Божествена комедия с Данте и Дали

Изложбата "Салвадор Дали. Божествена комедия" показва илюстрациите на Салвадор Дали към поемата на Данте Алигиери
Обновена: 10 ное 2010 18:09 | 10 ное 2010 18:05,
1
Божествена комедия с Данте и Дали
Снимка: Национална галерия за чуждестранно изкуство

На 16 ноември в 18.00 часа в Националната галерия за чуждестранно изкуство ще бъде открита изложбата „Салвадор Дали. Божествена комедия”, колекция от САЩ.

Тя включва илюстрациите към поемата на Данте Алигиери (за всяка от стоте песни от разделите „Ад“, „Чистилище“ и „Рай“), изпълнени в техниката цветна гравюра на дърво.

След първото представяне на графичното му творчество преди две десетилетия,  това събитие е второто поред в Галерията, свързано с изкуството на големия испански майстор.

Оригиналните акварели на Дали към „Божествена комедия” на Данте Алигиери, по които е изпълнена графичната серия, са поръчани на художника от италианското правителство  през 1953-а, във връзка с идеята за издание на поемата, посветено на 700-годишнината от рождението на поета.

По ред причини това не се осъществява, и малко по-късно двама френски издатели – Жозеф Форе и Жан Естрад – се заемат с издаването на серията в 6-томно библиофилско издание с пълния текст на френски език.

Под наблюдението на самия художник илюстрациите са възпроизведени от екип опитни гравьори в техниката цветна гравюра на дърво.

При изпълнението на акварелните илюстрации за всеки цвят е гравирана отделна дъска, а крайният резултат (завършеното изображение) е постигнат посредством наслагването на цветовете в определена последователност на отпечатването.

От всеки цвят и от комбинации на наслагванията са извадени междинни отпечатъци (т. нар. декомпозиции), които показват състоянието на изображението на даден етап. Част от тях (по 11 към три от илюстрациите), също ще бъдат показани в изложбата наред с цялата серия.

В илюстрациите на Дали класическият разлив на акварела е преведен на езика на графичната техника, който му придава дискретната си специфика, а литературният текст е разчетен по нов начин, особено ако го сравняваме с мрачното величие в класическите илюстрации на Доре или с поетичното изящество в рисунките на Ботичели към поемата.

Въображението на Дали следва познатите сенки от творбата на великия италианец, като ги вписва в странни композиционни решения и често ги примесва с елементи на собствената си фантазна образност.

Така приближава вечния им смисъл към съвременността, а зрителят се отправя на необикновено пътешествие в света на двама гении.

Салвадор Дали безспорно е едно от най-популярните имена в изобразителното изкуство на XX век, чието магично въздействие не е изгубило силата си и до днес.

Още по темата

Обект на полюсни оценки, творчеството му неизбежно стъписва със своя обхват и с дързостта на жеста, с който художникът дирижира натрапчиво зрелищните акции на личностната си изява.

Започнал да рисува от малък, Дали получава солидна подготовка по отношение на рисуването и живописта в Кралската академия „Сан Фернандо” в Мадрид, независимо от противоречията с преподавателите и от факта, че така и не успява да завърши обучението си там.

По същото време в Барселона придобива първите си умения в изкуството на гравюрата, под ръководството на известния график и педагог Хуан Хименес.

Преминал в ранния си период през опита на повечето модерни течения на времето, между които най-съществена за него е може би италианската метафизична живопис, той намира себе си като художник в кръга на парижките сюрреалисти, оглавявани от писателя Андре Бретон, автор на двата сюрреалистични манифеста.

„Салвадор Дали. Божествена комедия”  ще продължи до 17 януари 2011 година.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


1
Още по темата: Данте Алигиери
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари