С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?

Мерките целят по-малко жертви на ПТП-та у нас
Обновена: 18 яну 2019 10:46 | 18 яну 2019 08:50, Веселина Йорданова
232
С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?
Снимка: архив, БулФото

При катастрофи на завой виновният шофьор да губи книжката си. И да си я връща след проверовъчен изпит, който да докаже, че е научил правилата за движение в завой.

Това гласи една от мерките за намаляване на жертвите от катастрофи у нас, които вътрешният министър Младен Маринов предлага за обсъждане. Идеите са част от визията "Нула жертви", която правителството одобри миналата есен, пише "24 часа".

Завоите са едни от най-опасните места по пътищата в България, мотивира Маринов по-строгите наказания за такива катастрофи. В периода 2011-2017 г. на завои са загинали 1156 души, а са ранени 10 917, като всяка четвърта жертва е именно при инцидент в завой.

Шокиращо е, че 49% от жертвите на катастрофа в завой са при т.нар. единични произшествия, което е всъщност изпускане на завоя и изхвърчане на автомобила от пътя. 39% от жертвите пък са при челен удар заради изпреварване в завой.

Според мотивите на МВР данните показвали незнание и неумение за шофиране в завои. Вместо досегашните 90 км/час скоростта на първокласните пътища да бъде 80, гласи друга идея.

Намаляването на скоростта по първокласните шосета от 90 на 80 км/ч е аргументирано в документа с факта, че свалянето на скоростта само с 1 км намалява с 3% катастрофите и с 4-5% жертвите. Младен Маринов дава пример с Франция, където такава мярка е въведена по първокласните двулентови пътища миналата година и вече дава резултат.

Максималните наказания за превишена скорост да се налагат не при превишение над 50 км/ч, а при над 40 км/ч, е друго от предложенията на вътрешния министър. Идеята в този случай е наказанието да бъде унифицирано, а да не зависи от това дали нарушението е в населено място, или извън него.

При тези големи надвишения на максималната разрешена скорост се предлага отнемане на книжката за месец, снемане на регистрацията на автомобила за още толкова, отнемане на 13 контролни точки и глоба от 1000 лв. За всякакво нарушение на правилата за движение, когато в колата се возят хора, да се отнемат 15 точки, за да се намали смъртността сред пътниците, предлага още шефът на МВР.

Наказанието през почивните дни пък задължително трябвало да включва отнемане на 10 точки от талона на шофьора. Мотивът е, че през уикендите смъртността на пътя е с 20% по-висока.

В сряда правителството одобри част от мерките в плана, които да бъдат приложени още през тази година. Те обаче са насочени главно към обезопасяване на пътищата, а мерките за дисциплиниране на шофьорите са оставени за следващ етап.

Ще бъде променена системата на обучение на новите шофьори, предвижда решението на министрите от вчера. Това е една от най-спешните задачи и министерствата на образованието и това на транспорта имат срок до края на март да представят предложението си за нова програма за обучение.

Увеличение на часовете за кормуване ще бъде заложено със сигурност в нея. В момента задължителните часове по кормуване са 31, а трябва да станат поне 50, пише към тази мярка в документа за предварително съгласуване на вътрешния министър.

До лятото на тази година трябва да има национална програма, която да успокоява движението при навлизане на пътя в населено място, предвижда друга от одобрените от правителството мерки. Мярката ще важи за населените места, през които движението минава транзитно. За входовете им се препоръчва поставянето на острови или кръгови движения, които да убият скоростта.

До лятото пък МВР и МРРБ трябва да предоставят чрез закон права на общините да определят специфични правила за пътното движение на тяхна територия. Това ще даде възможност на общините да въвеждат ограничение от 30 км/ч по улиците вместо сегашните 50. Местните власти така ще са и по-свободни да променят дизайна на пешеходните пътеки с острови или “спящи полицаи”.

Предвидено е също общините да имат правото да контролират спазването на Закона за движение по пътищата на тяхна територия. Тази мярка трябва да им даде възможност да ползват сегашното си видеонаблюдение за налагане на глоби на пътни нарушители, както искат кметовете на големите градове.

МВР, МРРБ, здравното и транспортното министерство трябва да създадат координационен център, който ще командва пътното движение при кризисни ситуации. Той ще следи за задръствания и големи катастрофи и ще пренасочва движението на останалите автомобили. Центърът ще поема управлението на трафика и при силни снеговалежи, които налагат затваряне на пътища, за да бъдат почистени.

До ноември МРРБ трябва да внесе програма за обезопасяване на пътищата срещу челни удари. А до лятото трябва да е в сила задължителното одитиране на безопасността на шосетата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


232
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
88
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименПроверка на задължения по СУМПС (шофьорска книжка) или ФИШ/АУАН/НП с възможност за извършване на плащане - на страницата на МВР.
87
1
 
19
 
! Отговори
некой преди 5 години
В нормални държави ,където има завишени ПТП-та се прави анализ-защо е така?Подобрява се инфраструктурата за по-безопасно движение.Поставят се стандарти -що е автомобилен път и на какви условия да отговаря.И след това кастри нарушителите на закона.А тук първо се вади тоягата и бой-ама не по тези Държавни структури,които не си гледат работата,а по бай Иван.Който се чуди с конски впряг ли ,или с автомобил да се движи.21 век е все пак!!!!!!!!!!!!!За джигитите е ясно.Двойна и тройна гражданска отг.
86
0
 
11
 
! Отговори
Хасфалт преди 5 години
Ми направете автоалеи, че с велосипедите да се предвижваме по платната!
85
2
 
20
 
! Отговори
хаде преди 5 години
Крайно време е на п. ррр....о...ссстите милиционери да им забранят да правят закони.Във Франция не намаляват ПТП заради намалянето на скоростта, а заради контрола по пътищата.В Бг. ни контрол, ни пътища и затова резултатите са такива.МВР ,държавните служби да си вършат работата, за която си плащаме с данъците, а не заради всяка своя некадърност и неспособност да се справят , да нагалат на матрЯла глоби,ограничения и забрани.
84
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Само да допълним че освен да ви вземат книжката за каране с 50, ще могат и да ви арестуват за две денонощия без обяснения за квото и когато си искат. Примерно харесват женицата на някой балък и екшън в ареста.Естествено за Цецко може и 6 апартамента без присъда и без крими досие но ние сме обикновени *** и за нас само бой и еб.е по милиционерски.
83
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Катарактите от КАТ си мият ръцете и тези на държавата, която им плаща, като пишат в актовете за катастофите, че водачът не се е съобразил с пътните условия, което включва дупки, ями и всякакви неравности на пътя. А реално държавата е длъжна да поддържа пътната инфраструктура, за което заслужава съд, ако не изпълнява.
82
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От *** пожарникар, треторазряден физкултурник, какво очаквате да измислят по направление безопасност по пътищата? С 30 км/ч. се движи погребална колана! С колелото карам с над 30 км/ч. Идват избори и е време да се простим с ГЕРБ!
81
1
 
13
 
! Отговори
Брадвата преди 5 години
Масовото неплащане на данъци ще ги ориентира гербавите
80
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Па аз да си ходим на работа със скейта,то ще е по-бързо!
79
0
 
17
 
! Отговори
tnt преди 5 години
До ТролАз взех книжка на 18 години а претендирам да станах добър шофьор (не само технически) на около 35. Това значи ли, че курсовете трябва да са 17 години. Шофирането е *** процес, който не може да мине без самоучистие! Дори сегашните часове се достатъчни. Завършвайки курса не означава, че вече си завършен шофьор. За това се иска време и практика, която не може да ти даде който и да било курс. Получаването на книжка означава, че си получил някаква база.
78
1
 
18
 
! Отговори
Хасфалт преди 5 години
А ще разрешите ли, като си карам велосипеда да изпреварвам на магистралата, че сега е забранено?
77
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В очите на гроб, завойте са вид гънки. А това само им напомня за някаква неясна липса в главите им и това ги озлобява
76
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Първо да направят плащане на глоби онлайн,че 2020 иде вече,а се редиме на опашки в КАТ като 80-та година и после да оптимизират.Жалка,жалка,жалка история.
75
0
 
19
 
! Отговори
xax преди 5 години
Ефектът - радарите ще почнат да снимат на 50 км все пак трябва да кажат по медиите, че са заловени 20000 престъпника.
74
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Убряя министъра да предложи и развъдници за магарета, че търсенето много ще скочи. Безопасно, екологично и най-важното еФтино караш според магарешките им закончета, които депутатските и министерски Магарета коват в българската *** парламент.
73
8
 
3
 
! Отговори
петко преди 5 години
Най-адекватно е за повторно нарушение за скорост,в досието отива"рейсър": за винаги и застраховката на субекта става 200 лв на месец. Така е в Сащ,хората знаят как да работят тарикатите зад волана. Ако пак се прави на тарикат,расте още яко!
72
0
 
24
 
! Отговори
Pak like tupotii преди 5 години
И като каране в града на 2ра, не се ли замърсява повече въздуха?
71
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
аз пък предлагам всички завои да се изправят и на всеки да се замени автомобила с нов...може и пътища без дупки...
70
3
 
16
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Такива дивотии само МВР може да предлага. Никога и никъдем по света свръгстригите наказания не са спряли нарушителите и това е световно известен факт. Само в България се увеличават нарушенията, като само се завишават наказанията и нищо не се прави да се спрат нарушенията.
69
17
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименТи закона чел ли си го?! В жилищна зона се шофира с повишено внимание и със скорост не по-висока от 20км/ч!Така, че "флегматичните ***" не са ти виновни. ПТП стават заради *** като теб!