За по-чист въздух: Скок в данъка за старите коли под Евро 3

ГЕРБ: Мярката е умерена и няма да е непосилна за плащане
Обновена: 18 окт 2018 14:59 | 18 окт 2018 12:15,
303
За по-чист въздух: Скок в данъка за старите коли под Евро 3
Снимка: Reuters

От догодина скача данъкът за старите автомобили, които най-много замърсяват околната среда. Това решиха депутатите на първо четене с промени в Закона за корпоративното подоходно облагане.

С поправките ще се ограничи и порочната практика хората да посочват повече от едно жилище като основно с цел да плащат по-нисък данък.

Със законопроекта се променя концепцията за определяне на данъка върху автомобилите, като формулата ще включва два компонента - имуществен и екологичен. Имущественият отчита мощността и годината на производство на колата, а екологичният - екологичната категория.

"Въвежда се коренно различен начин за определяне на данъчната основа. Досегашният имуществен компонент, който се базираше на мощността и годината на производство, се допълва от екологичен компонент. В резултат на коефициента на екологичния компонент по-старите коли с евросертификат под 3 ще имат утежнение в данъка в сравнение с по-новите автомобили с евросертификат 5 и 6", обясни шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова.

Още по темата

По думите й мярката е умерена и ръстът на данъка няма да е толкова непосилен за гражданите. Тя обърна внимание и че трябва да има реални мерки за подобряването на качеството на въздуха.

"Стъпката е доста умерена и не повече от 20-30% ще е ръстът на данъка на по-старите автомобили, които и по принцип са с по-нисък данък. Това няма да е голяма сума, която да утежни хората. Но като общество е крайно време да решим дали искаме да продължаваме да се тровим с този въздух и да продължаваме да даваме повече пари за здраве заради това", коментира Стоянова.

Тя обясни и че вече се дава възможност общините да си търсят парите от хората, които са заобикаляли закона и са декларирали повече от едно жилище като основно. Стоянова добави, че това била честа практика, когато имотите са в различни общини.

"Сега прецизираме закона и даваме възможност на общините да си потърсят парите от тези, които досега са заобикаляли закона. Не можеш да имаш 3, 4, 5 основни жилища. Това се случваше, особено когато жилищата са в различни общини, защото общините не си обменят информация", заключи Менда Стоянова.

Въпреки че поправките минаха без дебати в пленарна зала, соцдепутатът Иван Иванов разкритикува законопроекта в отрицателен вот.

"Подложихте на още едно изпитание най-уязвимите. Колко граждани могат да си позволят да купят нов автомобил. От БСП подкрепяме екологията, но кой мисли за гражданите, на които ще им се увеличат данъците?", запита депутатът от левицата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


303
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
178
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Който сега плаща 60 лева данък за кола от 100 к.с. с катализатор, ще плаща между 143 и 154 лева данък през 2019 година, ако общината запази размера на сегашното плащане за един коловат.
177
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Който сега плаща 60 лева данък за кола от 100 к.с. с катализатор, ще плаща между 143 и 154 лева данък през 2019 година, ако общината запази размера на сегашното плащане за един коловат.
176
1
 
4
 
! Отговори
+++ преди 5 години
За голяма изненада на Край, личните коли в София са в пъти по-малко на 1000 човека от населението в сравнение с градовете с над 500000 жители в ЕС. Даже всички коли в София са по-малко от същите в тези големи градове на ЕС. Официалните данни сочат друго - във всички областни градове на България личните коли са 2-3 и повече пъти повече от градовете на ЕС. Явно КАТ не могат да отделят личните от останалите коли и не могат да отделят колите на областния център от останалите коли в областта.
175
1
 
15
 
! Отговори
25 лева данък преди 5 години
плащам, тея 30% ....боли ме фара,но е дразнещо щото целта на мярката не е по-чист въздух,а по-пълна хазна. Как 10,20 или 50 лева по-висок данък ще ме стимулират да си купя нова кола. 50 лева ще дам за данък,ама не мога.... и нова лада да си купя.... те са по 15 бона,ама аз и толкова не мога да събера, да не говорим за нормална кола.пфффф
174
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не забравяйте, че бензиновите замърсяват повече от дизеловите, с изключение на азотните оксиди, които в Германия са проблем и затова там говорят против дизеловите, но в България няма проблем с нито един вид замърсяване от колите.
173
6
 
5
 
! Отговори
Хихи преди 5 години
Няма да си изкарам ТЕЛК ли ? 100 кинта ми струва. Данъци - среден пръст, винетка - среден пръст. И някой кинта от държавата - що пък не. Да се повторя - 100 кинта ми е рушвета. Една асептична некроза на тазобедрени стави ми е гарантирана. А, да. Паркирам безплатно където си реша. Вдигайте данъци! Нас, тарикатите не ни мислете :)
172
3
 
4
 
! Отговори
ДЖО преди 5 години
ДО АНОНИМЕН 171 Бихте ли посочили , колко е данъчната отстъпка ако превозното средство е оборудвано с уредба на МЕТАН или Пропан - Бутан ?
171
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ПРОДАВАТ СЕ СТРАХОТНИ ТРИКОЛКИ НА ТОК.АМА НЕ СТАВАТ ЗА ПЪРВЕНЮТАТА.ЩЕ УМРАТ ОТ СРАМ.
170
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Замърсяването няма значение, колите в България замърсяват малко. Просто изпозват зомбирането на хората на тема екология, за да вдигнат двойно и тройно данъка за колите. На стара кола с катализатор, данъка се вдига тройно. На кола с Евро 3, данъка скача двойно. Тези до 30% са за по-мощните коли и не са до 30%, а между 30% и 40%, ако общината не смени и колко се плаща за 1 киловат.
169
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
СЕЛ.ЯЦИТЕ ЗАВОЯВАХА ГОЛЕМИТЕ ГРАДОВЕ.
168
6
 
5
 
! Отговори
Край преди 5 години
Та герб дигнало данъка на старите коли ама много малко за да можели хората да си плащат. Ми какво сте свършили тогава? Едно нищо. Никой няма да се раздели с нафтовия си канцерогенник.
167
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
до аааа АнонименА пържени картофки не искаш ли?
166
7
 
5
 
! Отговори
Край преди 5 години
Софянци имат да решават едно просто уравнение. Колко коли да има в София? Поколението без коли си отива - колите не могат да станат 1.3млн. колкото са хората.И сега колите са повече отколкото града позволява. Най-малкото защото са повече от законните места за паркиране.Е те сега да ги видя родните ми братчета софянчета как ще се справят. Прогнозирам побоища по задръстените улици и масови асми/ефеземи/ракове от отровния въздух на града.
165
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ааааНяма ли да въведат една нулева година за данъците?
164
7
 
14
 
! Отговори
Пенсионер преди 5 години
Кой умник измисли, че стар автомобил с нов двигател и с газова уредба, който изминава 100 км в годината /до поликлиника/ замърсява по-вече от по-нов но тотално амортизиран дизел работещ непрекъснато защото после няма палене.
163
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Държава, която разчита на приходи ... от акциза на ГОРИВА, е предвидила и бал.ъците, които ще го поемат. Сега данъчето в смути. Я!
162
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От всичко прочетено извода е следнияМалка кола до 99 конски силиМоже би нещо след 2007 маЗадлжително бензин (евентуално газ)
161
7
 
23
 
! Отговори
Крадене преди 5 години
Краденето и облагането с данъци продължава. После защо бягали всички ... утре ще измислят и такса дишане. Събудете се хора или бягайте към Терминал 2
160
5
 
24
 
! Отговори
GURU преди 5 години
Дедо ми дето кара старата си кола по 2000 км на година що трябва да плаща по-висок данък от фирмената баничарката дето навърта по 60 000 км на година. Ей тва е въпроса. Няма никакъв снисъл от екологичен компонент докато не се облагат данъците по формула, която включва изминато разстояние с въпросната кола.
159
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Румъния забраниха вноса на коли втора ръка на повече от 5години!