да може те да бъдат приложени адекватно и бързо", уточни тя.

Пред Bulgaria ON AIR психологът коментира и случая отпреди няколко дни, при който дете управлява автобус.

"Това е професионален шофьор, трябва да отговаря на професионално значими качества, за да управлява автобус. Отговорен е за много хора. Такова поведение е недопустимо, следва да бъде наказано, така че следващите такива, които си помислят да сбъднат мечта, да намерят безопасен начин", смята специалистът.

Д-р Тоткова обясни, че програмите за превенция имат за цел да вменят усещане за важност на проблема.

"Когато сме водачи с вече установено рисково и опасно поведение на пътя, трябва да се подхожда по по-различен начин, с програми за интервенция. Те целят да адресират конкретен проблем. Работата с тези водачи е задължителна. Вижте какво става след всяка катастрофа. Хора губят живота си, някаква част от обществото става, прилагат се мерки, които не постигат ефект. Случва се следваща катастрофа и нищо не се променя. Проблемът не е адресиран. Хората трябва да си дадат сметка, че нагласите не се променят с едно натискане на копче", каза гостът.

Според д-р Тоткова, ако днес започнем да променяме нагласите на хората, реален ефект можем да видим след години.

"Не всяко нещо можем да променим. Например, ако сте млад водач, може да видите кои са силните и кои слабите страни. Тогава можем да очакваме положителна тенденция. Посланията трябва да адресират конкретен проблем. Имаме много кампании в тази посока, въпросът е те да се случват периодично. Важно е хората да са информирани. Не можем да очакваме държавата да реши всички проблеми", посочи тя.

По думите на д-р Тоткова жените правят по-малко рискови и застрашаващи останалите участници в движението нарушения.

"Нарушенията при жените са по-скоро от невнимание и от разсейване, не са съзнателно предприети. Статистиката показва, че когато превишаваме скоростта, вероятността да настъпи произшествие е много по-голяма, времето за реакция се скъсява. Младите водачи нямат опит, смятат се за по-рискови и опасни. Възрастните водачи  -  те успяват да компенсират дефицитите си", изтъкна психологът.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


77
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Жените и младежите - те създават 90% от проблемите на пътя. Затова на младежи под 50 годишна възраст не трябва даде дават шофьорски книжки ...
61
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Жените са едни от най-опасните шофьори на пътя. Всеки, който твърди обратното нищо не разбира от движение по пътищата.
60
1
 
1
 
! Отговори
Глупости на преди 6 месеца
квадратчета! Това, което трябва да се промени на тази територия е мисълта за другия! Това, което тук е счупено е уважението към личността! ВЛезте в болница, влезте в магазин дори...какво виждате? Навъсени лелки и чичковци, които само чакат да ви. покажат колко са над вас. Националният спорт в България е "смачкай другия"! Време е всеки да си научи мястото и да спре това перчене. 80% били бедни, ама на пътя се правят на Шумахер. Мизерни мозъци не могат дори да шофират като хората!
59
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Работата в тази посока е 0. Това, че дебнат с фалшивите тестове само води до огромна корупция.Да кажем, че заловят всички пиещи, друсащи и каращи... остават още едни 80%, от които поне 40% са просто нагли и безотговорни. С тях какво правим ме интересува-вероятно нищо.
58
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
всяка вечер слушам мотори пред разпадане от висока скорост по околовръстното, не мисля, че нещо се прави за да се предотвратят птп-та
57
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
полицаите вместо да ми кибичат с тези фалшиви тестове по пътищата, да слагат камери на всеки 10м и нарушителите да започнат да плащат!
56
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
то следващата кампания трябва да е бесене на площада, вече ти вземат колата за 6 месеца и ти разсипват живота заради един беналгин, много ясно че това няма да сработи!
55
1
 
2
 
! Отговори
даа преди 6 месеца
нужни са правила и солени глоби за инструкторите които продават шофьорски книжки и не могат и не знаят как да обучават младите шофьори -......
54
3
 
2
 
! Отговори
баба мара преди 6 месеца
нужен е само здрав кривак тази бълг пасмина нищо друго не я оправя
53
1
 
0
 
! Отговори
ВСЕ ОЩЕ ЧОВЕК. преди 6 месеца
По памет пиша. През 1988 г. загиналите от ПТП са били около 1200. През 2022 г. около 600. За съжаление докато има коли ще има и загинали, няма да станат 0. Самосъзнанието е на първо място сред водачите и пешеходците. Аз съм и от двете категории. Не можеш да се натискаш да минаваш на пешеходна пътека без преценка колата може ли да спре и после аууу колко е лош. В тази насока никой не говори а само мантрата Пешеходецът има предимство.
52
1
 
3
 
! Отговори
anon преди 6 месеца
Прости хора, арогантни, нетолерантни. Такива са и като шофьори. То не може все на газ. Изпреварва те само и единствено за да си начеше егото. Както имаше един лаф. "Тия които карат по-бързо от мен са мaниaци, а тия които карат по-бавно олигoфреnи."
51
1
 
3
 
! Отговори
Радослав преди 6 месеца
До 53: и лошите пътища са фактор и калпавата поддръжка на МПС-тата и ниската култура и тоталната абдикация на държавните органи от задълженията им. Комплексно е. Когато асфалта не отговаря на качествата на които трябва и нямаш нормално сцепление с каквато и скорост да се движиш няма да спреш навреме, има сума ти и МПС-та които отдавна са за бракуване, подвеждащи знаци и маркировка, ниска култура на пътя и какво ли още не.
50
0
 
6
 
! Отговори
Пепи преди 6 месеца
Не бе, трябва полицията да е на пътя и да върши това за което им плащаме.
49
2
 
4
 
! Отговори
Гай Баньо преди 6 месеца
Проблема не са лошите пътища! При лош път разумен човек кара бавно и внимателно! Не лети със 160! Проблема е че от ранна възраст, децата се учат да бъдат кел..еши! Пример детето каращо автобус! Как мислите като порасне как ще се държи на пътя след такова "обучение "?
48
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Грешки стават постоянно. Само роботите не правят грешки. Безсмислено е всичко това което се прави. Да се обърне по голямо внимание на подготовката на шофьорите. Да върнат тази дейност изцяло към КАТ, които единствено могат да осигурят някакъв минимален стандарт по умения на водачите. И пак ще стават бели. Пак ще се правят грешки.
47
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
При официално излязло вчера в новините, че 30% от републиканските пътища са за основен ремонт, няма какво да ни залъгват с кампании за безопасност, а да вземат да оправят пътищата.
46
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Повече автомобили, повече ПТП та. То е ясно. Хората не са роботи. Правят грешки и така се случват белите. Автомобилите не са сигурно превозно средство. За какви "войни по пътищата" говорят не е ясно. Докато има коли ще има и бели, колкото и да се внимава. Има шофьори с по 20, 30 години стаж и знаят това много добре.
45
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Трябва постоянно присъствие на полицаи по пътищата. Никакви кампании няма да помогнат защото са от днес за утре.
44
2
 
8
 
! Отговори
Радослав преди 6 месеца
До 47: на едно кръстовище в голям град видях на 3 стълба 8 знака, един закриващ друг, накичени като коледна елха. Какъвто и шофьор да си, когато гледаш знаци надиплени един върху друг и 3 противоречащи на други 5, то в един момент просто спираш да ги гледаш и караш както ти падне, затова общините и държавата също имат голяма вина за ПТП-тата, на колко места извън града маркировката противоречи на знаците и кое е актуално, че да го спазваш. Всичко е оставено на самотек.
43
2
 
2
 
! Отговори
Радослав преди 6 месеца
До 43: то закона е с дупки, пак заради корупция и да може наши хора да се измъкват от ситуация срещу съответната сума, та какво остава за пътищата.