В кризата клиентите на големите вериги намалели дори наполовина

Оборотът им се е свил средно с 11%, най-малко засегнати са хранителните магазини
57
В кризата клиентите на големите вериги намалели дори наполовина

Кризата, предизвикана от коронавируса, доведе до спад от 10% до 50% на клиентите в големите търговски вериги, понижение на оборотите – по-слабо при хранителните вериги и по-ясно изразено при нехранителните. Това показват резултатите от анкета на тема „Как карантината повлия на модерната търговия?“, в която взеха участие осем от членовете на Сдружението за модерна търговия.

Още по темата

Пет от компаниите са хранителния сектор, а три от нехранителния, като някои от тях бяха принудени да затворят част от магазините си по време на извънредното положение.

Участниците в анкетата, които са средводещите ритейлъри в България с пазарен дял от над 30%, отчитат над 23% среден спад на броя на клиентите в рамките на първите шест месеца на 2020 г.

Цифрите варират межди 10% и 50% за различните вериги за различните периоди на кризата, предизвикана от корона вируса.

По-малкият брой клиенти и затварянето на част от магазините са довели и до спад на оборотите от средно 11% за осемте компании през първата половина на годината.

Участниците в проучването споделиха, че след първоначалния пик на презапасяване, хората са започнали да пазаруват по-рядко, но по повече артикули и по-прагматично. По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост. Освен това в кратки срокове са изпълнили предписанията на здравните власти и са осигурили безопасността на своите клиенти и служители.

В крайна сметка, въпреки спадовете в оборота и броя клиенти, като отговорни работодатели, членовете на СМТ не са освободили служители.

В кризата българите пазаруваха стоки от първа необходимост като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.

През първата половина на годината беше отчетен среден спад от над 23% на броя на клиентите в обектите на участниците в анкетата. При хранителните вериги, чиито магазини работиха по време на кризата цифрите варират между 10% и 50% или средно - малко над 16%.

Това понижение се дължи основно на стремежа на хората по-рядко да посещават обществени места и на въведените ограничения на броя на пазаруващите в магазините.

При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%.

Друга промяна на потребителските навици е свързана с пазаруването по предварително подготвени списъци, с цел да се прекарва по-малко време в магазините, и покупката на повече продукти. В сектор „Направи си сам“ хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.

По време на извънредното положение оборотът на участниците в анкетата е спаднал средно с над 11%. При някои от хранителните вериги спадът е минимален, при други е 5%-10%. В началото на кризата, при презапасяването със стоки, са били отчетени ръстове на оборотите, които са били последвани от по-съществени спадове в периода април-май.

В сектора на търговията с нехранителни стоки средният спад е с повече от 30%.

По отношение на грижата за здравето на клиентите и служителите, веригите стриктно са следвали предписанията на здравните власти и в кратки срокове са въвели предвидените мерки – осигуряване на лични предпазни средства за служителите на първа линия, редовна дезинфекция на магазините, количките за пазаруване и складовите площи, инсталиране на прегради и въвеждане на пропускателен режим в магазините. Това е довело не само до промяна на начина на работа, но и до огромни непредвидени разходи.

Освен това веригите са оптимизирали и работните си времена, спазвали са времевите прозорци за възрастни хора и са затваряли магазините за цялостна дезинфекция, което е довело до допълнително адаптиране на логистични и други процеси.

Данните от анкетата показват, че по време на извънредното положение всички повече от 20 000 служители в осемте вериги са запазили работните си места.

По-голямата част от тях са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четири часов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск.

Участниците в анкетата заявяват, че са работили много добре със своите доставчици като са предоговорили срокове за плащане. Освен това веригите са подкрепили български производители като са въвели нови продукти в асортимента си и са провели кампании за популяризиране на родните стоки. Българските потребители също са проявили съпричастност в условията на криза, което се изрази в повишено търсене на местни храни.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


57
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
0
 
5
 
! Отговори
До Док преди 3 години
Напълно съм съгласен с теб. Идеално им дойде да се правят на ущипани булки за заплатите.
11
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ами преди 2-3 месеца когато оборотите им се покачиха с 400-500 %!! за период от 2 месеца какво ?Та те реално продадоха толкова стока за 60 дни колкото продават за година.Всички сме свидетели какво ставаше по магазините.Хората купуваха десетки килограми храна,перилни препарати,тоалетна хартия и тн.. На места имаше нужда от въоражена охрана за да разпределя стоката от полудялите тълпи..И кво, няма оборот?
10
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Бизнесът на тези вериги е да изпомпват кеша на населението обратно в метрополията. И разбира се да не продават българска стока до степен, че промениха и вкуса на народа. Това трябва да се регулира ама много повече от сега. Примерно- за каква зелена сделка говорим в ЕС като ми карат домати и ябълки от Полша и Холандия? Лицемерие е. Разкарват празни тирове из цяла Европа... Е това е скандала, а не рачевите кани да обикалят кръстовищата.
9
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Има пациенти за всички магазини, но лятото да пазарувам от големите вериги плодове и зеленчуци нещо са се объркали. Мравки за скара от специализираните магазини. Хляб от кварталния. И май профила ми е от тези дето не си дават парите в техните каси.
8
2
 
34
 
! Отговори
Док преди 3 години
За големите хранителни вериги това е абсолютно невярно. Работя в централен склад на голяма верига. Шефовете разцепиха оборота около началото на пандемията. После очакваха спад, но на практика това не се случи. Хората, които ходеха да ядат по кръчмите, започнаха да се хранят вкъщи, просто е. Епидемията обаче им дойде дюшеш, защото си намериха още едно извинение да не пипат заплатите, че даже си правиха устите да ги намалят.
7
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Какво им е намаляло?В Сф особено в събота и неделя пред по-големите магазини има опашки.Тва са стандартните лъжи на повечето работодатели как са пред фалит едва ли не за да режат от заплатите.
6
7
 
4
 
! Отговори
До 6 преди 3 години
Баш па за твоите жълти стотинки умряха.И само за сведение, невежа, богатствата на наистина богатите вървят нагоре... Но представи си, ако можеше да четеш и да си търсиш инфо, вместо само да бълваш тъпота
5
6
 
12
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА !!! преди 3 години
Заради една измислена опасност фалираха света !Какъв ли е залогът, за да се плати такава висока цена ?Тотален контрол над хората чрез чипиране и вечна власт за световния елит.Друго логично обяснение няма !
4
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Горките големи вериги! А, като взеха клиентите на малкия и среден бизнес??
3
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И да имам пари, пак предпочитам да си взема от местни производители!Ще се гъчкам аз в големите вериги, за да ми дадат киснато в белина месо и после държано в марината, за да не се усети колко е старо, вместо директно да си взема прясно от магазин на производител.. Или пластмасовите ви домати, вместо да се разходя до близкото село, където продават прекрасни и вкусни зеленчуци.Ей ся!
2
3
 
18
 
! Отговори
Боцко преди 3 години
градинката ми дава всичко, което ми трябва в магазина ще ходя чак зимата
1
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аз нямам пари за катък "Веселина", а пък за вас - не знам.