Космическите лъчи удивиха астрономи

Хипотезата за природата на космическите лъчи се нуждае от преразглеждане
6 мар 2011 08:20,
Космическите лъчи удивиха астрономи
Изображение: Simon Swordy (U. Chicago), NASA

Нови данни, получени от апарата PAMELA, сочат, че общоприетата хипотеза, обясняваща природата на космическите лъчи, се нуждае от преразглеждане. Статия на изследователите е публикувана в сп. Science.

Космическите лъчи са потоци от високоенергийни частици – електрони, протони и атомни ядра (основно хелий). Днес повечето астрономи се придържат към мнението, че генераторът на такива лъчи са свръхнови – звезди, които завършват своята еволюция с взрив.

Раждането на космически лъчи, според тази хипотеза, става по следния начин: в хода на взрива от бившата звезда се разлитат потоци йонизиран газ и този процес води до появата на силни магнитни полета ,които могат да се „задържат” с хилядолетия. Бъдещите компоненти на космическите лъчи в такъв газов облак постепенно се ускоряват, движат се в различни посоки в магнитното поле. Накрая частиците придобиват достатъчно енергия, за да се „откъснат” и да се отправят на пътешествие по космическото пространство.

Ако космическите лъчи наистина се раждат по такъв начин, то атомите на хелия и протоните трябва да се ускоряват по аналогичен начин, а тяхното разпределение на енергията трябва да е сходно. Но събраните от детекторите на PAMELA данни не се съгласуват с тези предсказания – графиките на разпределението на енергията на хелиевите атоми и протоните значително се различават.

Не всички учени са съгласни с изводите на авторите, че класическата хипотеза, свързваща появата на космическите лъчи със свръхновите, може да е невярна. Например в Калифорнийския университет в Сан Диего смятат, че откритите разлики в енергиите на хелиевите атоми и протоните са незначителни и могат да бъдат обяснени в рамките на съществуващата хипотеза ,в която е необходимо да се внесат малки уточнения, пише Lenta.ru.

ас преди 13 години
аре по един минус за всички с "6льокаwитса" !!! Избодох си очите да ви прочета коментарите!!!

do 36 преди 13 години
A mezdu drugoto wyprosite, koito ti zadadoh ne sa ot Uniwersitetskite uchebnici, nito ot nauchno-populjarni statii. Tam gi njama. Trjabwashe da se dosetish, che sa za malko po-drugo niwo, na koeto jawno ti ne si.

A Uniwersitet otdawan sym zawyrshil, ama obrazowanieto ne be takowa, kakwoto e sega pri was- samochustwie ogromno, no znanija - abe kolkoto da zawyrshite. Wseki moze da nareche njakogo, kojto ne znae neshto"typanar" towa iskah da ti kaza. No - ne wseki moze da se opita da pogledne prez ochite na horata, koito ne sa uchili towa i da gi nakara da pomisljat i za neshta izwyn ezednewieto. Taka che momche, namali si samochustwieto. Imam poweche diplomi ot teb. Daze ne znam zashto ti otgowarjam.

do 36 преди 13 години
Ami spored twoite kriterii - daze sym preuchil. Ami otgowori- de. Elementarno e. Statijka? Abe momche, vzemi si namali samochustwieto. Twoite taka narecheni statiiki- kyde sa? Da popitam de? Kato sme "absoliutni tupanari ", a ti ne si. Hajde- napyni se malko. PO-lesno e obache da narichash njakogo typanar, ama da si napregnesh mozukyt ne shtesh. Hajde, nali iskashe da diskutirash?

do 33 преди 13 години
kakvo sega pozkava6 kolko bogati poznania ima6 li?? po-skoro si niama6 i bukel kakvi gi drunka6 praitel4e :) i da vsi4kite se pi6ete razbira4i a ste absoliutni tupanari govorite si i govorite po edna statiika niakakva si a za da razbira6 dori 5 procenta ot napisanoto triabva da ima6 naistina dobra osnova meko kazano ot universitet nai malko da si u4il podobno ne6to vsi4ko ostanalo sap razni prikazki!!

мале,мале преди 13 години
Баси сложнотиите!Що пишат такива неща в неделя?

Томов преди 13 години
Никой от коментиращите не е забелязал основния принцип в науката. Фактите и експериментите са нейния авторитет. Няма значение колко умен си, колко красива и дълбока е теорията ти, ако фактите и наблюденията не я подкрепят, то тя е грешна. Кой друг ще излезе и публично ще каже, сгрешихме, ето тук нови данни, трябва да преразгледаме нещата...църквата ли?

до balucite ste преди 13 години
Аман от полуинтелигенти като теб- всеки който поназнайва малко се пише за голям разбирач. Ами говорят си хората- интересно е. Ти пък, като толкова разбираш, моля те, отговори ми на един елементарен въпрос: при висока слънчева активност всички космически лъчи ли имат висок интензитет? И втория въпрос, аномалната компонента на космическия спектър кога се наблюдава. Е, ние сме балъци. А ти?

balucite ste преди 13 години
kefite me vsi4kite do edin vuob6te ne ste pipnali u4ebnicite po fizika i astronomia v daskalo ama vsi4kite razbirate hahahah BALUCI EI

Борис Бойков преди 13 години
Китай трее да го преместиш,май...

защо едни народи и държави- теглят напред света в технологично, икономическо и духовно отнвошение, а други само консумират плода от техните достижения , НО МРЪНКАТ, НЕДОВОЛСТВАТ, ЗАПЛАШВАТ И най- вече УМИРАТ ОТ ЗАВИСТ. първите- САЩ, Япония, Англия, Германия, вторите- Русия, разни арабски държави, Китай, ние в България и нам подобни завистници и мързеливци. И в живота ни е така-някои успяват, прогресират, други им завиждат и ако могат да ги ограбят. Държавите (народите) са като огледало на нашите човешки нрави.

бай Петко преди 13 години
Прекупвам на едро( минимум по една кофа) всякакви хелиеви атоми и протони

Анонимен, какви пари пък взимат от теб, бе човек? Парите се взимат само от БВП. От всички европейски държави само бг. заделя 0.86% от БВП за научни изследвания. Да не говоря, че с тази лоша организация на работа в БАН и тези средства, младите отказват да се занимават с наука. Ще пращаме децата си навън да учат, та тогава ще те видя колко ще заделяш за това? Едно време всички от моята специалност отидоха да бачкат във водещи научни центрове по света, но сега не знам как са. Потенциал имаме, НО...

Истината преди 13 години
До 25: Нещата или ще се правят, както трябва, или въобще няма да се започват да се правят!

"Космическите лъчи удивиха астрономи Хипотезата за природата на космическите лъчи се нуждае от преразглеждане "За това естествено ще трябват още опити и проучвания. За което ще трябват още пари. И тях като ги изхарчат хипотезата пак ще се нуждае от преразглеждане. Само че в чужбина учените ги взимат от спонсори. А тук от БАН искат пари от държавата тоест от нас.

до Истината преди 13 години
Ами журналиститене са астрономи, освен това тази статия е научнопопулярна. Може да сложи каквато картинка иска. Ти се радвай, че я има, че ствоите критики ще си четеш за космичените лъчи само на английски и народът ще пише дълго тези весели коментари.

Истината преди 13 години
Тази статия е придружена от картинка и така написана, че и написалият не е разбирал, за какво става въпрос. 99% от прочелите асоциират че: тези лъчи са резултат от взрив на бивши звезда - или да звучи още по брутално - Свръхнови, които според картинката се намират в Земната атмосфера.

Правописът няма общо със знанията по математика. Познавам един вундеркинд на който винаги трябва да му проверявам работите за правописни грешки. Е, грешките му оправям, но винаги съм се възхищавал на логическото и творческо мислене, което на мен с добрия правопис ми липсва. Да си кажем истината! Да не говорим, чеедно момче, представил бг на международна олимпиада, едва си взема изпита по български с четворка. Та това е.

Авраам преди 13 години
Това учените които преди 400-500г обясняваха че земята е плоска и че се държи от слонове а те от костенурки и т.н. ли са? Не това трябва да са техните синове които въпреки компютрите и програмите не могата да прадскажат времето и често пъти вместо сняг има слънце и обратното. На тия учени да си заврът дипломите там детосънце не огрявя

Жо преди 13 години
ХИПОТЕЗАТА е предположение, което не е доказано. Има безброй хипотези за космоса и всеки човек приема тези от тях, които отговарят на неговата представа за света. Това е нормално, човешко и няма нищо лошо, но не трябва да се плюе с просташки думи по чуждото мнение. Да се правиш на ментор, когато става въпрос за някаква си хипотеза, изглежда жалко.