Какво се е случило в кабината на разбилия се Boeing 737

Пилотите се опитвали безуспешно да си върнат контрола над самолета
Обновена: 17 май 2019 17:01 | 17 май 2019 17:00, Нели Христова
52
Какво се е случило в кабината на разбилия се Boeing 737
Снимки: Reuters

Докато алармите оглушително пищят в кабината, пилотът и помощник пилотът на етиопският Boeing 737 MAX 8 неуспешно се опитват да си върнат контрола над машината. Намират се прекалено близо до земята и трябва спешно да наберат височина.

Но в момента, в който капитанът Яред Гетачу успял да вдигне носа на самолета обратно нагоре, електронната система го насочила обратно надолу. Пилотите нямало какво повече да направят.

Издърпването на кормилото просто не било достатъчно. За това капитанът използвал бутона, с който да върне аеродинамичния баланс и да накара самолета да започне да се изкачва. Успял, ала само за няколко секунди. Изведнъж, корекциите автоматично се отменили.

Кормилото се тресе в ръцете му – знак, че машината е в опасност от падане. Със суров, роботизиран глас, Гетачу казва три пъти "не потъвай“, което доказва, че самолета губи височина.

Заедно с помощник пилота Мохамед Омар, капитанът търси решение на проблема. Те натискат бутоните в центъра на конзолата, за да изключат електрониката и да започнат ръчно управление на машината и да накарат самолета да лети нормално.

Ала да запазят контрола над машината било трудно – тя набира скорост, въздействието на аеродинамичните сили също нараства. Навярно е било толкова голямо, че пилотите дори не можели да му противодействат, използвайки ръчно управление. За това, те отново включват електрониката и капитан Гетачу се опитва още веднъж да насочи носа на самолета нагоре, използвайки бутоните на кормилото си.

След възстановяването на енергийната мощ, самолетът най-накрая започнал да се издига бавно. Но не за дълго.

Компютрите отново се намесват и машината се насочва към земята. Включва се нова аларма – тази, която предупреждава, че скоростта на самолета е опасно висока. Отчаян, капитанът се обръща към помощник пилота за помощ. Двамата заедно издърпват кормилата си в последен опит да надвият земното притегляне с мускулна сила.

Самолетът е насочен все по-стръмно към земята, лети по-бързо и по-бързо, докато не се разбива с повече от 500 километра в час, шест минути след като излита.

157 души от 35 държави умират.

Всички те са се качили на чисто новия самолет в хубаво време, с чиста видимост.

Пет месеца по-рано Boeing 737 MAX 8 излита от Джакарта. Полетът трябва да трае едва 1 час, но няколко минути след отлепянето от пистата, пилотите се оказват в сериозен проблем. Самолетът сякаш разсъждава сам – той се опитва да се снижи, вместо да се изкачи. Това се случва 20 пъти – машината се изкачва и снижава, изкачва и снижава. Хората от трафик контрола започнали да се притесняват, че нещо не е наред. По радиото един от пилотите им съобщил, че имат проблем с контрола над полета.

Екипажът бил объркан – уредите им показвали различни стойности. Те не знаели колко високо е самолета или колко бързо се движи. Напълно изгубили контрол над машината, пилотите наблюдавали как тя се „гмурка“ към земята и се разбива с огромна скорост в морето.

189 души умират.

Още в първите дни след втората катастрофа разследващите намериха „сходства“ между двата инцидента.

Какво се е случило?

Когато се разбие самолет, разследванията започват бързо – семействата искат отговор. Авиокомпаниите искат да знаят, ако има вероятност нещо такова да се случи отново.  Разследващите искат просто да намерят записите от черните кутии.

Само за дни, първият разбил се Boeing 737 MAX 8 е изваден от водата, предоставяйки тонове информацията за обречения полет. Почти веднага вината е хвърлена върху софтуера.

Boeing продължава да твърди, че самолетът е безопасен, но въпреки това обяснява на авиокомпаниите какво може да се обърка и как пилотите да реагират в подобна ситуация. До всички, които управляват новия модел са разпространени поредица от стъпки, които да бъдат спазвани в случай на проблем със софтуера. Така, машината щяла да лети безопасно. Още тогава Boeing започват да разработват нов софтуер за самолетите си.

Препоръчаните от компанията стъпки спазват Гетачу и Омар. Ала те не спасяват живота им. Докато етиопският самолет се разбива, Boeing още работи над новия си софтуер.

Сега вече знаем, че причината за двете катастрофи е била една и съща. Boeing 737 MAX 3 по целия свят бе приземен. А днес, от компанията заявиха, че е приключило програмното обновяване на самолетите. Забраната за полети обаче остава в сила.

Двете катастрофи предизвикаха много въпроси. Първият – дали пилотите получават достатъчно добър тренинг, за да се справят с модерният софтуер на новите самолети и вторият – дали близката връзка на авиогиганта с Федералната авиационна администрация, не е повлияла на регулацията над Boeing.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


52
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
2
 
1
 
! Отговори
V преди 4 години
Ха ха .Много поташ .Ами като видя един самолет в движение и сники от към профила на носа .Просто виждам как пробива въздуха и къде са грешките и усилията. Дори части от конструкцията виждам.Въпрос на усет .А другото природата вече го е измислила .Но това е по малкия проблем .Машините за читаво производство ще отнемат много работа и инвестиции.Тази технология се прилага но за други работи и трябва да се съчитае с друга.Като Стив Джобс .Той просто събра вече съществусащи технологии в един продукт.
23
2
 
13
 
! Отговори
До 26. преди 4 години
Това е нормално - Бай *** винаги знае всичко за нещата, най-вече когато не ги е виждал. Чудно ми е как разследващите не са прочели още същия ден коментарите в днес.бг - веднага щеше да им стане ясно каква е причината. Всяко разследване трябва да започва (и завършва) с допитване до специалистите в коментарите тук......
22
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 14Стига глупости! Чичо Сам без пари нищо не дава! Ще даде USED фърчила на комшиите по-евтино, за да вземе някой долар, дето ще ги хвърля.The Greek armed forces are due to receive 70 used Kiowa Warrior helicopters for a total outlay of 44.15 million USD.Тези фърчила са много далеч от понятието "ударен хеликоптер".
21
2
 
3
 
! Отговори
@18 преди 4 години
Виж симулациите на полета и после се прави на интелигентен. В Боингите все още има вариант за директно летене, а пък специално в случая, хиляда пъти се обясни, че пилотите имат 3 начина да контролират тримера - с кормилото, с бутон или ако хванат колелото и го навиват ръчно. Последният начин работи дори когато електрониката е изключена, защото е свързан директно с опашните плоскости. Само че при висока скорост, става невъзможно да се завърти на ръка.
20
1
 
5
 
! Отговори
V преди 4 години
Ааа такива работи не думам .Питай някое друго въпросче .Освен това който не е обработвал метали с ръце за да се пребори с нещата ,няма как да сглоби читава машина квато и да е тя ;) Ами има си технологии ,но не ги използват ;)
19
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Доколкото разбирам, единственият начин да се изключи тъпата система и да се запази електрониката е бил да се пуснат задкрилките. Ама при тази скорост и ъгъл нямам представа дали крилата са щели да издържат и как е щял да се държи самолета. Но това, че не са се сетили да го направят само показва, че от Боинг така и не са обяснили на пилотите как новата система работи и кои неща я изключват автоматично. Пълни ***.
18
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Може би ако пилотите бяха изключили електрониката в момента, в който са коригирали носа с "бутона", може и да е имало шанс. Или не са се сетили, или системата не е реагирала (и ако е второто, това е дори по-зле). Но изниква въпроса, как щяха да продължат да летят с бъгната електроника и само с ръчен контрол над опашката. На симулации се вижда как колелото за опашката постоянно се върти. Ако това е изключено, не знам как протича полета. Тъй че яко прецакана ситуация.
17
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това което от Боинг така и не са тествали, е че когато самолетът е с висока скорост и с нос надолу, заради налягането на въздуха върху опашката му, няма как ръчно да се изправи носа. Просто е физически невъзможно. Това го показаха в една (изчезнала) симулация, показват го и данните от падналите самолети. Има вариант за справяне с проблема, но той се прави трудно на ниска височина. Епичен провал на Боинг и на ФАА. Дреме ли им, НЕ!От ЕАСА даже имат съобщение за това,явно са знаели, но не са казали
16
2
 
7
 
! Отговори
V преди 4 години
Съвременната авио техника е много зле на фона на технологиите ;) И при бойната авиация е същото .За съвременни условия трябват друг вид машини и дори материали .В аеродинамично отношение нещата са много зле
15
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ужасна работа!Вече няма да пътувам с боинг.
14
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В пристанището на Волос пристигнаха предоставените от САЩ на Гърция 70 ударно-разузнавателни хеликоптера OH-58D Kiowa Warrior и един транспортен хеликоптер CH - 47 Chinook.Гърция ще плати само транспорта и обучението на пилотите.
13
1
 
21
 
! Отговори
някой си преди 4 години
Не знам защо не се коментира писмото на един американски пилот на същите самолети до производителя.В него се заявява , че самолета има конструктивен недостатък ,заради новите двигатели ,които са изместени спрямо предишния модел. С това се променя и центъра на тежеста на машината. Така един конструктивен проблем се опитват да решат по компютърен път. Резултатът го знаем.
12
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Падат като гнили круши.
11
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пак ли катастрофа с F-16,стана навик.
10
1
 
20
 
! Отговори
кух преди 4 години
с тоя 737 още от пускането му що 4овек измря и все го усъвършенстват!!
9
3
 
18
 
! Отговори
КАТАСТРОФА С Ф 16 преди 4 години
САМОЛЕТ Ф 16 СЕ РАЗБИЛ В КАЛИФОРНИЯ
8
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Сигурно индийски ар енд ди се опитват да решат кейса, но не асап
7
1
 
11
 
! Отговори
до хъша преди 4 години
Вярно е за 70-те хеликоптера подарък !дир.бгНовината не е фалшива!
6
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
едно време четох един научно-фантастичен разказ в който се описваше как в далечното бъдеще имало тайни сбирки на свръхбогати хора на които хобито им било да наблюдават инциденти (кактастрофи,взривове,атентати и т.н.) на живо .
5
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
нещо подобно става и с тесла! така работи съвременния американски софтуер и затова така ги е страх от китай, да не измислят нещо по добро!