ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма

През 2019 г. 35% от камионите в Русия са произведени по съветско време
Обновена: 23 ное 2020 11:42 | 23 ное 2020 11:41, Нели Христова
185
ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма
Снимка: Flickr

Не е тайна, че голяма част от съветската автомобилна индустрия е изградена на базата на заемки - а понякога и откровено копиране - на чуждестранни марки. Политиката на властите в СССР е да се отделят повече ресурси за дизайн и производство на товарни автомобили, отколкото на леки, и затова за много от автомобилните инженери е било по-престижно да увеличават товароносимостта на камион, отколкото да усъвършенстват аеродинамиката на автомобил.

Резултатът на тази политика е, че през 2019 в Русия 35% от товарните автомобили в движение са произведени през съветско време. В индустрия като товарната здравината, цената и простотата на обслужване на един камион са от високо значение и фактът, че толкова голям брой от съветските камиони все още се движат и работят здравата, заслужава адмирации.

ГАЗ АА

ГАЗ АА е един от първите съветски товарни автомобили. За база е използван Ford АА, но руската машина притежава подсилен съединител и по-масивен, следователно по-здрав, механизъм на завиващата система. ГАЗ АА има и по-голям въздушен филтър, позволяващ по-дълъг живот на двигателя. Самият двигател е непретенциозен за обслужване и благодарение на ниската степен на сгъстяване (4.25:1), може да работи и с евтиния и разпространен по това време керосин. Заради недостиг на материали през Втората световна война, ГАЗ АА излиза от завода без монтирани предни спирачки и само с един фар.

Двигател: 3.2-литров, редови 4 цил.
Мощност: 40 к.с.
Товароносимост: 1 500 кг
Максимална скорост: 70 км/ч

ГАЗ 53

ГАЗ 53 е може би най-популярният съветски камион. Произведени са над 4 млн. бройки, и много от тях все още се движат и работят неуморно. В периода 1967-1991 в завода "Мадара" в Шумен са се сглобявали модели на ГАЗ 53 с доставени от Съветския съюз части. Двигателят е бензинов V8, като през 70-те на ГАЗ 53 се поставя и дизелов двигател с 80 к.с. разработен във Варненския машиностроителен завод. Предлагала се е и модификация 'Коларов' с дизелов двигател на английската марка Perkins.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 115 к.с.
Товароносимост: 4 500 кг

ГАЗ 66

При ГАЗ 66, или 'шишига' - както е прякорът му в Русия - интересно е разположението на кабината, която е поставена над двигателя. Това позволява монтирането на по-дълга товарна каросерия, без да се увеличава общата дължина на камиона. Този своеобразен съветски Unimog разполага с удивителна проходимост благодарение на висок клиренс в съчетание с променливо налягане в гумите. Камионът притежава и почти перфектно разпределение на тежестта между предната и задната ос, което помага при движение в пресечена местност. Дълги години ГАЗ 66 се използва и от армията, но минус при него е слабата защита на екипажа от мини.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 125 к.с.
Товароносимост: 2 000 кг
Максимална скорост: 90 км/ч

КРАЗ 255

Този мастодонт е един от най-големите шосейни камиони на Съветския съюз. Задвижван от голям, 14,9-литров дизелов двигател, Краз 255 се представя еднакво добре и като строителен самосвал, и като влекач на извънгабаритни товари. Ползва се и в армията, най-вече от инженерните войски, защото може да бъде модифициран за пренасяне на понтонни мостове и копаенето на ями. Последните бройки КРАЗ 255 излизат от завода през 1993 и имат ресурс между основни ремонти от 140 000 км. Високите 130 см гуми за пресечена местност имат ресурс от около 750 км преди нужда от смяна.

Двигател: ЯМЗ-238 14,9-литров V8
Мощност: 240 к.с.
Товароносимост: 7 500 кг
Максимална скорост: 71 км/ч

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
157
1
 
2
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
до ужасСамият двигател е непретенциозен за обслужване и благодарение на ниската степен на сгъстяване (4.25:1), може да работи и с евтиния и разпространен по това време керосин.Сега по-ясно ли е защо толкова те смразяват параметрите?
156
1
 
5
 
! Отговори
Ужас ! преди 3 години
Параметрите им са смразяващи !!!!3,2 литров мотор = 40 к.с. ! И товароподемност 1,5 тона - това трябва да е камион ?!?!
155
1
 
5
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
До Анонимен 168Това на снимката е ГАЗ 53.
154
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ, ЗАЗ, МАЗ.... а на снимката ЗИЛ. Защо ЗИЛ не е в заглавието?
153
2
 
3
 
! Отговори
Язе преди 3 години
Соца умря 1989 г. без да се започне строежа на комунизма а те, тези камиони вече са го били построй ли, ти да видиш.
152
4
 
14
 
! Отговори
СССР преди 3 години
Благодарение на Руската техническа мощ България достигна Световни нива на индустрията!!Факт!!
151
13
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Няма добра руска стока - затова ги няма по магазините дори и у нас.Купуваме стари немски и японски коли, но Никога не купуваме дори и нови Лади, нали ве, *** ;)))
150
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Това не са камиони а счупеняци.Вие дори не сте ги виждали бе.Само ремонти и голям разход на гориво и масло!Руско качество - всеки го отбягва!Технологията им е крадена от американски и немски камиони от 44-та до 70-та година.
149
10
 
15
 
! Отговори
Иван преди 3 години
Офицер съм в БА и съм експлоатирал всички от гореизброените марки и модели. Моля, хора, които са гледали само на клипчета в YouTube тези съветски недоразумения да не дават експертното си мнение! Това са остарели технологично и морално машини, които не са построили никакъв комунизъм никъде.
148
14
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Недоразуменията идващи от комуннистическия "рай".Се.ра ти в устич.ката мухлясала брантийо ***, падай в трапа!
147
4
 
12
 
! Отговори
тт преди 3 години
По-важното е, как и с какви темпове "строим либералната демокрация" у Бг!А, да не забравя - последния български демократичен "строител" да изключи осветлението и дза затвори вратата!!!!!Все пак сме европейци или не!?Всъщност, вече и това е без значение!
146
7
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До тези който плюят сделано в СССР.Интересен факт е, че след голямото наводнение в Ню Орлиънс през 2005 г. спасителните камиони изпратени на помощ от мексиканската армия са именно Урал-4320, и те са единствените които могат да пребродят наводнените улици без проблеми - американските камиони не са конструирани да газят толкова надълбокоОт АутоМедиа продължение на тази статия... Плюйте още !
145
2
 
6
 
! Отговори
Разбиращ преди 3 години
До ГВЛОЛ колко маймуни сме хващали бедната ти е фантазията, по онова време и сега най прекия път за Европа беше през Сърбия.. И действително по мое време вече се сваляха съоръженията но на оперативните застави Калотина и Стразимировци част работеха включително на места имаше и триметровата мрежа... Отделно че тогава все още имаше секрети по границата и вишки !
144
2
 
5
 
! Отговори
Разбиращ преди 3 години
До до разбиращАло говоря за изнасяне от отряда а не от оперативна застава !!!!В отряда първо излизаше Уазката със оперативния дежурен и кучетата и веднага след тях 131 със МГ / маневрена група / и след според обстановката вдигаха и други роти..Май бъркаш застава със отряд !!!
143
3
 
10
 
! Отговори
Отечествен Фронт преди 3 години
До къф комунизъм бе? Каква демокрация бе ,тази химера беше използвана от алчните капиталисти и глобалисти и либерали за да ограбват свободно хората по света без никой да им търси сметка и наказва Та тези либерални диктатури бяха наричани демокрация за благозвучие и под тяхната форма се криеше мракобесието на крадците ,бандитите и разбойниците от едрият човеконенавистен капитал .
142
4
 
5
 
! Отговори
ГВ преди 3 години
тез от сръбската граница да не се обаждат- там кльон нямаше - и сръбската гр. никой не се опитваше да минава.
141
1
 
5
 
! Отговори
до разбиращ преди 3 години
алоо,"обстановка ,10мин., през портала" - кви 10мин. къв портал, като заставата е зад портала и прикриващата група се изнася на истинската граница а уазката с тревожната група се изнася в посока кльона на участъка който е задействан. Виетнамката догонва прикриващата група и бойците бегом се мятат на камиона ако задействието е на краен участък- при прикриване на границата всеки боец си има определено място.
140
16
 
6
 
! Отговори
факт преди 3 години
И преди и сега рашките са на опашката на цивилизацията.
139
1
 
9
 
! Отговори
Разбиращ преди 3 години
Опс и обстановка означава / незаконно преминаване на държавната граница / колкото и странно да звучи сега, по онова време много *** минаваха през България посока Сърбия ... Със дни се прикриваше границата докато не ги хванем или не беше сигурно че са пробили в Сърбия. Затова бяха нормативите аз от драгоман до 5-та застава Калотина съм се изнасял със 131-цата за около 20/25 мин газ на макс по норматив.. А ти си говори как са ни дърпали и подгрявали !!
138
1
 
9
 
! Отговори
бивш от ГВ преди 3 години
ГАЗ 66 /виетнамка/ на застава/Сарпийте/ разхода и беше/старшина толкова отпускаше/ 60лт. на 100км.