Има обвинени за смъртта на жената в тунел "Ечемишка"

След 2010-а конструкцията се водела за потенциално опасна
15
Има обвинени за смъртта на жената в тунел "Ечемишка"
Снимка: Булфото

Окръжната прокуратура в София привлече като обвиняеми 6 длъжностни лица от Агенция "Пътна инфраструктура" за това, че при условията на независимо съпричиняване са нарушили правилата за експлоатация на пътно съоръжение и по непредпазливост са причинили на смъртта на Е. Михайлова, при инцидента на 5 февруари 2017 г. в тунел "Ечемишка", съобщиха от Прокуратурата.

Още по темата

Длъжностните лица, чиято наказателна отговорност е ангажирана са:
- Л. Лазаров, в качеството му на Председател на Управителния съвет на АПИ и служител по транспорта;
- И. Захариева, в качеството й на член на Управителния съвет на АПИ и служител по транспорта;
- Д. Атанасов, в качеството му на член на Управителния съвет и Председател на УС на АПИ и служител по транспорта;
- Г. Златев – директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта;
- Н. Сачанска – началник отдел „Основен ремонт и поддържане“ в дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта;
- Г. Фучеджиев – старши експерт в отдел "Основен ремонт" на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта.

Разследването е установило следната фактическа обстановка:

Когато автомобилът м. "Ауди" се е намирал на разстояние около 395 – 396 м. от началото на тунела в посока гр. Ботевград – гр. София, настъпва разрушаване на дясната надлъжна метална конструкция, върху която са окачени осветителните тела в тунела. То стартира с разрушаване на връзката между две съседни надлъжни греди. Надлъжната "П"-образна греда, разположена непосредствено зад разрушената връзка, заедно с монтираните върху нея осветителни тела падат върху пътната настилка.

Последвало е частично разрушаване на двете съседно разположени връзки, при което две "П"- образни греди, заедно с монтираните върху тях осветителни тела, увлечени от първата греда, също са паднали. Една от гредите е попаднала върху покрива на автомобила. Поради напречно транслационно преместване, в посока обратна на посоката на движение на автомобила, гредата е пробила дясната част на панорамното стъкло, проникнала е в автомобила и се е забила в тялото на Е. Михайлова.

Водачът на МПС не е имал каквато и да е възможност да избегне произшествието – установено е, че опасната зона на автомобила в конкретния случай е била в размер на 36-37 м., а когато разрушаването е започнало, той се е намирал на 13 м. от мястото на удара с падналата греда.

От този удар пострадалата е получила съчетана тежка гръдна и коремна травма, с тежки увреждания на черния дроб, несъвместими с живота и остра кръвозагуба, довели до травматичен шок. Смъртта е настъпила в кратък времеви интервал след инцидента и предвид тежестта на уврежданията е била неизбежна.

В хода на разследването на Окръжна прокуратура – София е установено, че стоманената конструкция за окачване на осветителните тела е монтирана през 1984 г. и е пусната в експлоатация в началото на 1985 г. В периода от пускането в експлоатация, до инцидента на 05.02.2017 г. са били извършвани редица огледи – през 1999 г., през 2004 г., през 2008 г., през 2012 г., през 2015 г. и през 2016 г. При всички огледи, експертите са давали препоръки за подновяване на антикорозионната защита, но това нито веднъж не е било изпълнено.

Техническата експертиза е посочила, че от 1996 г. стоманената конструкция на съоръжението е повредена и следва да се поднови, тъй като е подложена на активна корозия в изключително неблагоприятна среда /постоянна влага, вредни газове, прах и др./. От направения оглед на стоманената конструкция е установено, че корозията на елементите е неравномерна с характерните признаци на язвена /петниста/ корозия, т.е. проникване на голяма дълбочина в тесни зони, над 50%.

При извършеното изследване е установено, че след 2010 г. стоманената конструкция на съоръжението е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015 г. конструкцията се е намирала в аварийно състояние.

Според заключението на вещите лица основната причина за станалата авария на надлъжните стоманени греди, носещи осветителните тела, е липсата на нормална експлоатационна поддръжка на конструкцията и оставянето й без антикорозионна защита повече от 20 години.

От 2004 г. до настоящия момент от "Автомагистрали" ЕАД (дружеството, осъществяващо поддръжка на тунела по договор) до АПИ са изпратени множество писма, доклади, констативни протоколи и др. документи за тежкото състояние на осветителната уредба и носещата конструкция. По докладите и сигналите ръководството на АПИ не е предприело съответни действия.

На 7 август 2015 г. АПИ е сключила договор с "Ферокс Къмпани" ЕООД, на което е възложила извършването на оценка на текущото състояние на осветителните уредби на тунел "Ечемишка" и др. тунели. В изпълнение на този договор "Ферокс къмпани" ЕООД, на 4 януари 2016 г. изпраща доклад до АПИ, в който е посочено, че "осветителните тела падат върху платното, че конструкцията е със сериозна пробивна корозия на много места и самоволно падат парчета върху пътното платно и движещите се автомобили, че положението в "Ечемишка" е най-зле, като там инсталацията може да се определи като ОПАСНА!".

В този доклад е отправена препоръка за подмяна на конструкцията и осветителните тела в тунела.

С решение от 20.01.2016 г. Управителният съвет на АПИ е приел доклада за извършения одит на функционалното и енергетично обследване на осветителните системи на тунелите, изготвен от "Ферокс Къмпани" ЕООД, но не са предприети каквито и да е действия за ремонт на осветителната система на тунела.

Така Д. Атанасов, Лазар Лазаров и И. Захариева, като членове на УС на АПИ са нарушили правилата за експлоатация на пътното съоръжение и не са изпълнили нормативно установените си задължения и тези произтичащи от характера на работата.


15
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Всички забравят, че пари за смяната на тази конструкция са дадени при Тройната. Фирмата е усвоила парите и не е пипнала нищо. Съда не даде на държавата да си върне парите. Дайте да бъдем коректни до края.
14
2
 
2
 
! Отговори
Шопо преди 2 месеца
Пена метачката,нали?
13
1
 
7
 
! Отговори
Bonus преди 2 месеца
А бонуси дали са взели експертите от АПИ за 2015, 2016, 2017 и как са си гласували бюджета на фона на неизпълнените задължения и опасното безотговорно и безстопанствено положение в тунелите ?
12
0
 
10
 
! Отговори
Само питам преди 2 месеца
Да не си мислите, че някой министър или ръководен кадър на агенция ще се занимава с някой си тунел, било то и магистрален. Неговата работа не е тази. Точно за тази работа обаче са наети съответните експерти и те си носят съответните отговорности. Точно затова ще го отнесе старшия експерт, началник отдела и директора на дирекцията.
11
0
 
6
 
! Отговори
Само питам преди 2 месеца
Какво значение има кой е бил министър по времето на инцидента, при положение, че конструкцията на осветителните тела е докладвана като повредена още през 1996г. и е препоръчана подмяната й? Нормално да го отнесе експерта, който най-вероятно не си е мръднал пръста за каквото и да е, а може би и си е избърсвал задните части с докладите в клозетите на АПИ. Ако все пак е направил нещо по въпроса, едва ли ще го отнесе някой висшестоящ, който със сигурност е много по-наясно със закона от експерта.
10
0
 
9
 
! Отговори
jkhkjh преди 2 месеца
Виновните в затвора! Все от някъде трябва да се започне в тази държава!
Не може АПИ само да лапат и да се въртят безброй корупционни схеми! Сега нека си е поемат отговорността!
В затвора!
9
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Толкова ли е трудно да сложите осветлението отстрани така, че и да падне да не се стовари върху преминаващите коли? Като не се сещате вижте как го правят хората по света.
8
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Това можеше да се случи на всеки каращ през тунела - без значение беден богат, министър или чистач.

Сега нека осъдят някой за убийство по немърливост, пък да видим по нататък дали ще продължават така да са немърливи.
7
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Обвиняеми има, осъдени няма да има.
6
2
 
9
 
! Отговори
шматка преди 2 месеца
Сега обвиняемите ще докажат че не са им отпуснати пари за ремонта въпреки многократните им искания....
Кервана си върви....
5
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Оставка на плешвия крадлив дебелак!
4
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Плащаме им данъци и винетки на тикварските калини,те крадат парите и никаква поддръжка!Същата работа като край Своге!Толкоз месеци от убийството а никой не си мръдна пръста да сложи мантинела!
3
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Е щом са обвинени - убаво. Дали ще са осъдени е съвсем друг въпрос. Иначе като четеш сме се набълбукали с бая нищоправещ народ на топли местенца. Сигурно са биле заети с едни други по-важни работи калинките. Най-вероятно да са биле в размножителен период.
2
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Свинетйа че няна и да я споменат е ясно. Хайде като не са си гледали работата експертите да ги виним. А то.....ОПАСНООООО!!! Явно в АПИ са глухи!!!
1
1
 
22
 
! Отговори
zeus преди 2 месеца
Гарантирам ви, че ще го отнесе експерта, иначе по това време министър беше Свинетка, за нея ни дума...