11 г. след потъването на "Илинден", семейства още чакат справедливост

ВКС върна делото на САС, може да минат още 1-2 години до решение
Обновена: 3 дек 2020 15:38 | 3 дек 2020 15:38, Валерия Белчевска
12
11 г. след потъването на "Илинден", семейства още чакат справедливост
Снимка: БГНЕС

33-мата наследници на починалите 15 български туристи, които загинаха при потъването на кораба "Илинден" в Охридското езеро, скоро няма да дочакат края на делото и своите обезщетения.

Вместо да вземе окончателно решение, ВКС го върна на Софийския апелативен съд. Юристи коментираха пред "24 часа", че е възможно да минат поне още 1-2 години до решение, а за дело от такъв тип сложност забавянето не било необичайно.

На 5 септември 2009 г. група от 50 българи се качва на корабчето за разходка до манастира "Св. Наум". Около 11 ч плавателният съд, пуснат за първи път на вода през 1924 г., потъва на около 200 метра от брега. 15 туристи от с. Антон, Златица, Пирдоп намериха смъртта си в ледените води на езерото, а останалите бяха спасени. Малки деца останаха без майки, а родители - без децата си.

На три инстанции съдът в Македония осъди на по 1 година затвор капитанът и собственик на "Илинден" Сотир Филевски и инж. Бранко Баич от сертифициращата немска компания "Германишер Лойд". Филевски отдавна излежа присъдата си, а Баич все още се издирва.

Съдебнотехническата експертиза установи, че инспекторът Баич не е следвало да издава сертификат за годност за плаване на кораба. Към момента на инцидента са констатирани неизправности в рулевата система. Корабът е бил претоварен - вместо 35 са пътували 50 души, при това хората са били неправилно разпределени на борда, техническата поддръжка е била лоша.

При скъсването на металното въже хората се струпали на срещуположния борд и инцидентът станал непредотвратим, констатирали съдиите в Македония. Те са категорични, че Баич не е трябвало да издава сертификати за годност за плаване. Той е знаел, че противно на техническата документация, на кораба било извършено дострояване на задната открита палуба.

С тази промяна в двата затворени салона под палубите можело да се превозват общо 35 туристи.

Веднага след окончателната присъда там през 2012 г. 33-мата наследници на починалите многократно се опитвали да установят контакт с представители на "Германишер Лойд", но те категорично отричали своята отговорност, отхвърляли всякакъв контакт и отказали да обезщетят пострадалите, заради което и роднините завели гражданско дело срещу немската компания за обезщетение.

На две инстанции "Германишер Лойд" е осъдена да плати обезщетенията.

Последното решение е на Софийския апелативен съд. За всеки наследник определената сума е различна - от 110 000 до 160 000 лв., като общият размер на обезщетенията е 4 818 888 лв. Немската фирма е подала жалба във ВКС срещу осъдителното решение и е поискала то да бъде спряно. Внесла е по сметка на ВКС 2 465 000 евро гаранция за спиране на изпълнението на решението на Софийския апелативен съд.

През юли тази година, когато се очакваше окончателното решение на ВКС, се оказа, че съдът отмени решението и върна делото за ново разглеждане от друг състав на Софийския апелативен съд.

При новото разглеждане на делото трябва да бъдат изготвени съдебни поръчки за изискването на техническата документация на кораба от Министерството на транспорта и съобщенията на Република Северна Македония. Става дума за планове и таблици на корпуса, план на общото разположение и план на резервоарите, книга за стабилността и др. Върховните съдии постановяват да бъде назначена и нова съдебнотехническа експертиза, като заради изминалия продължителен период от време оглед на кораба вече е безпредметен.

"Германишер Лойд" твърдят, че не им е дадена възможност да докажат своите твърдения и да се защитят, а приетата по делото съдебнотехническа експертиза не била годно доказателство. Не била доказана и вината на фирмата за трагичния инцидент. Те оспорват, че инж. Баич е отговорен, и смятат, че вината била изцяло на капитана на кораба Сотир Филевски. Виновни били и служителите на охридската пристанищна администрация, на които бил възложен надзорът за спазване на изискванията за плаване и превоз на пътници.

Компанията възразява и срещу приемането на присъдата на македонския съд, която според тях не била задължителна и обвързваща за българския съд.

"За хората е все едно дали ще получат 1 лев или 1 милион. Искат виновните да получат наказание, настояват за бързо правосъдие, което засега се бави. Надявам се до края на следващата година делото да е приключило", оптимист е адвокатът на потърпевшите Владимир Владимиров .

По думите му това дело е важно и защото е първото по рода си, в което пострадали от престъпление в чужбина българи ще могат да водят дела тук.
 


12
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
1
 
0
 
! Отговори
malart преди 1 месец
"сертифициращата немска компания "Германишер Лойд" - немска коректност и почтеност. Смешници. Иначе раздават акъл и четат морал...по немски
11
0
 
1
 
! Отговори
фигаро преди 1 месец
немска сертифицираща компания с балкански служители - кошмарът на всеки турист .
10
1
 
1
 
! Отговори
дедо коледа фаш преди 1 месец
либерални нагласи нали сте в ес какво искате-секс,секс,секс,балкански ганчо-ракия и секс либералите ви помагат да сте свободни,разкрепостени,широкоскроени какво значат няколко хора не е важно-германски незаинтересовани много ни уважават от ес,уважават,децата ви гестаповците изперкали либерали-сексуализиране на деца
9
1
 
1
 
! Отговори
сестра борисова преди 1 месец
обикновените и те станаха като тези дето не им харесват либерално поведение не ги интересува за вас либералите от европа нали сте в ес-либерални приказки и поведение,християнството не е приоритет,затъпяването и сексуализирането на бебета,деца,млади,стари-либерални нагласи,мислене,трафик на бебета голям бизнес-правосъдие какво правосъдие трафик,проституция,мафия бсп
8
0
 
1
 
! Отговори
Родолюбец преди 1 месец
Либерално законодателство,либерално съдопроизводство и най-вече либерални адвокати -милионери и богаташи,които си правят каквото им скимне за жълтици безнаказано!!!?
7
0
 
2
 
! Отговори
Парите преди 1 месец
са дадени като гаранция.
6
0
 
7
 
! Отговори
Явор преди 1 месец
След 18 дена се навършват 19 години от трагедията в дискотека "Индиго". 19 години съдът спи и нищо не прави.
5
0
 
6
 
! Отговори
Явор преди 1 месец
Нужен е доживотен затвор за собственика на дискотека "Индиго", за собственика на фирмата, асфалтирала пътя до Своге, както и за общински представители за тези, които държат боеприпаси в Челопеч, но това не се случва. Да припомня ли Бяла, Лим, загиналите пътници в Ямбол и т.н, все на фирмите им се разминава. Шофьорът от Ямбол почина човекът, лека му пръст, но той не е виновен, че е пътувал със стар автобус. Корабът "Илинден" беше в неизправност, ако не се лъжа, каза се. Правосъдие му е майката.
4
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Македонският съд ,осудил капитана на 1год.затвор !!!
А,кой е воновен за претоварването
немците и г-нБайч ли?
Пристанищната администрация и капитана са главните виновници за трагедията.
Претоварено корабче с лошо разпределение на туристите ,няма как други да са виновни.
3
1
 
10
 
! Отговори
Ако преди 1 месец
пострадалите бяха американци или от друга европейска господарска нация, до сега щеше да е отдавна платено и забравено. Но нали са загинали само някакви си българи - скоро няма да се получи!
2
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Чуеш ли че българин води дело за пари, значи въобще не става въпрос за пачка, а за хуманизъм и да не се случи на други. Реално проблема обаче е че няма кой да даде парите, а не че някой се е удавил.
1
0
 
5
 
! Отговори
'бах мааму преди 1 месец
това дело край няма да види. ще го въртят и връщат до безкрай, защото и в нашата "независима", и в макевкщата " независима" хаосът е пълен. Пълен бардак!