Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот

Проблемът с вносът на стари дизели е на целият полуостров
20 окт 2018 20:10,
110
Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот
Снимкa: Reuters, архив

Старите дизели вече си търсят късмета в Източна Европа. Ще се превърнат ли Балканите в склад за остарелите германски дизели? И кои категории са разрешени всъщност там? Кратък поглед към Сърбия, България и Румъния.

Мирко е на паркинга на фирмата за коли втора употреба "S-Auto" в Белград. Той много добре знае какво търси и какво иска: стар икономичен дизел с ниски разходи по поддръжката. Мирко внимателно следи дискусията в Германия за дизеловите автомобили.

Още по темата

"Чух за това и си помислих, че по тази причина цените у нас ще паднат. Изчаквах. Наблюдавах дълго ситуацията заради решението на германците и очаквах, че пазарът тук ще бъде залят с такива автомобили. Но не забелязвам цените да падат", споделя той пред "Deutsche Welle".

Още миналото лято сръбските медии обявиха, че в Сърбия ще пристигнат над 300 000 употребявани автомобили от Германия. Това обаче не се случи, споделя сътрудничката във фирмата "S-Auto" Биляна. Ценовият сегмент за нейните клиенти е в долната част на скалата.

"Нашите коли идват от Германия, Франция, Белгия, Холандия и Швейцария. Купуваме ги от застрахователните компании. 20 до 30 процента от автомобилите идват от германския пазар за автомобили втора ръка. Става дума преди всичко за дизелови автомобили с до два кубика двигател, произведени между 2005 и 2008 година. Ние обаче продаваме всякакви коли, както по-стари, така и нови, от евронорма 3 до 5 и 6. В Сърбия могат да се внасят автомобили  с норма евро 3 за изхвърляните газове, произведени след 2000 година", казва председателят на сдружението на сръбските вносители на коли Милош Петрович.

"Употребяваните" дизели - всъщност ветерани

"Ужасяващо е, че през 2017 година в Сърбия са внесени 153 000 "употребявани" автомобили. Казвам нарочно "употребявани, защото 80 процента от тях са по-стари от 10 години. През 2016 година бяха внесени 120 000. Ако вземем един период от пет години, излиза, че в Сърбия са дошли 600 000 употребявани автомобили, които Европа не иска. И това ни боли много като представители на модерните технологични продукти. Най-много ни боли от това, че Сърбия се превърна в автомобилно гробище. Думата е грозна, но пасва идеално на ситуацията", казва той.

Голяма част от внесените в Румъния леки коли също идват от Германия. През 2017 година Румъния е внесла от Германия 300 000 автомобила, като 70 процента от тях са с дизелови двигатели. От Италия са внесени 50 000, а от Австрия - 35 000 автомобила втора употреба.

Проблемът е всеобщ

Роксана Дима е говорителка на румънската служба за регистрация на МПС в Букурещ. "Ако в бъдеще в Германия бъдат забранени и дизелите с евро 4, това ще се отрази и на румънския пазар. Голяма част от автомобилите, които отговарят на този стандарт, са дизели. Те съставляват 30 процента от всички МПС в Румъния", споделя тя. Роксана Дима настоява европейските страни като Германия, които налагат много строги изисквания за отработените газове, да се погрижат тези автомобили да бъдат спрени от движение, за да бъде предотвратен износът им в страните от Източна Европа.

"От гледна точка на сравнително ниската покупателна способност, румънският пазар със сигурност ще бъде залят с автомобили, които не отговарят на германските екологични стандарти. При положение, че тези автомобили продължават да се движат. Още повече, че в Румъния няма никакво покачване на данъците за по-старите и вредящи на околната среда автомобили", казва Роксана Дима.

Българското правителство също не иска старите автомобили от западните страни, които не отговарят на съвременните стандарти,  да бъдат внасяни в страната. Министърът на екологията Нено Димов предлага автомобилите да бъдат преоборудвани, преди да бъдат изнасяни за България и съседните държави. "Регионът не бива да са превръща в склад за стари автомобили", заявява той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
10
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не бих си купил таралясник,честно и без пари не бих го взел.Защо сме такива *** не знам ,честно как може да купиш кола за 1000лв и да се качиш в нея,да засичаш,да газиш пешеходците,да паркираш в градинката,да гледаш от високо ,качил се на един ***.Български синдром
39
2
 
8
 
! Отговори
ВЪПРОС преди 5 години
Пак има Двоен Стандарт в ЕС . Щом са забранени в Западна Европа , да ги забранят и в Източна Европа . Не сме втора ръка хора да дишаме отровните газове на Дизелите .И в тази Връзка - Кога ще забранят и ТИР-вете на дизел ?
38
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Първо се СЕТИХА и хванаха да легализират и сложат данък на ония *** играчките с изпарителите (е цигарите) които са на пазара от доста време .Сега се сетиха за втората употреба коли щото били се износили и вредели на природата. Ами че те и новите коли ползват бензин и тровят земята. Дайте да сменим на електомобили ,щом се мисли за природата .Ама тогава бензиновата мафия ще фалира нали ?
37
3
 
5
 
! Отговори
до хах преди 5 години
Има услуга почистване на филтър Струва 200 лв и се прави веднъж на 5-10 години.Твърдят че постигат над 89-90 процента почистване.Са па никой не ни е виновен че масово са стиснати клошари и не им се дава пари за нищо ама им се кара наточен дизел с шест цилиндъра и 400 коня заради тунинга.Такива почиствания трябва да се правят задължително и да са законово нормирани.
36
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Интересна схема- немците вместо да си бракуват тракащите барутници, ни ги продават, след което ни размахват пръст колко мръсен ни бил въздуха и въвеждат забрани за въпросните автомобили да се движат по пътищата и.
35
1
 
12
 
! Отговори
Син Воин преди 5 години
Абсолютни лицемери.Мислели за доброто на планетата и хората.А същите тези *** с всички сили се мъчат да направят камиони, коли и магазини в които да няма човешки персонал, тоест всички шафери, продавач-консултанти и тем подобни да станат излишни на тази планета.После идва ред и на другите.Подготвят ни за редуциране на населението, това е истината.
34
5
 
12
 
! Отговори
хах преди 5 години
До АнонименБе не знам за мексико-бразилците. Бая запалим *** трябва да имат за цяла зима. Планини. Пък и тея *** не ги наричат твърдо гориво.За дизелите 3 неща ми правят впечатление в София.1. На червен светофар всичко трака около мен2. На зелен светофар, светофара не се види от дим3. В olx-a има 20 обяви за премахване на филтър за твърди частици (не влияе на турбото и "отваря" колата)Малко са дизелите (пък и не само) които могат реално да минат истински технически преглед в БГ
33
3
 
9
 
! Отговори
Химик преди 5 години
Тези евростандарти са една голяма измама. Дори чисто новите дизели са много вредни, защото твърдите частици, които отделят са много по-малки и проникват по-лесно в тялото на човека.
32
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Защо преправяте думите така че да нямат смисъл?Хумор може би?
31
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В София колите изминават за година около 400-500 пъти по-малко километри на човек от населението, в сравнение с онези градове в ЕС, където били установили, че колите замърсявали значимо.
30
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До хахКой гори *** ли?Едни мексико-бразилци от тия българските.В София има към 150 хиляди от тях.Цели квартали чорафтета.И коне си имат и отпадъци палят.И всяка година нарастват стабилно с по няколко хиляди щот там празна жена няма.От когато и дойде до като спре да и идва през 9 месеца.. сещаш се нали.Никой не кара стар дизел.Тва е мит.Новите дизели са с турбина трудно се правят капризни са на гориво и са им скъпи частите.Освен тва крадско въобще не са икономични.Хората си карат на газ.
29
11
 
2
 
! Отговори
хах преди 5 години
До АнонименЗащо говориш смехории. Дали ФПЧ във въздуха е 0.52(зиме) или 0.48(лято) все е мръсен. Във друга европейска столица бяха направили сметка че основния замърсител е от автомобилния транспорт. В София не знам кой се отоплява на твърдо гориво. Кой има работещи комини в апартамента си? И не е съвпадение че замърсяването е по-голямо откакто всички смениха автомобила на газ с дизелов такъв
28
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До КрайДруго ме притеснява с грейт уола.Не ми харесва че няма автоматик.Не ми харесва че ако ме удари челно някой наркоман или алкохолик ще ме прати в гробищата.Мерцедесът има 4 звезди на краш тест от 2003-та и 5 в по късните екземпляри.Което означава че ако автомобилът се блъсне с 64 км/ч в неподвижна солидна и твърда преграда водачът и пасажерите ще се отърват с малко стрес и уплаха.А с грейт уола ще останат без крака например щот двигателят ще се е преместил 40-50 см назад.Е тва ме притесняв
27
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 24Вие май не сте от София.
26
14
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Просто и в Бг трябва да забранят автонобилите преди 2003-та.Не за каране ами за внос и продажба.В интернет има хиляди обяви за автомобили на 15 години за 4-5 хиляди лева.Са като нямат 4 хиляди лева за автомобил ще джиткат с градски транспорт.Айде моля ви се.С аудитата 80 на по 35-40 години с първите астри от 88-*** мерцедес 124-ки.Още движат.
25
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Въздухът в София сега е около 10 пъти по-чист в сравнение с преди години, когато имаше работещи заводи и фабрики. Само през зимата отоплението на дърва, въглища, гуми и какво ли не, замърсява наднормено София с фини прахови частици. В това наднормено замърсяване дела на колите е под половин процент.
24
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До КрайОт всички възможни примери, ти даде Гуеуд Уоууу ....направо loooool!
23
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Добре са ви промили мозъците.В България колите никъде не са проблем за замърсяването на въздуха. Дизеловите коли по-малко замърсяват от бензиновите с изключение на азотните оксиди. Старите за Германия коли, са като нови за България. Така хората в България ще сменят 20-30-40 годишните си коли с 10-20 годишни.Проблемът с махнатите катализатори е в кражбите им и некадърността на МВР да спре кражбите на катализатори. 71650
22
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Средната в България е 450 евро. Средната в Германия е 2600 евро. До 25Ще го загубите тоя вот, вервай ми !
21
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това ли е еврогейското бъдеща на България? - по цял ден само бежанци, стари коли, пак бежанци, мигранти, джентъри и.т.н.?