Опитът на Renault да нахлуе в САЩ

Някои модели успяват да се наложат зад Океана
20 ное 2015 21:05,
13
Опитът на Renault да нахлуе в САЩ
Снимка: Renault

Производството и продажбата на автомобили трудно може да съществува в рамките на само един национален пазар. Това е доказано още през 30-те години на миналия век, когато General Motors купува германския Opel. Голямата трансконтинентална експанзия обаче стартира след Втората световна война, когато не само американците настъпват на Стария континент, но и обратното. И докато германските компании постигат успехи, то французите в крайна сметка претърпяват поражение.

Floride – опипване на почвата

През 1956 г. шефовете на Renault – Фернан Пикар и Пиер Драйфус, усилено изучават спецификата на автомобилния пазар на САЩ и перспективите на марката на него. Дилърите на нови коли им подсказват, че зад океана успешно може да се наложи компактен (по американските стандарти) кабриолет с впечатляващ дизайн, който да бъде популярен както сред мъжете, така и сред дамите.

Твърди се, че концепцията за направата на подобен автомобила е създадена на вечеря в резиденцията на губернатора на Флорида и затова моделът носи името на щата. Първоначално бъдещата Floride е известна като Project R-1092, а нейният дизайн е поръчан на италианското ателие Ghia.

В последното няма нищо изненадващо, тъй като в Ghia са наясно с това какво искат американците, тъй като си сътрудничат активно с няколко местни автомобилни компании. В проекта е включен и Върджил Екснер-младши, син на главния дизайнер на Chrysler по това време Върджил Екснер-старши. Именно младият американец разработва външния вид на автомобила, като умело преплита италианския дизайн и американския аерокосмически стил от 50-те години.

В разработката участват също така главният дизайнер на Ghia – Джовани Савонуци, който създава пълноразмерен макет на Floride. Студиото обаче има договор с Volkswagen и затова няма право да направи прототип на колата. Тази задача е прехвърлена на друго италианско ателие – това на Пиетро Фруа.

Колата е представена на автосалона в Париж, като Renault почти веднага получава над 8000 поръчки за нея. Година по-късно тя дебютира и в Ню Йорк под името Caravelle, където успехът е още по-сериозен – 13 000 поръчки. Така френското автомобилостроене изведнъж става популярно сред американците.

Le Car – истинската експанзия

Въпреки успеха на Floride истинската експанзия на френски автомобили в САЩ става малко по-късно – през 70-те години. Причината е петролната криза, която налага на пазара модели с нисък разход на гориво. Американският дилър на компанията American Motors (AMC) представя малолитражката Renault 5 като алтернатива на „неамериканските” Volkswagen Rabbit и Honda Civic.

Автомобилът дори е наречен French Rabbit (френски заек), а малко след това получава и собствено име – Le Car. Акцентира се на факта, че това е най-популярният автомобил в Европа в своя клас. В Америка, разбира се, опашки за купуването му не се образуват, но търсенето е прилично, тъй като автомобилът определено превъзхожда останалите в този клас по комфорт и плавност на движение.

Не е за пренебрегване и приличният за това време разход на гориво – 7,6 л/100 км. Всичко това помага на Le Car с 1,4-литров двигател с 55 к.с. през 1977 г. да бъде определен за най-добрия автомобил в клас Showroom Stock Class C в класацията на SCCA (Sports Car Club of America).

През 1980 г. моделът търпи фейслифт, който засяга най-вече предната част. Появява се и версия с 5 врати, като автомобилът се продава още 2 години. Тогава в САЩ започва сглобяването на Renault 9 и 11, които се предлага във версии купе и кабриолет с имената GTA Coupe и GTA Convertible.

Купуването на AMC – утвърждаване на пазара

Активното налагане на марката Renault на пазара в САЩ започва със закупуването на контролния пакет акции на American Motors Corporation (AMC) от страна на френския производител през 1980 г. Тогава компанията получава и собственост върху марката Jeep. Успехите не закъсняват и Renault 9, който се предлага под името Alliance, дори става „Автомобил на годината” в САЩ. За популярността на колата помага и нейното участие в някои от филмите за Джеймс Бонд по това време.

През първата половина на 80-те години благодарение на дилърите на AMC успешно в САЩ се продава и атрактивното на външен вид купе Fuego. Провал обаче се оказва откритата версия на модела, която е разработена от ателието Heuliez за пазара в Северна Америка. Тя е твърде скъпа и затова така и не се появява в производство, като отстъпва мястото си на далеч по-достъпните като цена кабриолети на базата на Renault 11/Alliance.

Сериозният ресурс, с който разполага френската компания, позволява инвестирането в разработката на култовите модели като Jeep Cherokee и Grand Cherokee. А на платформата на Renault 25 е създаден Eagle Premier, който през 1990 г. става още по-популярен като Dodge Monaco. От него за 5 години са произведени около 140 000 бройки. Създател на машината е един от най-добрите инженерите на Renault – Франсоа Кастен, който след закупуването на AMC се премества със семейството си в САЩ и там оглавява инженеринговото подразделение на Renault.

През 1987 г. корпорацията Chrysler предлага на французите да си купи обратно AMC и те се съгласяват по икономически съображения. Франсоа Кестен обаче остава в САЩ и получава същия пост в Chrysler. Именно той е създателят на една от култовите спортни коли – Dodge Viper, което отрежда на французина място в американската „Зала на славата на автомобилизма”.

Залез и оттегляне от САЩ

Въпреки че през 80-те години автомобилите на Renault печелят редица американски награди, през следващото десетилетие тяхното присъствие на местния пазар е сведено до минимум. Компанията напуска Щатите окончателно през 1992 г., като основната причина е, че нейните коли вече не се вписват в изискванията на американските потребители. Те търсят мощни и огромни коли, без да отдават значение на разхода им на гориво.

Отделно от това Renault има и сериозни финансови проблеми, като през 1996 г. загубите на компанията достигат 2 млрд. франка. Следва сделката с Nissan, което кара шефовете на марката напълно да се оттеглят от американския пазар. И да концентрират налагането на него именно моделите на Nissan и на неговия луксозен бранд Infiniti. На свой ред Renault се концентира върху Европа, Азия и Латинска Америка.

Впрочем марката все още съществува в Щатите. Компанията Renault USA се занимава с дългосрочно отдаване под наем на автомобили на туристи от САЩ, които искат да посетят Европа. Ако сте американец и искате да прекаране повече от 3 седмици на Стария континент, Renault ви предлага да изберете нова кола и да я карате без ограничения в пробега, като от компанията обещават, че това ще ви излезе по-евтино от наемане на кола в Европа.

Всички снимки на автомобилите вижте в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


13
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
10
0
 
1
 
! Отговори
CX преди 8 години
А знаете ли защо Ситроен СХ, известен в Щатите като СХА, не е пробил? Ни най-малко защото колата е лоша, дори напротив. Историята е интересна. Но още по-интересното е, че в момента СХ там струва около 10 000 долара, и то с малкият мотор. Появило се изискване по отношение на формата на фаровете, и регулируемото окачване. По-късно е отпаднало, но са факт известен брой СХ-и с кръгли фарове за Щатите. Всички американски таралясници, взети заедно, не могат да му стъпят на пътното поведение.
9
1
 
4
 
! Отговори
Smile преди 8 години
Аз примерно съм се качвал на почти всички марки автомобили и мисля , че Toyota e много приличен, сравнително евтин и здрав автомобил.
8
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Пешо ГипсаФиат са много известни тук да... онзи ден видях един смачкан на ваденка на магистралата. Беше се забил под един SUV. Не ти трябва такава душегубка на дълги разстояния. Виж в града става.
7
1
 
6
 
! Отговори
Пешо Гипса преди 8 години
До АнонименFiat са много добре познати в САЩ дори и сега, по-специално с моделите 600 или спортната версия Abarath
6
5
 
23
 
! Отговори
Da mi go iaдеte преди 8 години
Абе маймуни, какво пишете Renault, пишете Рено. Колкото и езици да знаем ТУК Е БЪЛГАРИЯ!
5
11
 
14
 
! Отговори
РЕНО до 4 преди 8 години
никой не кара и *** вече но какво да се прави само на младини са и се изреждали а сега на теб ти се изреждат краварите както семейната традиция повелява :))
4
22
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Никой не кара тия френски таралясници в Америка. Вкарвали са ги едно време, просто не са издържали конкуренцията на господин Тойода. Франсетата да си пеят шансоните и да се борят с терористите. Коли не могат да правят.
3
27
 
9
 
! Отговори
ШКОДА преди 8 години
Тия кендзефи само в Русия могат да пробият
2
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
В САЩ 50 % от колите са японски, 30% американски и 20% корейски и европейски, марки като пежо,опел,рено,фиат и др. още не са пробили пазара там.
1
1
 
17
 
! Отговори
Сп???нс преди 8 години
ако бяхте подкрепили статията с подходящите снимки щеше да е "6"